PDA

View Full Version : Grindbak naast Raidillion geasfalteerd en aangepast??

fordje
17-05-2002, 19:01
Ik neem dit bericht voor wat het waard is.
Maar als het IDD klopt, vrees ik toch (zoals de auteur ook trouwens ) voor ernstige problemen bij een crash op de Raidillion.

Wat denken jullie hiervan ??

(ik hoop da'k da hier helemaal nie moet gaan vertalen hé?)

P'tite info : apres l'euro races,début juin ,le circuit devrait etre ré asphalté en partie,et le pire reste a venir ; ils veulent aussi asphalter le bac droit du raidillon,ainsi que la partie ou Burti est sorti en f1 l'an passé.
Si ce systeme permettra peut etre d'économiser un jcb ou un manitou pour depanner les plantés,la sortie des stands pourra etre prolongée dans l'ancien bac,et les concurrents pourront prendre la piste plus loin,sans (trop) gener la trajectoire. Bon pour les essais,et l'endurance aussi.Mais,il n'a a mon sens,pas que du bon : une voiture en perdition pourra tjr harponner une qui sort des stands,et puis au niveau purement esthétique,on a deja défigurer notre raidillon,pourquoi se gener a continuer?
De la a recouvrir de bitume le bac du poste 14 (virage du pouhon) il n'y a qu'un pas.
Et selon vous,QUI a demandé de telles mesures? Mais oui,la f1,bien sur,la F1 qui salit tout ce qu'elle touche!
Si ce systeme aurait (a prouver!) du bon pour la formule 1,qu'en est il des autres disciplines? Qu'adviendra t'il d'une clio fut ce t'elle V6 ou autre,en perdition dans sa trajectoire? avec un peu de chance,elle terminerait plantée dans le gravier. M%ais si on remplace le gravier par de l'asphalte,elle ira irréméiablement s'écraser dans les pneus! On en reparlera,c'est moi qui vous le dit!

mrshl

Bron: http://www.racingbelgium.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85

Maarten
17-05-2002, 19:30
amai

ik weet nie goed wat ik hier van moet denken
volgens mij hadden de crashes van de laatste belcarmanche immers niet zo erg en misschien wel vermeden kunnen worden, hadden de zandbakken in de raidillion en blanchimont er nog geweest
ik zou eerder opteren om de zandbak berijdbaar te maken, zodanig dat je als je er recht ingaat je er nog kan doorrijden, en zodat je er terug uit kan rijden
let wel, je moet de zandbak wel meer en meer doen afremmen naarmate je de bandenmuur nadert m.a.g. dat wanneer je bv zonder remmen zit je niet sowieso tegen de banden te pletter rijdt, maar zodat je als je echt te hard in de zandbak gaat, toch nog afremt of volledig stilstaat zonder ernstige gevolgen

maarten

Sennake
17-05-2002, 19:58
Ze kunnen misschien GANS Francorchamps asfalteren en het circuit erop tekenen met lijnen...

flugel
17-05-2002, 20:14
Originally posted by Sennake
Ze kunnen misschien GANS Francorchamps asfalteren en het circuit erop tekenen met lijnen...

lol, dienen asfalt is mijn gedacht toch niet echt een goeie zaak, ongeval met Henry afgelopen zondag zou veel minder erg geweest zijn indien er een zandbak was, in andere gevallen is asfalt mss beter, maar kom 't is nog altijd de bedoeling op het circuit te blijven

Stipey
17-05-2002, 20:29
Ik weet het niet goed hoor, een geasfalteerde uitloopstrook heeft ook voordelen (de vele gekatapulteerde DTM's op Zolder zouden door een asfalten zone in de chicane etc... vermeden worden), maar of je dat ook langs razendsnelle bochten moet leggen is natuurlijk een andere vraag...

Enerzijds heb je minder gevaar om over de kop te slaan, waar toch wel vaak de zwaarste ongevallen mee gebeuren, maar anderzijds is de klap in de banden natuurlijk veelal harder.. Moeilijke kwestie hoor.

Stipey
17-05-2002, 20:31
Maar; er is natuurlijk ook goed nieuws; die nieuwe asfaltlaag op (een gedeelte van...) het circuit zelf gaat de boel weer een stuk veiliger maken dmv een betere waterafvoer en minder hobbels (enfin, da's toch de bedoeling denk ik :-))

Mr.Dallara
16-09-2005, 11:30
Enkele jaren terug hebben ze in Spa de Raidillion en Blachimont de grindbak vervangen door asfalt stroken.

Niet dat het publiek het ooit goed gevonden heeft, maar ze kunnen niet anders dan zich er bij neer leggen... (Want het zou dus nog steeds veiliger zijn...??? Mss eens Login z'n mening erover vragen na z'n klapper met de viper in Blachimont...)

Maar nu hebben ze spa hellemaal verknalt vind ik. Afgelopen vrijdag naderde ik in Spa de dubbele linkse en kon ik men ogen niet geloven! Hebben ze heel de grindbak geasfalteerd (alé toch ge probeerd want hier en daar waren er al lappen asfalt over enzo... :confused: het zal de firma met het goedkoopste bestek gedaan hebben.... ;) )

Ik vind net op www.turbomagazine.be (http://www.turbomagazine.be/nldes_infos.asp?id=2611&idback2=5) enkele foto's van de werken in de dubbele linkse.

Het zijn keer op keer de mooiste bochten waar er eens een inhaalactie kan gebeuren door de durvers, die men dan verknalt door er asfalt te leggen...

Het racen zal binnen 10 jaar in het echt al even onrealitisch worden als op de spelconsoles nu. :( Als je een fout maakt geen probleem, gewoon de baan terug op enkele plaatsen terug inhalen en er is precies niets gebeurd...

Vroeger was het direct game-over na een uitstap in het grind...

En nog blijf ik er in geloven dat een grindbak veiliger zal zijn in de meeste gevallen tov de asfalt stroken.

Wat vinden jullie er van?

Eddy V
16-09-2005, 11:48
Een typische "bangerikken" FIA oplossing, de F1-tjes mogen niet te rap kapot gaan. De teams klagen dat elke sortie te veel kost, wegens beschadiging aan de bodem door de grindbak.
Maakt een rijder een fout, moet dit "bestraft" worden. Binnenkort kan elke aap racen, er kan toch niets gebeuren.

Ok, veiligheid moet. Er is vroeger veel te veel gebeurd wat niet hoefde te gebeuren wegens slechte layout. Maar de oplossing is niet door alles te asfalteren. Wacht maar tot er eens iemand serieus afgaat, zonder remmen, op zo een asfaltstuk. Nu zie je toch al hoe hard ze in de Radillon in de bandenmuur klappen zonder grindbak. Idem Blanchimont.
Voor een schuiver is deze asfalt optimaal, voor de rest?

Eerst waren er aardwallen (70er jaren) [s**t, ben ik al zo oud :( ], dan kwamen de vangdraden (80er), grindbakken (90er) en nu asfalt.

De beste oplossing? Waarschijnlijk een kombinatie van eerst wat asfalt en dan grindbak.

Maar wie ben ik?

Raceboy
16-09-2005, 12:23
probleem is dat een grindbak niets helpt bij een F1. Die beginnen gewoon te stuiteren op hun bodemplaat i.p.v zich in te graven.

Maarten
17-09-2005, 16:05
de grindbakken weghalen in de snelle bochten heeft als doel koprollen te vermijden
ik heb er al veel in de dubbele linkse zien omver slagen, het is gevaarlijk om tegen hoge snelheid in het grind te vliegen

maar idd, de charme van de dubbele linkse verminderd, je zal je limiet met minder risico's kunnen zoeken, al ga je zeker geen tijd winnen als je op het nieuwe asfalt zal rijden!