![]() |
stage 13 - Friday 13 January 2006 | Labé > Tambacounda
Quote:
|
10:28:10 ? Early this morning 1h30 – Henrard quits
Stéphane Henrard, driver of a 2005 Volkswagen Race Touareg suffered his third withdrawal in a row on the Dakar. “We have an oil leek so we had to drive slowly all day and once we got to the bivouac, the engine broke. I’m really disgusted. » Het is over en uit voor Henrard ! Ach ja - Vrijdag den 13de de perfecte dag voor zo iemand als een negativist als Henrard ! |
Ik las het net ook. Zeer spijtig. Dit jaar zat alles echt wel tegen. Ik vraag mij af of hij volgend jaar niet gewoon terug met zijn VW Tarek buggy zal deelnemen i.p.v. de VW Race Touareg.
|
Ik geraak niet op de site van de dakar, nog mensen met dat probleem ???
Stephane heeft echt een dakar echter de rug om snel te vergeten. Hele tijd assistentie moeten verlenen, en dan nog uitvallen ook ... |
Bij mij werkt dakar.com momenteel, alleen werkt iriTrack niet en staan er nog geen tussentijden over CP1.
De enige informatie die we momenteel hebben, is dat Alphand, Chicherit, De Villiers nog steeds in de startvolgorde rond rijden na 150 km. Dat betekent dat De Villiers voorlopig nog niet veel tijd terug pakt op Alphand. Het zou zelfs kunnen dat Alphand aan het uitlopen is... |
De live tracking is eruit in gang geschoten. Na 169 km zou Alphand sneller zijn dan De Villiers, Saby en Sainz.
Hopelijk kan De Villiers Chicherit als nog voorbij steken om jacht te maken op Alphand en hem onder druk te zetten. |
Er is een toeschouwer dood gereden :( Weeral slechte publiciteit :frusty:
Quote:
|
Quote:
|
Tussentijden bij CP1:
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
464 - Joris Mattijs & Ivan Bamps
Lieve vrienden,
In een Afrikaans cybercafé aan een toetsenbord dat volledig stuk is lezen wij met tranen in de ogen de website en jullie verschillende commentaren. Dank u voor alle steun en interesse. Ivan en ik stellen het fysiek wel en hebben van een Vlaamse Dakarfan die een bedrijf heeft in Senegal (Paul Liedens) een wagen ter beschikking gekregen om in Sally een hotel te bereiken waar onze teleurgestelde supporters morgen zullen toekomen. Het was echt wel “quite an adventure” maar we hebben er het beste van gemaakt en zijn blijven doorgaan tot het écht niet anders meer kon... Als ik Ivan had laten doen had hij naast de wagen in de woestijn blijven zitten tot een verdwaalde touareg volgend jaar met een radiator, een koppelingsschijf, een drukgroep, een lager en nog wat van die dingen afkwam om het alsnog te fixen, maar dan blijf ik mij afvragen hoe men in het zand een boite en een motor kan demonteren onder een auto die tot op de assen in het zand zit. Uiteindelijk heb ik Ivan kunnen overtuigen dat wie sport ook moet kunnen verliezen … en dat we een fantastisch avontuur samen konden beleven en in vriendschap konden afsluiten. Op het moment van de opgave heeft men ons verteld van het dodelijk ongeval dat die dag gebeurde en dan beseffen we hoe gelukkig we zijn dat we gezond en wel en met mooie herinneringen naar Vlaanderen mogen terugkeren. Dank voor al uw steun, dank aan alle sympathisanten, Dank aan de leden van het team mobilhome Paul, Benjamin en Leo, Dank aan het ondersteuningsteam Chrisje, Sonja en Ann, Dank aan de dienst wisselstukken, Luc, Jan, Ief en de Belgische consul in Mauritanië Nabil Hajjer, Dank aan François Beguin en zijn Senegalees team dat ons aanvullend ondersteunde waar nodig, Dank aan de Vlaamse krantenreporters en de nieuwsdienst RTV, Dank aan Jacky Loomans en Noël Essers en een gans team die ons opvingen na de opgave, ons redden uit de bezemwagen en ons van enkele propere T-shirts voorzagen, en uiteraard ook dank aan het persteam Ief en Yves. En we vergeven dat ene Belgische team dat ons hulp weigerde in nood, en we vergeven de VTM'reporters die, zoals het een echte commerciële zender betaamt, geen enkele informatie over ons amateurteam verstrekte, gelukkig was er RTV die objectieve informatie bracht. Het was mooi en onvergetelijk. De twee clochardvrienden Joris en Ivan, gezond en gelukkig |
Quote:
Quote:
Ik vind het dan ook spijtig dat ik jullie niet heb kunnen zien vertrekken op de grote markt in Lier... Quote:
|
In het begin van de Dakar was IriTrack nog enigsinds betrouwbaar...maar nu laat het echt volledig te wensen over...
Yippie Vandenberghe & Hillewaere tuffen nog altijd rond...volgens mij hebben die mannen samen veel plezier in de auto...Leve de DIE-HARDs die het op eigen kracht doen... Ik durf zelfs niet spreken van Amateurs..voor mij zijn de echte amateurs mensen als Alphand, en die volkwagen armada...Als ze het op hun eentje zouden moesten doen zou het een pakje anders gaan... |
Quote:
|
Quote:
Sorry voor mijn misschien iets overdreven reactie. Dakar is iets legaals, wat de deelnemers van gumball doen niet. Trouwens, als je eens verder gaat kijken eerst voor iets te posten zal je al gauw vinden dat de piloot er niets aan kon doen. Het kind liep ineens over toen de wagen voorbij kwam. Dit is eigenlijk hetzelfde als ik morgen plots voor de neus van een wagen de baan zou overlopen. Maar de ingesteldheid van sommige mensen is precies wel verkeerd hé. Als er morgen een voetballer tegen de bal stampt en hij schampt af op de paal van de goal en raakt een klein kindje dodelijk, dan kraait er geen haan over. Dus aub, denk in het vervolg 2 maal na voor je nog zoiets post, als autosportsupporter zou je jouw sport moeten steunen en niet afbreken zoals sommige anderen doen, die er niets van weten maar toch een oordeel vellen. |
Quote:
- Dakar is pure autosport. - Gumball heeft niks of te niks met autosport te maken. ;) |
Ik heb dan ook opzettelijk een overstatement gemaakt. En ik verwijt de piloot uiteraard niks. Wat ik werkelijk meen is dat er iets gedaan zou moeten worden aan de veiligheid. Een 40-tal jaar geleden was het ook 'normaal' dat er per F1-seizoen een paar doden vielen. Nu zou dat ondenkbaar en onaanvaardbaar zijn. Waarom is dat in deze discipline niet het geval? En het ongeluk van vandaag in de schoenen van het kind schuiven lijkt me ook oneerlijk, tenzij ze daar in Afrika veiligheidzones en stewards hebben...
|
Quote:
Stel de motards. Hoe ga je hun beschermen? De topsnelheid wat terug schroeven? Als je valt en verkeerd valt, is er niks meer aan te doen. Een wagen en truck is al zo goed mogelijk beschermt. Bekijk de foto's/ beelden van de wagens die over de kop gegaan zijn. Wagen hard vernield, rolkooi 'OK'. Rijders dus meestal ongedeerd buiten rugklachten enzo. Een kind dat de baan overloopt kan je niet voorzien. Is net zoals in de WRC Rally van Australië toen 'Skippy' de baan overwipte en Solberg een beetje voor de voeten liep. Zoiets kan je niet vermijden en dan krijg je zo'n resultaat dat diegene die de straat overloopt, hier in Dakar het kindje en in Australië de kangoeroe, het leven laat. Ik wil wel nog zeggen dat ik het kindje helemaal NIET vergelijk met de kangoeroe maar alleen een vergelijking wil maken. Mvg... |
Je haalt er trouwens mooie woorden boven (nl. Dakar - veiligheidszones - stewards) die ook al in men hoofd waren gepasseerd, vooral dan tijdens de drie eerste etapes in europa.
OK, als organisator van Dakar moet je minder bezig zijn met dergelijke veiligheids regels t.o.v. een organisator van een WRC rally. Maar de Dakar word op alle gebied een steeds groter succes, met o.a. als gevolg masaal veel volk op de europeese proeven, zelfs op de verbindingen! Ik heb daar toen foto's gezien (enkele vb: 1, 2, 3, ...) waarbij ik sterke twijfels had dat men daar heeft nagedacht over de veiligheid, een 10meter regel, stewards, enz... Uiteraard zijn dergelijke dingen bijna onmogelijk in midden afrika... Maar het gebeurd meestal tijdens de laatste dagen vd Dakar (waar dus massaal de Dakar toeristen van enkele passages gaan genieten). Mss dat de organisatie dan maar enkele "spectakel punten" met een veiligheids zone moet voorzien op de laatste proeven. En dat dan de reisorganisaties enkel daar mogen naartoegaan... Dan is er toch al een net, OK zelfs als die regel zou nageleeft worden heeft het net nog grote mazen... Maar als je niks doet is er nog meer "gevaar"... |
Quote:
|
Quote:
Rondjes rijden op een circuit in de woestijn? Grote hekken zetten op het te volgen trajekt? Wat ik maar wil zeggen, het is altijd erg als er een dodelijk ongeval is, maar het is makkelijk te zeggen dat er meer veiligheid moet komen, maar kan je dan ook voorbeelden geven? Op zo'n immense vlakte is het mijn gedacht onmogelijk een waterdichte veiligheid te voorzien. |
Quote:
Quote:
Ik weet misschien een oplossing, misschien kan je over die 800km dat ze moeten rijden elke dag, overal marshalls zetten. En linten spannen waar de gevarenzones zijn hé, in de woestijn is dit natuurlijk heel makkelijk, je ziet steeds tot aan de horizon, tenzij er een duin tussen zit. Ze rijden in the middle of nowhere, en als ze in een dorpje komen, dan moeten ze hun snelheid verlagen, trouwens, er is dit jaar nog geen, of bijna geen snelheidsovertreding geweest in zo'n dorpje. Ik denk gewoon dat sommigen hier op het forum hunzelf geen echte autosportfan of supporter kunnen of mogen noemen. |
Het feit dat de veiligheid niet zo 1-2-3 verhoogd kan worden, wil niet zeggen dat men niet moet proberen! Men moet naar oplossingen blijven zoeken, want elk mensenleven is meer waard dan wat dan ook!
Dezelfde veiligheidsregels toepassen als bij rallywedstrijden bijvoorbeeld is niet mogelijk, maar daarom is er misschien wel een alternatieve oplossing te bedenken waar nog niemand aan dacht! Zomaar zeggen van: "Wat ga je dan doen, je kan toch geen dranghekkens gaan zetten, je kan dus niets doen!" lijkt me een tamelijk bekrompen mening. Een volledig waterdichte veiligheid is misschien heel moeilijk te realiseren, maar je moet er zeker wel naar blijven streven. Pas dan kan je de autosport levend houden en de critici het zwijgen opleggen. |
Hoor net op het nieuws: "Weer een kind doodgereden bij Dakar 2006." Ditmaal een 12-jarig kind overreden door een truck.
Dit kan toch niet meer, 3 doden bij onafhankelijke ongevallen in 1 wedstrijd? |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Daar gaan we: - ongeval 1: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10612 - ongeval 2: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10614 Nee, wij zetten die ongevallen niet extra in de kijker. Het eerste was een kind dat op het laatste moment de weg dwarst, net wanneer een auto komt aanrijden. Het tweede is gebeurd op de openbare weg in Senegal. Enkel wie al eens heeft rondgereden in het dagdagelijkse verkeer van ginder, kan zich goed voorstellen wat er gebeurd is. Het verkeer daar is absolute chaos, je reinste waanzin, de Clio Cup is in vergelijking een koerske voor mietjes. Volgende week en de volgende maanden zullen daar opnieuw kinderen sterven in het moordende verkeer. We gaan er niks over horen, lezen en zien. Tot in de Dakar 2007 een assistentie-truck op een verbindingsroute een ongeval krijgt, waarbij een kind om het leven komt. Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. Maar hier zijn we zo verschrikkelijk hypocriet en is het "bon ton" om de Dakar weer af te maken. Zie je wel, weer een dode! Weer een kind! Moordenaars! Afschaffen die handel! Rijkeluizen die kinderen doodrijden! ... Een jaar of 4 geleden werd in de Tour de France een kind doodgereden. Niet in de koers zelf, maar bij de doortocht van de schreeuwende publiciteitskaravaan die voortdurend allerlei rommel naar het publiek gooit. Plots springt een kind de weg op om een petje op te rapen, voor de wielen van zo'n lawaaierige pub-auto. Kind dood. De dag erna een minuut stilte bij de start en hup met de geit. Weer van hetzelfde. Is de publiciteitskaravaan in de Tour afgeschaft? Is de Tour afgeschaft? Hypocriet ... |
Quote:
Ik deel je mening volledig, trouwens nog iets: ik heb het nieuws op pitstop.tv gelezen, raar hor. Misschien dat sommige personen een andere site krijgen dan ik.:rolleyes: Ik vind het zeer erg dat er kinderen gestorven zijn maar bij het eerste kind is het de "schuld" van dat kind EN van de ouders. En in het tweede geval, was het niet een vrachtwagen die een sticker van dakar en een nummer(?) op zijn wagen had plakken, dan zal het wel een andere geweest zijn. Maar enkel mensen die GEEN weet hebben van autosport, zelfs dat heb je niet nodig, gewoon een beetje EERLIJK nadenken en dan weet je al dat dit niet aan de dakar ligt. @ niki_mks: ga jij dan de lintjes spannen elke dag over die 800km? Ik vraag me dan ook nog af hoe lang ze daar zullen hangen in een vlakte. Die windsterkte daar zal niet min zijn, dan nog maar te zwijgen van de tonnen zand dat daar door de wind verplaatst worden. Misschien kan je ook nu al beginnen met marshalls zoeken die willen in de woestijn staan en dit voor minstens 10u lang( want vooraleer iedereen voorbij gekomen is, dan zijn we al langer bezig hoor. Misschien kan je nog eventjes een 00 en 0 wagen eerst laten vertrekken om te zien of alle toeschouwers op veilige afstand staan in de woestijn. Hebt u dus nagedacht voor u een reactie poste of was het louter impulsief? Want zoals u leest is dit echt niet mogelijk, ik denk trouwens ook wel dat er (genoeg) veiligheidsmaatregelen getroffen zijn, veiliger kan altijd maar te veilig maakt het ook juist gevaarlijk hé. |
Lint spannen zou voor de deelnemers HEEL gemakkelijk zijn. Dan hebben ze geen problemen meer met het Roadboek ed.
Dat is gewoon zever. De Dakar moet blijven zoals hij nu is. Ook na die spijtige ongevallen! Mvg... |
Onze sport wordt weer in een slecht daglicht gezet.
Elke zondag kan je bij de bakker De Zondag gaan halen. Dat doen we hier elke week en wat staat er deze week op de voorpagina? Awel dit: 'Weer kind doodgereden in Dakarrally' Awel bedankt De Zondag om onze sport zo in een slecht daglicht te stellen. Ik wil het overwegen om hen een mail te sturen. Zou dit een slecht idee zijn? Mvg... |
Quote:
|
er is maar 1 manier om de Dakar 100% veilig te maken voor iedereen: hem afschaffen.
ik denk niet dat er op dit forum 1 iemand is die dit wil? |
Quote:
Mvg... |
Quote:
Trouwens, men had de winnaar misschien toch eens op de vingers mogen tikken over zijn uitspraken. Ze getuigden van weinig tact zo kort na de gebeurtenissen. |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 17:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.