PDA

View Full Version : Ford Escort MKII - WK1979 - Waldegard - Revell - 1/24


Loeten
18-05-2007, 13:03
Als je enkele dagen extra verlof hebt, dan heb je soms ook extra tijd om te bouwen. Het duurde effe voor ik er uit was, maar het is tijd om deze te maken. Weer eentje in het WK op 1/24. Ditmaal gaat het om Bruno Waldegard die in 79 de titel pakte en dat jaar de Rally van portugal won met deze MKII. Een heel eenvoudige livery, maar ik vond voorlopig nergens pics van de real car... Dan maar zo oplossen:

De kit is van revell (schuren.....) en de decals van Reji (oei, tere decals.....)

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8258.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8259.jpg


Grtzzzz

vanni
18-05-2007, 13:16
Bruno Waldegard
't is Bjorn Waldegard zé :p
Anyway, laat me je ervaring met de Reji-decals es weten aub. 'k Heb nl interesse in de 7up decalsheet voor de 037.;)
O ja, suc6 gewenst met de Escort in deze mooie livery ;)

scoobyfreak
18-05-2007, 13:49
Ale Bjorn, dat jij niet weet dat zijn naam Bjorn is :+ :+

mooie livery,en als je wil zou je goed willen uitleggen goe je de decals plaatst. Want ik heb er ook nog liggen van Reji :o

Loeten
18-05-2007, 14:30
'k Zou begot niet weten waarom ik die nu Bruno heb genoemd... Waarschijnlijk omdat ik daarjuist foto's van Bruno Thiry aan het opsorren was?? Stom jah :+

Decals van Reji zijn heel moeilijk te leggen. Flinterdun !! Denk maar aan de decals van Bertone. Je moet ze direct zo goed mogelijk plaatsen. Gelukkig zijn er maar weinig decals op deze wagen. Ik hou jullie zeker op de hoogte !!

Grtzzz

maurice
18-05-2007, 17:39
Eerste maal voor mij op dit forum
K heb ook al misérie gehad met decals van reji voor de Ekström skoda.
Ik zal nu eens probreren met nog een laagje liquid decal film van Microscale aan te brengen op decals, wie weet zijn ze dan sterker??

Loeten
18-05-2007, 18:13
Hey Maurice, welkom !!

Post gerust eens je werken, we leren graag bij en lezen en zien graag werk van een ander om ook tips te geven...

coco
18-05-2007, 18:47
Hey loeten , denk foto's van gezien te hebben op www.historicrally.be .Kzal eens zoeken. Is een interessant model ga dit zeker volgen.:bye:
http://img102.imageshack.us/img102/5200/p1030601sy9.jpg (http://imageshack.us)

Loeten
18-05-2007, 19:00
Okey Coco, is reuzesite, ga ook eens bladeren...

En die Escort is gewoon zalig wagentje... Moet er nog wel enkele van maken (Vatanen '81 - Droogmans - Lietaer - ...) Ik probeer ook leuke pics te maken van toffe livery's om meerdere zulke Escortjes te maken.

Grtzzz

coco
18-05-2007, 19:04
Ik dacht dat het deze was ,maar het is blijkbaar een andere livery.:(

Loeten
18-05-2007, 19:28
Er bestaan zodanig veel livery's van deze wagen... Hier is het is de Workslivery tijdens de Rally van Portugal '79.

Anyway, toch bedankt voor je speurwerk ;-)

maurice
18-05-2007, 19:56
Hey Maurice, welkom !!

Post gerust eens je werken, we leren graag bij en lezen en zien graag werk van een ander om ook tips te geven...

Wanneer ik eens wat redelijk tijd heb, zal ik eens een paar foto's posten. Ik ben momenteel bezig met de JMD-Subaru van Jean Marc Decloedt.
Volgende modelbouw allicht Ford Sierra Cosworth van Bjorn Skogstad (rallycross).

coco
18-05-2007, 20:51
voila zie, hier is hij hopelijk ben je er iets mee.
http://img501.imageshack.us/img501/3825/untitledlm7.png (http://imageshack.us):applaus:

Loeten
20-05-2007, 22:19
Thanks Coco !! Toffe foto... Weet iemand toevallig de kleur van die velgen??? Soort lichtblauw maar heb nog geen idee... Alle voorstellen zijn welkom, ik kijk morgenavond eens zelf na.

Ondertussen liggen er al drie laagjes verf op: 1 x grijze primer om het blauw af te dekken, 1 x witte primer en 1 x TS-26 Pure White...

Om Huudo te pleziere, even wat buitenfoto's gemaakt. Nu ja, met die regen... Gewoon voor het raam gezet met hetzelfde effect. De kas vlot dus vlot, hehe.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8271.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8273.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8274.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8275.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8276.jpg

Grtzzzz

Guido
20-05-2007, 22:46
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8275.jpg



Ikke denken gij te snel van start gegaan... Kijk eens naar de achterspoiler, ze hebben allemaal hetzelfde euvel...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=391&d=1136228364

Mijn Escort verhaal. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12019)

Loeten
21-05-2007, 16:58
Ikke niet te snel gaan, ikke gewoon niet gezien :( :( Had al zo goed gekeken dak geen stukken vergeten was te schuren, dus dat was geslaagd. Maar dat euvel was ik uit het oog verloren... Maar gelukkig jullie niet, dus das een werkje voor tonight... Mercikes !!

Ik ga waarschijnlijk ook nog de pannellines uitkrassen. Das toch altijd beter als ze wat dieper zijn!!

Grtzzz

EDIT: En ik heb het gat voor de antenne nog niet gemaakt... Bovendien zitten wat stofjes in de lak op het dak. Dus der is weer werk te doen, joepie ! :+

vanni
21-05-2007, 18:01
Th Weet iemand toevallig de kleur van die velgen??? Soort lichtblauw maar heb nog geen idee

Is het geen X14 (Sky Blue) van Tamiya???

Loeten
28-05-2007, 08:35
DISASTER HAPPENED !!

Nu ja disaster... Zo'n ramp is het ook niet hoor. Maar toch. De lak was prachtig gelukt. Iets wat niet eenvoudig is bij witte lak. Maar dan kwam het laatste laagje... Busje bijna uit en dus kreeg ik blaasjes in de lak. Op de motorkap was er zelfs een heuse druiper terwijl ik amper gespoten had.

Jammer, maar de bus mag de ovenreiniger in. Vroeger zou ik verder gedaan hebben omdat het al bij al meevalt. Ondertussen ben ik (dankzij jullie !!) een stuk kritischer geworden. Bovendien viel me nu op dat die achterspoiler toch niet strak genoeg geschuurd werd en dat die lines daarbij precies last hadden van vuilophoping.

Al bij al is het beter dat ik de laklagen opnieuw doe. Globaal valt er niks op. Ook in de vitrine zou je het niet zien. Maar IK weet het en IK wil het beter.

Aangezien mijn Tamiyalak nu op is, ga ik waarschijnlijk de lagen met Motip/Duplicolor leggen... De Mégane kreeg ook die verf en die ziet er knap uit.

Allez, meer info over enkele dagen als ik tijd heb...

Gulfie
28-05-2007, 10:08
... Maar IK weet het en IK wil het beter ...


That's the spirit! Volhouden!

Loeten
29-07-2007, 08:54
Tijd om hier eens een updatetje te maken... Zoals al in een andere thread aangegeven, heb ik me even (illegaal?) voorzien van een draadloos netwerkje. Tja, Tot 4 niet beveiligde verbindingen liggen hier voor het grijpen. Een echte Belg vliegt daar natuurlijk op... Trouwens, de Franse skisters hiernaast doen net hetzelfde.

De escort nu. De foutjes die op de lak zaten werden weggeschuurd en de body ziet er nu piekfijn uit. Ook de motorkap kreeg een volledige strip anex schuurbeurt te verwerken. Binnenkort volgt hier de laatste laklaag.

In de Ardennen had ik niet zo vaak tijd om aan de kit te werken maar toch heb al enkele stapjes gedaan. Ik post zo gauw als mogelijk enkele foto's hiervan. Maar om jullie even te laten zien hoe ik daar moest modelbouwen:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8765.jpg

Zalig in de open natuur, maar gevaarlijk voor stofjes en heel veel vreemde blikken van anderen...

Dit kreeg ik ook op foto:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8766.jpg

Grtzzzz (Zometeen even de Alpen in)

Rallymen
29-07-2007, 16:24
Ik heb gelezen in een vorige post dat je motip over tamiya lak zou gaan spuiten, ik heb daar slechte ervaring mee zodanig dat de onderste laag van het andere merk begint op te bladeren. Ik weet niet of anderen dat ook nog voorgehad hebben? Dus vraag best eerst eens rond voor je dat doet, het zaou te jammer zijn.

Loeten
29-07-2007, 17:02
Ik heb hier geen slechte ervaringen mee. Maar ben ondertussen al goed geleerd (door eigen domme fouten) dat je best nooit verf van verschillende merken door elkaar gebruikt.

Deze wagen was evenwel al enkele weken gespoten. Ik denk dat ik dat eens tussen enkele verbeteringen van examens door heb gedaan. Tot nu toe zie ik nog steeds geen reacties maar ik weet wel dat ik dit NOOIT meer ga doen. Waarschijnlijk heb ik hier een beetje het geluk aan mijn zijde. Bij de Lancer van Pyck heb ik eerst Tamiya grondverf en daarna Tamiya silver leaf gespoten. Nadien kwam het blauw, rood en roze van Dupli Color en daar was er inderdaad wel reactie...

Grtzzz

Loeten
02-08-2007, 09:11
Nieuwe update. Gisteren nationale feestdag hier in Zwitserland, dus heb ik me op het balkon geïnstalleerd om wat verder te doen. Iedereen stond op straat om de stoet te bekijken, ik dus niet want vanop het balkon kon je het ook zien...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8870.jpg

Deze versie wordt gemaakt ven Rejidecals en dan kun je het raden he... Bovendien had ik twee jaar terug hier ook al miserie met het plaatsen van decals. Dat waren er toen van Renaissance. Dus klopt mijn besluit ook van toen: dat water hier is niet echt geschikt om decals te zetten. Tja, als je weet dat twee jaar terug mijn wratjes verdwenen waren en ook nu weer een kleine op mijn vinger aan het inkrimpen is. Ik neem zaterdag zeker twee flessen kraantjaswater mee naar huis...

Ik heb trouwens maar één decal geplaatst want zelfs met SOL was er geen doen aan. Wel de "truuk" die ik hier eens las van Guido of Sennake: de haardroger in lage stand maar extra warm. De decal smolt er gewoon op. Opgepast, wel op tijd eens tussendoor insollen... Anders heb je zeker problemen.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8822.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8823.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8824.jpg

Al bij al is die ene decal behoorlijk gelukt. Het gescheurde deel aan de achterste raamstijl zal verdwijnen onder de X-18 van de raamrubbers en het geribbelde onderaan ga ik waarschijnlijk wat wegcamoufleren via de weatheringsetjes.

Eerder deze week had ik al wat gewerkt aan de zetels, het dashboard en het motorblok. Gisteren kwamen daar wat details bij. Opnieuw heb ik de goede raad van Sennake (tijdens de meeting) gevolgd. Ik denk wel dat het aardig gelukt is... :cool:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8869.jpg

Aangezien ik geen referenties heb van de eigenlijke wagen van Waldegard, moet ik het doen met de pics van enkele andere escorts, wederom van deze site (http://pic1.piczo.com/classicrallymodels/?g=16637408&cr=1). Hier en daar vul ik de kleuren dus naar goeddunken in.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8871.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8872.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8875.jpg

Voor het motorblok heb ik al gezien dat enkele kleuren aangepast moeten worden. De bekabeling vanuit de referenties ga ik ook nog toepassen. Ik heb het blok ook al van een dun laagje smoke voorzien en daarna wat met silver en white de details aangestipt. Hier ging het al subtieler dan met de velgen van de Lancia delta, maar daar mocht het wat vuiler zijn...

:Offtopic: Ondertussen staan de wegen hier al blank door het onweer. De bergen zijn verdwenen in de wolken en mist. En zeggen dat we vandaag gingen zwemmen in Brigerbad (beetje zoals Sunparks maar volledig buiten ofzo). Neej, tzal indoor worden in Saas Fee op 1792m...

Grtzzzz

Flame
02-08-2007, 22:54
Je amusseerd je precies daar goed:worship:

Guido
03-08-2007, 11:00
Ik heb trouwens maar één decal geplaatst want zelfs met SOL was er geen doen aan. Wel de "truuk" die ik hier eens las van Guido of Sennake: de haardroger in lage stand maar extra warm. De decal smolt er gewoon op. Opgepast, wel op tijd eens tussendoor insollen... Anders heb je zeker problemen.



Extra warm heb ik er niet bij gezegd, dacht ik. Lage stand en temperatuur op stand 1 om te beginnen. Dan idd nog wat extra sol, dan opnieuw haardroger enz. Extra warm kan je op het laatste doen als de decal al goed geplaatst is. Om hem snel te drogen en verder te kunnen doen. Nu goed, Reji decals probeer ik sowieso te mijden gezien hun slechte kwaliteit.

Sennake
06-08-2007, 08:48
Ik heb trouwens maar één decal geplaatst want zelfs met SOL was er geen doen aan. Wel de "truuk" die ik hier eens las van Guido of Sennake: de haardroger in lage stand maar extra warm.

Zal ik zeker niet geweest zijn, want ik heb de haardoger (na één mislukte poging) voorgoed afgezworen ;)

B. the builder
06-08-2007, 09:15
Zal ik zeker niet geweest zijn, want ik heb de haardoger (na ??n mislukte poging) voorgoed afgezworen ;)
Ik had dat hier ook eens ergens gelezen en ik heb dat ondertussen toch al enkele keren met succes toegepast, dus het is wel het proberen waard vind ik.
________
Latinabonita Cam (http://camslivesexy.com/cam/latinabonita)

Loeten
08-08-2007, 19:44
Zal ik zeker niet geweest zijn, want ik heb de haardoger (na één mislukte poging) voorgoed afgezworen ;)

Juist, op de meeting in oostende werd dat gezegd: Guido wel, jij niet. Eén van de vele verschillen. Wel ik ben (voorlopig) een harde supporter van dit ding want ook op mijn 206 twee jaar terug bracht het soelaas...

Zometeen nenupdeet...

Loeten
08-08-2007, 20:11
De vorderingen gaan gestaag. Vandaag wat tijd gestoken in de motor: te beginnen met het bestuderen van de referentiefoto's op de eerder genoemde site. Aangezien die copyright zijn, ga ik ze hier niet plaatsen. Daarna kwam de keuze: welke buizen / slangen ga ik erop zetten. Wat is haalbaar voor mijn niveau... Aangezien de Revell nogal wat mankementen vertoont op extra "potjes" en reservoirs bij de motor was het niet eenvoudig. Toch hadden ze een gaatje gelaten in de radiator om een buisje te maken richting motor en ook daar was de aansluiting voorzien...

Om niet te veel vol te kletsen, hierbij de foto's van wat ik ervan gemaakt heb (voorlopig dan). Dryfit van de motor:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8899.jpg

Aan de motor behoren 4 bougiekabels. In de ene referentiewagen bleken die clear bleu te zijn. Die verf bleek stroop te zijn geworden dus effe wat nieuwe gehaald bij Concorde (sluikreclame he) samen met clear green en clear yellow en een busje Compound Fine...

Hieronder de werkwijze van de bevestiging van de bougiekabels. Eerst wat "uitboren" van de aansluitingen. Ik heb geen miniboren dus het gaatje gesmolten met een warme naald. Precisie is nodig hier !! Die gaatjes bleken dan wat te groot in vergelijking met de kabels uit ijzerdraad. De gaatjes werden eerst opgevuld met putty waarna de ijzerdraad een drupje secondenlijm kreeg en in de putty gestopt werd. Daarna kregen de vier kabels hun clear blue. Ikke tevreden !!

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8900.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8901.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8902.jpg

Straks nog deze kabels wegleiden en vastmaken... Ook aan de radiator zat een buisje. Ditmaal in clear green. Zelfde werkwijze als hierboven maar zonder putty omdat het gaatje daar dunner was... Deze buis gaat weggeleid worden naar de zijkant van de motorruimte en dan naar beneden toe of zo. normaal moet dit naar een reservoirtje maar ik heb nog geen idee hoe ik dat zou namaken. Misschien met een restje milliput als ik de Ferrari ga uitbreden. Met styreen zou ook kunnen. Ik slaap er effe over vannacht natuurlijk...

Ook de in het begin van deze update aangehaalde kabel werd vastgezet: op maat knippen van een dikker stuk ijzerdraad dat ook nog een omhulseltje heeft. Daarna goed vaststeken in het gaatje en indien nodig een kleurtje geven. Misschien laat ik het hier in dat kleur. Normaal moet het zwarter zijn met grijs omhulsel. Dit is ook leuk maar niet origineel...

Beide aangepaste delen op foto:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8924.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8926.jpg

Ook de tandwielen moeten ander kleur krijgen; ofwel skyblue ofwel clear blue.

In Zwitserland bracht ik ook een aanpassing aan bij de achterlichten. Aangezien daar enkel een gat zit en je dus geen silver kunt aanbrengen om de kleuren van de lichten te doen uitkomen moest dit dus in orde gebracht worden. Styreenplaatjes brachten soelaas. Deze tip komt ook van de eerder vernoemde site waar de eigenaar dus aan een escort van Vatanen bezig is. Hij gaat nog stukken verder in detaillering. Ik heb daar de ervaring en kwaliteiten (nog) niet voor...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8898.jpg

...

Loeten
08-08-2007, 20:12
...

Daarna kon ik het niet laten om eens een dryfit van het interieur te maken. Alle semiglosszwarte onderdelen kregen een drybrushing met het witte kleur uit deel B van het weatheringsetje van Tamiya... De rolkooi is in X1 en moet nog bijgewerkt worden.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8908.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8910.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8915.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8920.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8922.jpg

Alle pics werden trouwens buiten genomen. Morgen is regenweer voorzien. Dus gedaan met sparren uitdoen en de tuin omploegen. Een dagje modelbouw zal een goede afwisseling zijn... :cool: :gas:

ALLE tips, opmerkingen en dergelijke zijn welkom. nu kan ik nog ingrijpen als iets niet in orde of goed genoeg is ! :applaus:

Sennake
08-08-2007, 21:54
Mooi werk, Loeten! Als "modelbouwleraar" doet het altijd plezier om te zien dat iemand de geleerde lessen in praktijk omzet, en dan nog wel met succes ook!

Als ik dan toch wat opbouwende kritiek mag geven: ik zou je motorblok (dat al mooi "gewasht" is nog een drybrushing geven, want nu zien de hoger gelegen delen er nog wat donker uit.

De interieur-onderdelen daarentegen zien er enorm goed uit. Zo'n drybrushing met een beetje wit brengt echt leven in de zwarte onderdelen, of zoals Frank Focketeyn altijd zegt in "in de Gloria":

"Een kleine moeite voor Vermaelens Projects, betekent misschien een WERELD van verschil"... ;)

Wild Goose
09-08-2007, 06:07
Mooi hoor Loeten. ;)

Gulfie
09-08-2007, 06:17
Heb je de achterlichten al eens gemonteerd? Eén ding dat me in het oog spron op Guido's Escort was dat de gekleurde lichtblokken niet juist in de carrosserie stonden (te diep dacht ik).

Die styrene sheet is een mooie oplossing maar het zou spijtig zijn moesten de lichten dan niet goed zitten.

Loeten
09-08-2007, 09:08
Heb je de achterlichten al eens gemonteerd? Eén ding dat me in het oog sprong op Guido's Escort was dat de gekleurde lichtblokken niet juist in de carrosserie stonden (te diep dacht ik).

Die styrene sheet is een mooie oplossing maar het zou spijtig zijn moesten de lichten dan niet goed zitten.

Nope, nog niet gedaan. Normaal moet je eerst alles dryfitten voor je gaat lijmen, dus ook hier. Maar ik heb er nog niet aan gedacht. Op die referentiesite heeft de plakker met dienst er ook gewoon de styreen opgezet. Ik ging er dus van uit dat dat dus direct in orde ging zijn. Best niet doen he...

Dank je om me erop te wijzen, ik ga vandaag zeker eens passen. Als het nodig is kan he nu nohg aangepast worden. Thanks

PS Het regenweer is er niet en dus wordt het toch werken in de tuin :frusty: Voor een keer dak nu hoopte op regen...

Gulfie
09-08-2007, 10:50
PS Het regenweer is er niet en dus wordt het toch werken in de tuin :frusty: Voor een keer dak nu hoopte op regen...

Verhuis dan maar naar hier ... dan had je al sinds gisteren avond non-stop kunnen bouwen want hier vallen de oude wijven uit de lucht!

Loeten
09-08-2007, 11:08
Verhuis dan maar naar hier ... dan had je al sinds gisteren avond non-stop kunnen bouwen want hier vallen de oude wijven uit de lucht!

Ik heb te hard geroepen denk ik. Een kwartier na het berichtje is het hier ook beginnen regenen, maar dan met mate, net genoeg om het nat te houden...

Grtzzz

Loeten
09-08-2007, 17:43
Nope, nog niet gedaan. Normaal moet je eerst alles dryfitten voor je gaat lijmen, dus ook hier. Maar ik heb er nog niet aan gedacht.

Ik moet mezelf hier even op de vingers tikken!! Blijkbaar heb ik toch al die dryfit uitgevoerd toen ik op vakantie was. Blijkbaar heb ik nadien wat teveel wijn, Breezer of Cardinal bierkes gedronken want dat was ik vergeten. Toen ik daarnet evenwel het raampje met doorzichtige delen pakte, bleken die achterlichten er niet meer op te zitten maar in een plactic zakje, verzegeld... Dus dat past goed, oef...

Voor de rest was het dus ook hier heel de dag regen, regen en regen. Dus heb ik me aan de modelbouwtafel gezet en gebouwd en gescratcht. Vakantie doet dus soms vreemde dingen met je...

De motor is nu al vergevorderd en nadert van goedkeurig van mijnentwege. Enkele zaken (buizen) moeten nog een kleurtje of een bevestigingsstukje krijgen. Hier en daar moeten nog wat pottekes en zaken aangebracht worden. Ik zie wel hoe dat zal gaan...

Eerst heb ik me dus aan die motor gezet. Eerst de bevestigde kabels geplooid, bijgeschilderd en weggeleid naar een ander punt. Daarna moest een stukje een andere kleur krijgen en heb ik wat details aangestipt in kleur en silver. Toen viel me dat "rad" op aan de voorzijde. Dat zit niet in de revellkit en zie je ook amper zitten. Maar ik moest da hebben he... Hierzie hoe ik eraan geraakt ben: (owja, die dikte van plaat klopt niet, ik nam dunner: 0,4mm)

Benodigdheden:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8931.jpg

Werkwijze:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8932.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8935.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8936.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8940.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8941.jpg

Zo ziet het eruit bij een dryfit in de motorruimte:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8944.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8945.jpg

Tussendoor heb ik me beziggehouden met het handschilderen van de velgen. Kleurtje is hier Skyblue. Thanks to Nismo omdat ik het kleur toen effe niet wist...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8937.jpg

De motorruimte vergt nu nog wat aanpassingen. Die rotor steekt wat uit waardoor de radiator ook opschuift. Gelukkig kan ik dat oplossen door het bevestigingspunt weg te nemen. Alles past dan weer netjes.

Grtzzzz it's pizzatime !!

Nismo
09-08-2007, 23:43
Ik dacht al, Loeten gaat me toch geen vliegerkes plakken zekers,:p

Die propeller ziet er goed uit, en je motorblok lijkt net echt.;)

straffe toebak
10-08-2007, 07:37
Om eens te vergelijken : http://rcma.free.fr/escort/moteurlotus2.jpg

Op deze site ( http://rcma.free.fr/escort/ ) zal je veel informatie terug vinden over de echte Escorts.
Ik zelf ben 2 jaar bezig geweest met opzetten van een Escort MK1 (een brede). Deze site was dan ook DE aangewezen plek voor informatie!

Loeten
10-08-2007, 08:59
Om eens te vergelijken : http://rcma.free.fr/escort/moteurlotus2.jpg

Op deze site ( http://rcma.free.fr/escort/ ) zal je veel informatie terug vinden over de echte Escorts.
Ik zelf ben 2 jaar bezig geweest met opzetten van een Escort MK1 (een brede). Deze site was dan ook DE aangewezen plek voor informatie!

Thanks voor de links maar de eerste is een lotus-motor en de tweede link gaat over de MKI. Ik heb vooral een goede houvast aan deze site: http://pic1.piczo.com/classicrallymodels/?g=16637408&cr=1 waar tientallen referentiefoto's van twee verschillende MKII's staan.

Enne Nismo, 'k had U effe beet he :p Je durft het tenminste toegeven !! Enn jammer dat ddat blauwwit ploegske niet doorstoot. Belgische voetbal is een ramp. Ik vrees al voor die mauvkes en voor mijn igen ploegske...

Flame
10-08-2007, 13:17
Ziet er mooi uit:applaus:

scoobyfreak
10-08-2007, 14:23
Zo te zien gaat Loeten zichzelf weer overtreffen :D

Loeten
13-08-2007, 20:43
Zo te zien gaat Loeten zichzelf weer overtreffen :D

Thanks, ik heb ook dat gevoel. Nu ja, ieder model moet op zijn minst iets beter zijn dan het voorgaande vind ik dan... Natuurlijk kan er wel eens een mindere tussen zitten.

UPDATE !

Vandaag heb ik mij op de gordeltjes toegelegd. Eerst dacht ik dat er een fout zat bij Nismo (zie zijn thread) maar dat bleek, na het bekijken van enkele referentiefoto's, NIET zo. Gelukkig dat ik nog niet bezig was zoals het volgens Hasegawa wordt voorgeschreven. Bij de Lancia Delta deed ik dat wel en het is een stuk moeilijker. Zo ziet het er volgens hen uit:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8962.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8963.jpg

Maar ik heb het dus zoals de referentiefoto's en zoals Nismo, Guido, Sennake en anderen gedaan. Eerst de PE-set van Renaissance:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8950.jpg

Eigenlijk zijn dit stoelen waar dit gordelsysteem niet op hoort. Maar voor mij vormt dit geen probleem. Ik wou vooral het PE-systeem van Renaissance uittesten en vergelijken met de PE van Hasegawa. Besluit? Renaissance is handiger om mee te werken en heeft net iets meer details. Aan te raden dus. Van zodra Domino er weer binnen heeft, ga ik er een tiental opkopen denk ik...

Dit is het resultaat na een paar uurtjes intensief werken afgewisseld met het uitgraven van drie stammen van sparren (met wortel dus):

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8958.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8959.jpg

Daarnet werden ze al in de wagen gemonteerd. Foto's volgen als het interieur klaar is. Dat is iets voor vanavond of morgen... Ook in de kofferruimte was ik begonnen met details tot ik inzag dat je dit helemaal niet ziet. De koffer is immers afgesloten. Dus bleef het bij dit:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8954.jpg

Tot slot nog even een dryfitje:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8964.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8965.jpg

Grtzzzz

Gulfie
14-08-2007, 06:31
Loeten,
als je toch ieder model iets beter wil dan het vorige, laat dan de gordels het volgende zijn. Persoonlijk vind ik de sets van Renaissance een stap in de goede richting, maar verre van realistisch. De centrale 'buckle' bvb waar de gordels allemaal in geklikt worden is hiervan het mooiste voorbeeld.
Als je alles wil positioneren zoals het echt is moet deze buckle ondersteboven liggen, en dan klopt het niet, want het deel is aan de onderzijde vlak.

Misschien een tip ... probeer de sets van Eduard eens. Die zijn zeker niet duurder maar 200 keer meer realisme. De enigste goede die ik tot nu toe gezien heb. Ook te verkrijgen bij Domino.

Voor de rest al zeer puik werk dat je met deze gordels gedaan hebt! Ziet er goed uit.

Sennake
14-08-2007, 07:38
Ik kan mis zijn, maar ik vind de combinatie 'rode gordels met Willans logo's' noval vreemd. Meestal zie je rode gordel met 'Sabelt' logo's op, ofwel blauwe gordels met 'Willans' logo's erop. Maar als jouw referentiefoto's het tegendeel aantonen heb ik niets gezegd hoor...

Loeten
14-08-2007, 08:31
De centrale 'buckle' bvb waar de gordels allemaal in geklikt worden is hiervan het mooiste voorbeeld.
Als je alles wil positioneren zoals het echt is moet deze buckle ondersteboven liggen, en dan klopt het niet, want het deel is aan de onderzijde vlak.

Hier heb je volledig gelijk. Zo gaf ik het ook zelf aan. Eigenlijk hebben deze stoelen 4-puntsgordels. Vandaar de vreemde positie van de onderste buckle.

Misschien een tip ... probeer de sets van Eduard eens. Die zijn zeker niet duurder maar 200 keer meer realisme. De enigste goede die ik tot nu toe gezien heb. Ook te verkrijgen bij Domino.

Ok, bedankt voor de tip. Hun Renaissance was op, dus haal ik die ander wel. Zijn de bijgevoegde gordels dan ook van betere structuur dan deze van Hasegawa? Die zijn immers gewoon plat. Mijn pleisters gaven meer reliëf...

Ik kan mis zijn, maar ik vind de combinatie 'rode gordels met Willans logo's' noval vreemd. Meestal zie je rode gordel met 'Sabelt' logo's op, ofwel blauwe gordels met 'Willans' logo's erop. Maar als jouw referentiefoto's het tegendeel aantonen heb ik niets gezegd hoor...

Ik kon niks van referenties vinden hiervan. Op de decals van Revell gaven ze wel rode aan met Willans op. En met die tip van Gulfie heb ik eens bij Domino gekeken en ook daar staan er rode gordels met Willans op (EDU24007). Indien nodig kan ik de decals van de gordels wel vervangen. Ik heb hiervan decals liggen. Maar zolang ik geen foto van het tegenovergestelde kan vinden, laat ik het voorlopig zo.

Bedankt voor de info !!

Gulfie
14-08-2007, 08:38
De Eduard buckles zijn perfect, maar hun gordel strips zijn ook PE, en daar moet je een fan van zijn. Ik gebruik ze in ieder geval niet, maar maak mijn gordel materiaal zelf.

Een andere oplossing is natuurlijk ook altijd mogelijk zoals pleister stof, alu tape, ...

Loeten
14-08-2007, 09:31
Ik ga het zeker en vast uitproberen. Daarnet zag ik dat Domino nog 4punts heeft. Zulke moeten in deze wagen. Maar ik heb gisteren net zoveel zorg in die gordels gestopt. Ik zit dus met een DILEMMA... Ze hangen netjes weg...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8972.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8973.jpg

Langs de ene kant wil ik ze veranderen. Want historisch gezien moeten het 4punts zijn en aangezien ze er toch nog hebben bij Domino EN het feit dat het betere kwaliteit is...

Langs de andere kant ben ik wel mijn paar uur werk en zorg kwijt. deze moet ik er dan uithalen en ze hangen met secondenlijm vast. Ook de zetels zijn al ingelijmd en de bevestigingen ook... Wat denken jullie??

Hier ga ik even over moeten slapen. Bovendien gaat de werkband van deze wagen even stilgelegd worden. De grote vlakken van de decals zijn immers naar een betere leverancier om ze in goeie kwalitet na te maken. Enkel de vlakken wel te verstaan. Dus dat zal ook wel een weekje vertraging geven. Na Duitsland hoop ik verder te doen... BUT NO RUSH...

Guido
14-08-2007, 21:10
Langs de ene kant wil ik ze veranderen. Want historisch gezien moeten het 4punts zijn en aangezien ze er toch nog hebben bij Domino EN het feit dat het betere kwaliteit is...

Langs de andere kant ben ik wel mijn paar uur werk en zorg kwijt. deze moet ik er dan uithalen en ze hangen met secondenlijm vast. Ook de zetels zijn al ingelijmd en de bevestigingen ook... Wat denken jullie??

Hier ga ik even over moeten slapen. Bovendien gaat de werkband van deze wagen even stilgelegd worden. De grote vlakken van de decals zijn immers naar een betere leverancier om ze in goeie kwalitet na te maken. Enkel de vlakken wel te verstaan. Dus dat zal ook wel een weekje vertraging geven. Na Duitsland hoop ik verder te doen... BUT NO RUSH...

Zo kan je bezig blijven nietwaar. De gordels niet "historisch" correct? Da's wel rijkelijk laat natuurlijk om die bedenking nu te maken. ;) Ik zou er niets meer aan veranderen. Je hebt de gordelset er nu inzitten, wel ik zou ze gewoon laten zitten. Neem het als les mee naar het volgende model en maak ook daar weer een beter model van. In ieder model zit er minstens 1 les, dus dat is ook hier niet anders. Je kan gewoon niet meer terug om de reden die je zelf aangeeft, vastgelijmd enz.

Onthoudt gewoon dat er betere alternatieven op de markt zijn, niet enkel Eduard, maar ook Scale Motor Sport, Studio 27 enz. Doe je volgende aankoop niet via het internet, maar ga naar de winkel, vraag naar alle setjes en kijk welke je het meest leuke, meest correcte enz. lijkt. Langs internet bestellen is leuk, maar heeft wel als nadeel dat je niet kan "zien en voelen" wat je koopt. Bij een eerste keuze als deze is dat toch wel belangrijk denk ik. Als je het op die manier doet, kan je niet miskopen. Ik doe het altijd zo, als ik in de winkel ben, kijk ik altijd welke setjes er zijn, en welke die me aanstaan, die koop ik, ongeacht het merk.

Het hele voorval geeft nog maar weer eens aan hoe belangrijk het bestuderen van referentiemateriaal is. Zeker als je probeert "historisch correct" na te bouwen. Heb je geen ref materiaal, improviseer dan, in de wetenschap dat wanneer je later wel referentiemateriaal zou vinden, je je daar dan voor dat specifieke model niets meer van kan aantrekken, wegens: gedane zaken nemen geen keer.

Als afsluiter nog even dit. De stoelen zien er wat mij betreft toch redelijk goed uit, zeker met de haken enz. Als je dan toch iets zou willen verwijderen, haal de de 2 gordels weg die vooraan van onder de stoel tevoorschijn komen. Dat kan, in geval van beschadiging van de stoel, nog relatief makkelijk hersteld worden. But remember, "if it looks right to you, it is right".

Over slapen? Hier moet je toch niet over slapen. :)

Loeten
14-08-2007, 21:28
Zo kan je bezig blijven nietwaar. De gordels niet "historisch" correct? Da's wel rijkelijk laat natuurlijk om die bedenking nu te maken. ;)

Ja, ik snap zelf niet waarom ik die fout heb gemaakt. Ik wist dat er 4punts in moesten... Ik had jouw thread al een paar keer goed doorgenomen. En er was ook geen haast bij, gewoon, jah, niet nagedacht zekers?? Ik was blij met het setje dus zal dat even vergeten geweest zijn... Hmm wacht eens, er waren geen 4punts voorradig en éénmaal thuis dacht ik van jah: het belangrijkste is dat er mooie gordels in zitten... En toen dacht ik inderdaad dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat ik niet de persoon ben die alles 100% perfect nabouw. Voor kenners als jullie zal het deze fout storen en ik geef jullie gelijk, maar gelukkig komt hij hier in de kast te staan. Voor mij telt vooral de buitenzijde.

Doe je volgende aankoop niet via het internet, maar ga naar de winkel, vraag naar alle setjes en kijk welke je het meest leuke, meest correcte enz. lijkt. Langs internet bestellen is leuk, maar heeft wel als nadeel dat je niet kan "zien en voelen" wat je koopt.

Euhm, Domino is niet echt ver hoor (half uurtje rijden) en mijn aankopen daar doe ik 100% in real life !! Het grappige is dat ik de bonnets ter vergelijking wou zien, dus de twee soorten (modern en historic cars) zodat ik zeker de juiste kon meenemen... Maar next time v raag ik gewoon al hun PE's dat ik nodig heb en vergelijk. Eigenlijk goed idee: klant is toch koning...

Als afsluiter nog even dit. De stoelen zien er wat mij betreft toch redelijk goed uit, zeker met de haken enz. Als je dan toch iets zou willen verwijderen, haal de de 2 gordels weg die vooraan van onder de stoel tevoorschijn komen. Dat kan, in geval van beschadiging van de stoel, nog relatief makkelijk hersteld worden. But remember, "if it looks right to you, it is right".

Ik kan eventueel nog twee gaatjes smelten en die foute gordels omdraaien. Dan zou het wel een correcte 6punts zijn zoals Gulfie aangaf. Want zekerheid omtrent de correcte stoel en gordels heb ik niet wegens geen foto's. Ik vergelijk alleen met soortgelijke Escorts uit die tijd.

Over slapen? Hier moet je toch niet over slapen. :)

Tja, ik ben een weegschaal van horoscoop. Ik lees daar niets over maar één van de eigenschappen is TWIJFEL... Nog niet opgevallen in de threads? ik kan NIET kiezen... Of ik heb een pushke nodig... Erg he...

Thanks voor de hulp en tips allemaal, ik ben nu zo goed als, neen helemaal zeker wat ik ga doen!!

Dominique
14-08-2007, 21:37
Tja, ik ben een weegschaal van horoscoop. Ik lees daar niets over maar één van de eigenschappen is TWIJFEL... Nog niet opgevallen in de threads? ik kan NIET kiezen... Of ik heb een pushke nodig... Erg he...


Ge hebt beslist? Awel, niet twijfelen, gewoon doen. Trouwens, in mijne horoscoop staat dat ge niet zo bijgelovig moogt zijn ..... :confused:

Guido
14-08-2007, 21:38
Voor kenners als jullie zal het deze fout storen en ik geef jullie gelijk, maar gelukkig komt hij hier in de kast te staan. Voor mij telt vooral de buitenzijde.

Storen is een groot woord. Ondertussen zijn we immers wel al lang genoeg hier samen bezig om te weten wie tot waar wil en kan gaan.


Tja, ik ben een weegschaal van horoscoop. Ik lees daar niets over maar één van de eigenschappen is TWIJFEL... Nog niet opgevallen in de threads? ik kan NIET kiezen... Of ik heb een pushke nodig... Erg he...



Ge meent het! Join the club, maar ik twijfel altijd wel even op voorhand, maar eens beslist, is er geen houden meer aan. De reden waarom de 307 zo traag gaat tegenwoordig, is dat ik twijfel tussen bepaalde dingen... :D :D

Loeten
15-08-2007, 10:21
Ge meent het! Join the club, maar ik twijfel altijd wel even op voorhand, maar eens beslist, is er geen houden meer aan.

Haha, ja hier ook, vraag maar aan het vrouwke...

Vanmorgen dus vol moed opgestaan en aan het werk geschoten. Deze namiddag ga ik naar de RS te Staden om wat foto's te nemen om eventueel wat regionale auto's komende jaren na te bouwen en vooral om ideeën op te doen (ruitenwissers en attache capots)

Eerst de onderste buckels verwijderd. Er was enkel wat lichte lakschade, niks dat niet kon geretoucheerd worden... Daarna werden gaatjes ingebrand. De bestuurderszetel was de eerste aan de beurt en bleek achteraf het beste gelukt ! Ten slotte werden de verwijderde gordels versneden, herkleeft en vastgemaakt startend in de gaten...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8976.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8980.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8981.jpg

NU mag ik tevreden zijn. De gordels zitten juist ook al moeten er waarschijnlijk 4punts in... Vanmiddag eens gluren in zo'n Escort MKII... Gewoon om te zien hoe het nu is bij zo'n Historic.

Straks vervolledig ik het interieur en vanavond volgt waarschijnlijk de rest van de ophanging. Daarna gaat de wagen de doos is om te ontsnappen aan het stof en te wachten op verdere afwerking. Over de panellines moet ik nog nadenken. nu is het nog niet goed met de zwarte lijnen. Ik ga zien of ik ze wat kan "verlichten".

Grtzz en nogmaals dank voor jullie steun en hulp.

Loeten
17-08-2007, 10:20
Enkele minuten vooraleer ik naar de rally van Duitsland vertrek, post ik nog enkele foto's van het gehele interieur. De rest is voor na het weekend !!

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9044.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9045.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9046.jpg

Groetjessssss

Loeten
28-10-2007, 19:30
Even een mini-update, maar wel eentje van grote werken... Ik was gestart met het plaatsen van de decals, maar reeds na de eerste liep het al fout. Ik heb toen Flame gemaild met de vraag of hij die kon reconstrueren. Iets wat goed gelukt is. Ben dus benieuwd om die te plaatsen...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_8824.jpg

Maar die oude decals gingen er niet makkelijk af. Uiteindelijk bracht warm water en plakband (na het drogen natuurlijk) soelaas. Maar niet alleen de decals kwamen los, ook de lak kwam mee. Dat was de plaats waar de haardroger op had gezeten...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9751.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9752.jpg

Ondertussen werd de body gestript. Remolie deed zijn werk in een paar uur. Daarna de body weer ontvetten en vandaag herspuiten. Een mistlaag, een nattere en een wet coat volgden. De kas staat nu uit te harden. Na een weekje zal ik dan kunnen starten met de decals. Kan zelfs dat ik twee weken wacht om het zeer goed te doen uitharden. Das iets dat ik al geleerd heb, gewoon lang genoeg laten drogen !!

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9774.jpg

Tussendoor moet ik trouwens nog de achterophanging en nog enkele details aan het onderstel aanbrengen. Je leest het wel !!

Loeten
01-11-2007, 20:47
Nu ik toch lekker rustig aan het decallen ben, heb ik maar deze te voorschijn getoverd. De body is goed uitgehard na enkele dagen in de zon (achter glas). De vorige keer kon je zien dat het goed was misgegaan met die decals van Reji. Gelukkig was daar de reddende hand van Flame die me de mislukte decal en de bijpassende delen bezorgde door ze na te maken. Hiervoor nogmaals mijn dank :applaus: :applaus: .

En met deze kun je even toekijken wat het al geworden is. Eén zijde is al goed gegaan. De decals zijn van prima kwaliteit zoals gewoonlijk. De tint is wel wat anders maar dat komt in orde door de witte ondergrond en nadien de blanke lak. Onderaan de wielkas moest een zwarte decal van Reji komen maar dat kl%@è€*teding wou niet blijven plakken ondanks de vele solmomenten. Er werd met mij gesold ja !! Uiteindelijk heb ik besloten om dat deel dan maar te schilderen in X-18 na het vernissen. Of is een ander kleur beter aangewezen??

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9845.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9846.jpg

Grtzzzz

Guido
02-11-2007, 14:10
X18 lijkt me een prima kleur te zijn hiervoor.

Decals deze keer wel goed gelukt! De aanhouder wint altijd. ;)

Loeten
02-11-2007, 17:49
X18 lijkt me een prima kleur te zijn hiervoor.

Ok thankssss

De aanhouder wint altijd. ;)

Jazekers en daarom heb ik vandaag de andere zijde in orde gebracht. Er hangen een hoop minder decals op deze wagen in vergelijking met de Impreza. Bovendien zitten er weinig moeilijke plaatsen bij op die twee grote na en dus was ik in een goed uurtje klaar...

Aangezien het interieur hier al vergevorderd is, wordt deze wagen hopelijk nog tijdens de eerste weken van november afgerond... Het hangt van de tijd na school af natuurlijk. En ik heb nu net zo goed de smaak te pakken...

Buitenfoto's waren niet mogelijk door het regenweertje...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9848.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9849.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9851.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9852.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9853.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_9854.jpg

Grtzzzzz

Gèrre
03-11-2007, 10:28
ziet er goed uit die escort :) Simpele maar leuke livery

Loeten
01-12-2007, 13:07
Ook bij deze Escort zitten de clear coats erop. Maar om de één of andere reden zijn er heel wat stofdeeltjes in die lak terecht gekomen. Het model stond nochtans onder een plastieken doos. De enige twee redenen die ik kan bedenken is dat ofwel een nieuwsgierige die doos heeft weggenomen waardoor stofdeeltjes erop konden waaien. Ofwel zaten er stofdeeltjes in die plastieken doos. De kans is klein want ik bewaar die steeds ondersteboven en blaas die telkens uit als ik hem gebruik...

Maar okey, het kwaad is nu geschied. Kan ik die stofdeeltjes nog weg krijgen? De wagen is bijna perfect en nu gebeurt dit. Op ieder model heb je wel een tegenslag(je) maar dit is effe "balen". Het ging imers zo goed en het leek een kandidaat om eens op een wedstrijd te staan (Bissegam??)

Anyway, hier de pics van het model, spot de spots...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0047.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0048.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0049.jpg

Dit weekend komt waarschijnlijk de samensmelting tussen chassis en body...

Dominique
01-12-2007, 14:37
Met compound krijg je dat er wel uit. Als het echt hardnekkig is, kan je met een grid 3600 eventjes (met slechts zéér lichte druk !!) opschuren, en verder afwerken met compound.

Nismo
01-12-2007, 14:49
Of wel met een 3000 de stofdeeltjes eruit en mat schuren en een extra laagje vernis er overheen spuiten.

Een tip voor volgende keer: Veeg uw doos aan de binnenkant uit met een vochtige doek vooraleer je ze omdraait om ze over je model heen te zetten.;)

Flame
02-12-2007, 00:52
Het zal wel goed komen:gas:

Loeten
05-12-2007, 16:11
Yessss, de grootste stofdeeltjes zijn eruit met compound, thanks Nismo !!

Ondertussen via google weer wat referentiepics gevonden om de rubbers en dergelijke te doen. Het leek me immers sterk dat alle stijlen aan de ramen zwart zouden zijn. En mijn "maaggevoel" had gelijk. Ik had dus toch geen last van een aankomend plaagje...

Ook vermoedde ik dat op deze Escort geen BMFzijkantjes zaten. Idd; het blijkt ook X-18 te zijn...

http://arhiva.autonet.hr/autonet/formula1/cosworth00/09.jpg

http://www.waldegard.se/images/p1-05.jpg

Allez, ik ga effe verder doen. Mijn proefwerken voor morgen zijn al opgesteld. Nu kan ik rustig modelleren...

Loeten
09-12-2007, 10:31
We naderen het einde met deze wagen. Waw wat een gedoe voor al die rubbers zeg... Afplakken, schilderen, verkl*ten en herbeginnen... De hele zaterdagnamiddag ben ik ermee bezig geweest. Aaaahhh !!

Maar nu lijkt het wel goed te komen. Vannacht rond middernacht werden body en chassis verenigd. Eerder had ik al het raam van zo'n blauwe zonneband voorzien. De decal daarop hangt wel wat scheef, dus straks nog aanpassen...

Wat komt nu nog? Wel de afwerking he. Te beginnen met de hele voorzijde alsook enkele details onder de motorkap. Bovendien is het de bedoeling dat die blijft openstaan, dus daar moet nog wat gedaan worden. Ten slotte de panellines. Ik heb daarvoor nu plakkaatverf van talens mee. Akkoord het is geen olieverf (prijzig!!) maar we gaan eens proberen. Dit kun je immers makkelijk wegpoetsen als het niet zou lukken. Voor deze wagen wordt het grijs... Ben reuzebenieuwd...

Enkele binnenhuisfoto's:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0068.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0069.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0070.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0071.jpg

Voila, nu gaan we even enkele proefwerken "bouwen"...

Grtzzz

Sennake
09-12-2007, 11:39
Ten slotte de panellines. Ik heb daarvoor nu plakkaatverf van talens mee. Akkoord het is geen olieverf (prijzig!!) maar we gaan eens proberen. Dit kun je immers makkelijk wegpoetsen als het niet zou lukken.

In vrees dat de plakkaatverf zal afgestoten worden door de onderliggende lak-of vernislaag, daarom dat olieverf perfect geschikt is. Maar het valt te proberen.

Vor de rest ziet het er prima uit hoor!

Dominique
09-12-2007, 11:52
Ik denk dat plakkaatverf geen hechting gaat vinden op die vernis, maar het is het proberen waard, natuurlijk.

Loeten
12-12-2007, 21:49
Ik heb nog even een opmerking en een vraagje voor GUIDO over dit model, nu ik nader van het einde. Ik heb jouw thread namelijk een beetje als leidraad gebruikt. Nu viel me op dat de gril vooraan geen grijs/zilvere lijn vertoont... Terwijl dit in het 1/1 model wel het geval is...

De phares zijn volgens de kit gewoon bloot, dus met de lampenkop zichtbaar terwijl het volgens bouwplan van Reji en ook in 1/1 die phares afgedekt zijn. Waarmee moet ik dit doen? Die clear parts wit spuiten??

Thanks

OWja, heb nog niet geprobeerd met die plakkaatverf. Maar ik ga proberen olieverf los te weken bij de directeur... :+

Guido
12-12-2007, 23:41
Ik heb nog even een opmerking en een vraagje voor GUIDO over dit model, nu ik nader van het einde. Ik heb jouw thread namelijk een beetje als leidraad gebruikt. Nu viel me op dat de gril vooraan geen grijs/zilvere lijn vertoont... Terwijl dit in het 1/1 model wel het geval is...

De phares zijn volgens de kit gewoon bloot, dus met de lampenkop zichtbaar terwijl het volgens bouwplan van Reji en ook in 1/1 die phares afgedekt zijn. Waarmee moet ik dit doen? Die clear parts wit spuiten??

Thanks

OWja, heb nog niet geprobeerd met die plakkaatverf. Maar ik ga proberen olieverf los te weken bij de directeur... :+

Ola, nu ben ik weer verplicht om in mijn eigen thread te gaan grasduinen... :D

De reden van de grille is duidelijk: de versie die ik bouwde had een andere grille... ;)
http://www.scottish-rallying-archives.co.uk/mikkola_rac79.jpg

Wat de lampenkappen betreft, kan ik maar 1 raad geven. Bekijk de referentiefoto's van het model dat jij aan het bouwen bent. Dat is de enige juiste leidraad. De auto's uit die periode zijn allemaal zo onderling verschillend dat je echt met jou onderwerp moet blijven. Ik heb de kappen erop gezet omdat de sponsoringstickers erop mooier waren dan de gewone lichten én omdat de opdrachtgever het zo wilde. Reji voorziet overigens in de lampenkappen, dus als je die set hebt, hoef je de glazen niet eens te spuiten. Heb je de set niet, dan laat je de lampen gewoon zichtbaar.

Oh ja, en waarom olieverf kopen? Ik gebruik enamel om mijn panellines te schilderen. Doe dat dan redelijk grof en kuis al het overtollige af met White Spirit. Je model MOET wel gevernist zijn hiervoor. Met Gunze vernis zal je de vernis terug moeten compounden om de glans er weer in te krijgen (wat overigens geen enkel probleem is) terwijl met autolak dat compounden niet nodig is, gezien de lak van een top kwaliteit is en dat beetje white spirit hebben kan.

Loeten
13-12-2007, 13:16
Wat de lampenkappen betreft, kan ik maar 1 raad geven. Bekijk de referentiefoto's van het model dat jij aan het bouwen bent. Dat is de enige juiste leidraad. De auto's uit die periode zijn allemaal zo onderling verschillend dat je echt met jou onderwerp moet blijven. Ik heb de kappen erop gezet omdat de sponsoringstickers erop mooier waren dan de gewone lichten én omdat de opdrachtgever het zo wilde. Reji voorziet overigens in de lampenkappen, dus als je die set hebt, hoef je de glazen niet eens te spuiten. Heb je de set niet, dan laat je de lampen gewoon zichtbaar.

Het is ook omdat ik met mijn referenties lig te worstelen dat ik deze vraagjes had. Ik had van jouw wagen enkel in de kit een foto (prent) gezien en die had die grijze lijn wel, vandaar. Maar geen probleem als je het kan weerleggen met een foto natuurlijk ;-)

Toch zou ik graag mèt kappen bouwen omdat het (denk ik) wat stoerder staat en omdat ze ook zo te zien zijn op diezelfde pics. Vind ik geen passende kappen, dan doe ik het dan maar zonder.


Oh ja, en waarom olieverf kopen? Ik gebruik enamel om mijn panellines te schilderen. Doe dat dan redelijk grof en kuis al het overtollige af met White Spirit. Je model MOET wel gevernist zijn hiervoor. Met Gunze vernis zal je de vernis terug moeten compounden om de glans er weer in te krijgen (wat overigens geen enkel probleem is) terwijl met autolak dat compounden niet nodig is, gezien de lak van een top kwaliteit is en dat beetje white spirit hebben kan.

Ik had ergens gelezen dat olieverf heel goed ging. Maar inderdaad, met gewone enamel moet het ook kunnen. Ik kuis trouwens de overschot steeds af met die reiniger van Revell... Allez, ik ga vanavond of morgen eens kijken welk kleurtje ideaal is bij deze witte wagen. Geen zwart dus, maar eerder iets van smoke of zo??

Man wat verlang ik om dze af te hebben en in de kast te plaatsen... Ik ben er superverliefd op :+ Maar dat zal wel vlug keren als ik aan een andere werk... Ben nogal teergevoelig :p

Owja, thanks voor je info...

Sennake
13-12-2007, 18:34
Ik had ergens gelezen dat olieverf heel goed ging.

Dat is ook zo: ik doe het altijd zo en ik ben ook degene die dat geschreven heeft. Het voordeel van olieverf is dat je enkele uren of zelfs een dag later nog steeds met gemak je overschot kan wegvegen. Ook is het zo dat het pigment van olieverf veel fijner is en dus gemakkelijker in panel lines kan indringen. Maar met enamel gaat het uiteraard ook, dat heb je mij niet horen ontkennen.

Guido
13-12-2007, 21:48
Het is ook omdat ik met mijn referenties lig te worstelen dat ik deze vraagjes had. Ik had van jouw wagen enkel in de kit een foto (prent) gezien en die had die grijze lijn wel, vandaar. Maar geen probleem als je het kan weerleggen met een foto natuurlijk ;-)

...

Deze foto zat ook mijn thread hoor. Ben er weer opgekomen door alles nog eens een keertje uit te spitten. ;)

Met de kapjes kan ik je niet verder helpen, maar ik ben het met je eens dat het mét kapjes het er beter uitziet.

TvD
13-12-2007, 23:27
De body ziet er op de foto's strak uit. 1 puntje zou ik nog wat aan doen; de velgen. Die zou ik nog wat meer diepte proberen te geven door wat verdund grijs in de hoekjes enzo te laten lopen; ze zien er nu wel heel steriel uit naar mijn idee....

Loeten
14-12-2007, 17:38
De body ziet er op de foto's strak uit. 1 puntje zou ik nog wat aan doen; de velgen. Die zou ik nog wat meer diepte proberen te geven door wat verdund grijs in de hoekjes enzo te laten lopen; ze zien er nu wel heel steriel uit naar mijn idee....

Daar heb je 200% gelijk in. Das ook nog de bedoeling hoor want e afwerking is nog niet optimaal. Ik twijfel ook nog om een ander kleurtje op te zetten. Het blauwlijkt te donker in vergelijking met de referentiefoto's.

Toch bedankt om mijn geheugen wat te ondersteunen ;)

Loeten
16-12-2007, 23:13
We naderen nu echt wel het einde van deze wagen... Hierzie de stand net voor het ingaan van de laatste rechte lijn...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0080.jpg

Grtzzzz

Loeten
22-12-2007, 22:05
Die laatste rechte lijn bleek langer dan gedacht. Deze namiddag, na het posten van die lijst van wereldkampioenen, bekeek ik nog eens de referentiefoto's. Bovendien had de eigenaar van die site, die ook bouwer is, een update geplaatst van zijn model. Wat bleek? Enkele details uit de motorruimte ontbreken bij mij. Guido's woorden in zijn thread van de Escort aandachtig, kwam het zweet boven. Geen half werk als je een motorkap openzet...

Dus... Kwamen nog wat details bij... Deze foto is van hoe het was:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0137.jpg

Zo is het nu, na toevoeging van enkele onderdelen:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0138.jpg

En enkele overzichtsfoto's:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0140.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0141.jpg

Zo, morgen plaats ik de panellines en probeer ik de blauwe velgen wat lichter van kleur te krijgen. Het enige wat ik dan nog mis zijn de bonnet pins (van die lange veerachtige) voor achterop de wagen. Bij Domino zijn ze nog niet terug binnen en het kan nog wel een tijdje duren. Vooraan zitten ze er wel op (Crazy Modeler) Misschien dat ik zelf wat uitprobeer... En anders is het wachten tot ze binnenkomen...

Owja, en er ontbreken nog twee decals...

Grtzzz

Loeten
24-12-2007, 15:35
Een prachtig zonnetje vandaag dus kon ik deze allereerste Wereldkampioen op foto vastleggen. De panellines werden uiteindelijk met smoke "ingesmeerd". Achteraan zijn de snelbinders voor de koffer nog te kort maar die zijn in bestelling bij Domino. Ik verwacht ze tegen...???

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0157.jpg

En terwijl ik bezig was, heb ik even die andere wagen waarmee hij reed dat jaar erbij gezet: de Mercedes 450 SLC... Daar werden die brillen voor de lampen vervangen door echt gaas. Hij oogt heel wat beter nu... Ook de motor werd wat bijgewerkt met de weatheringssetjes.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0162.jpg

Hier poseren ze samen...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_0167.jpg

Ford Escort (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=225077#post225077)

Mercedes 450 (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=225079#post225079)

Grtzzzz en nu proberen een andere te kiezen...

Flame
24-12-2007, 22:59
Ziet er knap uit:applaus: