P De Sonville
29-03-2005, 18:36
Kwalificaties: Zeven op acht voor Marc Goossens
Voor de zevende maal in acht wedstrijden in de Mediagroup Van Dyck Belcar zette Marc Goossens de Chevrolet Corvette C5R op de pole. Alleen tijdens de Eifelrennen vorig seizoen op de Nürburgring konden Longin/Kumpen de Gelenaar van de pole houden. En voor de zevende maal op rij staan beide Amerikaanse monsters ook samen op de eerste startrij. De Corvette had reeds de eerste chronosessie beheerst, maar we mochten ons tijdens de tweede kwalificatie nog aan een tegenoffensief verwachten. De pare nummers mochten eerst de baan op, waardoor de Viper van Kuismanen/Vosse en de PSI Porsche biturbo van Menten/Bouvy een aanval konden doen op de voorlopige chrono van Goossens. De PSI-Porsche kreeg af te rekenen met een haperende versnellingsbak en moest zich tevreden stellen met de vierde chrono. Vosse daarentegen opende alle registers en plaatste de Viper op een provisionele pole (1’31”159). De snelste chrono die de Kuismanen-Viper ooit reed in Zolder tijdens een officiële training. Deze zou standhouden tot een paar minuten van de geblokte vlag. De Kuismanen-Viper stond toen reeds in de box omdat tijdens de laatste 15 minuten alleen maar de onpare nummers op de piste mogen. De bemanning van de Finse Viper moest lijdzaam toezien hoe hun chrono door de Corvette aan diggelen werd gereden met een verschil van bijna anderhalve seconde en zodoende terug onder de magische grens van 1’30” dook.
Ook Anthony Kumpen kon de Corvette niet van de pole houden, maar verwees met 2/10 sec. de Finse Viper naar de derde plaats die zodoende de tweede startrij moest delen met de PSI-Porsche biturbo van Menten/Bouvy.
RS Racing met Maes/Tanghe reden een méér dan behoorlijke vijfde chrono en stonden naast de snelste GTB van het lot; nl. de Porsche RSR van Palttala/Van Sande. Deze komen voorlopig eenmalig in aktie met de GTB nadat Marcus Palttala de biturbo plooide tijdens voorbereidende tests in het Franse Dijon.
De broers Wauters reden een zéér verdienstelijke 1’35”6 en plaatsen hun AD Sport-Porsche biturbo hiermee op de vierde rij naast de BMW V8 van Severich/Steinberg die voor dé verrassing zorgde. Het Duitse duo beschikt dit seizoen over de Michelins die ook BMW Motorsport ter beschikking krijgt, wat volgens Severich meteen een winst van twee seconden oplevert. De vijfde rij werd bemand door twee Porsches GTB van verschillende generaties. Enerzijds de geëvolueerde RS van Penders/Lamot en anderzijds de ‘oude’ 964 in 993-look van AD Sport met Schreurs/Bruynoghe. Deze wagen is uitgerust met een 2.100 cc-motor, voorzien van een turbo. Daarmee wil Vanierschot nog eens aantonen dat je niet persé zwaar moet investeren om goede prestaties neer te zetten in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Dit onderstreept ook nog maar eens de soepelheid van het technisch reglement dat openstaat voor héél wat creativiteit.
Snelste TB-wagen was zoals verwacht de BMW M3 van Moore/Cox voor het exemplaar van Meijers/Tieman en de MINI S3 van Van de Velde/Ickx.
Tot de pechvogels van dit weekend behoort o.a. de ERG-Marcos LM600 van Weisenburger/Virtanen wiens achterbrug vrijdag ontplofte en zware schade toebracht aan het chassis. Ook bij de Stealth van Van Moerkerke werd een beschadiging in het chassis ontdekt en werd meteen de handdoek geworpen. Ook Vancraeynest/Dentant hadden problemen tijdens de vrije training en konden het euvel niet op tijd herstellen, terwijl Dehoen/Essers de ex Van de Velde-BMW niet op tijd klaarkregen en noodgedwongen de Renault Clio van stal moesten halen en de Mazda RX7 van Van Herck om diverse reden niet aan rijden toe kwam.
Ondanks deze feiten stonden toch 46 wagens op de startgrid van deze seizoensopener.
Zes daarvan moesten vertrekken vanuit de stand. De Speedlover Porsche Boxster, De ham Car Porsche GT3-R en de Saker omdat één van beide piloten niet had getraind. De Markant-Porsche omdat De Laet niet aanwezig was op de briefing en de beide KS-Silhouets omdat de teamchefs niet aanwezig waren op de briefing. Voor de eerste drie moest zelfs een aanvraag tot de start worden ingediend bij de nationale sportcommissie.
Voor de zevende maal in acht wedstrijden in de Mediagroup Van Dyck Belcar zette Marc Goossens de Chevrolet Corvette C5R op de pole. Alleen tijdens de Eifelrennen vorig seizoen op de Nürburgring konden Longin/Kumpen de Gelenaar van de pole houden. En voor de zevende maal op rij staan beide Amerikaanse monsters ook samen op de eerste startrij. De Corvette had reeds de eerste chronosessie beheerst, maar we mochten ons tijdens de tweede kwalificatie nog aan een tegenoffensief verwachten. De pare nummers mochten eerst de baan op, waardoor de Viper van Kuismanen/Vosse en de PSI Porsche biturbo van Menten/Bouvy een aanval konden doen op de voorlopige chrono van Goossens. De PSI-Porsche kreeg af te rekenen met een haperende versnellingsbak en moest zich tevreden stellen met de vierde chrono. Vosse daarentegen opende alle registers en plaatste de Viper op een provisionele pole (1’31”159). De snelste chrono die de Kuismanen-Viper ooit reed in Zolder tijdens een officiële training. Deze zou standhouden tot een paar minuten van de geblokte vlag. De Kuismanen-Viper stond toen reeds in de box omdat tijdens de laatste 15 minuten alleen maar de onpare nummers op de piste mogen. De bemanning van de Finse Viper moest lijdzaam toezien hoe hun chrono door de Corvette aan diggelen werd gereden met een verschil van bijna anderhalve seconde en zodoende terug onder de magische grens van 1’30” dook.
Ook Anthony Kumpen kon de Corvette niet van de pole houden, maar verwees met 2/10 sec. de Finse Viper naar de derde plaats die zodoende de tweede startrij moest delen met de PSI-Porsche biturbo van Menten/Bouvy.
RS Racing met Maes/Tanghe reden een méér dan behoorlijke vijfde chrono en stonden naast de snelste GTB van het lot; nl. de Porsche RSR van Palttala/Van Sande. Deze komen voorlopig eenmalig in aktie met de GTB nadat Marcus Palttala de biturbo plooide tijdens voorbereidende tests in het Franse Dijon.
De broers Wauters reden een zéér verdienstelijke 1’35”6 en plaatsen hun AD Sport-Porsche biturbo hiermee op de vierde rij naast de BMW V8 van Severich/Steinberg die voor dé verrassing zorgde. Het Duitse duo beschikt dit seizoen over de Michelins die ook BMW Motorsport ter beschikking krijgt, wat volgens Severich meteen een winst van twee seconden oplevert. De vijfde rij werd bemand door twee Porsches GTB van verschillende generaties. Enerzijds de geëvolueerde RS van Penders/Lamot en anderzijds de ‘oude’ 964 in 993-look van AD Sport met Schreurs/Bruynoghe. Deze wagen is uitgerust met een 2.100 cc-motor, voorzien van een turbo. Daarmee wil Vanierschot nog eens aantonen dat je niet persé zwaar moet investeren om goede prestaties neer te zetten in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Dit onderstreept ook nog maar eens de soepelheid van het technisch reglement dat openstaat voor héél wat creativiteit.
Snelste TB-wagen was zoals verwacht de BMW M3 van Moore/Cox voor het exemplaar van Meijers/Tieman en de MINI S3 van Van de Velde/Ickx.
Tot de pechvogels van dit weekend behoort o.a. de ERG-Marcos LM600 van Weisenburger/Virtanen wiens achterbrug vrijdag ontplofte en zware schade toebracht aan het chassis. Ook bij de Stealth van Van Moerkerke werd een beschadiging in het chassis ontdekt en werd meteen de handdoek geworpen. Ook Vancraeynest/Dentant hadden problemen tijdens de vrije training en konden het euvel niet op tijd herstellen, terwijl Dehoen/Essers de ex Van de Velde-BMW niet op tijd klaarkregen en noodgedwongen de Renault Clio van stal moesten halen en de Mazda RX7 van Van Herck om diverse reden niet aan rijden toe kwam.
Ondanks deze feiten stonden toch 46 wagens op de startgrid van deze seizoensopener.
Zes daarvan moesten vertrekken vanuit de stand. De Speedlover Porsche Boxster, De ham Car Porsche GT3-R en de Saker omdat één van beide piloten niet had getraind. De Markant-Porsche omdat De Laet niet aanwezig was op de briefing en de beide KS-Silhouets omdat de teamchefs niet aanwezig waren op de briefing. Voor de eerste drie moest zelfs een aanvraag tot de start worden ingediend bij de nationale sportcommissie.