PDA

View Full Version : In Aanbouw: Tamiya Tyrrell P34 1977 Monaco GP


Gèrre
14-09-2005, 14:21
Vandaag heb ik dan toch de kit van de Tyrrell P34 gekocht.
Ik wou dit model al een jaar of twee bouwen maar het is er nooit toe gekomen. Omdat dit model het eerste in een paar maanden is dat ik bouw, wil ik het er zo goed mogenlijk laten uitzien. Daarom heb ik een vraag aan huudo. Op jou site staan vele foto's van deze F1 wagen, en men vraag was of ik deze van jou site mag halen om als referrentiefoto's te gebruiken.

Jammer genoeg beschik ik niet over een digitale camera, dus ik zal jullie geen beelden van de evolutie kunnen tonen. Maar ik zal jullie wel op de hoogte houden en een paar vragen stellen hoe ik sommige delen het beste bewerk.

Grtz Gèrre

Sennake
14-09-2005, 16:11
1977 : dat is dus de "First National City Travelers Checks" versie vermoed ik?

Deze dus?

http://www.sennake.be/tamiya_1_20/model_20053.jpghttp://www.sennake.be/tamiya_1_20/doos_20053.jpg

Ik zal deze thread met aandacht volgen, aangezien deze ook nog ergens op mijn werkplank staat...

Let dan wel goed op, want alhoewel de kit en de wagen uit hetzelfde jaar stammen, zijn ze erg verschillend! De kit is de versie van het begin van het seizoen (eigenlijk gewoon de 1976 versie met een andere sponsor) terwijl de foto's van Huudo de evo-versie tonen. Aan de buitenzijde zeer verschillend, en in hoeverre de binnenkant ook veranderd werd durf ik niet te zeggen...

Gèrre
14-09-2005, 16:15
Ja dat is degene die ik ga maken. Met Patrick Depailler aan het stuur.
Ik was wel even verbaasd toen ik de kit openmaakte, er zitten namelijk vinyl darmpjes in, die in de motor verwerkt moeten worden. Geeft wel een mooi effect zo echte flexibele darmpjes.

Gèrre
14-09-2005, 16:18
Let dan wel goed op, want alhoewel de kit en de wagen uit hetzelfde jaar stammen, zijn ze erg verschillend! De kit is de versie van het begin van het seizoen (eigenlijk gewoon de 1976 versie met een andere sponsor) terwijl de foto's van Huudo de evo-versie tonen. Aan de buitenzijde zeer verschillend, en in hoeverre de binnenkant ook veranderd werd durf ik niet te zeggen...

Ja de voorvleugel enz zijn anders maar ik heb reeds zo een aantal foto's gezocht op het internet en ik kan er volledig aan uit. dus het model zal wel lukken denk ik :)

Sennake
14-09-2005, 16:21
In feite kende 1997 3 evolutie-versies. Eerst was er dus de eerste evolutie (tov 1976) zoals de Tamiya-kit eruit ziet :

http://www.sennake.be/tamiya_1_20/model_20053.jpg

Daarna kwam er een tweede evolutie :

http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_car/1977_04.jpg

Toen de ingenieurs vaststelden dat de remmen van de kleine voorwielen niet genoeg koeling meer kregen kwam dan de 3e evolutie waarbij er extra koelers geplaatst werden en de voorwielen verder naar buiten gezet werden. dat is de wagen zoals ze op Huudo's homepage te zien zijn.

PS : het project liep af met een sisser, precies door deze remproblemen die men niet meer onder controle kreeg. Toen ook Good-Year meedeelde dat ze niet van plan waren om verder die kleine bandjes te produceren voor slechts één team (ze hadden gehoopt dat andere teams zouden volgen) werd het project "34" opgegeven. Erg jammer vind ik dat. En uiteindelijk volgden de andere teams wél, want zowel Ferrari, Williams als March hadden al een 6-wieler klaar. De FIA vond het echter welletjes en paste het reglement aan : voortaan moest elke F1 op 4 wielen aangedreven worden...

HHugo
14-09-2005, 18:13
voortaan moest elke F1 op 4 wielen aangedreven worden...

Formule Four Wheel Drive :D , aandrijving op 2 wielen zal wel voldoende zijn zeker? ;)

Op mijn site staan ook nog een paar referentiefoto's, maar ze zijn ook van de geëvolueerde versie.

KNALFOUR
14-09-2005, 18:20
Denk dat ik nog een fototje tegengekomen ben in een tijdschrift uit mijn archiefkast,en de williams & march hadden 4 achterwielen.

Sennake
14-09-2005, 19:46
Denk dat ik nog een fototje tegengekomen ben in een tijdschrift uit mijn archiefkast,en de williams & march hadden 4 achterwielen.

De Ferrari ook, maar doet niets terzake : er waren 6 wielen. Die teams hadden allang door dat je de 4 wielen beter kon gebruiken om de power op de baan te krijgen, omdat ze gezien hadden hoe het niet moest bij Tyrrell.

Sennake
14-09-2005, 19:47
Formule Four Wheel Drive...

Nu je het zegt, daar heeft Chapman ook mee geëxperimenteerd hoor. Maar wat ik bedoelde was natuurlijk op 4 wielen steunen, en op 2 wielen aangedreven worden ;)

Gèrre
14-09-2005, 20:39
mijn eerste vraagje aan de ervaren modelbouwers hier : Op die motor van Ford staan op 2 panelen 4 maal de naam Ford die ik in het chromé moet verven, maar op deze school is het logo heel klein. Hoe kan het logo nu best schilderen zonder de zwarte panelen te moeten opnieuw verven door een eventuele fout ?

Sennake
14-09-2005, 20:51
mijn eerste vraagje aan de ervaren modelbouwers hier : Op die motor van Ford staan op 2 panelen 4 maal de naam Ford die ik in het chromé moet verven, maar op deze school is het logo heel klein. Hoe kan het logo nu best schilderen zonder de zwarte panelen te moeten opnieuw verven door een eventuele fout ?

Meerdere mogelijkheden.

Methode 1 : je bedekt het logo met bare metal foil, en daarna wordt het motorblok geschilderd in de daarvoor voorziene kleur. Na droging kan je het logo weer afwrijven met een doek die lichtjes met verdunner of white spirit bevochtigd is. De verf zal alleen verdwijnen op "verhoogde delen", en zo wordt het logo zichtbaar in metaalkleur.

Methode 2 : je schildert eerst het motorblok in de juiste kleur, en daarna ga je het logo "drybrushen" : je doet een beetje zilver verf aan een penseel, en je wrijft de verf weer weg in een vod, totdat er zo goed als geen verf meer aan hangt. Hiermee begin je lichtjes heen en weer te wrijven over het logo en je zal zien dat het logo begint "op te lichten" in zilverkleur. Eventueel kan het zijn dat het motorblok per ongeluk mee gedrybrust wordt hier en daar, maar dat is niet erg : met een vochtige doek (weer verdunner of white spirit) kan je daarna afwrijven wat niet gewenst is.

Methode 3 : mijn meest aangewende methode, maar je moet een vaste hand hebben. Gewoon het motorblok schilderen in de juiste kleur, en daarna met een plat penseel over het logo schilderen met zilver verf, zonder een ander deel aan te raken. Als je gezegend bent met een vaste hand is deze methode in elk geval de snelste. Maar het is zeker niet de veiligste.

Gèrre
14-09-2005, 22:14
Ik denk dat ik voor methode 2 ga gaan :) tlijkt me het veiligste :)

Gèrre
15-09-2005, 13:06
Methode 2 werkte ook niet zoals het hoord, ik kon paneel al terug zwart verven. Maar nu heb ik wel de juiste oplossing gevonden. Ik heb zo'n grote naald, waarvan ik het puntje in de verf dopte en zo over de letters ging. Het resultaat is echt goed.

vinnie
15-09-2005, 17:54
Methode 2 werkte ook niet zoals het hoord, ik kon paneel al terug zwart verven. Maar nu heb ik wel de juiste oplossing gevonden. Ik heb zo'n grote naald, waarvan ik het puntje in de verf dopte en zo over de letters ging. Het resultaat is echt goed.
Post eens een foto zodat we het resultaat zien. :bye:

Guido
15-09-2005, 17:57
Post eens een foto zodat we het resultaat zien. :bye:

...


...

Jammer genoeg beschik ik niet over een digitale camera, dus ik zal jullie geen beelden van de evolutie kunnen tonen. Maar ik zal jullie wel op de hoogte houden en een paar vragen stellen hoe ik sommige delen het beste bewerk.

Grtz Gèrre

:bye: ;)

Gèrre
15-09-2005, 19:01
:bye: Mijn excuses daarvoor

Gèrre
16-09-2005, 11:25
deze morgen had ik wat kleine probleempjes met de bevestiging van die uitlaat buizen.. Deze pasten niet echt, daarom moest ik een klein stukje verbinden met putty, hopelijk houdt het goed, en kan ik het mooi zwart verven zodat het niet opvalt.

Gèrre
22-09-2005, 14:17
ik heb weer wat gewerkt aan de auto, de remschijven, deel van de ophanging en motor zijn volledig klaar nu. nu de moter en ophanging aan elkaar bevestigen.

Pat
22-09-2005, 18:49
Jammer genoeg beschik ik niet over een digitale camera, dus ik zal jullie geen beelden van de evolutie kunnen tonen. Maar ik zal jullie wel op de hoogte houden en een paar vragen stellen hoe ik sommige delen het beste bewerk.

Grtz Gèrre

Geen probleem !
Morgen gewoon boeltje oppakken en naar Zolder komen !

Gèrre
23-09-2005, 18:26
Geen probleem !
Morgen gewoon boeltje oppakken en naar Zolder komen !

Daar heb ik spijtig genoeg geen tijd voor :) Ik zou het graag doen ma ik heb geen vervoer en geen tijd.

Guido
24-09-2005, 22:45
Daar heb ik spijtig genoeg geen tijd voor :) Ik zou het graag doen ma ik heb geen vervoer en geen tijd.

Met tijd kunnen we je natuurlijk niet helpen. Vervoer kan altijd, mits wat goede wil, wel geregeld worden. ;)

Dominique
25-09-2005, 17:44
Daar heb ik spijtig genoeg geen tijd voor :) Ik zou het graag doen ma ik heb geen vervoer en geen tijd.
Met tijd kunnen we je natuurlijk niet helpen. Vervoer kan altijd, mits wat goede wil, wel geregeld worden. ;)
Als het alleen maar aan het vervoer ligt: ik kom uit Mechelen, en moet sowieso tot Leuven rijden om daar de autostrade te nemen. Ik kan je dus altijd komen oppikken als je dat wil.

Gèrre
27-09-2005, 19:14
Ja maar ik had hier verplichtingen met de scouts daarom had ik geen tijd :)