PDA

View Full Version : World Touring Car Championship 2010 - Toekomst onzeker?


FIRE
28-11-2009, 12:54
De toekomst van het WTCC staat onder grote druk. BMW beslist op 5 december over hun plannen voor 2010. Verwacht wordt dat ze van 5 naar 2 wagens (RBM: Priaulx + Farfus) gaan of zelfs helemaal stoppen. Zanardi heeft in ieder geval al aangekondigd in 2010 niet actief te zijn in het WTCC. Schnitzer gaat waarschijnlijk een Europees programma afwerken met de GT2 en ROAL stapt over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.

SEAT zal haar programma waarschijnlijk ook verminderen tot 2 a 3 wagens. Oreca keert in ieder geval niet terug. Ik zie Sunred nog wel een opwaardering krijgen naar semi-fabrieksteam.

Goede nieuws is dat Chevrolet haar deelname reeds bevestigd heeft. Enige wijziging bij de "Amerikanen" is dat Larini vervangen wordt door Yvan Muller.

Lada zit financieel in zware problemen. Het is twijfelachtig of het Russian Bears team komend seizoen fabrieksondersteuning krijgt.

Over de privateers is nog niet veel te zeggen. Engstler zal opnieuw deelnemen met een aantal wagens en Pro Motorsport stapt waarschijnlijk over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.


Met in 2011 nieuwe technische regels op komst zal 2010 in ieder geval een tussenjaar worden. Ik denk dat het WTCC blij mag zijn als er 20 wagens op de grid zullen staan.

Persoonlijk hoop ik dat we in 2011 1 Europees tourwagenkampioenschap zullen hebben. Of dat DTM of WTCC zal zijn maakt me in principe niet zoveel uit als het racen maar goed is, grote grid hebben en de auto's er goed uit zien.

Mark
28-11-2009, 19:19
Ik denk dat het WTCC blij mag zijn als er 20 wagens op de grid zullen staan.


Dat gaat dan een mager beestje worden. In de Autosport van deze week lezen we dat privateer Chevy's in aantocht zijn.

Ergens al een "car-count" te vinden op net?

smiley
28-11-2009, 21:07
Ook Giovanardi werd al gelinkt aan chevrolet.

Als we van elke merk enkele fabrieks wagens, en voor de rest privateers, hebben kunnen we toch niet klagen.

gwyllion
02-12-2009, 16:55
Ook Giovanardi werd al gelinkt aan chevrolet.
No Chevrolet deal for Giovanardi (http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4253)

Chevrolet heeft plannen om 5 wagens in te zetten opgeborgen omdat BMW en Seat hun programma toch zwaar inkrimpen.

FIRE
05-12-2009, 17:32
Ik stel voor om dit topic voor het WTCC te gebruiken en de discussie over toerwagens in dit (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=19090) topic verder te zetten. Misschien kunnen de moderrators bovenstaande posts verplaatsen?

Mark
05-12-2009, 18:28
Wie de Telegraaf van vandaag heeft gelezen komt tot de conclusie dat de toekomst van Lada wel zeer onzeker is geworden. Gezien die economische toestand kan ik me bijna niet voorstellen dat ze verdergaan met het WTCC, tenzij de centen uit de prive-sfeer komen.

FIRE
06-12-2009, 12:10
RBM gaat 2 fabrieks BMW's runnen.
Coureurs van dienst zijn Priaulx en Farfus.

smiley
06-12-2009, 14:00
RBM gaat 2 fabrieks BMW's runnen.
Coureurs van dienst zijn Priaulx en Farfus.

Mooi nieuws voor RBM, te hopen kunnen ze weer voor de titel gaan volgend jaar.
(En te hopen sloopt farfus niet te vaak zijn bmw volgend jaar :rolleyes:)

FIRE
12-01-2010, 19:00
Volgens Spaanse krant geen SEAT komend seizoen:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4311

:(

gwyllion
12-01-2010, 20:49
Seat is al jaren een zorgenkind binnen de Volkswagen groep. Dit is wel een radicale besparing.

Ik vermoed dat dit betekent dat Sunred een grotere rol krijgt.

Mark
12-01-2010, 21:28
Ik vermoed dat dit betekent dat Sunred een grotere rol krijgt.

Dan komen de diesels in handen van privateers, o.a. via Sunred. Dat kan dan alsnog leuk worden voor o.a. Coronel.

FIRE
12-01-2010, 22:21
De eerste coureur is bevestigd bij Sunred:
Reigning Danish Touring Car Championship champion Michel Nykjær is going to drive for privateer SEAT team SUNRED Engineering.
"My goal is to win the privateers championship 2010 and I think that is a realistic goal despite the hard competition," said Nykjær.
...
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4312

FIRE
23-01-2010, 12:59
Gabriele Tarquini looks certain to defend his World Touring Car Championship title aboard a works-assisted SEAT, this week's AUTOSPORT magazine reveals, despite the Spanish manufacturer's withdrawal from the series.

Tarquini appeared to be left out in the cold when SEAT announced it was ceasing its factory involvement in the championship last week. But it quickly emerged that the veteran Italian is set to race a Leon TDI run by a new organisation established by Spanish-based WTCC SEAT privateer SUNRED Engineering.
...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/81036

Raceboy
23-01-2010, 14:31
Een kampioenschap zonder fabrieksteams kan wel eens spannender worden dan 1 met.

FIRE
23-01-2010, 14:41
Inderdaad (zie BTCC), echter ik betwijfel of dat bij een WK op lange termijn werkt vanwege de hogere kosten.

Thomaske
23-01-2010, 18:04
Inderdaad (zie BTCC), echter ik betwijfel of dat bij een WK op lange termijn werkt vanwege de hogere kosten.

Er gewoon terug een EK van maken lijkt me het beste!

FIRE
23-01-2010, 19:51
Daar zat ik ook al aan te denken (met Macau dan als race buiten Europa of gewoon als los evenement zoals de Macau F3 race). Komend seizoen gaat het ETCC van 1 evenement naar 4, is mischien een indicatie?

Mark
24-01-2010, 12:12
WTCC mag haar WK status behouden van de FIA ondanks het niet voldoen aan de minimale eis van 4 fabrikanten, zo valt te lezen in de Autosport van afgelopen week.

Misschien moet het WTCC zich volledig gaan richten op privateers i.p.v. fabrikanten? De massale uittocht uit het WTCC heeft enerzijds met de Credit Crunch te maken, anderzijds misschien ook weer niet. De FIA wil de kosten gaan beheersen en daarom komt er een eenheidsreglement. M.a.w. iedereen gaat met dezelfde motor rijden. Nu hebben BMW en Seat weinig commercieel belang bij een eenheidsmotor. Dus die trekken de stekker eruit. Het rijden met een "FIA gedraocht" i.p.v. een eigen motor geeft weinig uidaging voor een ingenieur c.q. fabrikant.

FIRE
24-01-2010, 14:15
Je doelt op de FIA World Engine, echter dat is geen eenheidsmotor in de betekenis dat het dezelfde motor is. Iedere fabrikant ontwikkelt nog steeds zijn eigen motor (1.6L turbo), echter die is bruikbaar in meerder series (b.v. toerwagens, rally en single seaters).

In het BTCC is komend seizoen de door Swindon ontwikkelde NGTC motor beschikbaar voor teams. Dat is wel een eenheidsmotor, al mogen teams ook met eigen motoren deelnemen.


Vandaag op TouringCarTimes een interview met Jaime Puig (SEAT Sport). Op het laatst gaat het nog over deze World Engine:


...
When returning to the topic of the future of SEAT, speculations have been circulating that they are looking in to build the new 1.6 liter FIA "World Engine" that is going to be introduced next year. "We have got no development at SEAT Sport for the moment. A new engine require nine months of development, so we would have to start in march or april to develop the new engine if we decide to do it.

But the new engine rules are the future for motorsport and it was the best decision to introduce this engine concept. But for SEAT Sport it is too early to say if we are going to develop the new engine.

SEAT is a member of the Volkswagen group and we could share the costs with other brands in the group. But I do not know yet if the Volkswagen group wants to develop this type of engine," said Puig.

http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4350

Naar mijn mening is de World Engine een goed idee. Op die manier hoeven fabrikanten maar 1 motor te ontwikkelen en kunnen die vervolgens gebruiken in b.v. toerwagens (WTCC), rally (WRC/IRC), single seaters (F2 or F3) en eventueel sportscars (LMP2). Het moet natuurlijk wel toegestaan zijn om een motor te gebruiken voor andere merken die binnen hetzelfde concern vallen. Dus in het geval van VAG hoeft men maar 1 motor te ontwikkelen en die kan men vervolgens gebruiken in diverse series (b.v. Skoda in IRC/WRC, VW in F3 en SEAT in WTCC). Daarnaast moeten motoren beschikbaar zijn voor privateers zodat die zelf een wagen kunnen ontwikkelen.

FIRE
27-01-2010, 11:54
WTCC: Four SEAT TDi's for Sunred engineering?
The World Touring Car Championship 2010 season is about to begin. While the series will be poorer in terms of works teams, interesting things are happening as far as independent entries are concerned. Double European Champion Michael Nykjaer has already been confirmed at the wheel of a Sunred Engineering SEAT Leòn TDi, and Tom Coronel is expected to join him in the Spanish team.
By Pietro Casillo Tuesday, 26 January 2010 23:20 CET
Gabriele Tarquini is trying to finance his 2010 campaign, after SEAT Sport had to withdraw as a works entrant for the coming season. Should the Italian manage to be on track in Curitiba, he'd most likely join SEAT Russia protegè Timur Sadredinov. The two cars would be managed by Sunred, though under a different banner.
...
With four Leòn TDi's likely to be used by Sunred Engineering, four more cars are available for sale from the downscaled SEAT Sport outfit. Zengo Motorsport with Norbert Michelisz, Exagon Engineering and former DTM team Kolles are interested in running the cars, but nothing has been confirmed yet.
...
On the BMW side, Adrian Campos Jr is going to test Proteam's 320si this weekend, and is rumoured to be very close to signing a deal with the Italian outfit
...

http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4353

Als dit allemaal waarheid wordt dan ziet het er weer een beetje beter uit.

FIRE
29-01-2010, 12:24
Mehdi Bennani naar Wiechers:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4356

FIRE
04-02-2010, 12:08
Bamboo Engineering met Vaulkhard en O'Young naar WTCC:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4374

Dit worden dan de eerste fulltime Chevy privateers in WTCC. Het werd ook tijd.


Henry Ho met Engstler parttime in WTCC:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4373

tarzancorner
05-02-2010, 10:44
Tom Coronel dan eindelijk met een Diesel hij krijgt de wereldkampioen
als teamgenoot.:applaus:

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=21385

FIRE
05-02-2010, 20:36
Tom Coronel dan eindelijk met een Diesel hij krijgt de wereldkampioen
als teamgenoot.:applaus:

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=21385

:champagne::champagne::champagne:

Ben wel benieuwd of men, nu SEAT officieel afscheidt heeft genomen, de turbodruk nog gaat beperken.

FIRE
05-02-2010, 20:41
Je doelt op de FIA World Engine, echter dat is geen eenheidsmotor in de betekenis dat het dezelfde motor is. Iedere fabrikant ontwikkelt nog steeds zijn eigen motor (1.6L turbo), echter die is bruikbaar in meerder series (b.v. toerwagens, rally en single seaters).

In het BTCC is komend seizoen de door Swindon ontwikkelde NGTC motor beschikbaar voor teams. Dat is wel een eenheidsmotor, al mogen teams ook met eigen motoren deelnemen.


Vandaag op TouringCarTimes een interview met Jaime Puig (SEAT Sport). Op het laatst gaat het nog over deze World Engine:



http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4350

Naar mijn mening is de World Engine een goed idee. Op die manier hoeven fabrikanten maar 1 motor te ontwikkelen en kunnen die vervolgens gebruiken in b.v. toerwagens (WTCC), rally (WRC/IRC), single seaters (F2 or F3) en eventueel sportscars (LMP2). Het moet natuurlijk wel toegestaan zijn om een motor te gebruiken voor andere merken die binnen hetzelfde concern vallen. Dus in het geval van VAG hoeft men maar 1 motor te ontwikkelen en die kan men vervolgens gebruiken in diverse series (b.v. Skoda in IRC/WRC, VW in F3 en SEAT in WTCC). Daarnaast moeten motoren beschikbaar zijn voor privateers zodat die zelf een wagen kunnen ontwikkelen.


The next generation of World Rally Cars is set to run with 1.6-litre turbocharged engines - with ratification of that decision due at the March meeting of the World Motor Sport Council.
...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/81278
Met Citroen en Ford eigenlijk zeker voor het WRC moet dit toch kansen bieden voor Citroen/Peugeot en Ford toerwagens.

RKG
17-02-2010, 16:04
Zengõ Motorsport have announced that in a “historical moment for Hungarian motorsport”, Norbert Michelisz will drive in the 2010 WTCC. Reigning SEAT Eurocup Champion Michelisz will pilot a SEAT Leon TDI in his first full WTCC season, after previous one off appearances at the Japanese and British rounds of the World Championship.

De teamgenoot is nog niet bekend, maar het zou om een ex-fabrieksrijder gaan.

http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4401

Franz Engstler and Andrei Romanov are going to be team mates again in Liqui Moly Team Engstler.
"Andrei has always had ambitions, now we can benefit from his 2008 experience and go together as a strong team into the championship," said Engstler.

http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4403

FIRE
19-02-2010, 21:03
20 fulltime deelnemers in het WTCC:

WTCC 2010 entry list
#1 Gabriele Tarquini SR Sport SEAT Leon TDi
#2 Tom Coronel SR Sport SEAT Leon TDi
#3 Tiago Monteiro SR Sport SEAT Leon TDi
#4 Jordi Gene SR Sport SEAT Leon TDi
#5 Norbert Michelisz Zengo-Dension SEAT Leon TDi
#6 Yvan Muller Chevrolet (RML) Chevrolet Cruze
#7 Rob Huff Chevrolet (RML) Chevrolet Cruze
#8 Alain Menu Chevrolet (RML) Chevrolet Cruze
#10 Augusto Farfus BMW (RBM) BMW 320si
#11 Andy Priaulx BMW (RBM) BMW 320si
#15 Franz Engstler Team Engstler BMW 320si
#16 Andrei Romanov Team Engstler BMW 320si
#17 Michel Nykjaer SUNRED SEAT Leon TDi
#19 Harry Vaulkhard Bamboo Chevrolet Lacetti
#20 Darryl O'Young Bamboo Chevrolet Lacetti
#21 Mehdi Bennani Wiechers-Sport BMW 320si
#23 Marin Colak Colak Racing SEAT Leon
#24 Kristian Poulsen Poulsen Motorsport BMW 320si
#25 Sergio Hernandez Proteam Motorsport BMW 320si
#26 Stefano D'Aste Proteam Motorsport BMW 320si

Al bij al toch geen slechte entrylist.

Mark
21-02-2010, 00:48
Al bij al toch geen slechte entrylist.

Kwantitatief beter als gehoopt maar kwalitatief is het veld toch een stuk minder dan 2009.

tarzancorner
02-05-2010, 18:15
Wat een drama vandaag er is zoveel gebeurd dat je aan 1 a4 niet genoeg hebt.
OA pace car mist de kop van de wedstrijd, afsleep dienst die 3a4 ronden nodig hebben om 1 auto weg tehalen.
De eerste start die 2 keer niet goed werd gevonden.
En ga zo maar door als de FIA denkt nog andere merken te intresseren voor
zo'n amateur georganiseerd kampioenschap dan hebben ze het goed mis
dit is niet de eerste keer dat er zo veel fouten worden gemaakt.:mad:
Als er 10 ronden echt gereden zijn om te racen dan is dat veel.

Mark
02-05-2010, 23:03
In de F2 was het zo een farce. Na een vakkundige strike van Texeira die voor zijn examen tot luchtvaartpiloot 4 man meenam in zijn landing was er minutenlang geen echte actie te bespeuren bij het verwijderen van de gestrande wagens. Dat die mannen van Marokko eens een werkbezoekje brengen aan Monaco ;)

FIRE
03-05-2010, 10:49
Het is een weekend om snel te vergeten. :rolleyes:

Gèrre
03-05-2010, 14:25
Heb alleen race 2 van het wtcc kunnen meepikken, al bij al had ik mijn tijd wel beter kunnen spenderen. Wat een geklungel van de sleepdiensten, er zijn maar 2 ronden echt geraced. Als je dit dan vergelijkt met Macau of Monaco zoals eerder vermeld dan is dit echt amateuristisch.

FIRE
18-05-2010, 18:24
Chevrolet has announced that it will enter a fourth RML-run Cruze in the WTCC round at Zolder, with local Vincent Radermecker at the wheel.
...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83719


Ook Corthals zal actief zijn in WTCC op Zolder. Hij bestuurt namelijk, dankzij o.a. SEAT Belgie, een SEAT Leon van Exagon.

RKG
18-05-2010, 21:43
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83719


Ook Corthals zal actief zijn in WTCC op Zolder. Hij bestuurt namelijk, dankzij o.a. SEAT Belgie, een SEAT Leon van Exagon.

Nu nog een Belg met een BMW :D

vortex
26-05-2010, 09:52
Tijdschema WTCC Zolder: http://www.fiawtcc.be/html/uploadedFiles/PDF/2010_timetable_04_Zolder.pdf

Eigenlijk best wel een mager beestje voor zon top-weekend. Wilde eerst 2 dagen gaan, maar dat doen we dan toch maar niet. Overigens lijkt me 2x 9 ronden WTCC wel heel schamel. Is een WTCC race niet beoogd op min. 25 minuten racen, of zit ik er dan helemaal naast???

A.J.
26-05-2010, 22:55
amai, vroeg gedaan elke dag...
Was zeker plaats voor andere leuke dingen...

Pascal
28-05-2010, 09:21
De zondag hebben we dus al gemist... Was vorige week :(:D;)

C U

GT2-R
28-05-2010, 14:13
Tijdschema WTCC Zolder: http://www.fiawtcc.be/html/uploadedFiles/PDF/2010_timetable_04_Zolder.pdf

Eigenlijk best wel een mager beestje voor zon top-weekend. Wilde eerst 2 dagen gaan, maar dat doen we dan toch maar niet. Overigens lijkt me 2x 9 ronden WTCC wel heel schamel. Is een WTCC race niet beoogd op min. 25 minuten racen, of zit ik er dan helemaal naast???

Voor de wagens 18x te zien passeren ga ik toch niet veel geld neerleggen hoor :o. Bovendien vind ik het nevenprogramma ook maar saaie bedoening. Ik had liever Belcar of BTCS gezien dan een verzameling Seat Leon's of Maserati's. Maar goed, zondag 20 juni zullen we kunnen evalueren :).

Mark
28-05-2010, 22:49
Voor de wagens 18x te zien passeren ga ik toch niet veel geld neerleggen hoor :o. Bovendien vind ik het nevenprogramma ook maar saaie bedoening. Ik had liever Belcar of BTCS gezien dan een verzameling Seat Leon's of Maserati's. Maar goed, zondag 20 juni zullen we kunnen evalueren :).

TV rules zullen we maar zeggen ;) Zeer opmerkelijk dat we op een zondag voor 10.00 uur mogen racen. Dat heb ik in de afgelopen 10 jaar nog niet eerder meegemaakt, uitgezonderd de 24 uur van Zolder.

Vroeg afgelopen, ze hadden makkelijk op het einde van de dag nog iets "nationaals" kunnen plannen maar wij buitenstaanders kennen uiteraard niet de eisen van Eurosport Events/WTCC ;)

marcel
29-05-2010, 20:38
als ik het me goed herinner, was er tijdens het Champcar Weekend ook al voor 10u actie op de baan.

A.J.
29-05-2010, 20:56
indien Zolder een wedstrijd heeft met WK status, tellen er andere regels op gebied van de uitbatingsvergunning

Raceboy
15-06-2010, 01:17
Voor de eerste keer in België volgens de commercial. Spa 2005 heb ik dan gedroomd ofzo? :)

Astra-fan
15-06-2010, 19:46
Toen heette het nog ETCC dus eigenlijk hebben ze wel gelijk.

Raceboy
16-06-2010, 17:58
Toen heette het nog ETCC dus eigenlijk hebben ze wel gelijk.

In 2005 was het al het wtcc

Astra-fan
16-06-2010, 20:43
Inderdaad, dacht dat het WTCC pas vanaf 2006 bestond maar 't is inderdaad 2005. Wat gaat de tijd toch snel...

HaCo
08-07-2010, 17:02
Volvo volgend jaar in WTCC :champagne:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/85064

FIRE
08-07-2010, 17:07
:) :) :)

"We see WTCC now addressing its major obstacle for growth with the new engine regulations," said Murdzevski. "
Ik snap alleen niet waarom de huidige motoren een obstakel zijn. Ik bedoel Volvo is toch verder niet acief in IRC of zo?

Integra
08-07-2010, 21:57
Volvo volgend jaar in WTCC :champagne:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/85064
Eindelijk weer een mooie auto in WTCC ! :champagne:

Die 5 in-lijn 2.0 atmosferische motor klinkt echt geweldig. :applaus:

Raceboy
08-07-2010, 23:00
Eindelijk weer een mooie auto in WTCC ! :champagne:

Die 5 in-lijn 2.0 atmosferische motor klinkt echt geweldig. :applaus:

het zal toch ene 1.6 moeten worden vanaf volgend jaar.

Integra
09-07-2010, 09:31
het zal toch ene 1.6 moeten worden vanaf volgend jaar.
Is er dan al beslist of de huidige auto's al dan niet een "uitloopjaar" krijgen?

Raceboy
09-07-2010, 11:58
Is er dan al beslist of de huidige auto's al dan niet een "uitloopjaar" krijgen?

Telt dit als een huidige wagen voor de FIA? Als ze het doen zal BMW zich bijna zeker officieel terugtrekken en eigenlijk hebben ze wel gelijk. We hebben in alle series al gezien dat equilasation niet werkt.

Integra
09-07-2010, 14:28
Telt dit als een huidige wagen voor de FIA? Als ze het doen zal BMW zich bijna zeker officieel terugtrekken en eigenlijk hebben ze wel gelijk. We hebben in alle series al gezien dat equilasation niet werkt.
Volgens een artikel dat ik ben tegengekomen over deelname aan WTCC in 2011 concentreert Volvo zich nog steeds op de S2000 reglementering.

“We blijven ons concentreren op de nieuwe reglementeringen betreffende de S2000 motoren,” aldus Alexander Murdzevski Schedvin, commercieel directeur van de motorsportafdeling van Volvo Cars.

http://www.autosportnieuws.be/nieuws/275681/Volvo%20plant%20deelname%20in%20Brands%20Hatch,%20 Japan%20en%202011!

smiley
01-08-2010, 19:47
Wat is er toch met dat kampioenschap?
Ik snap heel die organisatie niet in de kwestie rond Turkinton.

De goede man komt Wat doen de herenkele races on het wtcc meerijden met een oude bmw, gerund door WSR, en komt dus ook uit in de independents klasse, TOT blijkt dat de heer Turkinton beter een zijn stuurtje kan draaien dan werd verwacht.
Door de absurde puntentelling in het independents kampioenschap scoort Turkinton in 1 weekend genoeg om naar de 2de plaats in het klassement van de vaste rijders te klimmen.
en van de organisatie dan? eerst veranderen ze in het midden van het kampioenschap van punten systeem :crazy:
En even later beslissen ze dat Turkington niet meer mag aantreden als independent :crazy:
Dus als je te goed bent, wordt je bestrafd.

Ik vraag me af of een kampioenschap zoals het nu is een toekomst waardig is.
Met al hun rare regeltjes en ballast toestanden..

FIRE
02-08-2010, 19:03
Ik ben het wel eens met de beslissing van de organisatie. Turkington is BTCC kampioen en WSR is ook een erg professioneel team. In het verleden zijn meer coureurs uitgesloten van deelname aan het independents kampioenschap (Colciago, Coronel). Staat ook gewoon in het reglement:

ELIGIBILITY FOR THE TROPHY
Eligibility for the Independent Drivers’ Trophy will be exclusively decided by KSO, taking into consideration
the following criteria:
• Team’s CV and records
• Driver’s CV and records
• Car’s technical characteristics
Drivers who compete for teams representing Manufacturers’ Importers and/or National Dealers may be
declared eligible to score points in the trophy, but not to compete for the prize money.
http://www.fiawtcc.com/html/uploadedFiles/docs/2010_FIA_WTCC_Yokohama_Trophies.pdf?n=1

De organisatie maakt zich wel opnieuw belachelijk door nu pas deze beslissing te nemen. Men had dat gewoon voor Turkington's eerste race moeten doen.

smiley
02-08-2010, 20:56
De organisatie maakt zich wel opnieuw belachelijk door nu pas deze beslissing te nemen. Men had dat gewoon voor Turkington's eerste race moeten doen.
Dat is het hem juist, ze beslissen het pas na enkele races. :crazy:
Enfin laat ze maar doen. :)

FIRE
03-08-2010, 11:10
In 2012 start men in Japan met een kampioenschap op basis van S2000 regelement. Lijkt me dus dat de Japanse fabriakanten zeer sterke interesse hebben. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men een kampioenschap start als er geen eigen fabrikanten meedoen.

Raceboy
03-08-2010, 12:40
wel een probleem als de rest van de wereld overgaat op een s1600 reglement

FIRE
03-08-2010, 19:16
Met S2000 bedoelen ze natuurlijk gewoon het WTCC reglement ;)

coco
04-08-2010, 21:57
Kan iemand antwoorden aub ?
Blijkt dat bmw uit de wtcc weg zal gaan, om zich op dtm te concentreren en volledig op het gt gebeuren zowel GT1 als GT2 , en op andere bronnen zouden ze volgendjaar de 1600 turbo motor gaan gebruiken in wtcc !
wat is daar nu van waar ?

smiley
05-08-2010, 18:36
Kan iemand antwoorden aub ?
Blijkt dat bmw uit de wtcc weg zal gaan, om zich op dtm te concentreren en volledig op het gt gebeuren zowel GT1 als GT2 , en op andere bronnen zouden ze volgendjaar de 1600 turbo motor gaan gebruiken in wtcc !
wat is daar nu van waar ?

http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5081
BMW zal een 1600 turbo motor gaan ontwikkelen, maar ze zeggen er meteen bij dat dit geen garantie is, dat ze als fabrieksteam zullen aantreden met 1600 turbo.

coco
05-08-2010, 22:37
Bedankt deze website was mij onbekend ,blijkt dat ze die S2000 motor gaan ontwikkelen voor klanten die met bmw verder doen om aan de regels te voldoen . :bye:

HaCo
06-08-2010, 09:37
Is wel verwarrend, zowel in rally als TC, dat er nog geen geschikte naam is voor 1.6T en dat dus S2000 gebruikt wordt hiervoor.

Mark
12-08-2010, 22:45
Is dit een boost voor het WTCC in 2011 en verder?

http://www.autosport.nl/news/21105/wtcc_japan_kondigt_jtcc_voor_2012_aan.html

Na het waarschijnlijk aangekondigde vertrek van BMW in 2011/2012 uit het WTCC, ik lees tussen neus en lippen door zoals altijd, kan dit weleens positief uitpakken voor het WTCC? Gaan we weer naar bijvoorbeeld meer dan 5 fabrikanten zoals in het BTCC mid-jaren negentig? Het zou zomaar eens kunnen ;)

Pegasus
13-08-2010, 11:13
Benieuwd in hoeverre WTCC gaat standhouden tegen de 'nationale' kampioenschappen. DTM is een sterk product in Europa, BTCC en STCC (Scandinavian Tourincar Championship) gaan misschien vanaf 2012 met dezelfde reglementen rijden (2L Turbo motoren). In de USA is er al helemaal geen plaats voor het WTCC, in Zuid-Amerika heeft men het populaire TC2000 en in Oceanië de V8 Supercars. Enkel Japan lijkt dan nog warm te lopen voor de S2000 reglementering...

Raceboy
13-08-2010, 11:53
In de USA is er al helemaal geen plaats voor het WTCC,

er zou volgend jaar een WTCC race in de USA komen.

Bugalfa
04-09-2010, 20:04
't wordt tijd dat ik ook mijn gedacht nog eens geef .
Ik ben ondanks het vertrek van Alfa Romeo nog altijd 'n WTCC fan, voor mij blijft DTM 'n kerktoren kampioenschap met enkel nationale merken en Silhouette's die niks met de wagen van Jan & alleman hebben te maken .
Btcc heeft me ook altijd meer geboeid dan Dtm, maar waarom ze geen Synergie met Wtcc aanhouden is mij een raadsel : beide partijen zouden er wel bij varen .
De 1.6t regel in WTCC & WRC zou 'n ideaal klimaat moeten scheppen voor merken groepen om 1 motor te ontwikkelen die met 2 merken in 2 WK's ingezet kan worden . Helaas valt de crisis misschien nog iets te recent om hier een geslaagde start mee te maken : Het kon zo mooi zijn ;
vb.
Bmw Wtcc - Mini Wrc
Lexus Wtcc - Toyota Wrc
Subaru Wtcc & Wrc
Peugeot Wtcc - Citroën Wrc
Volvo/Jaguar Wtcc - Ford Wrc
Seat Wtcc - Skoda/VW/Audi Wrc
Chevy Wtcc - Opel/Vauxhall Wrc
Renault Wtcc - Nissan Wrc
en natuurlijk de voornaamste :
AlfaRoméo Wtcc - Abarth Wrc
en er zijn waarschijnlijk nog mogelijke combiné's ...

FIRE
05-09-2010, 18:31
Op papier zijn de nieuwe BTCC reglementen dik in orde: b.v. veel lagere kosten en terug naar de grotere sedans. Inmiddels heeft ScTCC (de Zweden en Denen gaan hun kampioenschappen samenvoegen tot een Scandinavian Touring Car Championship) aangekondigd het S2000 reglement te laten varen en overstappen op een nieuw reglement. Volgens geruchten zullen ze ook overstappen op het nieuwe BTCC reglement. Als dat het geval is dan ontstaat er een markt voor 40 tot 50 wagens. Wie weet welke kleinere nationale kampioenschappen (Duitsland, Baltische staten, Portugal, enz.) dan nog gaan volgen.

Dat WTCC en WRC dezelfde motoren krijgen (is dat nu met WTCC en IRC eigenlijk ook al niet?) kan inderdaad een positief gevolg hebben, al zijn de chassis' nog steeds verschillend. Afwachten dus.

De tijd zal leren welke van de twee reglementen het gaan winnen.


Het probleem van DTM is en blijft dat het vooral een Duits kampioenschap is. Ik denk overigens wel dat met de komst van nieuwe reglementen en vooral BMW het DTM een grote boost zal krijgen.


Overigens wordt het hoog tijd dat Alfa terugkeert op de circuits. Naar mijn mening zijn ze in een snel tempo hun sportieve imago aan het verliezen. Ook al is het maar een Cup zoals de SEAT Leon Supercopa.

tarzancorner
08-09-2010, 16:42
De voorlopige kalender 2011
Na eerst een jaar Zandvoort daarna Zolder geen races meer in de Benelux.
De kosten zijn denk ik toch te hoog om de botswagens series te halen
maar ze gaan wel lekker vrolijk weer in Marokko rijden.:mad:


2011 FIA WTCC CALENDAR



20 March - BRAZIL, Curitiba
3 April - ARGENTINA, Buenos Aires
15 May - ITALY, Monza
5 June - MOROCCO, Marrakech
19 June - CZECH REPUBLIC, Brno
3 July - PORTUGAL, Porto
17 July - GREAT BRITAIN, Brands Hatch
31 July - GERMANY, Oschersleben
5 September -SPAIN, Valencia
23 October - JAPAN, Suzuka
5 November - CHINA, TBA
21 November - MACAU, Macau