View Full Version : Onderhoud: aankondiging
Deze avond vind er een groot onderhoud plaats van depaddock. Eerst en vooral omvat dit een upgrade van de forum-software naar versie 2.28
Een upgrade aan het interne-backup-system, en een aantal andere verbeteringen die het geheel onderhuids een stukje sterker moeten maken.
Bovenstaande zal wel enige downtime teweeg brengen. Geschat wordt dat we ongeveer 20 minuutjes uit de lucht zullen zijn :)
airco
Moeten we een hele 20 minuten zonder DePaddock?? Da's een eeuwigheid ;)
Effe Serieus nu:
Kijk je dan ook nog eens na (voor zover er iets aan te doen is,....) in hoeverre onze server weer kuren heeft.
Ik merk de laatste weken weer dat vanaf 18.30 /19.00 de downloadsnelheid spectaculair daalt.
(trouwens nu ook weer: 18.53)
Succes met upgraden.
Als we u nie hadden hè Airco!
snelheidsproblemen zijn niet server-gebonden maar een gevolg van een netwerk-probleem op de route van vooral Telenet naar onze server. Een deel van het netwerk (lees: internet) is op bepaalde ogenblikken (met pieken tussen 19h00 en 23h00) overbelast. Deze overbelasting zorgt voor een deel packet loss waardoor pagina's vaak traag (of heel soms zelfs niet) doorkomen.
Een onderzoekje heeft uitgewezen dat ADSL'ers over het algemeen minder problemen hebben dan telenetters omdat hun route naar depaddock voor het grootste deel over andere lijnen loopt. Minder problemen wil niet zeggen ... geen problemen he.
en nu de oplossing:
Kortom ... geen.
Omdat we geen kortaf antwoorden willen geven een beetje uitleg. Een webhoster zorgt voor een goeddraaiende server (is het geval) en voor de link (first part of the line) naar het internet.
Omdat onze webhoster prima werk levert (server is up and running) heeft het geen zin om daar te gaan klagen.
Een andere optie is klagen bij je ISP (in dit geval telenet). Toch liggen ISP's niet echt wakker van 1 website ... Laat staan de bereidheid om tot een oplossing te komen.
Welke oplossing is er dan wel? Een fysieke verhuizing van server-omgeving. Toch is dit een enorm drastisch oplossing die bovendien nog eens heel wat geld kost.
Ik denk dat niemand staat te springen om zo een drastische maatregel te nemen voor een probleem dat zich slechts af en toe voor doet (20 juli was de eerste vaststelling van het probleem er en in de periode van 20/07 tot nu zijn er slechts af en toe problemen geweest). Persoonlijk dacht ik dat het probleem zichzelf opgelost had (wat niet eens zo onlogisch zou zijn gezien de dynamische routering op het internet)
Willen we er dan helemaal niets aan doen ?
Nee, dat ook niet echt. Moest het echt de spuigaten uitlopen in de toekomst zullen we de nodige maatregelen. Tot dan is het eventjes volharden in de boosheid :(
airco
Airco,
Nu kan je voor wat mij betreft met een heel arsenaal aan uitleg komen, ik stel maar één ding vast : Telenet of ADSL, maakt voor mij dus allemaal niks uit , de problemen zijn er dus enkel met de sites die door één bepaalde server gehost worden. De Paddock en Misteryracing.com worden door deze server gehost, en hebben deze problemen. Met geen enkele andere door mij gekende site heb ik die problemen. Het probleem dus verschuiven naar Telenet is praat tegen de vaak. Moest het probleem zich effectief daar situeren, waarom manifesteert het zich dan niet bij de andere servers ? Ik betaal voor service, en heb dus ook het recht er te vragen (ja, zelfs te EISEN, want daarvoor betaalt een klant nu eenmaal...). Tot op heden heb ik een pak technische uitleg gehad waaraan ik helemaal NIETS heb, en wordt het probleem enkel nog groter, daar het steeds vaker manifesteert. Ik wens gewoon de service waar ik recht op heb, geen praat tegen de vaak, geen woorden, maar wel degelijk DADEN.
Pak dit vooral niet te persoonlijk op, het zijn diegenen die de server beheren die het moeten DOEN, jij kan het enkel aankaarten...Zeg vooral tegen die mannen dat ze niet met een heel arsenaal aan uitleg voor de dag komen, de tijd die ze daaraan spenderen kunnen ze beter spenderen aan het op punt zetten van hun klantenservice !
Dries
Bart.Vandecavey
01-10-2002, 09:05
Volgens mij ligt gewoon het probleem dat de Amerikanen massaal op internet zitten op dat uur en deze server staat ergens in de States zeker...
nee dat is het probleem dus overduidelijk niet ...
cpu-load blijft constant lager dan 30% en ook het geheugengebruik komt nog niet aan 50% usage.
interne upgrade aan het back-up system is gisteren voltooid alsmede een aantal andere fixes.
door tijdsgebrek (iedereen moet eens slapen :) ) is de version-upgrade van vbulletin uitgesteld tot vanavond.
pfft, lamzak... :D (was een grapke hé)
Werner333
01-10-2002, 17:43
Komt voor mekaar. ;)
Oneliner
01-10-2002, 22:34
als we het hier dan toch ff over de snelheid hebben => momenteel draait hij super vlot...
FleaBite
01-10-2002, 23:20
waar is de tijd dat de snelst beschikbare lijnen 56K waren :rolleyes:
(maar, in die tijd wel hoogtechnologisch, welteverstaan)
Originally posted by Oneliner
als we het hier dan toch ff over de snelheid hebben => momenteel draait hij super vlot...
nu draait hij bij mij ook goed, maar de laatste dagen :rolleyes:
Werner333
02-10-2002, 21:59
Same here.
Server draait bij mij op telenet vanavond ook OK.
Trouwens de automatische messaging bij nieuwe posts werkt terug wel. In een andere thread had ik gemeld dat deze bij mij er ook uit lag. Blijkbaar werkt dat ook weer normaal.
Tnx Airco. Good work !
Oneliner
11-11-2002, 13:15
Alst goed is magget ook gezegd worden => laatste dagen gene problems meer gehad met snelheid, altyd een snel draaiende paddock gehad.
Eén klein probleempje waar ik last van heb:
als ik op "go to first unread post" klik, worden er altijd een aantal posts die ik nog niet gelezen heb overgeslaan. Hebben anderen hier ook last of ik alleen? Dit probleempje stelt zich sinds de laatste update.
Voor de rest, niks dan lof Airco!!!
mja probleem stelt zich al langer dan sinds de laatste upgrade ...
werner333 heeft die problemen al lang geleden ondervonden.
Onlangs zei hij dat hij sinds de upgrade geen last meer heeft van het probleem. Dit terwijl anderen het probleem wel terug hebben.
Ik heb er persoonlijk geen last van.
airco
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.