View Full Version : Fia Wtcc 2007 Anderstorp
De Ballast :
60kg ; Priaulx, Müller, Farfus
55kg ; Muller & Larini
45kg ; Tarquini
35kg ; Menu
20kg ; Porteiro, Huff & Thompson
15kg ; Coronel
10kg ; Monteiro, newbies, Rosenblad, Ekblom, Rydell
5kg ; Gené, Zanardi & Rangoni
Torenhoog favoriet Rydell ! Met Monteiro zat ik deze keer wel fout in Porto .
Chevy gaat niet zo vooraan meedoen als op de stedentracks denk ik, die liggen de auto's wat minder. Hoewel Anderstorp met z'n gecamberde bochten wel iets op Zandvoort lijkt waar Chevy het weer erg goed deed. We zullen zien :)
Volvo joins the Anderstorp round
Volvo Polestar Racing will join the World Touring Car Championship race in Sweden, Anderstorp. They will be the first ever to run on Bio-Ethanol in the WTCC. "We got the idea after WTCC declared their green agenda. Since the environment is one of Volvo's core values it suited us perfectly when WTCC gave bio-ethanol green light," said Volvo Motorsport Boss Derek Crabb.
...
Bron: http://www.touringcartimes.com/news.php?id=1301
Naast de Zweedse Volvo rijders Robert Dahlgren en Alexander Storckenfedlt komen ook hun landgenoten Rickard Rydell (Chevrolet), Fredrik Ekblom (RBM BMW), Nicklas Karlsson (Chevrolet) en Carl Rosenblad (Elgh Motorsport BMW) in actie.
Dit maal sterke gastrijders. Jammer dat de Audi's niet deelnemen.
Jammer dat de Audi's niet deelnemen.
Mogen die lokaal gehomologeerde S2000 wagens deelnemen aan het FIA WTCC?
Yep, anders hadden de Toyota Corolla en Peugeot 407 ook niet mee mogen doen.
Geen probleem, zie b.v. de Geipel Toyota Carolla (Brno 2007) en Toyota Altezza (Macau 2005).
Ik zou me wel voor kunnen stellen dat de FIA moeilijk gaat doen indien een team met een nationaal gehomologeerde wagen een volledig seizoen af gaat werken.
Yep, anders hadden de Toyota Corolla en Peugeot 407 ook niet mee mogen doen.
Peugeot 307 en 407 hebben FIA homologatie. Bron: Touring Car World book (edition 2006)
Is die Volvo trouwens ook niet FIA gehomologeerd? Hij reed immers mee in het ETCC? Of is die homologatie komen te vervallen door alle ombouwingen naar bioethanol en dergelijke?
Is die Volvo trouwens ook niet FIA gehomologeerd? Hij reed immers mee in het ETCC? Of is die homologatie komen te vervallen door alle ombouwingen naar bioethanol en dergelijke?
Ja, ik die vraag kwam bij mij naar boven omdat ik redelijk recent een berichtje had gelezen over een samenwerking tussen BTCC en STC. Het duurde even voordat ik getraceerd waar ik dat "feitje" gelezen had, was dus de autosport van 28-06, pagina 21.
In dat stukje spreekt men over een link tussen tussen BTCC en STC zodat lokaal (is dat nationaal?) gehomologeerde wagens in beide kampioenschappen kunnen deelnemen.
De Vectra en Civic kunnen dan van het BTCC naar STC. Audi's, MB's en Volvo's kunnen dan van het STC naar het BTCC. En ik maar denken dat de ene S2000 wagen gelijk was aan de andere ;)
Pfff, het is niet makkelijk om als liefhebber al die reglement-ellende bij te houden :)
Ja, ik die vraag kwam bij mij naar boven omdat ik redelijk recent een berichtje had gelezen over een samenwerking tussen BTCC en STC. Het duurde even voordat ik getraceerd waar ik dat "feitje" gelezen had, was dus de autosport van 28-06, pagina 21.
In dat stukje spreekt men over een link tussen tussen BTCC en STC zodat lokaal (is dat nationaal?) gehomologeerde wagens in beide kampioenschappen kunnen deelnemen.
De Vectra en Civic kunnen dan van het BTCC naar STC. Audi's, MB's en Volvo's kunnen dan van het STC naar het BTCC. En ik maar denken dat de ene S2000 wagen gelijk was aan de andere ;)
Pfff, het is niet makkelijk om als liefhebber al die reglement-ellende bij te houden :)
De 5-deurs Honda Civic van Dynamics gebruikt de motor van de 3-deurs Type R. En zo hebben anderen zoals Volvo en Peugeot waarschijnlijk ook uitzonderingen zodat ze geen 2500 wagens hoeven te bouwen om aan de homologatie te voldoen.
Geen Freitàs & R4B in Zweden .
In tegenstelling tot een eerder bericht komt Polestar met slechts 1 Volvo aan de start.
Het Russische Golden Motors team komt met 2 Accords aan de start:
The Honda Dealer Team from St.Petersburg will campaign two Honda Accord Euro R cars built by JAS Motorsport and driven by Russian drivers Alexander Lvov and Andrey Smetsky. These are the very same cars and drivers they run in the 2007 Russian Touring Car Championship.
Flink startveld daar in Zweden. :)
Mooie grid inderdaad :D Mooie race om bij te gaan wonen voor mij ;)
SEAT met twee diesels aan de start:
In Sweden, Jordi Gené and Yvan Muller will drive a León WTCC equipped with a 280 hp TDI engine, stemming from the 170 hp 2.0 mounted in the León FR.
The next FIA World Touring Car Championship event will be a milestone for both SEAT and the FIA World Series. For the first time, a manufacturer’s Diesel car will line up at a FIA-organised official World Championship race.
SEAT will be rolling two TDI cars onto the Scandinavian Raceway at Anderstorp on July 28/29, whose engine base derives from the 170 hp 2.0 TDI mounted in the León FR, as the culmination of a technological breakthrough that SEAT Sport engineers have been working on for the past few months. After a long stage of technical testing, the project will make its debut at the next WTCC meeting. The aim is to increase the team’s competitiveness at the World Championship and pave the way to winning the Manufacturers’ and Drivers’ titles.
...
Meer info: SEAT website (http://media.seat.com/en/view_object.html?obj=1208,2013,2030,c,19141)
Verrassend dat een van de SEAT's bestuurd wordt door Yvan Muller. De Fransman is de hoogst geplaatste SEAT coureur in het kampioenschap (4e).
gwyllion
19-07-2007, 20:53
Wow enorme primeur! Heeft Seat het gat in het reglement gevonden om zijn vermogen/topsnelheid probleem voor eens en altijd op te lossen? 280 pk is meer dan de 260 pk die ze voor hun benzine motor claimen; met hogere compressie zal die wel iets meer leveren.
Een paar jaar geleden werd er gesuggereerd dat Seat wou dieselen toen ze van de Toledo naar Leon gingen. Nu is het eindelijk een feit.
Benieuwd of FIA de regeltjes goed gemaakt heeft. Ik heb echt geen zin in eindeloze discussie over diesel vs benzine, zoals bij het ACO LMP1 reglement.
Hierdoor zijn bijna alle race projecten in de VW groep, diesel powered: Touareg in Dakar, Seat in WTCC en Audi in Le Mans.
gwyllion
19-07-2007, 20:58
In het persbericht worden voor- en nadelen opgesomd.
hogere topsnelheid door hoger vermogen (280 pk vs "260" pk)
hoger koppel: 450 Nm vs 250 Nm :eek:
hoger gewicht: +30 kg volgens S2000D regels => trager door bochten
slechter gewichtsverdeling: extra gewicht (turbo + intercooler) voor de vooras => hogere slijtage voor voorste banden
Startlijst Anderstorp
1 Andy Priaulx Racing Bart Mampaey BMW 320si E90
2 Jorg Muller Schnitzer Motorsport BMW 320si E90
3 Augusto Farfus Schnitzer Motorsport BMW 320si E90
4 Alessandro Zanardi Ravaglia Motorsport BMW 320si E90
5 Felix Porteiro Ravaglia Motorsport BMW 320si E90
6 Rob Huff Ray Mallock Limited Chevrolet Lacetti
7 Nicola Larini Ray Mallock Limited Chevrolet Lacetti
8 Alain Menu Ray Mallock Limited Chevrolet Lacetti
9 Jordi Gene SEAT Sport SEAT Leon TDI
10 Michel Jourdain SEAT Sport SEAT Leon
11 Gabriele Tarquini SEAT Sport SEAT Leon
12 Yvan Muller SEAT Sport SEAT Leon TDI
15 James Thompson N Technology Alfa Romeo 156
16 Olivier Tielemans N Technology Alfa Romeo 156
18 Tiago Monteiro SEAT Sport SEAT Leon
19 Roberto Colciago SEAT Sport Italia SEAT Leon
20 Tom Coronel GR Asia SEAT Leon
21 Emmet O'Brien GR Asia SEAT Leon
22 Maurizio Ceresoli GR Asia SEAT Leon
23 Pierre-Yves Corthals Exagon Engineering SEAT Leon
26 Stefano D'Aste Wiechers Sport BMW 320si E90
30 Luca Rangoni Proteam Motorsport BMW 320si E90
32 Davide Roda Proteam Motorsport BMW 320si E90
114 Fredrik Ekblom Racing Bart Mampaey BMW 320si E90
128 Carl Rosenblad Elgh Motorsport BMW 320si E90
154 Alexander Lvov Golden Motors Honda Accord Euro-R
155 Andrey Smetskiy Golden Motors Honda Accord Euro-R
160 Robert Dahlgren Polestar Racing Volvo S60
188 Rickard Rydell Ray Mallock Limited Chevrolet Lacetti
Roda weer ipv Hernandez? Ze zijn ook wel aan het schuiven bij Proteam, ik dacht dat Hernandez het seizoen af zou maken?
Roda weer ipv Hernandez? Ze zijn ook wel aan het schuiven bij Proteam, ik dacht dat Hernandez het seizoen af zou maken?
Nu je het zegt. Hernandez is toen voor 1 of 2 races vervangen door Roda, maar later is er weer een persbericht geweest dat Hernandez de rest van het seizoen in de wagen zal zitten.
zeer mooie koers gezien !!
huff :applaus: :gas: driftend naar de overwinning gereden
rydell :worship: schitterend gereden.. echt in zijn rol.. gewoon de fabrieks chevys helpen.. al ging het wel even mis toen hij larini wou doorlaten voor p3
daarna terug gevallen naar p8 en in de laatste bocht nog menu voorbij laten om hem voor de volgende race op pole te zetten :applaus: ge moet het maar kunnen een pole in uw eigen land afgeven..
race 2 :eek: rydell gaat in de laatste ronde nog vorbij larini en menu en wint zo de race..
hij wou precies wat compensatie voor het werk dat hij in race 1 voor de andere chevy rijders heeft gedaan hebben..
weeral chevy 1-2-3 :eek:
gwyllion
29-07-2007, 21:06
Chevrolet is wel erg dominant geworden met reglement uitzonderingen die ze gekregen hebben. Bij Seat zijn ze hier niet zo gelukkig mee.
Jaime Puig (Director, SEAT Sport): “As for the situation regarding Chevrolet and the engine waiver, I think a few people need to be asking themselves some serious questions now.”
Is Puig ooit gelukkig? Die zeurkous heeft altijd wat te emmeren.
Mooie races. :worship:
Chevrolet heeft goede zaken gedaan voor het kampioenschap.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.