P De Sonville
12-11-2004, 21:08
Race Promotion Night
Spannende titelontknoping
Komende zaterdag(!) wordt op Circuit Zolder traditioneel het seizoen afge-sloten met de Race Promotion Night. Een wedstrijd over 10 uren en meetellend voor de Zolder Touring Cup. En al even traditioneel wordt opnieuw een vol huis verwacht op de startgrid, want tal van teams en piloten die niet regelmatig deelnemen aan de Zolder Touring Cup graaien deze klassieker nog mee alvorens hun wagens voor te bereiden op het seizoen 2005, of ze rijden deze wedstrijd gewoon mee voor de fun. Zo zijn er bvb. de deelnames van het kwartet Goossens/Heylen/Lamot/Jaenen met een Porsche 993 van Speedlover, de uittredende kampioenen Broodcooren/De Coster met de Belgium Racing-BMW Compact, Verjans/Hahn/Verheyen in de Longin-Porsche, Vanierschot/Menten/ Maes (AD-Porsche 996), een resem BV’s, enz.
Véél guests dus, maar deze pakken geen punten en zullen dus geen zorg wezen voor de protagonisten die tijdens deze laatste wedstrijd de messen extra moeten scherpen in verband met de titelontknoping algemeen en in de respectieve klassen. Zeker niet te verwaarlozen in de titelstrijd is het feit dat er tijdens deze 10-urenwedstrijd dubbele punten te rapen vallen: nl. 25% na 3 uren, 25% na 6 uren en 50% na 10 uren wedstrijd. De teams die nog in de running zijn voor de algemene titel zullen dus tijdens de race druk moeten rekenen en eventueel hun strategie bijsturen. En zelden kregen we zo’n spannende titelontknoping als dit seizoen. De algemene overwinning brengt 20 punten in de lade, terwijl een zege in de klasse 40 punten opbrengt.
En als je er de tussenstand bijhaalt, zie je dat er nog héél wat titel- en podiumkandidaten zijn. Het is héél moeilijk om een favoriet naar voor te schuiven. Momenteel leidt de BMW M3 (klasse 2) van Brinkmann/Jakobs – voor de gelegenheid aangevuld met Jan Van Elderen – de dans met amper één puntje voorsprong op de VW Golf van Buytaert/Van Rompuy (klasse 4). Normaliter is de BMW sneller dan de Golf, maar de huidige koploper heeft dan weer méér oppositie binnen zijn eigen klasse dan de Golf, die alle tegenstand op een hoopje reed afgelopen seizoen. En het feit dat in de klasse het dubbele aantal punten te verdienen zijn dan de algemene rangschikking, zou het Duits-Nederlandse duo Brinkmann/Jakobs zuur kunnen opbreken. Vooral als je weet dat de BMW’s van Grouwels/Grouwels en Jeuris/Werckx maar op respectievelijk zeven en acht punten volgen en dus ook nog de algemene titel viseren. En net zoals in Francorchamps zou de snelle BMW van De Backer/Schulpe/Vanhamme wel eens in de rol van scheidsrechter kunnen kruipen. Wat dan weer in het voordeel van de Golf zou kunnen eindigen.
Maar ook de Porsches van Kevers/Dehaye (Dehaye Racing), Kersten/Jamers/ Leest (First Motorsport), Janssen/Tonet/Verhoeven (Speedlover) en Penders/ Van Roij (RTM) zijn nog niet uitgeteld in het titeldebat. Zij zullen samen met de MSE-Marcos van de familie Van Samang terug te vinden zijn in de voorste gelederen en ook uiteraard hun kampioenschap beslechten in klasse 1.
In theorie komen dus nog een achttal wagens in aanmerking voor de algemene titel. Grote verschuivingen zullen geen uitzondering zijn, want 10 uren wedstrijd is lang en zéér zwaar op de Zolderse omloop.
In de klasse 1 of de GT’s +2500cc is de top 5 een Porsche-onderonsje met de Marcos op een voorlopige 6de plaats. Kevers/Dehaye leiden de dans voor de exemplaren van Janssen/Tonet/Verhoeven, op amper 4 punten van de leider. De RTM-jongens Penders/Van Roij hebben 10 punten achterstand, maar er zijn nog 40 punten te verdelen en zij lukten een zuivere hattrick tijdens de laatste drie wedstrijden.
Klasse 2 (Toerisme +2500cc) ontpopt zich tot de meest spannende. Dat een BMW de klasse-titel pakt, leidt geen twijfel, maar wie is de hamvraag.
Brinkmann/Jakobs staan amper 2 punten voor op merkgenoten Jeuris/Werckx en Grouwels/Grouwels die de 2de plaats delen. Beckers/Van Manshoven en De Backer/Schulpe/Vanhamme volgen reeds op méér dan 30 punten.
In klasse 3 (Toerisme -2500cc) hebben de mannen van Carlier Racing, Dillen/ Dohet/Pauwels met hun BMW in Francorchamps de leiding van merkgenoten Braekmans/Smeets/Stehr overgenomen en ze hebben een flinke voorsprong van 13 punten.
Zoals reeds duidelijk is in de algemene rangschikking zijn Van Rompuy/ Buytaert ook in klasse 4 (Toerisme -2000cc) de grote favorieten. Ze wonnen reeds vijfmaal op rij hun klasse en staan dus riant aan de leiding met een respectievelijke voorsprong van 25 en 36 punten op de Renaults Clio van Essers/Robroeks en Schmook/Ubeda. Alleen technische averij of een ongeval tijdens de eerste wedstrijduren kan het Golf-duo nog van het podium houden.
Sprinters Cup Zolder
Tony Kevers: the winner takes it all
In tegenstelling tot de spannende ontknoping in de Zolder Touring Cup, zijn de meeste kampioenen in de Sprinters Cup Zolder al gekend.
Met vier overwinningen in evenveel wedstrijden kan de krachtige VW Golf van Tony Kevers niet meer worden bijgebeend. Voor de overige plaatsen op het definitieve ereschavot komen echter nog verschillende piloten in aanmerking. Hiervoor komen in theorie nog een zevental wagens in aanmerking, maar we verwachten toch dat de strijd zich zal toespitsen tussen de Historics van John Vandevenne (TVR) en Freddy Van Sprundel (Ford Escort) en de Sprinters Jok Brouns (Renault 5), Edwin Beyers (VW Golf) en Gerard Van der Sluis (Honda CRX). Het is afwachten hoeveel punten deze voormelde heren zullen meepikken in hun respectievelijke klassen. In klasse 1 (+2000cc) kan de BMW van Geert Dierckx niet meer worden bijgebeend na vier klasse-overwinningen op rij. Merkgenoten Goormachtigh en De Doncker delen de tweede plaats en moeten dus nog strijden voor de titel van vice-kampioen.
Net zoals voor de algemene titel kan Tony Kevers in klasse 2 (-2000cc) niet meer worden bijgebeend. Ook hier nog twee kandidaten voor de tweede plaats, met name Beyers en Brouns. Een zelfde verhaal in klasse 3 (-1600), waarin de Nederlander Van der Sluis de titel al op zak heeft en de resterende podiumplaatsen zullen worden verdeeld binnenin de Nederlandse familie Jan, Willem en Elly Veltman. Klasse 4 is voorbehouden aan de Historics (young timers tussen 1970 en 1984). Hierin kan de Escort van Van Sprundel enkel nog bedreigd worden door de TVR van Selders. Horemans (Alfa) en Koeken (TVR) moeten onder hun beiden uitmaken wie de laagste podiumtrede gaat bemannen. In klasse 5 (Historics t.e.m. 1970) is John Van de Venne (TVR) al zeker van de titel voor de Triumph van Coumans. Voor de derde plaats wordt het nog een sprintje tussen de BMW van Piessens, de Austin van Dielen en de Triumph van Van Meulders. Ook de Historics winnen steeds aan populariteit. Dit weekend komt o.a. Jan Van Elderen het startveld vervoegen met een heuse Porsche 911 RSR.
Timing op volgende pagina
ZOLDER TOURING CUP & SPRINTERS CUP ZOLDER
Race Promotion Night - 13 november 2004
Projecttiming 1 d.d. 20/07/2004
ZTC : Zolder Touring Cup
SC : Sprinters Cup Zolder
Administratieve controle VAS (Welcome Center – Passage 69)
Contrôle administratif VAS (Welcome Center – Passage 69)
SC : 06u30 - 06u50
ZTC : 06u50 - 07u45
Technische controle (Technisch keuringsgebouw - zone 2)
Contrôle technique (Centre Contrôle technique - zone 2)
SC : 06u35 - 07u15
ZTC : 07u15 - 08u45
Numeriek opgesplitst :
nr. 76 - 99 : 07u15 - 07u35
nr. 51 - 75 : 07u35 - 07u55
nr. 26 - 50 : 07u55 - 08u20
nr. 01 - 25 : 08u20 - 08u45
Oefening / Entraînement
SC : 09u05 - 09u35
ZTC : 09u45 - 10u30
Briefing
SC : 09u50 - Race Control Center (briefingroom - paarse trap/escalier mauve)
ZTC : 09u00 - Ontvangstcentrum
Wedstrijd / Course
SC : 10u45 - 11u15 12 ronden/tours
ZTC : 11u40 - 21u40 Max. 10 uren/heures
Geluid / Limitation sonore
gelimiteerd tot 95 dBA / limitation sonore 95 dBA
Motorstilte / Silence moteur
voor/avant 09u00, na/après 22u00
Openingsuren : Welcome Center Wedstr. Secr. Toren
06u20-13u00 06u45-23u00 06u30-23u00
Spannende titelontknoping
Komende zaterdag(!) wordt op Circuit Zolder traditioneel het seizoen afge-sloten met de Race Promotion Night. Een wedstrijd over 10 uren en meetellend voor de Zolder Touring Cup. En al even traditioneel wordt opnieuw een vol huis verwacht op de startgrid, want tal van teams en piloten die niet regelmatig deelnemen aan de Zolder Touring Cup graaien deze klassieker nog mee alvorens hun wagens voor te bereiden op het seizoen 2005, of ze rijden deze wedstrijd gewoon mee voor de fun. Zo zijn er bvb. de deelnames van het kwartet Goossens/Heylen/Lamot/Jaenen met een Porsche 993 van Speedlover, de uittredende kampioenen Broodcooren/De Coster met de Belgium Racing-BMW Compact, Verjans/Hahn/Verheyen in de Longin-Porsche, Vanierschot/Menten/ Maes (AD-Porsche 996), een resem BV’s, enz.
Véél guests dus, maar deze pakken geen punten en zullen dus geen zorg wezen voor de protagonisten die tijdens deze laatste wedstrijd de messen extra moeten scherpen in verband met de titelontknoping algemeen en in de respectieve klassen. Zeker niet te verwaarlozen in de titelstrijd is het feit dat er tijdens deze 10-urenwedstrijd dubbele punten te rapen vallen: nl. 25% na 3 uren, 25% na 6 uren en 50% na 10 uren wedstrijd. De teams die nog in de running zijn voor de algemene titel zullen dus tijdens de race druk moeten rekenen en eventueel hun strategie bijsturen. En zelden kregen we zo’n spannende titelontknoping als dit seizoen. De algemene overwinning brengt 20 punten in de lade, terwijl een zege in de klasse 40 punten opbrengt.
En als je er de tussenstand bijhaalt, zie je dat er nog héél wat titel- en podiumkandidaten zijn. Het is héél moeilijk om een favoriet naar voor te schuiven. Momenteel leidt de BMW M3 (klasse 2) van Brinkmann/Jakobs – voor de gelegenheid aangevuld met Jan Van Elderen – de dans met amper één puntje voorsprong op de VW Golf van Buytaert/Van Rompuy (klasse 4). Normaliter is de BMW sneller dan de Golf, maar de huidige koploper heeft dan weer méér oppositie binnen zijn eigen klasse dan de Golf, die alle tegenstand op een hoopje reed afgelopen seizoen. En het feit dat in de klasse het dubbele aantal punten te verdienen zijn dan de algemene rangschikking, zou het Duits-Nederlandse duo Brinkmann/Jakobs zuur kunnen opbreken. Vooral als je weet dat de BMW’s van Grouwels/Grouwels en Jeuris/Werckx maar op respectievelijk zeven en acht punten volgen en dus ook nog de algemene titel viseren. En net zoals in Francorchamps zou de snelle BMW van De Backer/Schulpe/Vanhamme wel eens in de rol van scheidsrechter kunnen kruipen. Wat dan weer in het voordeel van de Golf zou kunnen eindigen.
Maar ook de Porsches van Kevers/Dehaye (Dehaye Racing), Kersten/Jamers/ Leest (First Motorsport), Janssen/Tonet/Verhoeven (Speedlover) en Penders/ Van Roij (RTM) zijn nog niet uitgeteld in het titeldebat. Zij zullen samen met de MSE-Marcos van de familie Van Samang terug te vinden zijn in de voorste gelederen en ook uiteraard hun kampioenschap beslechten in klasse 1.
In theorie komen dus nog een achttal wagens in aanmerking voor de algemene titel. Grote verschuivingen zullen geen uitzondering zijn, want 10 uren wedstrijd is lang en zéér zwaar op de Zolderse omloop.
In de klasse 1 of de GT’s +2500cc is de top 5 een Porsche-onderonsje met de Marcos op een voorlopige 6de plaats. Kevers/Dehaye leiden de dans voor de exemplaren van Janssen/Tonet/Verhoeven, op amper 4 punten van de leider. De RTM-jongens Penders/Van Roij hebben 10 punten achterstand, maar er zijn nog 40 punten te verdelen en zij lukten een zuivere hattrick tijdens de laatste drie wedstrijden.
Klasse 2 (Toerisme +2500cc) ontpopt zich tot de meest spannende. Dat een BMW de klasse-titel pakt, leidt geen twijfel, maar wie is de hamvraag.
Brinkmann/Jakobs staan amper 2 punten voor op merkgenoten Jeuris/Werckx en Grouwels/Grouwels die de 2de plaats delen. Beckers/Van Manshoven en De Backer/Schulpe/Vanhamme volgen reeds op méér dan 30 punten.
In klasse 3 (Toerisme -2500cc) hebben de mannen van Carlier Racing, Dillen/ Dohet/Pauwels met hun BMW in Francorchamps de leiding van merkgenoten Braekmans/Smeets/Stehr overgenomen en ze hebben een flinke voorsprong van 13 punten.
Zoals reeds duidelijk is in de algemene rangschikking zijn Van Rompuy/ Buytaert ook in klasse 4 (Toerisme -2000cc) de grote favorieten. Ze wonnen reeds vijfmaal op rij hun klasse en staan dus riant aan de leiding met een respectievelijke voorsprong van 25 en 36 punten op de Renaults Clio van Essers/Robroeks en Schmook/Ubeda. Alleen technische averij of een ongeval tijdens de eerste wedstrijduren kan het Golf-duo nog van het podium houden.
Sprinters Cup Zolder
Tony Kevers: the winner takes it all
In tegenstelling tot de spannende ontknoping in de Zolder Touring Cup, zijn de meeste kampioenen in de Sprinters Cup Zolder al gekend.
Met vier overwinningen in evenveel wedstrijden kan de krachtige VW Golf van Tony Kevers niet meer worden bijgebeend. Voor de overige plaatsen op het definitieve ereschavot komen echter nog verschillende piloten in aanmerking. Hiervoor komen in theorie nog een zevental wagens in aanmerking, maar we verwachten toch dat de strijd zich zal toespitsen tussen de Historics van John Vandevenne (TVR) en Freddy Van Sprundel (Ford Escort) en de Sprinters Jok Brouns (Renault 5), Edwin Beyers (VW Golf) en Gerard Van der Sluis (Honda CRX). Het is afwachten hoeveel punten deze voormelde heren zullen meepikken in hun respectievelijke klassen. In klasse 1 (+2000cc) kan de BMW van Geert Dierckx niet meer worden bijgebeend na vier klasse-overwinningen op rij. Merkgenoten Goormachtigh en De Doncker delen de tweede plaats en moeten dus nog strijden voor de titel van vice-kampioen.
Net zoals voor de algemene titel kan Tony Kevers in klasse 2 (-2000cc) niet meer worden bijgebeend. Ook hier nog twee kandidaten voor de tweede plaats, met name Beyers en Brouns. Een zelfde verhaal in klasse 3 (-1600), waarin de Nederlander Van der Sluis de titel al op zak heeft en de resterende podiumplaatsen zullen worden verdeeld binnenin de Nederlandse familie Jan, Willem en Elly Veltman. Klasse 4 is voorbehouden aan de Historics (young timers tussen 1970 en 1984). Hierin kan de Escort van Van Sprundel enkel nog bedreigd worden door de TVR van Selders. Horemans (Alfa) en Koeken (TVR) moeten onder hun beiden uitmaken wie de laagste podiumtrede gaat bemannen. In klasse 5 (Historics t.e.m. 1970) is John Van de Venne (TVR) al zeker van de titel voor de Triumph van Coumans. Voor de derde plaats wordt het nog een sprintje tussen de BMW van Piessens, de Austin van Dielen en de Triumph van Van Meulders. Ook de Historics winnen steeds aan populariteit. Dit weekend komt o.a. Jan Van Elderen het startveld vervoegen met een heuse Porsche 911 RSR.
Timing op volgende pagina
ZOLDER TOURING CUP & SPRINTERS CUP ZOLDER
Race Promotion Night - 13 november 2004
Projecttiming 1 d.d. 20/07/2004
ZTC : Zolder Touring Cup
SC : Sprinters Cup Zolder
Administratieve controle VAS (Welcome Center – Passage 69)
Contrôle administratif VAS (Welcome Center – Passage 69)
SC : 06u30 - 06u50
ZTC : 06u50 - 07u45
Technische controle (Technisch keuringsgebouw - zone 2)
Contrôle technique (Centre Contrôle technique - zone 2)
SC : 06u35 - 07u15
ZTC : 07u15 - 08u45
Numeriek opgesplitst :
nr. 76 - 99 : 07u15 - 07u35
nr. 51 - 75 : 07u35 - 07u55
nr. 26 - 50 : 07u55 - 08u20
nr. 01 - 25 : 08u20 - 08u45
Oefening / Entraînement
SC : 09u05 - 09u35
ZTC : 09u45 - 10u30
Briefing
SC : 09u50 - Race Control Center (briefingroom - paarse trap/escalier mauve)
ZTC : 09u00 - Ontvangstcentrum
Wedstrijd / Course
SC : 10u45 - 11u15 12 ronden/tours
ZTC : 11u40 - 21u40 Max. 10 uren/heures
Geluid / Limitation sonore
gelimiteerd tot 95 dBA / limitation sonore 95 dBA
Motorstilte / Silence moteur
voor/avant 09u00, na/après 22u00
Openingsuren : Welcome Center Wedstr. Secr. Toren
06u20-13u00 06u45-23u00 06u30-23u00