PDA

View Full Version : Tevreden gezichten bij Belgium Racing & Qvick Motors Racing


P De Sonville
09-06-2004, 11:00
Spa Euro Race


Geslaagde maidentrip voor de Ultima’s in Francorchamps


De Spa Euro Race, een avondwedstrijd over vier uren en meteen ook de generale repetitie voor de komende etmaalraces in Zolder en Francorchamps, heeft de teams van Belgium Racing en Qvick Motors Racing geen windeieren opgeleverd.
De grote massa had misschien vlugger klinkende resultaten verwacht van de Ultima GTR met de prototype-look. De mannen achter dit project weten wel beter. De beide exemplaren zijn immers van nul opgebouwd en vragen véél test- en ontwikkelings-werk. Op pure snelheid zijn deze Engelse bolides reeds de evenknie van de snelste Porsches uit de Klasse GTB. Méér zelfs, de Ultima’s winnen iedere wedstrijd aan snelheid. Zo kon Erik Qvick met sprekend gemak tijdens de tweede Belcarmanche in Zolder de GTB-top volgen. Ook in Francorchamps kon Peter Theuws met het exemplaar van Belgium Racing na een schitterende start zich vooraan mengen in de debatten. Na vijf ronden toefde de man uit Dendermonde in 3de positie GTB.
Ook Erik Qvick werd na drie uren wedstrijd zelfs een tijdje in tweede stelling gesignaleerd. Maar momenteel houdt de bedrijfszekerheid van de Porsches voorlopig nog de bovenhand.
Ondanks het feit dat Belgium Racing (Theuws/Derdaele/Empsen) en Qvick Motors Racing (Qvick/Geoffroy) via een joint venture informatie uitwisselen om de kinderziekten te onderdrukken, timmeren beide teams toch ook apart aan de wagens om de ideale afstelling te vinden. Niets abnormaals, want niet iedereen kan zich stellen in de set up van een andere piloot. En dat geld voor elke wagen waar meerdere piloten het zitje delen. Het komt erop aan een ideaal compromis te vinden tussen de teamgenoten. Op dat gebied zoeken beide teams een beetje hun eigen weg in het kluwen van de wet van de zwaartekracht. Beide teams gingen voor de wedstrijd uitgebreid testen in Francorchamps met ophangingsspecialist KW en werden een pak wijzer.

Zo liet Belgium Racing voor de wedstrijd andere en zwaardere veren aanrukken wat volgens de piloten resulteerde in een betere baanligging in korte bochten.
Peter Theuws: “In de korte situaties ligt de Ultima beter op de baan dan de Porsches.
In de supersnelle bochten hebben we te weinig downforce achteraan. De wagen krijgt dan een gevaarlijk overstuurd karakter. Volgens mij doet de achtervleugel te weinig dienst en moet deze worden hertekend. In ieder geval boeken we momenteel enorme vooruitgang. Het potentieel is aanwezig, en zolang we weten waar we nog veranderingen moeten aanbrengen, zijn we goed bezig. Iets wat teamgenoot Patric Derdaele alleen maar beamen.
“Ondanks het feit dat ik na de stint van Peter uitviel met een gebroken steekas, waarschijnlijk door mijn eigen schuld, zijn we zéér tevreden over de progressie die we maken”, verduidelijkt de Limburgse ondernemer.
“We hebben terug een paar probleempjs ontdekt die we tegen de volgende koers op de Nürburgring kunnen oplossen. Onder andere de overdruk van de oliereservoir die ervoor zorgde dat er olie op het achterwiel kwam, met de gekende schuivers tot gevolg. Ook tijdens het tanken zorgde de overloop van de benzinetank voor een brandje. Ook reden wij in tegenstelling tot Eric Qvick nog zonder difuser.
Allemaal kleine punten waaraan we nog moeten werken. Ons grote probleem is echter dat we te weinig trainen en daardoor steken de problemen de kop op tijdens de wedstrijd. Maar als je ziet dat we nu reeds in de tijden van de Porsches toeven, kunnen we alleen maar de situatie toejuichen. Zij zitten aan de limiet terwijl wij nog een ruime marge hebben op gebied van ontwikkeling. In ieder geval hebben we met opgeheven hoofd de arena verlaten en was de Spa Euro Race een gedeeld succes tussen Belgium Racing en Qvick Motors Racing. We hebben nog een flink feestje gebouwd achteraf. Ook om te vieren dat Pitstop terug op de buis is. Zéér belangrijk voor ons en de ganse Belcar”.

Ook het duo Qvick/Geoffroy toonden zich gelukkig na afloop.
Erik Qvick: “ onze crew analyseerde de wedstrijd van de concurrentie. We verloren acht volle minuten door het ontluchtingssysteem van onze benzinetank en kregen een onterechte stop&go. Indien we rekening houden met de problemen van de concurrentie en onze verloren tijd daarvan aftrekken, dan was de overwinning of minstens een tweede plaats een feit. Nu werden we 12de algemeen en 5de in de Klasse GTB. Maar wat belangrijker is dat we na vier uren wedstrijd amper één ronde moesten toegeven op de winnaars en in dezelfde ronde finishten van Lambert/Lefort, die 2de eindigden. Gezien het feit dat we nog een ruime progressiemarge hebben, zijn we héél tevreden. Een opsteker voor beide teams en de ganse crew na maanden van zéér intensieve arbeid. Ik kijk dan ook reeds vol verwachtingen uit naar de Eifelrennen op de Nürburgring. Een circuit die beter te vergelijken is met Francorchamps dan met Zolder”.

De BMW Compact van Belgium Racing met Broodcooren/De Coster in het kuipje deed terug een schitterende zaak voor het TB-kampioenschap.
De zwarte BMW van de regerende regionale kampioenen reed een zéér regelmatige wedstrijd en moest maar één keer komen pitten tijdens de 4-urenrace. Ondanks het feit dat er héél wat snellere concurrenten rondrijden in de Klasse TB, stond de Compact voor de tweede maal op rij op het ereschavot na de andere BMW’s van Steinberg/Stevens en Moury/Morlet.