View Full Version : ERAN RACING dinsdag 3 augustus
Jo Smets
22-07-2004, 19:17
Beste allen,
al iemand van plan te komen naar de volgende eran dag, ik in ieder geval wel.
Ik hoop met versnellingspook deze keer en ook zonder schurende wielen achteraan.
race-groeten,
Jo Smets
kurtvaes
22-07-2004, 23:31
Ik ga ook nog eens een poging doen om eens langer dan een half uurtje te rijden.
Ik zal er ook weer zijn met de Corsa. Er zullen voor de eerste keer race remblokken opstaan, waardoor de rempunten wat verlegd kunnen worden.
Hoe pakken jullie eigenlijk het vrij rijden aan? Ik doe meestal sessies van 20min, waarna ik (+ wagen) 20min rusten, om dan weer 20min te rijden, etc. De reden voor de 20min zijn niet de remmen, maar wel de banden. Deze beginnen dan een beetje week aan te voelen en zorgen voor minder grip.
Jo Smets
23-07-2004, 11:39
@KoenC,
het is heel belangrijk dat je de auto wat laat afkoelen tussendoor, maar 20 minuten lijkt me toch wat lang, aangezien je waarschijnlijk niet alles van je wagen vraagt.
Ik doe meestal eerst een rondje of 2, even een pit om alles te checken, minuutje of zo, en dan tot net voor het half uur. dan 5 minuutjes rust en vervolgens weer de baan op tot het einde van het uur.
Als je 5 minuten rust, dan ben je toch al bijna 8 a 10 minuten niet aan het racen dus, dat moet voldoende zijn.
Paar tips, doe rustig aan van net voor de hospitaalbocht en kom zonder remmen binnen. Als de auto stil staat, geen handrem, maar zet hem in versnelling. Eventueel de motorkap en deuren open.
Race groeten, en succes.
Tot 3 augustus.
Jo Smets
ik rij meestal maar ongeveer 4 rondjes per sessie, dan begint de fading al serieus.
ik doe meestal een opwarmrondje, dan twee iets rapper en dan de laatste halve ronde opt gemak.
dan nog stinken de remmen :( ... zeker als het een warme dag is.
kga ook eens kijken voor andere remblokken (en schijven)...
kga ook een olietemp meterke zetten, want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, de watertemp stijgt nauwelijks...
Ik rij meestal 15 a 20 minuten per keer - met tussenin 5 minuten rust voor de remmen ( voorste remschijven zijn aftermarket Brembo upgrades - de achterste standaard zijn nu aan vervanging toe ).
De watertemperatuur schoot de laatste keer flink de hoogte in (> 100 gr. C), evenals de olietemperatuur (> 140 gr. C), maar na manuele controle van de motor ( de Fons legde zijn pollekes op de motor :D ) bleek deze helemaal niet zo warm te staan - het is te zeggen - wel warm maar niet gloeiend heet??
rappe106
23-07-2004, 15:46
???
ik wist niet dat iedereen zoveel pauzes nam. ik rij meestal een uur aan een stuk door. af en toe kom ik eens binnen om van copiloot te wisselen.
op francorschamps heb ik ooit 2 uur aan een stuk door gereden.
er veranderd niets aan de auto. geen temperatuur probleem, geen remproblemen.
ik heb ooit eens gereden met 10 w 40 olie. dat viel wel tegen. de olie werd zo heet dat de pk's omgetoverd werden naar ezels. (compressie viel weg na een half uur omdat de oliefilm te dun werd)
ik zal ook nog aanwezig zijn.
groeten
Yves
Jo Smets
23-07-2004, 16:29
@Rappe106,
maar jij rijdt ook met een echte race-auto he... :D:D:D
@the rest
ik heb ook wel eens doorgereden, kan eigenlijk niet veel kwaad omdat wij de auto niet kunnen belasten op het niveau waar hij er niet meer tegen kan.
Onze wagens zijn vrij licht en de remmen meestal groot genoeg, als je dan nog de juiste olie hebt zoals rappe106 zegt, en geen BANAAN-MERK(bvb Mabor) banden, dan gaat het wel goed.
Ik reed vroeger met men saxo 1.4 VTS (75pk) met pirelli p5000 Drago ook altijd het uur uit. Maarja, een top van 135/140 of zo, geventileerde schijven en altijd goede olie erin.
Als je hierin bvb de 1.6 vts hebt, die heeft 122Pk, daarmee zou je wel eens in de problemen kunnen komen na een half uurtje doorrijden.
race-groeten,
Jo
@Rappe106
10W40 is toch de standaard olie voor die peugeots?
Wat betreft de pauzes...
Die zijn voor mijn auto wel nodig. Ik heb wel al eens mijn voorste standaard remschijven krom gereden. Die konden duidelijk niet tegen de opgelopen temperatuur. Voor de motor denk ik niet dat het kwaad kan, maar ik hoop daar nog wat kilometerkes mee te doen en dus ben ik wat spaarzaam, hee.
Hoe zit het trouwens met jullie verbruik? Ik heb uitgerekend dat ik bij die Zolderrondjes er 20 liter per 100 km doorjaag...
rappe106
23-07-2004, 20:09
mijn verbruik van de 106 ligt ook rond de 20 liter. wat ik veel vind voor een 1294 cc auto.
10W40 is niet alleen voor peugeots maar voor alle autos op de openbare weg.
de 10 slaat terug op negatieve temperaturen. (bv 0W40 wordt gebruikt in warme landen waar vriezen niet voorkomt)
de 40 staat dan weer voor de positieve temperaturen. hoe hoger dit getal hoe beter de olie bestand is tegen extreem hoge motor temperaturen.
dit heeft allemaal te maken met de vereiste viscositeit die olie moet hebben bij koudstart en warme motor, maar dit is een ingewikkelde preek die ik jullie wil besparen.
ik gebruik 10W60 van Castrol. hier heb ik totaal geen problemen mee. zelfs niet in de winter. en de temp van de olie blijft ook beduidend lager.
groeten
Yves
gunther1
23-07-2004, 21:12
Ik zal er weer niet bij zijn vrees ik.De cilinderkop zal pas begin augustus terug zijn en dan is hij nog niet gemonteerd.
Wat betreft verbruik zat mijn Impreza vroeger op een verbruik van 30/35 liter / 100km en de schijven en zeker de blokken waren na een uur of 2 ook goed voor de vuilbak
groeten Gunther
als jullie allemaal komen zal ik er ook maar voor naar buiten komen zeker :D
We hebben reeds meerdere mensen ingeschreven voor de cursus 's morgens. tijdens de namiddag zullen er tussen 13 en 14u weer KACB examens zijn waarna er vanaf 14u kan vrij gereden worden.
We hebben zon besteld en hopen dat die ook in grote hoeveelheid gelevert wordt ...
See you in zolder op DINSDAG 3 augustus.
Hoe zit het trouwens met jullie verbruik?
Ik heb het een keer nagekeken bij mijn groene MX5, 1600 Turbo. 29.9 liter is er toen doorgegaan na 100km rijden :rolleyes:
Het verbruik van de Corsa ligt ook rond de 20 liter/100km. Er ligt wel een 1800 motor in.
Met het ritme van 20min rijden, 20min rusten, 20min rijden, etc. slaag ik er wel in om zonder problemen 4 uren te rijden. Bovendien wil ik er 's avonds nog mee naar huis kunnen rijden... ;-)
kurtvaes
25-07-2004, 09:55
Ik kan 3x 20 minuten rijden met een tank van 50 liter. Rondetijden juist boven de 2 min, dus pakweg 50 ronden ? Verbruik dus 1 liter per ronde = 25 l / 100 km ?
yannick88
26-07-2004, 00:01
Originally posted by kurtvaes
Ik kan 3x 20 minuten rijden met een tank van 50 liter. Rondetijden juist boven de 2 min, dus pakweg 50 ronden ? Verbruik dus 1 liter per ronde = 25 l / 100 km ?
Deze berekening klopt van geen kanten .
50 ronden in 3 x 20 min is onmogelijk , dit lijkt mij eerder 6 x 20 min .
En één ronde op Zolder is geen 4 km meer dus ligt je verbruik ook hoger dan hier aangegeven .
Met sportieve groeten
kurtvaes
26-07-2004, 17:57
Originally posted by yannick88
Deze berekening klopt van geen kanten .
50 ronden in 3 x 20 min is onmogelijk , dit lijkt mij eerder 6 x 20 min .
En één ronde op Zolder is geen 4 km meer dus ligt je verbruik ook hoger dan hier aangegeven .
Met sportieve groeten
Klopt, wiskunde is ook nooit mijn sterkste punt geweest.
Rondetijden kloppen wel.
Ik rijd normaal sessies van 20 à 25 minuten, en in het midden van de 4de valt hij stil.
Verbruik zal dus rond de 50 liter schommelen denk ik.
we zijn hier wel
:Offtopic:
Oneliner
26-07-2004, 18:52
Al bij al gaat het hier nog altijd voer de Eran Racing day dus ge zit nog behoorlijk on topic ;)
Cat-Seven
26-07-2004, 21:08
~40 Liter per uur voor een 1800cc K-series (jouw wagen is een Elise toch, niet?) ... dat is toch wat veel hoor. Ik denk dat een getunede K-series zelfs daar niet aan geraakt ... hoeveel verbruik je bij normaal weg gebruik?
Ikzelf zit nu net over de 20L per uur op Zolder wanneer ik normaal schakel. Als ik voluit ga en minder op koppel rij (constant tussen 6000-7600 toeren) dan komt daar mischien een 5tal liter bij ... dit voor een 133pk 1600cc K-series.
bedoeld ge nu dat ge op 3 augustus gaat rijden? *hoop* :D
kurtvaes
26-07-2004, 22:51
Originally posted by Cat-Seven
~40 Liter per uur voor een 1800cc K-series (jouw wagen is een Elise toch, niet?) ... dat is toch wat veel hoor. Ik denk dat een getunede K-series zelfs daar niet aan geraakt ... hoeveel verbruik je bij normaal weg gebruik?
Ikzelf zit nu net over de 20L per uur op Zolder wanneer ik normaal schakel. Als ik voluit ga en minder op koppel rij (constant tussen 6000-7600 toeren) dan komt daar mischien een 5tal liter bij ... dit voor een 133pk 1600cc K-series.
K-series verbruikt in de Elise normaal rond de 8à9 liter, met uitschieters naar 20 liter (circuit) en 5 liter (autostrade aan 130 km/uur tot in Spanje)
Het verbruik van meer dan 40 liter slaat op de 3OOOcc 6-in-lijn (std motorblok, wagen ongeveer 1000 kg)
maverick
27-07-2004, 09:40
Yo ,
allemaal heel juist ... toch een vraagje ...
Kurt, wanneer hebben we ooit eens 3x 2O minuten kunnen rijden met onze Manta ?? lol ... just kidding ... see ya @ Zolder ...
Max de Rotax
Cat-Seven
27-07-2004, 09:43
@raceboy ... Heb je mijn emailtje gehad? Contacteer me eens op stijn.luyck@skynet.be voor meer details betreffende de 5de.
Originally posted by maverick
Yo ,
allemaal heel juist ... toch een vraagje ...
Kurt, wanneer hebben we ooit eens 3x 2O minuten kunnen rijden met onze Manta ?? lol ... just kidding ... see ya @ Zolder ...
Max de Rotax
Max,
Als ik me goed herinner hebben we al meerdere keren zonder problemen een namiddag kunnen rond maken., maar dat was voor uwe tijd....tiens....zit hier het verband...LOOOOOL ;)
De kiezelleverancier :D
Originally posted by RaceFan
De kiezelleverancier :D
Witte ?manta? in de chicane en dan heel veel stof in mijn achteruitkijkspiegel... :D
zo rond 16u op 14 juli, dacht ik.
Was dat iemand van jullie? nee? :confused:
kurtvaes
28-07-2004, 00:45
Originally posted by BODI
Witte ?manta? in de chicane en dan heel veel stof in mijn achteruitkijkspiegel... :D
zo rond 16u op 14 juli, dacht ik.
Was dat iemand van jullie? nee? :confused:
Ik denk het niet, en dit om twee redenen:
1. Manta is GEEL
2. Om 16u staat ie meestal al terug op de remorque :frusty:
Originally posted by BODI
Witte ?manta? in de chicane en dan heel veel stof in mijn achteruitkijkspiegel... :D
zo rond 16u op 14 juli, dacht ik.
Was dat iemand van jullie? nee? :confused:
die witte wagen was een Ascona en geen Manta
Originally posted by A.J.
die witte wagen was een Ascona en geen Manta
Sorry voor de valse beschuldigingen maar mijn spiegel davert nogal :D :worship:
In ieder geval heeft het me ook doen nadenken om misschien ook eens een bijkomende camera achterwaarts filmend te installeren... Zal zien of ik dit tegen 3 augustus in orde krijg. :rolleyes:
Zal al heel blij zijn als ik slicks kan te pakken krijgen... :gas:
Jo Smets
28-07-2004, 13:45
@BODI,
welke maat banden heb je nodig,
ik kan aan de gebruikte banden van de Mini-challenge komen tegen een aannemelijke prijs. is 215x45x17 geloof ik.
Dat zijn de PZero's an Pirelli als ik het goed voor heb.
PS: De 106 heeft alweer een versnellingspook, nu nog de achterophanging blokkeren :D:D
Race-Groeten,
Jo Smets
Zie thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=8678)
Dus nu heb ik 195-55-15R V-snelheids-index Goodyear Eagle F1 DS2.
Eventueel kan 205-40-17R ( hebde gij toevallig ook velgen? :D ) , 215-45-17R is ietske te groot en zal dus schuren, denk ik. :confused:
yannick88
29-07-2004, 20:23
Hallo Bodi ,
Wat betreft het zoeken naar slicks wil ik je toch op wijzen dat je zeker geen grotere maat van velgen mag gebruiken .
De verhouding op je versnellingsbak is zeer belangrijk bij het gebruik van een andere maat van velgen .
Het is niet het vermogen wat een grote rol speelt , zeker in Zolder .
De index op kompetitiebanden is ook totaal anders als op banden voor de weg .
Vb ; 200/58/15
200 staat voor de breedte van de band
58 is de hoogte in cm van de band en niet het % zoals voor straatbanden.
15 staat voor de doorsnede van de velg
Het getal 58 is dus heel belangrijk bij het gebruik van slicks .
Hoe kleiner dit getal geeft een betere aceleratie maar een mindere top .
Hoe groter dit getal minder snel optrekken maar een hogere top .
Dit in korte woorden om je enkele tips te geven
PS ; op dit moment staan er nieuwe competitievelgen voor een Peugeot te koop op deze site www.flyingfinisch.be deze zijn uiterst geschikt om te rijden .
Voor meer info mag je me mailen of bellen
Met sportieve groeten
yannick88
29-07-2004, 20:29
Originally posted by yannick88
Hallo Bodi ,
Wat betreft het zoeken naar slicks wil ik je toch op wijzen dat je zeker geen grotere maat van velgen mag gebruiken .
De verhouding op je versnellingsbak is zeer belangrijk bij het gebruik van een andere maat van velgen .
Het is niet het vermogen wat een grote rol speelt , zeker in Zolder .
De index op kompetitiebanden is ook totaal anders als op banden voor de weg .
Vb ; 200/58/15
200 staat voor de breedte van de band
58 is de hoogte in cm van de band en niet het % zoals voor straatbanden.
15 staat voor de doorsnede van de velg
Het getal 58 is dus heel belangrijk bij het gebruik van slicks .
Hoe kleiner dit getal geeft een betere aceleratie maar een mindere top .
Hoe groter dit getal minder snel optrekken maar een hogere top .
Dit in korte woorden om je enkele tips te geven
PS ; op dit moment staan er nieuwe competitievelgen voor een Peugeot te koop op deze site www.flyingfinisch.be deze zijn uiterst geschikt om te rijden .
Voor meer info mag je me mailen of bellen
Met sportieve groeten
De velgen zijn van het merk Enkei en er zijn 10 stuks nieuw beschikbaar maat 7 x 15
PS ; juiste site www.flyingfinish.be
Met sportieve groeten
Ik heb hier een leuk tabelletje met het verband tussen bandenmaten, acceleratie en snelheid voor mijn wagen.
Het is wel in "inch" ipv in "mm"
Wheel Size | Tyre Size | Sidewall Height | Total Height | Circumference | Increase | True speed 60 mph
15" (381mm) | 195/55 | 15 | 107.25 | 595.50 | 1870 | 0.0% | 60.00
15" (381mm) | 195/50 | 15 | 97.50 | 576.00 | 1809 | -3.39% | 57.97
16" (406mm) | 195/45 | 16 | 87.75 | 581.90 | 1828 | -2.34% | 58.60
17" (431mm) | 205/40 | 17 | 82.00 | 595.80 | 1871 | -0.05% | 60.03
18" (457mm) | 205/35 | 18 | 71.75 | 600.70 | 1887 | 0.87% | 60.52
Ik dacht dat een grotere velg misschien zou helpen doordat de zijwand van de band ( het rubberen gedeelte :D ) dan minder hoog is en dus minder de neiging heeft om door te buigen... :confused:
Don Kamiel
29-07-2004, 23:24
Kan je op volgende link even uittellen voor alle bandenmaten -> http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html
Originally posted by Don Kamiel
Kan je op volgende link even uittellen voor alle bandenmaten -> http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html
Cool! :cool: :worship:
Net inschreven voor 2 uur... MX5je zal dus present zijn !
Toen ik vandaag mijn remblokken wilde vervangen voor aanstaande dinsdag, merkte ik vele kleine scheurtjes op in beide voorste remschijven. Het zijn OMP sportremschijven die nog maar drie erandagen hebben meegemaakt. Is dit niet wat snel voor een setje remschijven voor een Opel Corsa? Ik heb nochtans steeds goed gelet op het correct laten afkoelen van de remmen, etc.
Uit noodzaak de originele remschijven maar weer geinstalleerd.
FormulaV-JH495
31-07-2004, 21:52
you've been ripped off :D
Originally posted by FormulaV-JH495
you've been ripped off :D
De 306 zal helaas niet aanwezig zijn want de getunede motor heeft de kleppen weer laten smelten...
:( => :mad: => :frusty: => :fight:
Jo Smets
02-08-2004, 08:36
@KoenC
waarschijnlijk verklaart de slechte kwaliteit van de schijven ook waarom je zo korte stints moest rijden.
troost je, dit kan iedereen eens overkomen ;)
Beter materiaal kopen de volgende keer. Maar kijk eerst eens of er geen andere oorzaak is want OMP hoort normaal goed te zijn.
Race-groeten en tot morgen,
Jo Smets
@Jo Smets
1) korte stints worden bepaald door de banden en niet zozeer door de remmen
2) tijdens de eran sessies heb ik nog nooit problemen gehad met de remmen
3) als ik betere remschijven voor mijn wagen zou gevonden hebben, zou ik die zeker gemonteerd hebben. Voor mijn wagen zijn er ofwel originele, ofwel OMP remschijven beschikbaar. Voor de rest niks... :(
Nadat ik de remschijven geplaatst had, heb ik ervoor gezorgd dat ik het voorgeschreven aantal km rustig geremd heb. Tijdens de eran sessies heb ik er steeds op gelet om contact tussen schijf en blok te vermijden in de pits. Altijd de nodige afkoelronde ingebouwd aan het einde van een stint.
De remschijven zijn wel van het geboorde type. Deze gaatjes geven natuurlijk sneller aanleiding tot scheurtjes. In de toekomst geen gaatjes meer in mijn remschijven. Bovendien heb ik ook gemerkt dat de schijven niet echt gelijkmatig sleten: ik heb de indruk dat de zones op cirkels tussen de gaatjes meer sleten dan de zones op cirkels waar de gaatjes zitten.
Misschien is het gewoon bad luck, maar ik weet niet of ik nog OMPs zal kopen.
@KoenC... mijn schijven zijn bij MosaFrein behandeld en houden het perfect uit. Blokken kom ook van bij MosaFrein.
Misschien een waardig alternatief om je standaardschijven te laten behandelen ipv andere te plaatsen?
Jo Smets
02-08-2004, 14:30
@KoenC,
mijn excuses voor mijn slechte geheugen :D
MosaFrein is idd een goeie optie om eens contact me op te nemen.
Heb er al veel van gehoord.
Race-groeten,
Jo Smets
@Jemme
@Jo
Alvast bedankt voor de info. We zullen er morgen eens over praten. Ik ben dus die kerel met zijne petrolblauwe corsa die zijn rempunten waarschijnlijk iets vroeger zal leggen ;)
Schitterend weertje ! Spijtig genoeg zag de mx het anders. Het temperatuurmetertje ging lekker de hoogte in. En op het einde kon ik geen cooldown lap doen en dus stond de overloop van mijn radiator te koken...
Het was inderdaad weer leuk. Remmen hebben het beter gedaan dan verwacht (de nieuwe remblokken hadden duidelijk een hardere 'bite').
@rappe106
Ik heb gemerkt dat je een tijdje achter mij hebt zitten rijden en dat je copiloot filmpjes aan het maken was met zijn digitale camera. Is het mogelijk om dat filmpje naar mij te sturen, zodat ik mijn rijlijnen kan bestuderen vanuit een achtervolgerspositie. Ben je trouwens nog op eigen kracht thuis geraakt?
rappe106
04-08-2004, 08:56
het was wel weer eens plezant. eindelijk eens een 106 cup kunnen doen. alleen spijtig dat het racen niet zolang duurde (een halve ronde).
@koenc
heb je een groot e-mail adres waar ik de filmpjes naar kan sturen? stuur je adres maar door naar mijn e-mail.
je staat inderdaad op film. dat omdat ik dikwijls gezegd heb van hier ga ik hem kunnen inhalen. omdat meeste rijders sommige bochten niet hard durven nemen, maar jij hebt veel lef. ik heb semi slicks en kan niet veel harder door de bochten dan jij.
ik ben ook niet op eigen kracht thuis geraakt. ben getrokken geweest van zolder tot tongeren door mijn tweede wagen. bangelijke ervaring, meer gezweet dan op circuit (ik moest maar eens niet kunnen remmen. dan reed ik aan mijn eigen auto in met mijn auto)
by the way. er scheelt niets met de 106, alleen de start onderbreker wou niet meer af. en ben ook niet uitgekomen uit die spaghetti van zwarte kabels. m. a. w. dat gaat er allemaal uitvliegen. ben dat alarm deftig moe.
groeten
Yves
Jo Smets
04-08-2004, 10:18
Beste allen,
gisteren inderdaad een mooie dag, het weer zat mee, de auto deed niet moeilijk, en geen slechte tijden ca 2.13/2.14
Ook voor de eerste keer echt kunnen doorrijden met de Peugeot, zonder aan een of ander mankement te moeten denken. Maar de Rappe106 volgen zat er niet echt in. (#$#%$% versnellingsbak)
En natuurlijk alweer een prima organisatie, bedankt ERAN.
Race-groeten,
Jo Smets
Ook wij (KurtVaes, Maverick en ikzelf) hebben een aangename namiddag beleefd. De Manta heeft het (eindelijk) langer uitgehouden dan alle voorgaande keren samen :applaus: tot +/- 17.00h wanneer Driesco "de gele" eens aan de tand wilde voelen. Als co-piloot was ik getuige van Driesco's vloeiend bochtenwerk :gas: :worship: tot we bij het terugschakelen voor de Villneuve getracteerd werden op een vreemd geluid komende van de versnellingsbak :confused: en bijgevolg geen versnellingen meer hadden. Einde van de interessante stint en wachtende op de diagnose hopen we er de volgende keer terug bij te zijn...
Ter info, de rondetijden lagen tussen de 2'02 en 2'05
Greetz!
Gert
was gisteren weer tof.
er zijn geen ongevallen gebeurt wat ons als organisator gelukkig maakt. Plzantste vond ik nog de opmerkingen van bepaalde personen van de RACB die examens aan het afnemen waren : "Hier rijden piloten rond die betere lijnen rijden dan de mensen die de exames aan het doen zijn".
Verder ben ik ook heel tevreden over het feit dat er slechts 5 geluidsovertredingen waren waarvan niemand voor de tweede keer. Dus geen uitluitingen. Doe zo voort.
Ik heb ook paddocker R@ce@holic van het circuitrijden laten proeven en ik moet zeggen dat deze jonge gast, ondanks dat hij nog geen rijbewijs heeft, het meer dan behoorlijk deed. Dit smaakt naar meer...
Originally posted by RaceFan
Ook wij (KurtVaes, Maverick en ikzelf) hebben een aangename namiddag beleefd. De Manta heeft het (eindelijk) langer uitgehouden dan alle voorgaande keren samen :applaus: tot +/- 17.00h wanneer Driesco "de gele" eens aan de tand wilde voelen. Als co-piloot was ik getuige van Driesco's vloeiend bochtenwerk :gas: :worship: tot we bij het terugschakelen voor de Villneuve getracteerd werden op een vreemd geluid komende van de versnellingsbak :confused: en bijgevolg geen versnellingen meer hadden. Einde van de interessante stint en wachtende op de diagnose hopen we er de volgende keer terug bij te zijn...
Ter info, de rondetijden lagen tussen de 2'02 en 2'05
Greetz!
Gert
Driesco en versnellingsbakken... Waar heb ik dat nog gehoord?? ;)
Originally posted by kulgan
Driesco en versnellingsbakken... Waar heb ik dat nog gehoord?? ;)
Ik kan wel meegeven dat Driesco hier zeker geen enkele schuld treft. We hadden allemaal wel dezelfde spontane reactie en konden er hartelijk om lachen :D
Greetz
Gert
:) begon me net goed te voelen met in de soep te roeren. Links schakelen is niet nieuw, manueel wel, en als deze dan nog een halve meter ver staat is het echt gieren. :) Zeer goede stabiliteit trouwens die wagen en meer dan PK's genoeg. Enkel de remmen zijn voor verbetering vatbaar, maar voor de rest puik werk.
Jaja, Driesco en versnellingen, gelukkig brengt Renault dit jaar nog een automaat uit
kurtvaes
04-08-2004, 20:00
Zeker een leuke dag.
Mijn eigen beste tijd met vier seconden verbeterd :D .
Enig minpunt: Even in de clinch gelegen met een wit monoplace die het nodig vond om al het mogelijke te doen om toch maar niet voorbij gestoken te worden. Zelfs zichzaggen op een recht stuk vond hij acceptabel. Ook de piloot van de zwarte Clio V6 kan er van meespreken, die mocht ook niet voorbij. Echt kinderachtig gedrag.
Jo Smets
05-08-2004, 10:48
Beste allen,
hierbij de fotos van afgelopen dinsdag http://users.skynet.be/bk258442/PicsZolder04082004/
inclusief het begin van de spectaculaire slipper van de zwarte Clio V6 aan het begin van de sessie.
Wil je een foto in groot formaat hebben(1280x960), dan laat het maar weten.
PS volgende keer wordt er gefilmd ;)
Race-groeten,
Jo Smets
hallo,
ik (auto eigenlijk) had nogal last van de warmte...
niet de motor, maar de remmen en vooral de banden.
de achterste zijn praktisch gesmolten,
heel raar bij hard remmen: dan begon de auto echt te slingeren, en in korte bochten overstuur...
ben dan maar opt gemakske verder gereden...
tis en blijft ne straatauto :-(
rappe106
05-08-2004, 12:40
wat voor auto reed je dan? het kan toch niet zo erg zijn.
remmen moet je doen als de auto rechtdoor gaat. als hij nog zijdelingse krachten ondervind kan het zijn dat hij gaat slingeren of keren.
overstuur is toch cool? met een voorwiel aangedreven auto is het mogelijk dat te minimaliseren door op de gas te blijven. bv: in de chicans moet je vanaf het begin op de gas blijven wil je niet dat hij uitbreekt. als de auto het nog altijd doet moet je gaan spelen met bandenspanning. zacht voor en hard achter om overstuur tegen te gaan. maar dit wil ik graag bevestigd horen door anderen, want heb dit nooit zelf gedaan.
groeten
Yves
nee nee, twas echt bij 'rechtdoor remmen'
overstuur is cool, maar niet onverwacht ;-)
dit zijn aanpassingen die helpen tegen onder/overstuur:
Meer onderstuur ontstaat door:
1. Bandenspanning vóór hoger, achter lager
2. Smallere voorbanden, bredere achterbanden
3. Voorbandenprofiel met minder dwarsgrip, achter
met verhoogde dwarsgrip.
4. Wielvlucht positiever, zodat de voorbanden op
het wegdek ‘minder wijdbeens’ staan. Eventueel
het camber van de achterwielen negatiever stellen.
5. Stijvere veren en/of stabilisatorstang voor,
zachtere veren en/of stabilisatorstang achter.
Meer overstuur ontstaat door:
1. Bandenspanning achter hoger, vóór lager
2. Bredere voorbanden, smallere achterbanden
3. Voorbandenprofiel met meer dwarsgrip, achter
met verlaagde dwarsgrip.
4. Wielvlucht negatiever, zodat de voorbanden op
het wegdek ‘meer wijdbeens’ staan. Eventueel het
camber van de achterwielen positiever stellen.
5. Zachtere veren en/of stabilisatorstang voor;
stijvere veren en/of stabilisatorstang achter.
twas met een opel astra
groeten,
Jo Smets
06-08-2004, 12:55
@ oissin
Ik had ook al zo men twijfels over de bandenspanning.
Het zal waarschijnlijk teveel remdruk achteraan zijn. Maar ik vrees dat je daar, buiten een remdrukregelaar, niet veel aan kan doen.
Race-groeten,
Jo Smets
R@ce@holiC
06-08-2004, 13:14
Zoals Andy reeds zei heb ik voorbije dinsdag voor het eerst kunnen proeven van circuitrijden. En het smaakt inderdaad naar meer.
Aangezien ik nog geen rijbewijs heb was mijn rij-ervaring natuurlijk miniem waardoor ik redelijk nerveus was.
Eerst mocht ik als passagier mee met instructeur Andy, wat op zich al een prachtige ervaring was. Nougezet hield ik Andy in de gaten en onthield ik zijn aanwijzingen. Nadien kwam het echte werk en mocht ik overnemen en enkele rondjes rijden. In volle concentratie volgde ik Andy's aanwijzingen en zo ging het steeds beter en beter. Het was echt een toffe ervaring , de ideale lijn leren , de rempunten , de tips , zelf door de bochten rijden waar je normaal als toeschouwer enkel naar kijkt. Dit smaakt naar meer ! :)
Bedankt Andy & ERANracing !
Originally posted by kurtvaes
Enig minpunt: Even in de clinch gelegen met een wit monoplace die het nodig vond om al het mogelijke te doen om toch maar niet voorbij gestoken te worden. Zelfs zichzaggen op een recht stuk vond hij acceptabel. Ook de piloot van de zwarte Clio V6 kan er van meespreken, die mocht ook niet voorbij. Echt kinderachtig gedrag.
Ik wil me hierbij aansluiten en even zeggen dat er toch bij zijn die absoluut willen bewijzen hoe goed ze wel zijn. En blijkbaar zijn dan alle middelen goed om achteraf te kunnen zeggen "Ik heb die of die achter me gehouden..."
Ik zou aan hun willen zeggen : neem aub een licentie en ga je meten in cupraces, niemand houd jullie tegen. Laat mensen die hun centjes met veel liefde in een auto steken er ook onbezorgd van genieten.
Ik werd bv. op de limiet voorbij gegaan in de Villeneuve door een M3 e30, hij ging al remmend rechtdoor en het was aan mij om de trajectoire open te laten. Op zulke momenten stel ik mij dan ook vragen bij het gedrag van die "would-be's".
Nog even vertellen dat ik hoegenaamd geen moeite heb om anderen voor te laten, ik ben nog steeds in bewondering voor die gasten die met die 106-jes, MX5s e.d. mij voorbijkomen en bochten pakken op de limiet.
Verder geen kritiek over organisatie en dergelijke. Ik hoop dat Eran ons dit plezier nog lang kan bezorgen. Maar als we mekaar van de baan gaan rijden zou het nogal snel gedaan kunnen zijn.
Groeten,
Frank
Achter in de pits hebben we enkel een beetje zicht op de eerste linkse. Dus als er nog iemand is die problemen heeft met een ander zijn rijstijl dan zou ik zeggen, neem even contact op met ons en dan kunnen wij die bepaalde persoon aanspreken voordat hij opnieuw de baan op gaat. Dit doen we trouwens nu ook al als er een melding van de baancommissarissen binnenkomt. Rijplezier moet er voor iedereen zijn, zowel voor de snelle rijders als voor de mensen die het eerder rustig aan doen.
OK, bedankt Andy.
Goed om te weten dat de organisatie beseft dat men geen ongevallen, e.d. kan permitteren. Zolder is nu al te veel aan't veranderen in een fietscircuit, dus de weinige dagen die we krijgen moeten we tenvolle kunnen genieten.
Bah, ik ga dit weekend zo ver mogelijk van het circuit blijven, alleen spijtig dat A.J. wel verplicht is om daar te blijven. Iemand moet toch die zaak open houden...
Frank
Originally posted by Z3Cp
Bah, ik ga dit weekend zo ver mogelijk van het circuit blijven, alleen spijtig dat A.J. wel verplicht is om daar te blijven. Iemand moet toch die zaak open houden...
Frank
HELP !!!
Lopers en fietsers... snap die mannen niet :confused:
Met een auto ben je toch zoveel sneller rond :D
Op het circuit staan wel meer VRT trucks en wagens dan op een gans jaar samen naar hier komen...
Originally posted by A.J.
Op het circuit staan wel meer VRT trucks en wagens dan op een gans jaar samen naar hier komen...
Eigenlijk zielig hé...
Moeten we dan toch niet beginnen denken om de wagens opzij te schuiven en fietsen te kopen. :)
Originally posted by Driesco
Moeten we dan toch niet beginnen denken om de wagens opzij te schuiven en fietsen te kopen. :)
Nooit van ze leven... :)
Nicki_Mks
07-08-2004, 13:44
Bwa 'k weet nie. Als arme licentieloze racefan ben ik heel content dat ik 's avonds met mijn fietske op Zolder kan rijden... :D
FormulaV-JH495
07-08-2004, 20:19
@Z3Cp ...
die witte monopost is dat die witte Formule Ford (Van Diemen '92) ??? die is ook te zien in één van BODI zijn filmpjes ...
Andy,
zijn er plannen om dit seizoen met Eran naar Francorchamps te gaan? Zo ja, is er al een datum bekend?
Gert
gwyllion
10-08-2004, 16:25
Originally posted by RaceFan
Andy,
zijn er plannen om dit seizoen met Eran naar Francorchamps te gaan? Zo ja, is er al een datum bekend?
Gert
7 april 2004 :D
FormulaV-JH495
11-08-2004, 06:32
Eigenlijk zou ik ook wel die datum wat vroeger willen zien dan de vorige keer ... de 750MC FV-kampioenschap wil komen testen met een paar man en die hadden graag de datum wat op voorhand gekregen.
en ik moet mijn congé op tijd kunnen aanvragen :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.