View Full Version : Zwartste autosport-moment dat op uw netvlies gebrand staat
dit is een threadje waarin je kan vertellen of een foto kan posten over een racemoment dat je van je leven niet meet zal vergeten. Voor mij persoonlijk is dat wel de dood van Dale Earnhardt op Daytona in 2001.
http://nascar.sur-net.com/images/sports.jpg
http://www.detnews.com/pix/2001/02/19/d01dalecrash.jpg
http://sportsillustrated.cnn.com/features/1997/nascar/images/ns2tall.jpg
schumivill
13-12-2002, 00:00
De dood van Yenka in de RS Moorslede dit jaar,we startten de kp vlak achter hun,en ik was dus als één van de eerste ter plaatse.Het heeft heel veel indruk op mij gemaakt.Vooral als je ze kent.
Oneliner
13-12-2002, 01:07
http://www.f1rogues.com/content/investigator/1994imola/pictures/iomla_94_crash_rebound.jpg
http://www.f1rogues.com/content/investigator/1994imola/pictures/iomla_94_crash_event_sequence_7.jpg
Senna, zonder enige twijfel. Was toen een snotaapke van 8-9 jaar. Zelden zo bedreofd geweest als toen, daar ging mijn idool... :( :(
Originally posted by Oneliner
http://www.f1rogues.com/content/investigator/1994imola/pictures/iomla_94_crash_rebound.jpg
http://www.f1rogues.com/content/investigator/1994imola/pictures/iomla_94_crash_event_sequence_7.jpg
Senna, zonder enige twijfel. Was toen een snotaapke van 8-9 jaar. Zelden zo bedreofd geweest als toen, daar ging mijn idool... :( :(
idem :( , onbeschrijfelijk wat ik toen gevoeld heb...
Voor mij zijn er zo 2 momenten geweest : Senna (zoals zo velen) en in 1982 : Gilles Villeneuve.
DJ Scorpio
13-12-2002, 08:35
Zonder twijfel de crash van Senna !!!
En ook de dodelijke crash van Guy Nève in Chimay met zijn procar-porsche, deze crash is bij ons op post gebeurd en ik was als één van de eerste baancommissarissen bij de wagen samen met Rrubinio, zelden zo'n vuurzee gezien. Degene die die beelden ooit gezien hebben zullen wel weten wat ik bedoel :(
Voor mij net als bij vele Senna.
Senna zeker, hoewel ik toen nie besefte hoe groots die was, maar als k die beelden terugzie k krijg ik gewoon tranen in mn ogen.
schumivill
13-12-2002, 10:34
Ja Scorpio,er is daar een clipje van op het net te vinden,Chimay is toch niet echt veilig vind ik.
http://tbk.fameflame.dk/images/darkside_of_motorsports011.jpg
Roger Williamson in Zandvoort, ergens jaren 70, Tony Brise in Kyalami, eveneens jaren 70 en dan Gilles Villeneuve in Zolder.
Het ongeval van Senna heeft mij destijds iets minder "gepakt", waarschijnlijk was ik op dat moment emotioneel niet zo vatbaar, al mijn energie ging toen naar het bouwen van een huis.
jan
Rrubinio
13-12-2002, 10:45
Originally posted by DJ Scorpio
Zonder twijfel de crash van Senna !!!
En ook de dodelijke crash van Guy Nève in Chimay met zijn procar-porsche, deze crash is bij ons op post gebeurd en ik was als één van de eerste baancommissarissen bij de wagen samen met Rrubinio, zelden zo'n vuurzee gezien. Degene die die beelden ooit gezien hebben zullen wel weten wat ik bedoel :(
De dodelijke crash van Guy Nève is de zwartste dag uit mijn baancommissaris zijn. Het blijf je niet alleen bij, het achtervolgd je. De troostende woorden van Philip Verellen zullen mij dan ook altijd bijblijven.
Niettegenstaande, toen ik tijdens de Porsche days in Francorchamps (1 mei) vernam dat Senna zwaar crashte en zwaar gewond werd afgevoerd wist ik het meteen "mijn favoriete F1 piloot zou nooit meer racen", heel triest ben ik die avond naar huis gereden. Alleen Rubinho had dat F1 weekend enig geluk.
Bart.Vandecavey
13-12-2002, 11:06
De Mercedes flip!
Autosport.be
13-12-2002, 11:16
Zolder 1981 - ik stond er op te kijken:
Patrese's motor slaat af op de grid en zijn mechanicien wipt over de muur om hem terug aan de praat te krijgen. Ondertussen wordt toch de start gegeven en Patrese's teamgenoot Stohr knalt keihard achter op Patrese, precies op de plaats waar de mechanicien zat.
Clip 1 (http://www.autosport.be/zolder81_1.mpg)
Clip 2 (http://www.autosport.be/zolder81_2.mpg)
On Friday, there had been tragedy in the cramped Zolder pitlane, as Carlos Reutemann had inadvertently run over Osella mechanic Giovanni Amadeo. The poor Italian was in bad shape after the unfortunate accident, being transported to hospital with serious head injuries, sustained during his fall. Understandably, the mechanics were livid with the organizers and the FISA and got full support from the drivers.
While emotions lingered on, they suddenly fired on Sunday, as the main event turned into a demonstration. Suddenly there were angry mechanics all over the place, heading the dummy grid in protest against the pitlane conditions. Immediately the drivers, led by Gilles Villeneuve, started to join them, some of them showing their solidarity (Laffite, Patrese and Pironi among them) while others started discussions with the mechanics. This must not have looked like good PR for the organizers and so they decided to flag the field away in time, any which way. Those drivers who hadn't joined the picketline were off on their warm-up lap while others were still walking back to their cars. There was chaos all over.
Then, returning from his warm-up lap, Nelson Piquet overshot his spot and was sent on another lap while the rest was kept waiting. Needless to say, the one-and-a-half minute wait did not go well with the remaining 23 engines, which were hotting up quickly on a standstill grid. Under the impression that there was going to follow another warm-up lap, several drivers then shut off their engines, Riccardo Patrese being one of them. Stunningly, with Piquet back in place, FISA starter Derek Ongaro continued with the starting sequence, although Patrese had been frantically waving his hands for over 30 seconds, prompting Arrows mechanic Dave Luckett to jump the fence with his air jack and come to Riccardo's aid. Confusion still reigned as Ongaro, struck by temporary loss of eyesight, gave the green light.
Patrese, his stalled Arrows a sitting duck on his fine 4th place on the grid, saw himself being past left, right… and then, centre. A big thump meant his A3 was hit from the back, ironically by his team-mate's similar car. Unbelievably, sandwiched in between was Dave Luckett, who had nowhere to go. One of the poor mechanic's legs was shattered right there and then. Already wound up by circumstance, Riccardo was furious, throwing his helmet to the ground in irate fashion while Stohr suffered a nervous breakdown on the spot, falling out in tears over the drama. To no-one's surprise the two Arrows drivers were non-starters when the race was finally flagged away. To make matters even worse, the following day Amadeo died of his injuries.
The accident between Stohr, Patrese and Luckett was cause for an immediate rule change - the very same that David Coulthard fell victim of in the 2000 Canadian GP. Remembering the events at Zolder, DC got off the hook lightly with his 10-second stop-and-go penalty.
kartboyke
13-12-2002, 12:42
[QUOTE]Originally posted by Oneliner
[B]http://www.f1rogues.com/content/investigator/1994imola/pictures/iomla_94_crash_rebound.jpg
http://www.f1rogues.com/content/investigator/1994imola/pictures/iomla_94_crash_event_sequence_7.jpg
ikke ook, toen was ik echt niet al te happy zenne.
JPMontoya
13-12-2002, 13:04
meest beklijvende moment
31 Oktober 1999
crash van greg moore
-------------
he horrendous image of Greg Moore's Forsythe rolling through the air will stay with Cart fans for many years. But underneath the sadness of 31st November 1999 lies a truly amazing tale....
After several years with the Players racing organisation, Greg Moore had announced that he would be moving to the Penske team for 2000. As Greg headed to Fontana, his last race before switching teams, he made it known that he wanted to win his last race for the team that had developed him through American racing.
But hard times were just ahead. Hours before the qualifying session, Moore was hit whilst riding his scooter through the paddock. Suffering a broken finger the question arose as to whether or not Greg would be fit enough to race the next day. Later during the day Greg was allowed to complete a few laps of the Fontana track, which lead to a decision that he was fit enough to drive.
As the green flag waved for the first of 500 miles, Greg sat in a lonely twenty seventh position. Unable to qualify the previous day, he was forced to start at the back of the field.
After just one lap of racing Greg had overtaken seven cars and sat in twentieth position. As the field crossed the line to begin lap three, he had moved into seventeenth.
A few laps later brought the first caution of the day as Richie Hearn slammed into the turn two wall. Sitting in fifteenth place, Greg's fight was already well under way.
As the race resumed on lap ten, Moore crossed the finish line fourteenth, after overtaking nearly half of the field in just over four laps at racing speed.
But the blue and white forsythe headed out of turn two for the last time....
-------------------------
http://gmoorefan.tripod.com/greg_tribute.jpg
http://www.beverlyhillsmotorsport.com/cartindy/images/242gregmoorehelmet.jpg
http://www.canoe.ca/GregMooreImages/moore18.jpg
http://www.canoe.ca/GregMooreImages/moore2.jpg
Moore een snel vergeten geval in europa maar als je het live op eurosport zal gebeuren vergeet je dat toch niet voor mij meer beklijvend als pakweg de Mercedes flip ...
voor mij was het senna en dit zal ook zo blijven ik zal hem nooit vergeten :( :( :(
en niet te vergeten filip verellen ik kreeg echt de rillingen door me heen toen ik het hier leesde ik was er echt niet goed van :(
Voor mij Senna èn Ratzenberger.
De eerste omdat hij m'n grote idool was, de tweede omdat het voor mij persoonlijk veel duidelijker de dood rechtstreeks en recht in je gezicht gooide : dat bungelende hoofd...
In mijn geval staat het niet op mijn netvlies gebrand, maar in mijn trommelvliezen gekerfd :
9 mei 2002 , de dag dat ik 35 jaar werd. Ik was op een feest en Sennake belt mij op en meldt mij het overlijden van mijn vriend Philippe Verellen... Toen heeft Sennake me pas echt leren kennen en gemerkt hoe sentimenteel ik kan zijn...
De volgende dagen hebben copain Marc Goossens en ik vaak troost bij elkaar gezocht, en zijn we in ons verdriet dicht naar elkaar gegroeid. Ik heb toen tegen Marc gezegd : "Ik wil nooit nog mijn verjaardag vieren, het kan wel een verjaardag zijn, maar een gelukkige dag kan het NOOIT meer worden op 9 mei".
Het eerbetoon dat aan Philippe werd getoond te Spa was mooi maar tegelijkertijd ook zeer hard, mensen die zich toen in mijn omgeving bevonden zullen het zich wel herinneren...nietwaar Guy ? Daarom steun ik ook tenvolste de initiatieven van de Belcar organisatie en Circuit Zolder, die via de "Philippe Verellen Junior Trophy" en een gedenkplaat aan het nieuwe perscentrum Phillipe de welverdiende eer betonen.
P De Sonville
13-12-2002, 18:34
Ongetwijfeld het ongeval van Guy Nève in Chimay.
Ik was er als journalist voor Autokrant en net voor de start had Guy Nève me nog een sigaret gevraagd.
"Tegen de zenuwen", zei hij "Want hier in Chimay gaat het bangelijk hard met de Porsche. Eigenlijk niet verantwoord"
Ik stond net te praten met met zijn copain Roland de Jamblinne toen het nieuws bekend werd gemaakt.
Roland zakte in elkaar en stapte nooit meer in een racewagen.
Na de races lagen alle bloemen van de winnaars op een hoop voor de trailer Nève.
Zoiets vergeet ik nooit.
Peter De Sonville
Phillipe verellen....
omdat k da toch vrij dicht heb meegemaakt, niet zo close als vele anderen, maar k herinner me hem wel...
Vooral daarna het gevoel in de belcarpits in Spa, waar een echt respect-sfeertje hing.
En dat maakt net het feit dat dat voor mij zo beklijvend is....
De crash van Hugo Charles tijdens de Renault Clio race op de NAV Days, recht voor mijn ogen.
Tijdens het rollen van de wagen zag je al dat ie bewusteloos was, daarna bleef hij redelijk lang buiten bewustzijn........
Uiteindelijk is het goed afgelopen met de beste man, hij wil Seat Cup gaan rijden in 2003.
Op TV, Ratzenberger, Senna en Moore en de crash van Keith Odor tijdens een STW race op de Avus Ring in Berlijn. Ook live op TV, in mijn gedachten althans..........
Originally posted by Marshal
... en de crash van Keith Odor tijdens een STW race op de Avus Ring in Berlijn. Ook live op TV, in mijn gedachten althans..........
Die heb ik ook gezien. Het circuit was gewoon levensgevaarlijk en dan kunnen zo'n dingen gebeuren....jammer genoeg
idd het moment dat Frank Biela met z'n Audi A4 de Nissan Primera van Keith Odor ramt.
(toen live op NBC) tijdens een STW wedstrijd.
Ja dat ongeluk was zo anders alle andere..........
Normaal is het de muur of het hek wat men raakt, maar hier T-boned Biela zij collega. Je wist meteen dat het niet goed zat........lijkt me vreselijk voor coureur om te weten dat je een ander noodlottig geraakt hebt. Biela was zelf in een kansloze positie........had geen moeglijkheid om het te voorkomen.
Daarnaast zag Jan Odor zijn zoon verongelukken in een van zijn eigen wagens van JanSpeed...............
Originally posted by Autosport.be
Zolder 1981 - ik stond er op te kijken:
Patrese's motor slaat af op de grid en zijn mechanicien wipt over de muur om hem terug aan de praat te krijgen. Ondertussen wordt toch de start gegeven en Patrese's teamgenoot Stohr knalt keihard achter op Patrese, precies op de plaats waar de mechanicien zat.
Clip 1 (http://www.autosport.be/zolder81_1.mpg)
Clip 2 (http://www.autosport.be/zolder81_2.mpg)
na het zien van deze beelden begrijp ik je volkomen phillipe, maar de crash van ratzenberger zal me ook ten volle bijblijven
Toen ik vernam dat zanardi beide benen verloren had in een crach, was ik er toch even niet goed van.
Originally posted by sledge
Toen ik vernam dat zanardi beide benen verloren had in een crach, was ik er toch even niet goed van.
Toen ik de foto's ervan zag, was t bij mij nog erger, dan pas beseft ge dat.
Er is zo veel dat ik liever niet gezien zou hebben (er staan enkele pijnlijke herinneringen in deze thread), maar als ik er iets moet uitpikken dan is het toch de crash van Jeff Krosnoff<sp?> op Long Beach. Ondanks het vangnet vol op die paal die daar achter stond. En dan die ook marshall meegenomen... ik krijg het er nog koud van.
Anthony Kumpen tijdens de 24hr op Spa was ook even schrikken (ik had het geluid van de TV af staan), maar dat is gelukkig goed afgelopen.
Jan.
=---
Originally posted by Obi-Jan
Anthony Kumpen tijdens de 24hr op Spa was ook even schrikken (ik had het geluid van de TV af staan), maar dat is gelukkig goed afgelopen.
Gelukkig da k da nie live gezien heb, ik zou de schrik van mn leven gehad hebben, nu wist ik van tevoren al dat hij ongedeerd was.
Originally posted by Obi-Jan
crash van Jeff Krosnoff<sp?> op Long Beach. Ondanks het vangnet vol op die paal die daar achter stond. En dan die ook marshall meegenomen...
=---
Yep, destijds ook gezien.........maar het commentaar van Bert Devies en Consorten destijds op Eurosport was net zo schokkend (slecht).
team astromega
15-12-2002, 02:05
11 september is al een triestige dag ( twin towers ) maar in 1999 verloren we Gonzalo Rodriguez op 11 september. Ik had nog tijdens de grand prix van Belgie gewerkt met Gonzalo, zes dagen daarna was hij er niet meer. Zijn ongeluk op Laguna Seca! Ik zal nooit niet vergeten wat en waar ik was toen ik een gsm oproep kreeg van de Astromega teamleiding met de melding dat Gonzalo net een ongeluk gekregen had tijdens de training voor de Champ cars, het was rond 10u30. Even later kreeg ik het nieuws dat hij overleden was. Ik ben er weken van onder de voet geweest, zoniet ziek? Ik kende Gonzalo al twee jaar, kende zijn zus, zijn familie. Tijdens het Grand Prix weekend de week ervoor had hij nog met mijn oudste zoontje gespeeld in de F3000 paddock in Spa. Het kwam hard aan, heel hard. Gonchi was een warme man, intens gelukkig met wat hij deed. Nam altijd tijd voor zijn fans. Als hij de race won in Monaco ( F3000 ) was hij zo blij als een kind. Hij kreeg een staatsbegrafenis in Montevideo ( Uruguay ) en er was een periode van nationale rouw afgekondigd. Ik heb van hem nooit afscheid kunnen nemen. Ik zie hem daar nog zitten in de Astromega Truck met mijn zoontje op zijn schoot, zo was hij, zo zal hij altijd in mijn geheugen blijven.
Heel simpel. Stefan bellof voor mijn ogen zien verongelukken in Spa 1985.
Foto's posten daarover doe ik niet, sorry.
Originally posted by Obi-Jan
Anthony Kumpen tijdens de 24hr op Spa was ook even schrikken (ik had het geluid van de TV af staan), maar dat is gelukkig goed afgelopen.
Mja, effe serieus geschrokken toen k da doorkreeg, maar k wist direct da hij ongedeerd was.
Als k nu die beelden zie, dan denk k altijd hoeveel geluk hij heeft gehad... Maar t feit dat hij ongedeerd was, vervaagde de beelden snel
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.