View Full Version : Studiekeuze
Jow mensen ik ben hier nieuw en zit met enkele vragen,ik heb nu mijn middelbaar (humaniora wisk-wet 8u )afgewerkt en moet volgend jaar verder studeren ik heb besloten om iets met auto's te doen ,ik zou later graag bij een raceteam werken (auto's aanpassen,tunen e.d... Nu vraag ik mij af wat ik het beste zou studeren ,graduaat autotechnologie of industrieel ingenieur automotive engineering ?
Ik heb dat jullie mij wat meer info kunnen geven over de gevraagde opleidingen om bij een racteam van slag te gaan ,en de salarisen die daar worden uitgereikt.
Met vriendelijke groeten
Pieter
The Interceptor
25-06-2006, 21:39
Goeie vraag, waar ik ook wel eens van enkele mensen die meer in't wereldje zelf zitten een antwoord van wil krijgen.
Zelf ben ik ook een heel groot autosportfan, en zou ik later (indien mogelijk) graag in de auto- of autosportwereld werken.
Maar 't probleem is dat er zo geen specifieke studierichtingen voor bestaan, zeker niet in België. In Nederland is het op dat vlak wel iets beter heb ik me laten wijsmaken.
Ik heb ook WEWI8u gedaan, daarna een jaarke burgerlijk ingenieur geprobeert, maar dat was wel iets te moeilijk (en/of te weinig geleerd :))
Dan naar industrieel ingenieur overgeschakeld. Ik hoop over een weekje van het 3e jaar af te zijn. Zelf heb ik de richting "Elektromechanica optie elektromechanica" gekozen. Best wel interessant, maar heel veel verwante dingen met auto's zien we wel niet. Het interessantste dit jaar was wel "studie van de ophanging van een racewagen" waarin we eens wat sterkteleer en mechanica enzo specifieker zijn gaan toepassen :) Maar zo uitgebreid was dat nu ook weer niet.
Als ge zo hoort wat die top F1 ingenieurs gestudeerd hebben, is het toch heel uiteenlopend. Newey heeft bijvoorbeeld vliegtuigtechnieken ofzo gestudeerd. Wat natuurlijk met Formule 1 wel veel raakpunten heeft.
Wat salarissen betreft, moet ge u geen illusies maken. In de Formule Renault 1600 en Belcar bijvoorbeeld zijn er maar heel weinig mensen die er daadwerkelijk (goed) geld mee verdienen. Als ge er echt wilt komen (proto's/F1/...) zult ge een hoge ladder moeten beklimmen denk. En ook connecties in het wereldje zullen ongetwijfeld helpen.
Koop eens een Autosport en lees aandachtig de advertenties van de F1 teams ;) Indien je niet over de juiste ervaring beschikt moet je eigenlijk een universitaire titel op je naam hebben staan. In de advertenties lees je welke ze bedoelen.
Er zijn in de UK enkele specifieke scholen die een autosport-opleiding aanbieden. Dus als je durft en het lef hebt, is een verhuizing richting de UK de meeste handige oplossing.
Echter, er zijn heel wat oplossingen en opleidingen te bedenken om terecht komen in de wereld van autosport en banen ;)
The Interceptor
26-06-2006, 00:59
"Waar een wil is, is een weg". Een voorbeeldje:
Een jaar of twee geleden stond er in ons 3-maandelijkse schoolmagazine (Groep T Leuven) een artikel over een oud-student, die enkele jaren ervoor als Industrieel Ingenieur was afgestudeerd. Hij wilde ook heel graag in een raceteam aan de slag. En besloot dan maar op eigen houtje naar Italië te trekken en daar bij diverse raceteams langs te gaan. Zo kon hij vrij snel aan de slag bij Durango, eerst nog in de F Renault 1600, maar toch wist hij zich snel op te werken tot het F3000 team...
Kga in alle geval binnenkort toch ook wel eens bezien wat ik nog zou kunnen bij studeren na volgend jaar, eventueel meer in de richting van autosport.
Ga eens kijken naar: http://www.kdg.be/main.aspx?c=PBAU
Hier kan je zowel een Bachelor als een Master opleiding volgen.
Deze opleidingen zullen zeker wel bepaalde deuren openen.
He,
Waar ik gelijk aan moet denken, is die opleiding daar op het circuit van Spa. De school zit aan de achterkant van het circuit. Ze deden mee aan de 12 uur van Spa.
Misschien dat iemand hier een link van heeft...
(Het is natuurlijk wel Frans sprekend...)
Jo Smets
26-06-2006, 15:34
Een goede start is volgens mij de richting Autotechnisch ingenieur. Dat is een opleiding die in NL te volgen is. Aansluitend kan je dan een master doen van 1 jaar in Cranfield UK. Waar je ook een opleiding Motorsports and Management kan volgen, maar daar kom je niet zo maar binnen. 25 mensen per jaar ;)
Ziehier bvb:
http://www.cranfield.ac.uk/university/press/2006/19052006.cfm
http://www.cranfield.ac.uk
Rappe106 en BeamerBreak zijn beide Autotechnisch ingenieur (gestudeerd in NL).
BeamerBreak heeft de Master gedaan in Cranfield.
Als je hun gegevens wil, buiten het email adres dat je op het forum vind, dan laat het maar horen.
Race-groeten en heel veel succes met de opleiding.
Jo Smets
Ga eens kijken naar: http://www.kdg.be/main.aspx?c=PBAU
Hier kan je zowel een Bachelor als een Master opleiding volgen.
Deze opleidingen zullen zeker wel bepaalde deuren openen.
Eén van de eindwerken daa ris trouwens data-logging waarbij de school samenwerkt met Van herck racing.
Ja ik denk dat ik automotive engineering ga doen (industrieel ingenieur)
: dit is een optie binnen industrieel ingenieur elektromechanica . Nadien ga ik nog
een jaar bijstuderen tot europees lasingenieur.
Maar ik ben al blij dat het mogelijk is om als ingenieur bij een raceteam te werken...
ook zonder enig diploma kan je in een raceteam werken hoor. Zou ik je zelfs aanraden om er nu al beginnen te werken. Ik heb het meerdere jaren gedaan als vrijwilliger, oa bij team-charly, tt-racing en rtm-racing. Daar leer je ook dingen in de praktijk. Het kost idd wel een pak tijd, maar je doet er wel ervaring op. Trouwens, zo kan je je ook opwerken in een team, en ook kan je naar een "beter" team verhuizen, als je de mogelijkheid hebt. Maar goede studies helpen altijd, ook het team heeft dan meer aan jou, en dus ben je van grotere waarde voor hun.
Veel succes alvast!
Maar ik ben al blij dat het mogelijk is om als ingenieur bij een raceteam te werken...
Je moet maar eens kijken in de box van het Audi fabrieksteam tijdens LeMans. Dat zijn haast allemaal ingenieurs die rond die wagens gebogen staan. ;)
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je wil doen bij een raceteam en wat voor soort raceteam je in gedachten hebt. Bij F1 bvb. zitten er soms 1000 mensen achter een raceteam, waaronder veel ingenieurs die zelfs nooit de wagen zien (computersimulaties voor weggedrag, vermoeiing, motorgedrag, ... of metingen op componenten voor vermoeiing, ...). Zij doen dan een gelijkaardige job als bij een ingenieursbureau, enkel het onderwerp is een beetje meer 'exciting'. Meestal zijn de selecties vrij streng als je geen concrete F1 ervaring kan voorleggen. Bij top raceteams willen ze enkel de besten.
Race-ingenieurs worden meestal geselecteerd uit de groep test-ingenieurs die het raceteam in de thuisbasis ondersteunen. Enkel de besten komen hier weer voor in aanmerking.
Denk eraan dat voorsprong op de concurrentie vaak gegenereerd wordt door inventiviteit. Een klassieke automobieltechnologie-opleiding is daarom niet noodzakelijk een vrijgeleide naar een raceteam. Vaak wordt het anders benaderen van bepaalde problemen (door een andere opleiding/achtergrond) geapprecieerd binnen deze wereld.
Langs de andere kant zijn er binnen een team ook steeds mensen die er puur op ervaring zijn geraakt. Niet iedereen bezit immers veel theoretische bagage. Als je dan veel praktijkervaring hebt (waarmee je best zo vroeg mogelijk begint) en veel verschillende dingen hebt gedaan binnen de racerij, dan kan dit in combinatie met een pak gezond verstand ook wel leiden tot een job bij een top race team. Dit zal dan vaak een stap-per-stap proces zijn, waarbij je probeert op te klimmen via verschillende niveaus van raceteams.
Via mijn werk heb ik het geluk gehad om een project te kunnen doen voor de R&D afdeling van een F1 team. Daarnaast heb ik ooit gesolliciteerd bij een F1 team voor een functie in het thuisbasis testteam (ontwikkelen van meetprocedure ter validatie van componenten, subassemblies en full vehicle). Een goede vriend van mij is race-ingenieur voor Colin Edwards in het Yamaha MotoGP team. Geloof me, race-team ervaring is niet nodig om in een groot team binnen te geraken.
In UK en Italie is er idd een grote concentratie aan raceteams en bijhorende motorsportindustrie. Het dichtste top raceteam bij ons in de buurt is waarschijnlijk Toyota Motorsport in Keulen.
KoenC
Lees eens het boekje van Armand Broekmans, voormalig monteur bij Sauber. Kan altijd helpen......
Die kerel heeft in het verleden vaker de Limburgse pers gehaald, vandaar dat we die man "volgen" ;) Tijdens zijn Sauber-dagen tikte die gast een salaris binnen waar mening account-manager c.q. zelfstandige zeer jaloers op was. Sterker, menig DGA van een middelgroot bedrijg zal eens met zijn wenkbrauwen fronsen als ie die getallen leest.
Tijdens Speed & technology in Kerkrade geeft Broekmans een lezing, ideale kans om met de man in gesprek te raken.
The Interceptor
27-06-2006, 15:25
Via mijn werk heb ik het geluk gehad om een project te kunnen doen voor de R&D afdeling van een F1 team. Daarnaast heb ik ooit gesolliciteerd bij een F1 team voor een functie in het thuisbasis testteam (ontwikkelen van meetprocedure ter validatie van componenten, subassemblies en full vehicle). Een goede vriend van mij is race-ingenieur voor Colin Edwards in het Yamaha MotoGP team. Geloof me, race-team ervaring is niet nodig om in een groot team binnen te geraken.
Kbegin zo de indruk te krijgen dat meerdere F1 teams opdrachten uitbesteden aan andere (meer gespecialiseerde bedrijven).
Zo liep er dit schooljaar bij ons in't school ook een eindwerk zelfs dat in een bedrijf in Brussel werd uitgevoerd, die het om hun beurt als opdracht van een F1 team gekregen hadden. Nu gaan waarschijnlijk twee mensen die ik ken dat volgend jaar voortzetten, ze waren me voor :( :D
Ik ga volgend jaar auto technologie studeren theeft misschien niet direct iets te maken met autosport maar toch met auto's en door de loop van de jaren krijgde wel ervaring met motoren en wete ook wel hoe ge die kunt aanpassen hé :)
Ik ga nu naar het 5e jaar ASO en zou na de humaniora iets in de richting van burgerlijk ingenieur/industrieel ingenieur/??? willen doen. Ik weet niet zeker of ik wel mijn hele leven lang autosportfreak ga blijven dus wil ik ook niet al mijn studies hierop afstemmen. Is het mogelijk om met een burgerlijk/industrieel ingenieursdiploma later in m'n vrije tijd aan de slag te gaan bij een belcarteam of dergelijke (en door ervaring op te doen de kunst van het vak te leren)?
Je zou het volgende kunnen doen:
Eerst doe je een "algemene" ingenieursrichting, zoals Burgelijk Ingenieur werktuigkunde, of Industrieel Ingenieur elektromechanica. Vervolgens ga je in Nederland, Duitsland, Engeland of Italië een specifieke automotive of zelfs autosport opleiding volgen.
Zo heb je nog steeds alle mogelijkheden indien de auto(sport)-microbe zou verdwijnen.
Ik heb mn opleiding Industrieel Ingenieur (elektromechanica) juist afgerond (of eigenlijk 30 juni hopelijk toch) en heb een applicatie ingediend om volgend academiejaar de masteropleiding Automotive Technology in de Technische Universiteit Eindhoven aan te vatten.
Je zou het volgende kunnen doen:
Eerst doe je een "algemene" ingenieursrichting, zoals Burgelijk Ingenieur werktuigkunde, of Industrieel Ingenieur elektromechanica. Vervolgens ga je in Nederland, Duitsland, Engeland of Italië een specifieke automotive of zelfs autosport opleiding volgen.
Zo heb je nog steeds alle mogelijkheden indien de auto(sport)-microbe zou verdwijnen.
Ik heb mn opleiding Industrieel Ingenieur (elektromechanica) juist afgerond (of eigenlijk 30 juni hopelijk toch) en heb een applicatie ingediend om volgend academiejaar de masteropleiding Automotive Technology in de Technische Universiteit Eindhoven aan te vatten.
Ondertussen is het handelsingenieur geworden :). Dat doe ik met heel veel plezier dus ik ga niet veranderen denk ik. Toch hoop ik ooit misschien op het niveau van de DSMEC aan de slag gaan als vrijwilliger bij een team. Het zal dan wel al doende moeten gebeuren aangezien ik als handelsingenieur niet zoveel wetenschappen krijg als burgerlijk ingenieurs of industrieel ingenieurs.
Toch bedankt voor de tip :).
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.