PDA

View Full Version : Vlammen


sledge
15-05-2003, 21:31
Wil er iemand eens zo vriendelijk zijn deze leek uit te leggen hoe het komt dat wagens soms vlammen, zoals op de foto van Sennake. Dat levert wel mooie plaatjes op, en sta er feitelijk niet bij stil.
voor de duidelijkheid, ik heb het dus over dit:

http://www.misteryracing.com/sennake/belcar_03/09_02.jpg

Megane
16-05-2003, 06:44
Die vlammen komen van de overschot van het niet verbrande mengsel die in de uitlaat zit. (volgens mij)
Dat wil zeggen dat de motor redelijk rijk is afgesteld.

Sennake
16-05-2003, 07:18
Nog vlammen :

http://www.anthonykumpen.com/_2003/pics2003/guy_03_sbp/02_01.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2002/vraag25.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2002/vraag30.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2002/vraag16.jpg

roadrunner
16-05-2003, 11:38
Denk het zelfde als Megane en door de hoge temperaturen van de uitlaat en de zuurstof in de lucht is er ontbranding.

Sennake
16-05-2003, 11:44
Dat denk ik dus ook. Blijkbaar was dat een "techniek" die vroeger op grotere schaal toegepast werd...

FastFons
16-05-2003, 12:55
Maar de vlammen komen toch het meeste voor bij het terugschakelen, volgens mij wordt er op zo een moment nauwelijks brandstof ingespoten? Geen insider die het perfect kan uitleggen?

FF

Mechanic
16-05-2003, 13:13
De racemotoren worden ook iets te rijk geprogrameerd. Een arm mengsel kan veel meer schade aanbrengen aan de motor dan een rijk mengsel. Vandaar dat de racemotoren iets rijker worden afgesteld dan standaard motoren. De overschot van benzine verbrand dan in de gloeiend hete uitlaat met de vlammen als resultaat.

Megane
16-05-2003, 13:59
Originally posted by FastFons
Maar de vlammen komen toch het meeste voor bij het terugschakelen, volgens mij wordt er op zo een moment nauwelijks brandstof ingespoten? Geen insider die het perfect kan uitleggen?

FF

Nogal logisch zekers.
Bij het gas geven blazen de uitlaat gassen de vlam uit. :D :D en bij het gas lossen gaat het vlammeke branden. :D :D :D :D :D :D

Vroeger hadden ze nog geen sigaretten aanstekers, nu wel.Daarmee dat die vlammen vroeger groter waren :frusty:

Maarten
16-05-2003, 17:28
heeft het ook niet te maken met de voorontsteking? als je die enkele graden vroeger zet, wordt de motor warmer geloof ik en geeft dat vonken. maar schiet me niet dood wanneer dit verkeerd is! ik heb gewoon eens gemerkt bij ons dat bij kortere races (3u bv) de voorontsteking is hoger(?) wordt gezet, een paar graden en toen in die race hadden veel meer funcups vlammen!

HHugo
16-05-2003, 18:54
Originally posted by Sennake
Nog vlammen :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2002/vraag25.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2002/vraag30.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2002/vraag16.jpg

Tiens, die foto's komen me zo bekend voor... :D

Piet Konijn
17-05-2003, 03:23
Originally posted by Sennake
Dat denk ik dus ook. Blijkbaar was dat een "techniek" die vroeger op grotere schaal toegepast werd...

naft was goeiekoper dan zeker8 :):):):););)

Lambo
18-05-2003, 16:57
Komt vooral voor als abrupt van het gas wordt gegaan. Daardoor komt het voor dat een brandstof-luchtmengsel niet eens ontbrand is (of slechts gedeeltelijk) vooraleer het in de uitlaat komt. Daar ontbranden de nog aanwezig brandstofdeeltjes spontaan door de hoge temperatuur.

Raceboy
26-05-2003, 22:38
Ik vond die vlammekes van die audi maar zielig dus heb ik maar is nen foto gemaakt van echte vlammen ;) Foto is niet geresized (1600x1200) maare voor de modemvrienden zal ik er morgen wel is aan knippen hoor.

foto hier (http://users.skynet.be/nascar/elise-vlam.JPG)

Don Kamiel
11-06-2003, 22:35
Ik heb gehoord dat bij sommige wagens de ontsteking bij het terugschakelen even wordt uitgeschakeld, en dat dat vlammen geeft.
Maar de precieze uitleg weet ik ook niet

Supra
26-06-2003, 11:33
nog vlammen :D :D :D

http://www.rj-online.be/GALLERY/index.php?currDir=./Auto/Extreme_Crash&pageType=image&image=Porsche%20Zolder%20b.jpg

Bart.Vandecavey
26-06-2003, 21:14
Originally posted by raceboy
Ik vond die vlammekes van die audi maar zielig dus heb ik maar is nen foto gemaakt van echte vlammen ;) Foto is niet geresized (1600x1200) maare voor de modemvrienden zal ik er morgen wel is aan knippen hoor.

foto hier (http://users.skynet.be/nascar/elise-vlam.JPG)

Tijdens de 24 uur van Zolder heb ik nog grotere vlammen zien komen uit die Elises hoor...


...na elke tankstop stonden ze volledig in brand...

Don Kamiel
26-06-2003, 23:24
Vorig Touring Cup wedstrijd reed ook ne elise mee, en dikwijls op't einde van het recht stuk, kwamen er serieus vlammen uit.

Zondag eens op letten misschien ?? ;)

Raceboy
26-06-2003, 23:30
Originally posted by Don Kamiel
Vorig Touring Cup wedstrijd reed ook ne elise mee, en dikwijls op't einde van het recht stuk, kwamen er serieus vlammen uit.

Zondag eens op letten misschien ?? ;)

eens naar die foto die ik heb gepost kijeken misschien :D

Mechanic
27-06-2003, 18:04
Quote,

...na elke tankstop stonden ze volledig in brand...

Niet overdrijven hé. :no:

Als de tanker al beginnen te tanken voor dat het pistool in de tank zit, is het normaal dat de wagen in brand vliegt.
En nadien hadden ze elke keer schrik om ze vol te tanken.

TiBo
28-06-2003, 17:23
Bij de Formule 1 zien we dit de laatste tijd ook steeds vaker terugkeren.

Daar zien we vlammen omdat er bij het terugschakelen (alleen terugschakelen!) automatisch "tussengas" wordt gegeven. Deze tussengas zorgt ervoor dat de versnellingsbak wordt gesynchroniseert voor de juiste versnelling. De piloot mag op zo'n moment geen gas meer geven omdat de synchronisatie dan in de war dreigt te lopen.

Tussengas zag we vroeger wel meer bij vrachtwagens. Er werd bij het schakelen dan ontkoppeld, tussengas gegeven en vervolgens een andere versnelling gekozen. Op deze wijze werden de draaiende componenten stilgelegd en was het makkelijker om te schakelen. Omdat electronica dit heeft overgenomen is de (handmatige) tussengas dan ook verdwenen.

De vlammen die ge in de F1 ziet, dat is een teveel aan brandstof dat vuur vat. Meestal ziet ge dit onder het remmen.

sledge
28-06-2003, 18:19
Ja, heeft iemand een foto van de vlammen van Panis tijdens de eerste quali, in de Dunlop haarspeld?

Gilles
14-07-2003, 19:26
Vooral de Jaguar's, Toyota's, B.A.R's & Minardi's hebben veel last van vlam in de pijp ...

alhoewel benetton ook niet mocht klagen http://www.anthonykumpen.com/_2003/test/JV.jpg

(mss wel ongepast maar dit kan ook gebeuren als er iets misloopt met de benzineinstallatie)