PDA

View Full Version : In aanbouw : Ducati Desmosedici 2004 - Tamiya 1/12


Sennake
07-02-2006, 23:32
Dit model ben ik aan het bouwen als nieuwste artikel voor Modelbouwmagazine. Daarom mag ik er geen uitgebreide foto-thread van maken zoals gewoonlijk. Maar ik beloof jullie om af en toe wat teasers te posten.

Momenteel heb ik alle onderdelen van de kuip gemonteerd tot submontages, geschuurd en gepolierd, voorzien van 2 lagen witte primer en 3 lagen Tamiya TS-49 Bright Red.

Ik heb ook de ontbrekende Marlboro bestickering aangeschaft, en ik ben volop bezig met de witte vlakken te decallen waarop later de Marlboro letters moeten aangebracht worden.

Teasers : later.

Dragonfly
07-02-2006, 23:44
wel knap. was al vol ongeduld om die foto's te zien na het lezen van de titel en dan niks :)

Dominique
07-02-2006, 23:56
Ja, eerst ons lekker maken en dan zeggen dat we niks te zien krijgen. Sennake begint zowaar vrouwelijke trekken te krijgen :D

Sennake
14-02-2006, 17:13
Allez vooruit, 1 teaserke zal wel geen kwaad kunnen zeker? Maar ik sta dan ook nog niet erg ver eh (de Porsche 917 LH heeft voorrang gekregen)...

Sennake
08-04-2006, 10:00
Dit project gaat oerend.........traag vooruit. Ik wil het alles zodanig perfect tot in de puntjes afwerken, dat er dikwijls iets mis gaat en ik opnieuw moet beginnen. Ik heb van pure "armoede" al een 2e kit gekocht om verknoeide onderdelen te kunnen vervangen. Ik denk dat ik, zoals Huudo me onlangs zei, permanent op mijn limiet aan het modelbouwen ben, waardoor je net zoals in de autosport constant het risico loopt van uit de bocht te vliegen...

Maar goed, er is dan toch enige vooruitgang te bespeuren, en ik zal jullie de teaserkes dan ook niet onthouden :

Gulfie
08-04-2006, 21:46
tja, op de limiet of niet ... maar het is wel zoals het hoort. Door steeds op de limiet te werken verleg je je grenzen.

Je hebt ook de juiste Marlboro logo's gevonden zie ik ... keep up the spirit!

Dominique
08-04-2006, 22:08
Knap werk Guy. Dit wordt weer een showbeest. Pak er je tijd maar voor, het resultaat zal dan ook navenant zijn. :worship:

Sennake
09-04-2006, 12:04
De stuurinrichting werd op het chassis aangebracht, en enkele kabeltjes werden al bevestigd. Nu ga ik beginnen aan de uitlaten.

B. the builder
09-04-2006, 12:08
Dat ziet er gewoonweg perfect uit, chapeau! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
________
Medical Marijuana (http://medicalmarijuanacard.info)

Sennake
15-04-2006, 11:45
Nu ga ik beginnen aan de uitlaten.

Een ganse week aan gewerkt. Eerst werden ze gemonteerd (elke uitlaat bestaat uit 2 helften) en werden alle naden en pinholes verwijderd. Daarna werden ze in X-31 Titanium Gold gespoten (de kleur van de lasnaden). Eens droog, werden er dunne reepjes masking tape aangebracht waar de lasnaden zitten, en ben ik begonnen met de hitte-verkleuringen te spuiten met clear blue en clear yellow. Omdat dit altijd een "overdone" indruk geeft, heb ik tenslotte de uitlaten nog eens gedowntoned met X-32 Titanium Silver (zeer lichtjes spuiten vanop een vrij grote afstand).

Maar ik was nog niet tevereden : ik wou ook de spanveren aanbrengen die op de referentiefoto's te zien zijn, en de hittesensoren die op de uitlaateinden aangebracht zijn. Dus vormde ik met wat ijzerdraad de beugeltjes waaraan de veren bevestigd worden, en lijmde ik die op hun plaats, waarna ik met nog dunnere ijzerdraad veertjes draaide op een kopspeld en op hun plaats aanbracht. Voor de sensoren gebruikte ik Sakatsu boutjes waarin ik een stukje kopspeld lijmde als metalen "jackstekker", en daarover werd een stukje holle plastic tube geschoven, waar op zijn beurt weer een stukje dunne plastic hose gelijmd werd. En hieronder zie je het resultaat.

Verder heb ik ook de radiator details geschilderd (nog niet helemaal af, maar toch bijna) en werden de rode verbindingen afgewerkt met dunne zwarte reepjes decal en reepjes chroomfolie.

Ook de zijpanelen (die ik helemaal opnieuw moeten doen heb omdat het lettertype van "Marlboro" eerst verkeerd was) zijn weer bijna klaar, op enkele kleine decals na. Je ziet hieronder zowel de foutieve panelen staan (die met de neusbekleding erbij) als de correcte (tegen het verfpotje).

Dominique
15-04-2006, 20:20
lekker jongen !! :applaus:

Clubman
15-04-2006, 20:31
ik heb het zo niet om motsjikletten maar dit is KLASSE !

Gulfie
15-04-2006, 21:27
Ziet er keurig uit ... zoals altijd. Alleen vind ik het blauw op de uitlaten een beetje te licht en aan de groene kant (komt misschien door het geel dat eronder zit ...).

Ik gebruik meestal transparant blauw gemengd met smoke ... dan wordt het een flink stuk donkerder. Maar ... da's mijn mening natuurlijk, en wie ben ik!

Voor de rest ... nice job!

Nismo
15-04-2006, 22:00
Telkens sta ik weer versteld van de details die sommigen onder ons aan de modellen toevoegen. Héééééééél goe bezig zou ik zo zeggen :applaus:

Grtzzzzzzz Nismo :worship:

Mario
18-04-2006, 08:41
Hopelijk kunt ge het desmosysteem even gedetailleerd weergeven, want dat maakt per slot van rekening een Ducati ! :D
Mooi hoor.

Sennake
18-04-2006, 18:02
Hopelijk kunt ge het desmosysteem even gedetailleerd weergeven, want dat maakt per slot van rekening een Ducati ! :D
Mooi hoor.

Oei, hier ga ik dus duidelijk de mist in : ik weet niet wat je bedoelt :o

Maar in principe zal het wel kloppen, want ik gebruik als referentie het boek "MotoGP Racer's Archive 2004", waaruit ik alles natuurgetrouw tracht na te bootsen, alhoewel ik dus soms niet eens weet wàt ik naboots :o

Ik moet overigens wél oppassen met die referentiefoto's, want de Ducati zag er in het begin van het seizoen anders uit, om na de 4e GP een aantal ingrijpende aanpassingen te ondergaan, zoals bv de dubbele uitlaat boven- en achteraan, die de eerste 4 GP's één enkele uitlaat bleek te zijn (t.t.z. 2 uitlaten die uitmondden in één enkele). Zo zijn er nog een aantal verschillen, en de Tamiya-kit is duidelijk gebaseerd op de latere versie!

Maar genoeg gezeverd, hier komen weer wat foto's van de vordering der werkzaamheden :

Gulfie
18-04-2006, 19:43
Als ik me niet vergis is het desmo systeem een systeem dat de kleppen van de motor helpt te sluiten, dus het zit binnenin. Dus dat nabootsen ... good luck! Maar ... bouw een soundmodule in in de soccle en je bent al een heel stuk verder ... want da's typisch desmo en Duc.

Hey Sennake ... mijn volgende project wordt de RC211V van Rossi Valencia 2003. Heb je daar goede referentie foto's van in één van je boeken? (sorry dat ik de thread even bevuil ...)

Mario
18-04-2006, 19:44
Oei, hier ga ik dus duidelijk de mist in : ik weet niet wat je bedoelt :o

Het desmodromisch kleppensysteem is eigen aan Ducati en al decennia een van hun handelsmerken. Het heeft met de kleppenbediening te maken. Waar andere merken veren gebruiken om hun kleppen op en neer te laten gaan, gebruikt Ducati een ander systeem dat nauwkeuriger is. Een van de nadelen ervan is dat het kleppen stellen veel en veel duurder is.

Via een of andere zoekrobot vind je ongetwijfeld meer en betere informatie hierover, maar het komt erop neer dat desmodromisch systeem eigenlijk synoniem is geworden voor Ducati.

Hier onder meer : http://nl.wikipedia.org/wiki/Desmodromisch (vlindermechaniek).
http://www.ducati.com/bikes/techcafe.jhtml?artID=2&detail=article&part=technical
http://www.usq.edu.au/users/grantd/motorcycle/ducati/DESMO.HTM
Deze link geeft het mooi weer met een animatietje : http://www.answers.com/topic/desmodromic-valve

Guest
18-04-2006, 20:07
Ik wou dat ik ook zo goed kon bouwen als sennake,nismo,huudo.....enz,als je die foto's en modellen ziet????

Gulfie
18-04-2006, 20:32
Het desmodromisch kleppensysteem is eigen aan Ducati en al decennia een van hun handelsmerken. Het heeft met de kleppenbediening te maken. Waar andere merken veren gebruiken om hun kleppen op en neer te laten gaan, gebruikt Ducati een ander systeem dat nauwkeuriger is. Een van de nadelen ervan is dat het kleppen stellen veel en veel duurder is.

Jep ... ik zat dus juist. Mijn grijze massa blijkt dus toch nog te werken! Nadelen te over ... zwaardere constructie, zwaardere bewegende delen, ... maar hogere toerentallen mogelijk!

Sennake
18-04-2006, 21:29
Ok, nu begrijp ik de techniek. Maar dat zit dus binnenin, en ik ga wel ver in modelbouw, maar zooooover nu ook weer niet eh ;)

Gulfie
18-04-2006, 21:31
Ok, nu begrijp ik de techniek. Maar dat zit dus binnenin, en ik ga wel ver in modelbouw, maar zooooover nu ook weer niet eh ;)
Ah ... we hebben uw grenzen gevonden!

Guido
18-04-2006, 22:12
De W196 en 300SLR waren er indertijd ook mee uitgerust. Ah ja, van Mercedes natuurlijk. :D

Dominique
18-04-2006, 22:47
Coolen brommer!!
Coolen brommer!!
:drewl:

Guido
18-04-2006, 23:24
Coolen brommer!!
Coolen brommer!!
:drewl:

Ah ja, da's juist. Het ging niet over Mercedes natuurlijk...

Het eerder aangehaalde 'motsjiklet', vind ik toch wel cooler. :D Maar ook onze Sennake is "ne pas trop juste celui là :D" bezig. :worship:

Gèrre
19-04-2006, 10:16
:) zeer mooi bezig Sennake

Mario
20-04-2006, 08:20
Ok, nu begrijp ik de techniek. Maar dat zit dus binnenin, en ik ga wel ver in modelbouw, maar zooooover nu ook weer niet eh ;)
Vandaar ook de :D

Sennake
25-04-2006, 18:06
Nadat het chassis-motorgedeelte nagenoeg klaar was, ben ik aan de voorvork en -wiel begonnen. Ik had de extra voorvork-set van Tamiya aangeschaft, en het verschil is toch wel aanzienlijk. De goud- of koperkleurige stukken die in de gewone kit gespoten moeten worden, bestaan hier uit metalen cilinders en ze zien er prachtig uit, én nog eens natuurgetrouw ook. Ook de zwarte onderdelen bestaan uit zwart gelakte, gedraaide aluminium. Zeer mooi allemaal.

Verder heb ik ook de basic photoetch set van Acustion aangeschaft. Er bestaan er 3 verschillende van basic tot pro, maar ik vond de eerste voldoende omdat ik voornamelijk de photoetch radiatorrooster en de remschijven wilde gebruiken. De meegeleverde "Michelin" spuitmallen om de tekst op de banden te spuiten is trouwens waardeloos omdat de diameter van de band en die van de tekst op de spuitmal totaal niet overeenkomt. En terwijl je een decal die dit euvel vertoont met wat sollen nog kan vervormen, kan dat met photoetch materiaal totaal niet natuurlijk. Jammer, een gemiste kans...

In elk geval zie je hieronder enkele foto's van de te monteren onderdelen (motor-chassis, voorvork-helften en voorwiel), en het samengebouwde geheel dat nu op een "halve moto" lijkt (of eigenlijk ook wel is). Je ziet ook een detailfoto van het voorwiel waaraan ik naast detailschildering ook wat extra bekabeling en (als je ze kan zien) een borgpen aan toegevoegd heb (in de as). Allemaal pietluttige details die je op zich eigenlijk niet bemerkt, maar die het totaalbeeld wel een "echt" effect meegeven, waarvan je niet zo direct kan aanwijzen waarom dat eigenlijk zo is... Overigens moet de voorvork nog wel een wash krijgen, net zoals het aluminium onderdeel dat linksboven aan het chassis gemonteerd zit.

Op dit moment ben ik bezig aan de onderdelen die vooraan op het stuur moeten komen zoals het dashboard-display, de steunen voor de voorste kuip en de airbox...

Guido
25-04-2006, 19:13
Mooi hoor. Zie maar dat je niet te veel previews post. ;)

Sennake
28-04-2006, 18:15
Op dit moment ben ik bezig aan de onderdelen die vooraan op het stuur moeten komen zoals het dashboard-display, de steunen voor de voorste kuip en de airbox...

En dat ziet er afgewerkt zoiets uit :

Nismo
28-04-2006, 18:25
Jawadde, wat moet ne mens hier op zeggen ????

Sjieke dinges.

Grtzzzzzzz Nismo :drewl: :drewl:

Gulfie
28-04-2006, 22:13
mooi en strak, die kleine details maken nu eenmaal het verschil en ze zullen nog beter uitkomen met een wash ... maar, die handvatten op de 'guidon' blijven toch mijn favorieten!!!:applaus:

Guido
29-04-2006, 00:28
't is hier tegenwoordig precies "om ter 't strafst" :D :D

Ferm hoor. :applaus:

Tom21
29-04-2006, 11:27
Echt een hele mooie Ducati Guy! Mooi gedetailleerd en alles. Ikzelf heb er ook nog twee van deze staan. Deze en de GP4 Versie van Louis D'Antin.
Ik had een klein vraagje...dat boek waar je over sprak van Moto GP, waar is dat ergens te verkrijgen? Ik zoek nl al lang zo'n boek voor referentiefoto's maar ik vind het nergens.

Ik kijk nu al uit naar het modelbouwmagazine waar deze inkomt!

Tom

Gulfie
29-04-2006, 12:59
't is hier tegenwoordig precies "om ter 't strafst" :D :D

Maar goed ook ... dat houd je 'scherp' en kan alleen je eigen niveau maar verbeteren. Ben blij dat hier nog van die freaks zitten ... ik begin nu minder aan mezelf te twijfelen ... :rolleyes: :eek:

Sennake
29-04-2006, 14:18
Ik had een klein vraagje...dat boek waar je over sprak van Moto GP, waar is dat ergens te verkrijgen? Ik zoek nl al lang zo'n boek voor referentiefoto's maar ik vind het nergens.

Ik heb dat gekocht bij www.hlj.com

Hier zie je enkele foto's van de binnenzijde van het boek :

http://www.hlj.com/product/MDG22880

Tom21
29-04-2006, 14:50
Bedankt Guy! Spijtig dat het bij HLJ is, kan daar niets bestellen want heb geen paypal (en kan geen account aanmaken)
Dan zal het niets worden he :)

Tom

Nismo
29-04-2006, 17:34
Bedankt Guy! Spijtig dat het bij HLJ is, kan daar niets bestellen want heb geen paypal (en kan geen account aanmaken)
Dan zal het niets worden he :)

Tom

Tom, ga eens een kijkje nemen bij Roadrunner in Hasselt, dit is een boekenwinkel gespecialiseerd in boeken over auto's en moto's, zowel sport als andere.
Roadrunner Autoboeken. Dorpsstraat 38 3500 Hasselt Tel: 011/22 71 39
Ik denk wel dat je daar geholpen kan worden.

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Tom21
29-04-2006, 17:39
Aha wederom bedankt Johny! Dan moet ik daar eens gaan kijken.

Tom

Gulfie
29-04-2006, 19:59
ik heb deze week bij HLJ de 2003 versie van dit boek besteld om de Honda RC211V Van Rossi versie Valencia te maken. Ik heb gezien dat jij die ook bouwt (of gebouwd hebt) dus als je info wil, kan ik eventueel scans maken ... als ik het boek heb.

Sennake
29-04-2006, 21:18
Bedankt Guy! Spijtig dat het bij HLJ is, kan daar niets bestellen want heb geen paypal (en kan geen account aanmaken)
Dan zal het niets worden he :)

Tom

Ik kan het ook voor jou bestellen, als jij me het geld per overschrijving overmaakt zorg ik wel dat je het te pakken krijgt hoor.

Sennake
30-04-2006, 21:45
Dit weekend heb ik niet stil gezeten. De Ducati is zo goed als af. Alleen de onderdelen van de kuip moet ik nog enkele lagen vernis geven, en daarna wordt de binnenzijde van alle kuiponderdelen bekleed met Cf-decals. Maar zoals de motor hieronder te zien is, zal hij ook op wedstrijden tentoongesteld worden, met de kuiponderdelen er apart naast geplaatst. Zo is alle detailwerk niet voor niets geweest...

Danny
30-04-2006, 21:55
Wat moet een mens daar op zeggen.
Gewoon Prachtig

Tom21
30-04-2006, 22:06
Inderdaad, deze is heel mooi Guy. Als hij er zo kan bijstaan op wedstrijden ga je zeker winnen ;)
Hopelijk worden mijn Desmo's ook zo mooi als deze!

Tom

Nismo
30-04-2006, 23:27
:drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl:

Guido
30-04-2006, 23:57
:drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl:

Kan er iemand een dweil gaan halen? :D :D :+

Prachtige moto geworden Guy!! :applaus:

B. the builder
01-05-2006, 11:53
:drewl: Dat is zo wel ongeveer de perfecte emoticon om te beschrijven wat dit model oproept. Om die reden zou ik je ook wel willen aanraden om nooit of te nimmer het model te laten bewonderen door mensen zonder mondkapje. ;)
Enneh, met dit model mag je wel vrij zeker zijn van de eerste plaats bij wedstrijden... :)
________
Hyde Park Residence Pattaya (http://pattayaluxurycondos.com)

Dominique
01-05-2006, 12:04
Het resultaat is zoals gewoonlijk weer onberispelijk.
Alleen wat opletten dat je opdrachtgevers er geen lucht van krijgen dat je alles hier al hebt getoond vooraleer je het naar hen doorstuurt ;)

laurent
01-05-2006, 14:45
k hoor zo t getingel van de droge koppeling :-)
waaauw

laurent
01-05-2006, 14:48
Hopelijk kunt ge het desmosysteem even gedetailleerd weergeven, want dat maakt per slot van rekening een Ducati ! :D
Mooi hoor.

aangezien dat dat mooie binnen in ingewerkt is, denk k ni da sennake er "last" mee gaat hebben. De moment dat dat ergens op ne referentiefoto staat ist voor een opengewerkt blok, of een crash die heeeeeel slecht is afgelopen :p

Gulfie
01-05-2006, 20:39
zijn hier woorden voor? Als Huudo zijn dweil niet meer nodig heeft moet ik hem hebben ... :applaus:

Tom21
01-05-2006, 22:43
Guy nog even een vraag. De ketting, hoe heb je die geschilderd? Je hebt er toch wat 'speciaal' gedaan. Kan het zijn dat je alle 'nageltjes' aangestipt hebt?
Die ketting ziet er echt mooi uit hoor! Maar dat natuurlijk niet alleen hoor! De hele motor is prachtig!

Tom

Sennake
02-05-2006, 06:49
Guy nog even een vraag. De ketting, hoe heb je die geschilderd? Je hebt er toch wat 'speciaal' gedaan. Kan het zijn dat je alle 'nageltjes' aangestipt hebt?
Die ketting ziet er echt mooi uit hoor! Maar dat natuurlijk niet alleen hoor! De hele motor is prachtig!

Tom

Gewoon geschilderd, gewasht en gedrybrusht. Maar voor meer details moet ik je verwijzen naar het artikel dat ik nu ga schrijven, anders krijg ik echt ambras met mijn opdrachtgevers ;)

Tom21
02-05-2006, 16:13
OK is goed Guy. Dan lees ik het wel in het magazine!

Tom