![]() |
Quote:
Als ik het goed heb vind er toch een (vrijwillige?) pre-keuring plaats door de organisatie bij de deelnemers "thuis". Meen dat ik ooit zoiets heb vernomen in een reportage over het team van de Rooy op een of andere zender. |
Quote:
Ik heb ook een filmpje gezien enkele weken terug waarop die pré keuring tezien is bij De Rooy in Nederland. Dus die is er effectief! Dan zullen die stomme Fransen wel gezegt hebben van "Oui, Oui ca c'est bon". En nu zijn ze in Lissabon en ist ineens allemaal een probleem! Tssssssss, het valt vooral weer niet op dat het juist bij de grootste concurent van de kamikazen van Kamaz moet gebeuren. Ongetwijfeld zullen die Russen bij hun pré keuring wel een hoop maffia geld achter de hand geven aan de organisatie. :frusty: :( Mss gekke gedachten, maar als je alles op een rijdje zet wat al die russen meer mogen dan een ander bij de trucks... ;) Ik herinder me nog (KA2?) onboard beelden vanuit Loomans z'n Bowler, opeens kwam er z'n 10tonner 2meter voor Loomans op de weg die ff wat had afgesneden... En de motorijders die de schrik van hun leven beleven door de russen kan je ook niet op één hand tellen... Op de site van Dakar zelf staat voorlopig ook nog niks meer te lezen dat het volgende: Quote:
Een Dakar zonder de Rooy, kan dat? ik denk het niet!!! Als dit écht gaat gebeuren er toch wel iets in de trend van protest acties en/of rellen die gaan ontstaan in Lissabon. Een mens zou voor minder... |
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Stond datgene wat de FIA toe zij officieel op papier?
En niet in orde is simpelweg niet in orde... |
|
Quote:
Ik heb hier echt geen woorden voor. Over deze beslissing gaat iedereen nog jaaaaaaaaren spreken en zal zeker in de geschiedenis boeken komen. Hoe ze bij de DAF, de Rooy en Bekx dit aan hun sponsors gaan moeten presenteren is mij een grote vraag! Ook hoe het nu financiël verder moet voor de teams... Hoe gaan zij nu terug partners kunnen overtuigen? Hopelijk komen de échte trouwe partners nu boven! Want ik wil de kosten en rekeningen niet weten die nu in lucht op gaan voor de twee DAF projecten in Nederland. Hotel overnachting in Dakar, vliegtickets, overnachtingen e.d. voor 10tallen vips tijdens de rustdag, retour vanuit Dakar naar europa voor mens en materieel, .... En niet te vergeten: een pak geld van de inschrijving dat ook in lucht op gaat! (voor motoren is dit al 20000€) |
Ongelooflijk. Vorig jaar de diskwalificatie van Beckx terwijl de Russen illegale assistentie krijgen tijdens die marathonrit. Nu dit :frusty: :fight:
|
ommekeer
Toen ik vanmiddag het terrein van de technische keuring verliet, kwamen de vrachtwagens van de Rooy ook van het terrein zonder keuring, ook de wagens van Hans Beckx stonden klaar om het terrein te verlaten zonder keuring.
|
:mad: :no: Ik ga mij op glad ijs begeven:
"F**k de FIA" Ik weet wel dat regel(tje)s regel(tjes) zijn, maar er zijn grenzen. In de F1 hebben ze al meer dan 1 keer bewezen dat ze een competitie kapot kunnen krijgen, nu dit weer. Ik zou trouwens dat prekeuringsrapport - :Offtopic: (ook een goeie voor scrabble) - wel eens willen zien: |
Waarom zou hier nog lang over nagepraat hoeven te worden...
Dit is toch gewoon een simpel race-feit, net zoals het kan gebeuren voor eender welke Rally, Belcar,.... race... Voor de spanning (en voor de neutrale toeschouwer) is dit natuurlijk een jammere zaak...maar de neutrale toeschouwer wil ook een eerlijke strijd met gehomlogeerde wagens...en tja waar rook is zal wel vuur zijn zeker. De Nederlanders hebben blijkbaar hun hoofd goed laten zot maken door de Russen van Kamaz en zijn daarbij jammerlijk over de schreef gegaan. Zaak gesloten lijkt het mij...laat de echte Dakar beginnen! |
Nieuw niews op pitstop:
"Door een beslissing van de sportcommissarissen hebben de vijf trucks, ingezet door de Nederlandse constructeur DAF, het verbod gekregen om de start te nemen van de 28ste editie van de Dakar. Het gaat om de teams van Hans Bekx (502), Gerard de Rooy (504), Jan de Rooy (506), Marcel Van Vliet (523) en Hugo Duisters (529)." "Het rapport van de technische commissarissen maakt melding van de non-conformiteit van de voertuigen met de homologatiefiche die voorgelegd is door de deelnemers." "Daarom beslist het College van de Sportcommissarissen, na het horen van de betrokken deelnemers, de toepassing van het artikel 25.4 van het bijzondere reglement en van het bijvoegsel nr. 1, alsook van het artikel 25P1 in zijn geheel en meer in het bijzonder dat "elk voertuig dat niet conform blijkt te zijn" de start zou geweigerd worden (beslissing van het College van de Sportcommissarissen). Ook het artikel 25P2 B moet in acht genomen worden." "De beslissing werd om 15u20 meegedeeld aan de deelnemers, die één uur de tijd hebben om in beroep te gaan." Bron: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10475 Ik ken al die artikels wel niet, maar daar wil iemand anders misschien wel op reageren. |
Op de website van De Rooy trouwens nog geen nieuws:
"Jan de Rooy benadrukte nog eens dat niets aan het toeval was overgelaten en dat hij hoopte samen met zoon Gerard hoge ogen te gooien in ’s werelds grootste rally" ... "Wordt vervolgd..." Bron: http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/...565b8f1f73b993 |
Als ik het dus goed begrijp zit het zo:
De trucks zijn op zich wel goed, echter omdat er geen 15 van gebouwd zijn (slechts 7 stuks) geeft de FIA geen homologatie papieren vrij. Echter De Rooy/Bekx/DAF waren overeengekomen met de FIA dat de resterende trucks in 2006 gebouwd mochten worden en dat de FIA toch alvast de homologatie papieren vrij zou geven. Echter om een of andere reden heeft de FIA deze afspraak vorige week ingetrokken (23 december heeft De Rooy gehoord dat er problemen waren met de homologatie) met als gevolg dat er geen homologatie papieren zijn en men de truck niet kan/wil keuren. Quote:
EDIT: Het verhaal van Bekx/Van Vliet: http://www.hansbekxteamsport.nl/2006/dagboek.php?ID=4 |
Quote:
(meer woorden ga ik aan deze trieste zaak niet meer vuil maken :( ) |
Een uitspraak van Beckx op telegraaf.nl
Quote:
Uiteindelijk komt het erop neer dat ze hun eigen evenement torpederen. De categorie Trucks zal nu een eitje zijn voor die Kamazzen. Is de sport daarbij gebaat? Nee. Wat betreft het financiële gedeelte, De Rooy en Van Vliet kunnen wel een stootje hebben ;) |
Er staat nu ook een persbericht op de website van De Rooy:
http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/...f8f9944d8c8a9f Quote:
|
Conclusie? Dakar is geen echte autosport. Een evenement voor cowgirls en cowboys die leven bij de willekeur van de organisatie?
Benieuwd of RTL7 volgend jaar nog (veel?) geld wil uitgeven aan de Dakar. Wat Wauters is voor VTM, dat is de onverstaanbare De Rooy voor RTL7 ;) |
Quote:
Indien De Rooy zich helemaal terugtrekt dan is dit ook een klap voor overige Nederlandse deelnemers want ik verwacht dat de aandacht op TV een stuk minder zal worden. |
Onze man ter plaatse laat weten dat DAF helemaal niet kan lachen met deze zaak. Ook de andere vrachtwagenconstructeurs hebben hun vragen, "misschien moeten we ons ook eens beraden over het EK Trucksraces, want daar spelen ze hetzelfde spelletje".
Bron: Transporama in Le Dakar 2006 |
Wat zou die hidden agenda van de FIA dan wel zijn?
|
Jan de Rooy denkt toch al weer aan 2007:
Quote:
|
als men 15 wagens moet bouwen voor homologatie,hoe heeft AD sport het dan klaargespeeld voor de RAV,of is dat voor deze reeks niet nodig,want denk dat hier toch ook niets nog standaard is ,of iets met een rav te maken heeft
|
Quote:
Overigens snap ik ook niet helemaal hoet het bij de vrachtwagens zit. De Nederlandse Ginaf (dit jaar rijdend voor het Hutten team) heeft een Caterpillar motor, echter de normale Ginaf trucks zijn volgens mij helemaal gebaseerd op DAF techniek. Dus hoe ze die Caterpillar motor gehomologeerd hebben snap ik niet. |
Ik vermoed dat ze gewoon jaren de deelnemers (waaronder De Rooy) hun zin maar hebben laten doen. Vorig jaar hebben ze echter voor het eerst in gegrepen. De diskwalificatie van Beckx was een eerste signaal. Misschien na klachten van concurrentie of op eigen initiatief.
Ik heb ergens gelezen dat ze bij De Rooy goed genoeg wisten dat ze problemen zouden krijgen met de homologatie, maar dat ze gewoon geprobeerd hebben in de hoop toch toegelaten te worden... |
Quote:
Tja, De Rooy heeft de reglementen willen tarten (en zo moet het ook) en heeft dit keer verloren. Benieuwd of hij dan die 15 "De Rooy" Specials gaat bouwen...........en alles en iedereen van de kaart gaat vegen. |
Quote:
|
Quote:
Enkele wagens waarvan ik betwijfel dat er volgens geen 15zijn: - De Hummer van Gordon - De buggy's van Schlesser - De RAV 4's van AD - De proto Touareg's van VW - De proto Pajero's van Mitsu - ... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Eigenlijk is het net andersom.
:) T1 is voor "gewijzigde" alle terrein-voertuigen: - T1.1: benzine - T1.2: diesel - T1.3: buggy, diesel en benzine T2 is voor "serie" alle terrein-voertuigen: - T2.1: benzine - T2.2: diesel T4 is voor "serie" vrachtwagens (er moet dus een serie of reeks van geproduceerd zijn) - T4.1: trucks 4x4 met motor op de vooras - T4.2: trucks 6x6 of 8x8 met motor op de vooras. zie reglement op dakar.com. :) |
Okay, het staat gewoon fout op de FIA website.
Zie maar eens op http://www.fia.com/sport/Regulations/ccrallyregs.html. Daar staatIn de PDFs zelfs staat het inderdaad omgekeerd: series = T2 en improved = T1. |
All times are GMT +2. The time now is 06:13. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.