P De Sonville
20-04-2005, 10:56
Patrick Derdaele:
“Weekend om vlug te vergeten”
Het tweede Belcartreffen is niet bepaald een succes geworden voor de Ultima van Belgium Racing. Een tiende en een elfde plaats in GTB wat het duo Derdaele/Verhoeven amper 5,5 punten opleverde na de twee manches van elk 60 minuten wedstrijd.
“We waren er nochtans klaar voor”, verklaarde een ontgoochelde Patric Derdaele na de wedstrijd.
“Een samenloop van allerlei omstandigheden zorgde ervoor dat wij ons potentieel niet konden benutten. Door het feit dat de wagen laat klaar was na de evoluties die we afgelopen winter doorvoerden hadden we niet de tijd om te trainen in Francorchamps. En met amper 30 minuten vrije training kan je dit onmogelijk goedmaken. Dit zorgde er ondermeer voor dat de 6de versnelling die we in Francorchamps vaak moeten gebruiken te lang was. Dit liet zich reeds merken tijdens de eerste chronosessie. Maar desondanks lieten we een behoorlijke 6de chrono optekenen in GTB. Ik ben tegenover vorig seizoen twee seconden sneller geworden en had véél vertrouwen voor deze twee wedstrijden van elk 60 minuten. Vooral het feit dat we aan de Busstop en de Source niet meer naar eerste versnelling moeten schakelen was afgelopen winter een fantastische ingreep. Voor de tweede training op zaterdag werden de verhoudingen van de schakelbak in functie van de zesde versnelling nog gewijzigd, maar door de regen kon niemand zijn chrono nog verbeteren. Tijdens de start van de eerste manche was ik goed vertrokken en kon direct vier plaatsen goedmaken. Maar even later had ik op de drie snelste stukken van het circuit, waar we dik boven de 200km/u. fietsen, last van aquaplaning waardoor verder rijden aan dit tempo te riskant was. Enerzijds kreeg ik schrik en wou mijn vege lijf redden en anderzijds wou ik de zware investering van afgelopen winter niet in de weegschaal gooien”.
Ook Stefan Verhoeven deelt die mening en beiden zijn er ook van overtuigd dat de geleverde Dunlops tijdens de kwalificaties niet voldeden en ook dat de Ultima niet perfect stond afgesteld voor de extreme wedstrijdomstandigheden. En volgens Peter Theuws zou een grotere achterspoiler moeten zorgen voor méér neerwaartse druk wat de bandentemperatuur ook ten goede komt.
Stefan Verhoeven: “Het was uiteraard niet te voorzien dat de eerste wedstrijd zou worden verreden in een ware zondvloed. Maar het was toch beter geweest indien de stabilisatorstangen waren afgekoppeld. De wagen voelde te stijf aan en daardoor krijg je ook te weinig temperatuur in de banden. Tijdens de trainingen lukten we bijna een stunt. Ik was de enige die op slicks de baan opging en zette meteen een goede chrono op de tabellen. Door de rode vlag vanwege de sortie van Kuismanen kwam iedereen terug binnen en lieten de meeste piloten op dat moment ook slicks monteren. Maar de Ultima is duidelijk héél goed geëvolueerd en de uitslag van vorig weekend weerspiegelt niet de capaciteiten van de wagen. Tijdens de tweede wedstrijd op zondag ging alles reeds stukken beter en werd het verschil met de Ultima van Erik Qvick gereduceerd naar een dikke twee seconden. Met wat méér training is dit zeker niet onoverbrugbaar. Ik ben er zeker van dat we de komende wedstrijd in Francorchamps van ons zullen doen spreken. Er is nu tijd voor uitgebreide tests”.
En moet de Ultima nog even wachten op het eerste grote succes, dan is er in het kamp van Belgium Racing toch reden tot juichen. Want de BMW E36 waarmee Philippe Broodcooren en Michel de Coster de Belcar aansnijden staat momen-teel aan de leiding in de Klasse TB. Beiden deden een voortreffelijke job in de eerste manche waarin het verschil in vermogen tegenover de concurrentie door de extreme weersomstandigheden van minder belang is. Dit onafscheidelijk duo stond in de eerste drie races reeds tweemaal op het podium en blinkt uit door zijn regelmaat. Peter Theuws liet de schokdempers wat zachter zetten en het feit dat de BMW over een soepele kas beschikt maakt dat deze bolide in extreme omstandigheden beschikt over een goede grip.
“Weekend om vlug te vergeten”
Het tweede Belcartreffen is niet bepaald een succes geworden voor de Ultima van Belgium Racing. Een tiende en een elfde plaats in GTB wat het duo Derdaele/Verhoeven amper 5,5 punten opleverde na de twee manches van elk 60 minuten wedstrijd.
“We waren er nochtans klaar voor”, verklaarde een ontgoochelde Patric Derdaele na de wedstrijd.
“Een samenloop van allerlei omstandigheden zorgde ervoor dat wij ons potentieel niet konden benutten. Door het feit dat de wagen laat klaar was na de evoluties die we afgelopen winter doorvoerden hadden we niet de tijd om te trainen in Francorchamps. En met amper 30 minuten vrije training kan je dit onmogelijk goedmaken. Dit zorgde er ondermeer voor dat de 6de versnelling die we in Francorchamps vaak moeten gebruiken te lang was. Dit liet zich reeds merken tijdens de eerste chronosessie. Maar desondanks lieten we een behoorlijke 6de chrono optekenen in GTB. Ik ben tegenover vorig seizoen twee seconden sneller geworden en had véél vertrouwen voor deze twee wedstrijden van elk 60 minuten. Vooral het feit dat we aan de Busstop en de Source niet meer naar eerste versnelling moeten schakelen was afgelopen winter een fantastische ingreep. Voor de tweede training op zaterdag werden de verhoudingen van de schakelbak in functie van de zesde versnelling nog gewijzigd, maar door de regen kon niemand zijn chrono nog verbeteren. Tijdens de start van de eerste manche was ik goed vertrokken en kon direct vier plaatsen goedmaken. Maar even later had ik op de drie snelste stukken van het circuit, waar we dik boven de 200km/u. fietsen, last van aquaplaning waardoor verder rijden aan dit tempo te riskant was. Enerzijds kreeg ik schrik en wou mijn vege lijf redden en anderzijds wou ik de zware investering van afgelopen winter niet in de weegschaal gooien”.
Ook Stefan Verhoeven deelt die mening en beiden zijn er ook van overtuigd dat de geleverde Dunlops tijdens de kwalificaties niet voldeden en ook dat de Ultima niet perfect stond afgesteld voor de extreme wedstrijdomstandigheden. En volgens Peter Theuws zou een grotere achterspoiler moeten zorgen voor méér neerwaartse druk wat de bandentemperatuur ook ten goede komt.
Stefan Verhoeven: “Het was uiteraard niet te voorzien dat de eerste wedstrijd zou worden verreden in een ware zondvloed. Maar het was toch beter geweest indien de stabilisatorstangen waren afgekoppeld. De wagen voelde te stijf aan en daardoor krijg je ook te weinig temperatuur in de banden. Tijdens de trainingen lukten we bijna een stunt. Ik was de enige die op slicks de baan opging en zette meteen een goede chrono op de tabellen. Door de rode vlag vanwege de sortie van Kuismanen kwam iedereen terug binnen en lieten de meeste piloten op dat moment ook slicks monteren. Maar de Ultima is duidelijk héél goed geëvolueerd en de uitslag van vorig weekend weerspiegelt niet de capaciteiten van de wagen. Tijdens de tweede wedstrijd op zondag ging alles reeds stukken beter en werd het verschil met de Ultima van Erik Qvick gereduceerd naar een dikke twee seconden. Met wat méér training is dit zeker niet onoverbrugbaar. Ik ben er zeker van dat we de komende wedstrijd in Francorchamps van ons zullen doen spreken. Er is nu tijd voor uitgebreide tests”.
En moet de Ultima nog even wachten op het eerste grote succes, dan is er in het kamp van Belgium Racing toch reden tot juichen. Want de BMW E36 waarmee Philippe Broodcooren en Michel de Coster de Belcar aansnijden staat momen-teel aan de leiding in de Klasse TB. Beiden deden een voortreffelijke job in de eerste manche waarin het verschil in vermogen tegenover de concurrentie door de extreme weersomstandigheden van minder belang is. Dit onafscheidelijk duo stond in de eerste drie races reeds tweemaal op het podium en blinkt uit door zijn regelmaat. Peter Theuws liet de schokdempers wat zachter zetten en het feit dat de BMW over een soepele kas beschikt maakt dat deze bolide in extreme omstandigheden beschikt over een goede grip.