De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Rally (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   De Rooy/Beckx en hun homologatie-problemen (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=12002)

Mark 29-12-2005 13:37

Quote:

Voor het DAF-team van Jan en Gerard de Rooy wordt de controle meteen een stressmoment van jewelste. Naar we vernemen heeft de Rooy nog geen homologatie voor zijn nieuwe DAF-monster.

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10456
En bij Beckx zijn er ook problemen. We zijn nog niet vertrokken en er is weer trammelant. Elk jaar hetzelfde gerommel met die organisatie.

Als ik het goed heb vind er toch een (vrijwillige?) pre-keuring plaats door de organisatie bij de deelnemers "thuis". Meen dat ik ooit zoiets heb vernomen in een reportage over het team van de Rooy op een of andere zender.

Mr.Dallara 29-12-2005 23:17

Quote:

Originally Posted by Mark
En bij Beckx zijn er ook problemen. We zijn nog niet vertrokken en er is weer trammelant. Elk jaar hetzelfde gerommel met die organisatie.

Als ik het goed heb vind er toch een (vrijwillige?) pre-keuring plaats door de organisatie bij de deelnemers "thuis". Meen dat ik ooit zoiets heb vernomen in een reportage over het team van de Rooy op een of andere zender.

Het is idd ieder jaar het zelfde, ze willen gewoon de Nederlanders bij de trucks altijd stokken in de wielen steken. :(:(:( Ieder jaar! :frusty:

Ik heb ook een filmpje gezien enkele weken terug waarop die pré keuring tezien is bij De Rooy in Nederland. Dus die is er effectief! Dan zullen die stomme Fransen wel gezegt hebben van "Oui, Oui ca c'est bon". En nu zijn ze in Lissabon en ist ineens allemaal een probleem! Tssssssss, het valt vooral weer niet op dat het juist bij de grootste concurent van de kamikazen van Kamaz moet gebeuren.

Ongetwijfeld zullen die Russen bij hun pré keuring wel een hoop maffia geld achter de hand geven aan de organisatie. :frusty: :(
Mss gekke gedachten, maar als je alles op een rijdje zet wat al die russen meer mogen dan een ander bij de trucks... ;)

Ik herinder me nog (KA2?) onboard beelden vanuit Loomans z'n Bowler, opeens kwam er z'n 10tonner 2meter voor Loomans op de weg die ff wat had afgesneden... En de motorijders die de schrik van hun leven beleven door de russen kan je ook niet op één hand tellen...


Op de site van Dakar zelf staat voorlopig ook nog niks meer te lezen dat het volgende:
Quote:

20:58 - truck
Question mark concerning DAF
The main issue in the truck category today concerned the problems witnessed by the DAF trucks who failed to go through the administrative checks because they didn’t have the necessary FIA licence to compete in the Dakar. The Dutch team led by De Rooy father and son have until tomorrow evening and the end of scrutineering to show up with the requested document. They have indeed asked the FIA to send them the licence as soon as possible. . The clockwork is on for the big blue trucks and only tomorrow will tell if they can hope to head to Portimao on New Year’s Eve for stage 1 of the Dakar.
Nu maar hopen dat ze morgen geen verlof pakken bij de FIA in Parijs...

Een Dakar zonder de Rooy, kan dat? ik denk het niet!!! Als dit écht gaat gebeuren er toch wel iets in de trend van protest acties en/of rellen die gaan ontstaan in Lissabon. Een mens zou voor minder...

FIRE 29-12-2005 23:24

Quote:

Hans en Bekx en Jan de Rooij proberen intussen met man en macht via een vertegenwoordiger van DAF opheldering te krijgen waarom hun rallyvoertuigen niet naar de technische keuring mogen. Alle vijf de racetrucks werden immers op 7 december jongstleden door de FFSA (de keuringsinstantie van de FIA) op details na goedgekeurd. Daarbij ging het om zaken als spatlappen die van iets stijver materiaal moesten zijn. ,,En nu geeft de FIA geen goedkeuringstempel’’, aldus een woedende Hans Bekx.
Meer op: http://www.hansbekxteamsport.nl/2006/dagboek.php?ID=3


Quote:

Question mark concerning DAF
The main issue in the truck category today concerned the problems witnessed by the DAF trucks who failed to go through the administrative checks because they didn’t have the necessary FIA licence to compete in the Dakar. The Dutch team led by De Rooy father and son have until tomorrow evening and the end of scrutineering to show up with the requested document. They have indeed asked the FIA to send them the licence as soon as possible. . The clockwork is on for the big blue trucks and only tomorrow will tell if they can hope to head to Portimao on New Year’s Eve for stage 1 of the Dakar.

Semen Yakubov (team manager Kamaz): “We want to compete against DAF”
“We are aware that DAF have a problem because their trucks have been put aside. I however hope that they will be able to start the event because we have come to compete in a race and without competition, the rally would lose in interest. The rules are however the same for everyone and they have to be respected so that we all compete in the same conditions. It’s the first of rules in sport. I hope that the FIA will send them the necessary document and that we can enjoy a great race”.
Bron: http://www.dakar.com/2006/DAK/LIVE/us/-10200/index.html

Mark 30-12-2005 01:13

Quote:

Nochtans is de nieuwe DAF van de Rooy zowat een maand geleden al gekeurd door de FIA en kreeg de Rooy toen te horen dat het wel in orde zou komen met de homologatie

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10463
:fight: Hoeveelste blunder is dit van de FIA en haar nationale bonden dit jaar? In elke tak van de sport is dit jaar raak geweest.

JPMontoya 30-12-2005 16:54

Stond datgene wat de FIA toe zij officieel op papier?

En niet in orde is simpelweg niet in orde...

FIRE 30-12-2005 17:47

Geen DAF's: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10474

:(

Mr.Dallara 30-12-2005 20:29

Quote:

Originally Posted by FIRE

:( :fight: :frusty:

Ik heb hier echt geen woorden voor.

Over deze beslissing gaat iedereen nog jaaaaaaaaren spreken en zal zeker in de geschiedenis boeken komen.

Hoe ze bij de DAF, de Rooy en Bekx dit aan hun sponsors gaan moeten presenteren is mij een grote vraag! Ook hoe het nu financiël verder moet voor de teams... Hoe gaan zij nu terug partners kunnen overtuigen? Hopelijk komen de échte trouwe partners nu boven!

Want ik wil de kosten en rekeningen niet weten die nu in lucht op gaan voor de twee DAF projecten in Nederland.
Hotel overnachting in Dakar, vliegtickets, overnachtingen e.d. voor 10tallen vips tijdens de rustdag, retour vanuit Dakar naar europa voor mens en materieel, ....
En niet te vergeten: een pak geld van de inschrijving dat ook in lucht op gaat! (voor motoren is dit al 20000€)

gwyllion 30-12-2005 20:55

Ongelooflijk. Vorig jaar de diskwalificatie van Beckx terwijl de Russen illegale assistentie krijgen tijdens die marathonrit. Nu dit :frusty: :fight:

Rally 30-12-2005 21:21

ommekeer
 
Toen ik vanmiddag het terrein van de technische keuring verliet, kwamen de vrachtwagens van de Rooy ook van het terrein zonder keuring, ook de wagens van Hans Beckx stonden klaar om het terrein te verlaten zonder keuring.

Luuk S 30-12-2005 21:35

:mad: :no: Ik ga mij op glad ijs begeven:

"F**k de FIA"

Ik weet wel dat regel(tje)s regel(tjes) zijn, maar er zijn grenzen.
In de F1 hebben ze al meer dan 1 keer bewezen dat ze een competitie kapot kunnen krijgen, nu dit weer.

Ik zou trouwens dat prekeuringsrapport - :Offtopic: (ook een goeie voor scrabble) - wel eens willen zien:

JPMontoya 30-12-2005 21:44

Waarom zou hier nog lang over nagepraat hoeven te worden...
Dit is toch gewoon een simpel race-feit, net zoals het kan gebeuren voor eender welke Rally, Belcar,.... race...

Voor de spanning (en voor de neutrale toeschouwer) is dit natuurlijk een jammere zaak...maar de neutrale toeschouwer wil ook een eerlijke strijd met gehomlogeerde wagens...en tja waar rook is zal wel vuur zijn zeker.

De Nederlanders hebben blijkbaar hun hoofd goed laten zot maken door de Russen van Kamaz en zijn daarbij jammerlijk over de schreef gegaan.

Zaak gesloten lijkt het mij...laat de echte Dakar beginnen!

Luuk S 30-12-2005 21:52

Nieuw niews op pitstop:


"Door een beslissing van de sportcommissarissen hebben de vijf trucks, ingezet door de Nederlandse constructeur DAF, het verbod gekregen om de start te nemen van de 28ste editie van de Dakar. Het gaat om de teams van Hans Bekx (502), Gerard de Rooy (504), Jan de Rooy (506), Marcel Van Vliet (523) en Hugo Duisters (529)."
"Het rapport van de technische commissarissen maakt melding van de non-conformiteit van de voertuigen met de homologatiefiche die voorgelegd is door de deelnemers."
"Daarom beslist het College van de Sportcommissarissen, na het horen van de betrokken deelnemers, de toepassing van het artikel 25.4 van het bijzondere reglement en van het bijvoegsel nr. 1, alsook van het artikel 25P1 in zijn geheel en meer in het bijzonder dat "elk voertuig dat niet conform blijkt te zijn" de start zou geweigerd worden (beslissing van het College van de Sportcommissarissen). Ook het artikel 25P2 B moet in acht genomen worden."
"De beslissing werd om 15u20 meegedeeld aan de deelnemers, die één uur de tijd hebben om in beroep te gaan."

Bron: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10475


Ik ken al die artikels wel niet, maar daar wil iemand anders misschien wel op reageren.

Luuk S 30-12-2005 22:00

Op de website van De Rooy trouwens nog geen nieuws:


"Jan de Rooy benadrukte nog eens dat niets aan het toeval was overgelaten en dat hij hoopte samen met zoon Gerard hoge ogen te gooien in ’s werelds grootste rally"
...
"Wordt vervolgd..."

Bron: http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/...565b8f1f73b993

FIRE 30-12-2005 22:40

Als ik het dus goed begrijp zit het zo:
De trucks zijn op zich wel goed, echter omdat er geen 15 van gebouwd zijn (slechts 7 stuks) geeft de FIA geen homologatie papieren vrij. Echter De Rooy/Bekx/DAF waren overeengekomen met de FIA dat de resterende trucks in 2006 gebouwd mochten worden en dat de FIA toch alvast de homologatie papieren vrij zou geven. Echter om een of andere reden heeft de FIA deze afspraak vorige week ingetrokken (23 december heeft De Rooy gehoord dat er problemen waren met de homologatie) met als gevolg dat er geen homologatie papieren zijn en men de truck niet kan/wil keuren.


Quote:

Originally Posted by JPMontoya
Waarom zou hier nog lang over nagepraat hoeven te worden...
Dit is toch gewoon een simpel race-feit, net zoals het kan gebeuren voor eender welke Rally, Belcar,.... race...

Voor de spanning (en voor de neutrale toeschouwer) is dit natuurlijk een jammere zaak...maar de neutrale toeschouwer wil ook een eerlijke strijd met gehomlogeerde wagens...en tja waar rook is zal wel vuur zijn zeker.

De Nederlanders hebben blijkbaar hun hoofd goed laten zot maken door de Russen van Kamaz en zijn daarbij jammerlijk over de schreef gegaan.

Zaak gesloten lijkt het mij...laat de echte Dakar beginnen!

Ga je gang: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9889


EDIT: Het verhaal van Bekx/Van Vliet: http://www.hansbekxteamsport.nl/2006/dagboek.php?ID=4

Mr.Dallara 30-12-2005 23:27

Quote:

Originally Posted by Luuk S
"F**k de FIA"

Ik weet wel dat regel(tje)s regel(tjes) zijn, maar er zijn grenzen.
In de F1 hebben ze al meer dan 1 keer bewezen dat ze een competitie kapot kunnen krijgen, nu dit weer.

Dit is een uitspraak met de nagel op de kop vind ik!

(meer woorden ga ik aan deze trieste zaak niet meer vuil maken :( )

Mark 30-12-2005 23:34

Een uitspraak van Beckx op telegraaf.nl

Quote:

Onze auto is begin december goedgekeurd. Er is iemand van de FIA die ons zo de stempels kan geven. Maar die man staat ergens op een skipiste en mag van zijn vrouw niet weg. Het is mijn volstrekt onduidelijk waarom ze zo moeilijk doen. Ik weet het gewoon niet. Ik weet wel dat het over is en dat we naar huis gaan.”

http://www2.telegraaf.nl/telesport/f...le31088781.ece
Ok, regel is regel maar de FIA gaat m.i. hier zwaar in de fout. Of die FIA-afgevaardigde heeft uitspraken gedaan die hij niet mocht doen of de FIA heeft een andere "verborgen" agenda ;)

Uiteindelijk komt het erop neer dat ze hun eigen evenement torpederen. De categorie Trucks zal nu een eitje zijn voor die Kamazzen. Is de sport daarbij gebaat? Nee.

Wat betreft het financiële gedeelte, De Rooy en Van Vliet kunnen wel een stootje hebben ;)

FIRE 31-12-2005 00:12

Er staat nu ook een persbericht op de website van De Rooy:
http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/...f8f9944d8c8a9f

Quote:

De beide teamleiders en Breus van der Horst probeerden vervolgens ASO te overtuigen dat zowel het FIA reglement als hun eigen reglement de mogelijkheid bood om de teams alsnog toe te laten, ook al moesten de teams daarvoor enige aanpassingen aan de voertuigen plegen. Tevergeefs, want de ASO besloot zich uiteindelijk achter de FIA te verschuilen, met als motivatie: geen stempel op de wijziging van de homologatie dan ook niet deelnemen.
Dus ASO had de FIA gewoon kunnen overrulen. Eventueel hadden ze dit tijdelijk kunnen doen tot die FIA pipo terug was van zijn vakantie.

Mark 31-12-2005 00:16

Conclusie? Dakar is geen echte autosport. Een evenement voor cowgirls en cowboys die leven bij de willekeur van de organisatie?

Benieuwd of RTL7 volgend jaar nog (veel?) geld wil uitgeven aan de Dakar. Wat Wauters is voor VTM, dat is de onverstaanbare De Rooy voor RTL7 ;)

FIRE 31-12-2005 00:20

Quote:

Originally Posted by Mark
Conclusie? Dakar is geen echte autosport. Een evenement voor cowgirls en cowboys die leven bij de willekeur van de organisatie?

Benieuwd of RTL7 volgend jaar nog (veel?) geld wil uitgeven aan de Dakar. Wat Wauters is voor VTM, dat is de onverstaanbare De Rooy voor RTL7 ;)

Inderdaad willekeur. Paar jaar terug kregen Franse equipes in zo'n marathon etappa extra benzine.

Indien De Rooy zich helemaal terugtrekt dan is dit ook een klap voor overige Nederlandse deelnemers want ik verwacht dat de aandacht op TV een stuk minder zal worden.

Chauffeur 31-12-2005 10:54

Onze man ter plaatse laat weten dat DAF helemaal niet kan lachen met deze zaak. Ook de andere vrachtwagenconstructeurs hebben hun vragen, "misschien moeten we ons ook eens beraden over het EK Trucksraces, want daar spelen ze hetzelfde spelletje".

Bron: Transporama in Le Dakar 2006

JPMontoya 31-12-2005 11:20

Wat zou die hidden agenda van de FIA dan wel zijn?

FIRE 02-01-2006 21:33

Jan de Rooy denkt toch al weer aan 2007:
Quote:

...
"Als ik volgend jaar ga, en ik zeg áls, dan laat ik vijftien trucks bouwen. Dan worden we met die trucks wel één en twee. Daar gaan we half februari over beslissen. De FIA (Internationale Automobiel Federatie) wil dat er vijftien, gelijkwaardige trucks worden geproduceerd. Nou, dat gaan we dan doen, want zo willen ze het. Maar wel volgens onze eigen homologatie die dan ook FIA-gehomologeerd zal worden. Hoe die trucks eruit zullen zien? Misschien gaan we die wel De Rooy Specials noemen", sprak De Rooy senior vastberaden.
Bron: www.telegraaf.nl

Eygmar 02-01-2006 22:10

als men 15 wagens moet bouwen voor homologatie,hoe heeft AD sport het dan klaargespeeld voor de RAV,of is dat voor deze reeks niet nodig,want denk dat hier toch ook niets nog standaard is ,of iets met een rav te maken heeft

FIRE 02-01-2006 22:35

Quote:

Originally Posted by Eygmar
als men 15 wagens moet bouwen voor homologatie,hoe heeft AD sport het dan klaargespeeld voor de RAV,of is dat voor deze reeks niet nodig,want denk dat hier toch ook niets nog standaard is ,of iets met een rav te maken heeft

Ik denk dat bij de auto's andere regels gelden.

Overigens snap ik ook niet helemaal hoet het bij de vrachtwagens zit. De Nederlandse Ginaf (dit jaar rijdend voor het Hutten team) heeft een Caterpillar motor, echter de normale Ginaf trucks zijn volgens mij helemaal gebaseerd op DAF techniek. Dus hoe ze die Caterpillar motor gehomologeerd hebben snap ik niet.

gwyllion 02-01-2006 22:50

Ik vermoed dat ze gewoon jaren de deelnemers (waaronder De Rooy) hun zin maar hebben laten doen. Vorig jaar hebben ze echter voor het eerst in gegrepen. De diskwalificatie van Beckx was een eerste signaal. Misschien na klachten van concurrentie of op eigen initiatief.

Ik heb ergens gelezen dat ze bij De Rooy goed genoeg wisten dat ze problemen zouden krijgen met de homologatie, maar dat ze gewoon geprobeerd hebben in de hoop toch toegelaten te worden...

Mark 03-01-2006 01:40

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Misschien na klachten van concurrentie of op eigen initiatief.
...

Concurrentie? Die Kamaz-cowboys zijn zeker roomser dan de paus :D Naar nu blijkt heeft de Rooy in de vroege zomer van 2005 al de eerste aanwijzigingen gehad dat het qua homologatie niet helemaal snor zat. Dat een andere FIA-pipo dan in december doodleuk zegt dat alles in orde komt is mij een raadsel.

Tja, De Rooy heeft de reglementen willen tarten (en zo moet het ook) en heeft dit keer verloren. Benieuwd of hij dan die 15 "De Rooy" Specials gaat bouwen...........en alles en iedereen van de kaart gaat vegen.

gwyllion 03-01-2006 09:22

Quote:

Originally Posted by Mark
Concurrentie? Die Kamaz-cowboys zijn zeker roomser dan de paus :D

Die Kamaz zijn natuurlijk ook echt prototypes, maar er worden er blijkbaar wel 15 van gebouwd. Misschien moet FIA die homologatie vereiste gewoon afschaffen zoals bij de T2 wagens.

Mr.Dallara 03-01-2006 16:27

Quote:

Originally Posted by FIRE
Ik denk dat bij de auto's andere regels gelden.

Overigens snap ik ook niet helemaal hoet het bij de vrachtwagens zit. De Nederlandse Ginaf (dit jaar rijdend voor het Hutten team) heeft een Caterpillar motor, echter de normale Ginaf trucks zijn volgens mij helemaal gebaseerd op DAF techniek. Dus hoe ze die Caterpillar motor gehomologeerd hebben snap ik niet.

Ik hoop dat er bij de auto's andere regels gelden, want anders zouden er veel niet mogen starten hebben denk ik... ;)
Enkele wagens waarvan ik betwijfel dat er volgens geen 15zijn:
- De Hummer van Gordon
- De buggy's van Schlesser
- De RAV 4's van AD
- De proto Touareg's van VW
- De proto Pajero's van Mitsu
- ...

gwyllion 03-01-2006 16:45

Quote:

Originally Posted by Mr.Dallara
Ik hoop dat er bij de auto's andere regels gelden, want anders zouden er veel niet mogen starten hebben denk ik... ;)

Er zijn 2 klasses bij de wagens:
  • T1 = Series Cross-Country Cars
  • T2 = Improved Cross-Country Cars
Zoals de naam laat vermoeden, zijn T2 echte prototypes (buizenframe + CF body) waar geen homologatie voor vereist is. T1 wagen vereisen de bouw van minstens 1000 examplaren.

Bramzel 03-01-2006 16:53

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Die Kamaz zijn natuurlijk ook echt prototypes, maar er worden er blijkbaar wel 15 van gebouwd. Misschien moet FIA die homologatie vereiste gewoon afschaffen zoals bij de T2 wagens.

Zou helemaal geen gek idee zijn, misschien zien we dan weer van die brute woestijn-trucks zoals waar Jan de Rooy in de jaren tachtig mee scoorde.

gwyllion 03-01-2006 16:58

Quote:

Originally Posted by Bramzel
Zou helemaal geen gek idee zijn, misschien zien we dan weer van die brute woestijn-trucks zoals waar Jan de Rooy in de jaren tachtig mee scoorde.

Dubbele cabine, meer dan 1000 pk, enz. En dodelijke ongelukken :no:

FIRE 03-01-2006 18:04

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Er zijn 2 klasses bij de wagens:
  • T1 = Series Cross-Country Cars
  • T2 = Improved Cross-Country Cars
Zoals de naam laat vermoeden, zijn T2 echte prototypes (buizenframe + CF body) waar geen homologatie voor vereist is. T1 wagen vereisen de bouw van minstens 1000 examplaren.

En er is toch ook nog een "buggy" klasse (2wd)? Of valt deze tegenwoordig onder T2?

Peter Baert 03-01-2006 18:48

Eigenlijk is het net andersom.

:)

T1 is voor "gewijzigde" alle terrein-voertuigen:
- T1.1: benzine
- T1.2: diesel
- T1.3: buggy, diesel en benzine

T2 is voor "serie" alle terrein-voertuigen:
- T2.1: benzine
- T2.2: diesel

T4 is voor "serie" vrachtwagens (er moet dus een serie of reeks van geproduceerd zijn)
- T4.1: trucks 4x4 met motor op de vooras
- T4.2: trucks 6x6 of 8x8 met motor op de vooras.

zie reglement op dakar.com.

:)

gwyllion 03-01-2006 19:17

Okay, het staat gewoon fout op de FIA website.

Zie maar eens op http://www.fia.com/sport/Regulations/ccrallyregs.html. Daar staatIn de PDFs zelfs staat het inderdaad omgekeerd: series = T2 en improved = T1.


All times are GMT +2. The time now is 06:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.