PDA

View Full Version : Kart engine


Selespeed
15-04-2005, 09:19
Wat is jullie favoriete 4-takt kart motor?
Misschien ook even verduidelijken waarom.

Ik kies alvast voor de Honda GX200. Waarom? da's zowat de enige waar ik ervaring mee heb :D

redje
15-04-2005, 09:56
Ik heb enkel ervaring met GX200, GX270, de Loncin 200cc en ne 100cc tweetakt. Wat de 4 takten betreft, dan toch wel de 270, die is net iets krachtiger.

De B&S is wel tof, maar bereikt zijn beste prestatie op een kort toereninterval en dat hebben de meeste van zijn concurrenten niet. Die presteren tijdens een groot interval naar behoren.
De Biland is heel snel, maar wel ook enorm duur.

Speesman
15-04-2005, 13:10
Ik heb ook nog niet met zoveel 4 takt motoren gereden, maar gewoon afgaande op de prestaties en het geluid kies ik voor de biland. Vind ik wel een machtig machien :)

Mickey
15-04-2005, 15:24
Wat de 4 takten betreft, dan toch wel de 270...
Daar zou ik je eerder toch niet in volgen om volgende redenen:
270cc weegt zwaarder dan 200cc (ongv 16 t.o.v. 21 kg)
270cc is groter en stuk duurder dan 200cc

In jouw plaats zou ik dan toch eerder een 200cc nemen
die kan je zonder grote ingrepen tot op 9pk (zoals bij een 270cc) brengen ;)

Ik heb al met volgende motoren gereden:

4takt:
automaat:
Loncin 200cc (6,5pk)
Honda 200cc (6,5pk)
Honda 270cc (9pk)
Briggs & Stratton World Formula (15pk)
TKM (ongv 20pk)

2takt:
automaat:
Vortex ROK (rond de 30pk)
Rotax Max (rond de 30pk)
"geschakeld":
Rotax RM1 (rond de 30pk, 2 versnellingen)

Mathias G
15-04-2005, 18:47
Voor mij toch wel ongetwijfeld de Loncin. (feitelijk een Honda gx200 kopie)

Als wij ergens een dag gaan testen, dan kunnen we echt bijna ongelimiteerd doorrijden, soms tot meer dan 6u/dag!

Ik bedoel maar, wat heb je aan een rotax max van 30pk als je er eigenlijk alleen voor je plezier mee gaat rijden, en je om het kwartier à 30 min. moet stoppen.

Geef mij dan maar de Loncin, voor een tiende van de kostprijs rij je 3 of 4 keer meer als de 2takten & ... close racing :cool:

Mickey
15-04-2005, 19:00
Voor mij toch wel ongetwijfeld de Loncin. (feitelijk een Honda gx200 kopie)

Daar geef ik je helemaal gelijk in, eigenlijk beter een Loncin kopen dan een Honda hé. Toch dezelfde motor en de Loncin versie is goedkoper.

Ik bedoel maar, wat heb je aan een rotax max van 30pk als je er eigenlijk alleen voor je plezier mee gaat rijden, en je om het kwartier à 30 min. moet stoppen.

Das ook waar, maarja als je bvb. is outdoor wil gaan rijden (stel nu bvb. genk) dan is het wel wat traag hé. Je kunt met één hand rijden op de meeste outdoor circuits.
Maar amper onderhoud is voor weinig ervaren piloten dan weer een groot voordeel :cool:

Mathias G
15-04-2005, 19:09
Das ook waar, maarja als je bvb. is outdoor wil gaan rijden (stel nu bvb. genk) dan is het wel wat traag hé. Je kunt met één hand rijden op de meeste outdoor circuits.
Maar amper onderhoud is voor weinig ervaren piloten dan weer een groot voordeel :cool:

Daar vergis je je eigenlijk toch een beetje in vind ik.

Enkel Genk en Mariëmbourg zou ik te groot noemen voor een Loncin.

In Amay, Marche-en-famenne, Antwerp Karting kan je je er heel goed mee amuseren. En dan natuurlijk ook de indoorcircuits niet vergeten.

Dat terwijl echt snelle motoren à la Biland/Rotax Max/geschakelden al geweigerd worden op vele kleine circuits waar de Loncin wel mag rijden.

Mickey
15-04-2005, 19:28
Daar vergis je je eigenlijk toch een beetje in vind ik.

Enkel Genk en Mariëmbourg zou ik te groot noemen voor een Loncin.

In Amay, Marche-en-famenne, Antwerp Karting kan je je er heel goed mee amuseren. En dan natuurlijk ook de indoorcircuits niet vergeten.

Dat terwijl echt snelle motoren à la Biland/Rotax Max/geschakelden al geweigerd worden op vele kleine circuits waar de Loncin wel mag rijden.
Ja is wel waar, wat fout in geschat, had nie echt gedacht aan ciruits als Marche-en-famenne & Amay

Ik stelde me eerder Mariëmbourg, Genk, Franchorchamps e.d. voor :D ;)
En daar heb je volledig gelijk in, je kan je daar zeer zeker goed mee amuseren, dat spreek is zeker niet tegen, maar persoonlijk zou ik toch kiezen voor een wat vinnigere motor.

De Loncin gaat goed vooruit ze (dat niemand zich nu een fout beeld zou stellen) maar bedoel gewoon dat ik zelf een iets krachtigere motor (of 2 motoren) zou prefereren. :D

kartboyke
16-04-2005, 14:42
ik heb ervaring met:
4-takt:
- honda gx200cc
- honda gx 270cc
- b&s world formula
- loncin

2-takt:
- 100cc
- rotax max

Als 4 takter zou ik net als speesman voor de biland kiezen.
Heb zo een kart al ettelijke keren bezig gezien en dat is echt wel een bom.
Je hoort dat die power heeft.

redje
17-04-2005, 21:24
Daar zou ik je eerder toch niet in volgen om volgende redenen:
270cc weegt zwaarder dan 200cc (ongv 16 t.o.v. 21 kg)
270cc is groter en stuk duurder dan 200cc

In jouw plaats zou ik dan toch eerder een 200cc nemen
die kan je zonder grote ingrepen tot op 9pk (zoals bij een 270cc) brengen ;)


Ik heb in mijn redenering dan ook nergens een kostprijs opgenomen. Ik ga enkel voor de prestaties. Dan lijkt de 270cc me beter, ondanks meer gewicht. het is overduidelijk dat ondanks dat gewicht hij toch sneller is.

kartboyke
18-04-2005, 18:37
Daar vergis je je eigenlijk toch een beetje in vind ik.

Enkel Genk en Mariëmbourg zou ik te groot noemen voor een Loncin.

In Amay, Marche-en-famenne, Antwerp Karting kan je je er heel goed mee amuseren. En dan natuurlijk ook de indoorcircuits niet vergeten.

Dat terwijl echt snelle motoren à la Biland/Rotax Max/geschakelden al geweigerd worden op vele kleine circuits waar de Loncin wel mag rijden.

Biland wordt nog niet echt geweigerd op circuits bij mijn weten.
Het weigeren van karts heeft meestal ook te maken met de db dat ze produceren.

Mathias G
19-04-2005, 19:10
Ik heb in mijn redenering dan ook nergens een kostprijs opgenomen. Ik ga enkel voor de prestaties. Dan lijkt de 270cc me beter, ondanks meer gewicht. het is overduidelijk dat ondanks dat gewicht hij toch sneller is.

Je vergeet wel dat met de uitlaat & koppeling die bij een Loncin motorpakket wordt geleverd ze allen +/- 8,5 pk hebben he. Da's maar een half pk'tje minder dan zo'n zwaardere gx270.

Ik denk wel dat een standaard gx270 misschien nog sneller is, zeker als je werkt met minimumgewichten; maar het verschil is toch vrij verwaarloosbaar.

Yannick R
19-04-2005, 21:27
Ik heb vroeger met een 100cc 2-takt gereden (eigen kart).
Was toen ong. 7 jaar.
En dan ook al is een jaar of 2 geleden met een rotax max gereden (meerdere keren).
Jaja da ga wel goed ;).
En met een Honda GX200 (indoor vooral).
Meer ervaring met andere motors heb ik niet.

Twisted
23-04-2005, 19:38
Ik bedoel maar, wat heb je aan een rotax max van 30pk als je er eigenlijk alleen voor je plezier mee gaat rijden, en je om het kwartier à 30 min. moet stoppen.

Dit klopt toch ook niet eigenlijk...

Ik heb nu ook nen max en das echt nen hele goede motor !! Ik rijd daar langer mee dan een kwartier, een half uur eer ik stop. Hiervoor reed ik met een 125cc 2 takt en had daar ook veel plezier mee maar aan de max heb je een heel groot voordeel van het elektrisch starten en relatief weinig onderhoud !!

Met 4takt heb ik ook wel wat ervaring maar als je altijd 2takt gewoon zijt geweest ga je daar niet te snel van afstappen ! (wil daarmee zeker niet zeggen da 4takt minder snel of plezant zou zijn want voor dat je het weet onstaat hier ook een eindeloze discussie 2takt - 4 takt :rolleyes: )

Twisted
23-04-2005, 19:39
Dat terwijl echt snelle motoren à la Biland/Rotax Max/geschakelden al geweigerd worden op vele kleine circuits waar de Loncin wel mag rijden.

Naar mijn mening enkel Antwerp Karting...