![]() |
[Round 3] 2006 Foster's Australian Grand Prix
Dit weekend weer een GP en er gaan al geruchten dat ze bij ferrari weer in de problemen zitten met hun motoren.
|
En bij Williams/Cosworth zouden de problemen met de motoren opgelost zijn. Dat belooft voor Rosberg.
|
Vrije Training 1.2
Pos. Rijder Team Tijd Ronden 1 A. Davidson Honda 1:26.822 28 2 A. Wurz Williams 1:26.832 27 3 R. Kubica BMW 1:27.200 25 4 J. Button Honda 1:27.213 12 5 F. Alonso Renault 1:27.443 14 6 M. Schumacher Ferrari 1:27.658 16 7 K. Räikkönen McLaren 1:27.773 16 8 R. Barrichello Honda 1:28.075 20 9 JP. Montoya McLaren 1:28.200 15 10 F. Massa Ferrari 1:28.227 17 11 G. Fisichella Renault 1:28.280 11 12 J. Villeneuve BMW 1:28.440 22 13 D. Coulthard Red Bull 1:28.531 18 14 M. Webber Williams 1:28.860 18 15 N. Heidfeld BMW 1:29.053 5 16 J. Trulli Toyota 1:29.138 20 17 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:29.196 18 18 R. Schumacher Toyota 1:29.379 16 19 T. Monteiro Midland F1 1:29.713 21 20 R. Doornbos Red Bull 1:29.876 32 21 C. Klien Red Bull 1:29.879 9 22 N. Rosberg Williams 1:29.933 11 23 N. Jani Scuderia Toro Rosso 1:30.686 26 24 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:30.734 14 25 C. Albers Midland F1 1:30.830 18 26 Markus Winkelhock Midland F1 1:31.260 25 27 T. Sato Super Aguri 1:32.556 27 28 Y. Ide Super Aguri 1:34.224 22 |
Davidson zoals we gewoon zijn geraakt, de snelste op vrijdag.
Het ziet er weer naar uit dat er enkele teams er goed voorstaan. Hopelijk kunnen de Mclarens dit weekend tonen wat ze echt waard zijn! |
de slechte kwalificatie van Ferrari is na de wanprestatie in Maleisië een verdere indicatie dat de Scuderia in Bahrein heeft kunnen profiteren van 2 dingen:
1. Renault had de kwalificatie nog niet door en kwalificeerde Alonso en Fisichella op respectievelijk 4 en 9. 2. Ferrari had in het testseizoen genoeg info kunnen verzamelen op het circuit zelf, wat hen een voordeel opbracht. Maleisië was door de motor al een flinke opdoffer, maar dit is gewoon als slecht te bestempelen; Schumacher kwam snelheid tekort en Massa gaat verder op z'n Sauber-elan: af en toe snel, maar vaak van de baan. Ik vrees dat Ferrari zich dit seizoen zal mogen concentreren op de positie van achtervolger, en in de strijd mag gaan met Honda en McLaren voor P2. Waarbij Honda veruit een betere indruk laat dan Ferrari, waarbij Button een betere indruk laat dan Schumacher, waarbij Barrichello en Massa beide in de schaduw verdwijnen. Voor de rest: Toyota op de weg terug, Button maakt duidelijk dat hij de nummer 1 binnen Honda is, BMW en Williams draaien mooi mee en Ide is echt wel fameus traag. |
Intressante Qualifying...
Ferrari stelt zwaar teleur...Massa zal dringend eens volwassen moeten beginnen rijden...Na zoveel ervaring nog altijd zo'n foute maken... Voor McLaren zat er meer in in de qualifying had ik het gevoel..Montoya was in z'n laatste run echt snel maar maakt in de laatste 2 bochten kleine foutjes... Button zeer strak en een verdiende pole... Renault is zoals te verwachten bij de pinken. Opvallend dat Alonso al voor de 2x de duimen moeten leggen voor Fisico in de Qualifying. Ide. 3x spinnen in 1 rondje. Levensgevaarlijk die man om naast te rijden, Barrichello valt door Ide af in de eerste sessie van de Qualifying. Hopen op regen morgen en een overwinning van local man Webber !!! |
Montoya had misschien last van zijn banden na de spin.
rosberg ook pech gehad met de regen in de laatste minuten. Massa te fel over de curbs.De auto is zacht afgesteld en misschien vandaar dat de auto snel in een spin gaat.Zie montoya. Barrichello de grootste pechvogel in mijn ogen. hij had in de eerste sector de snelste tijd met enkele tienden onder de tijd. In sector 2 ging die wagen van aguri suzuki niet aan de kant en een pak tijd verloren.:frusty: |
Quote:
euhm nog een vraagje. schumacher reed de 11de tijd maar omdat villeneuve 10 plaatsen achteruit, betekend dit dat schumacher nu nog mag bij tanken of niet (zou wel stom zijn als dat niet mocht dan wordt hij bestraft omdat de bmw motor problemen had.. ) |
neen, hij wordt dan bestraft omdat hij trager is als de BMW, wat gewoon logisch is. hij krijgt die 10de plaats gewoon in de schoot geworpen omdat die BMW problemen had
|
Schumacher mag gewoon tanken wat hij wil. Villeneuve mag dat echter niet.
|
Ik begrijp die tank regeling nog niet zo goed, ik zal dat toch eens opnieuw moeten opzoeken en lezen.
|
wat een race :eek: jammer dat schumi is gecrashed (ook al is daarmee de grootste warboel begonnen) wel enkele grappige voorvallen montoya wat spint in de opwarm ronde.. schumi in de toyota box :D ...
|
Shumi wist waar hij moest gaan vieren.Bij toyota:applaus:.
Deze race was een specialeke:crazy: . Tal van ervaren rijders die crashen. Slechts 1tje waar van de motor begeeft. Button:frusty: ,net in die voorlaatste bocht en blijven door knallen:worship: . Fisico die liet zien dat die met een F1 kan driften:D . tja,ferrari en schumacher....the ultimate disaster. Montoya ook in de fout maar kon hem wel recht houden. het leek wel iets met die snelheidsbegrenzer die op sprong,maar verder? Kimi die toch weer tot de laatste seconde blijft knallen,met een snelste ronde. Bmw pakt weeral mooie puntjes mee. Hoewel de meeste teams toch wat sneller zijn redden ze zichzelf weer door het veld. |
WAT EEN RACE !!
Ongelooflijk veel crashes, inhaalmaneuvers, sensatie, spanning...zo krijgen we ze niet vaak. Amai, amai. En toch blijft de overwinnaar Fernando Alonso, die op cruise control naar zijn tweede titel rijdt. Raikkonen kwam tekort, de Honda faalt fameus, Ferrari beleeft een afgang als nooit tevoren, en Fisichella is vanouds de Renault met pech. TOP: -Alonso: goede start die zorgde voor zijn overwinning. Direct voorbij Button en dan was het achtervolgen voor de rest. Goede beslissing om direct te pitten tijdens de SC van Schumacher. Onklopbaar dit seizoen, ongetwijfeld. -Raikkonen: zal al blij genoeg zijn eens te kunnen finishen. Hopelijk zorgt hij nog voor spanning in het seizoen. -Ralf Schumacher: Toyota is terug, de problemen lijken opgelost. Ralf profiteerde natuurlijk wel van de talloze opgaves, maar toch een puike prestatie, zeker mét die Stop and Go ! Knap. Jammer voor Trulli, natuurlijk. -BMWSauber: beide wagens in de punten, en vooral verdiend voor Heidfeld, die het voornaamste slachtoffer was van de 2de SC-periode; in de hectische rommel laten passeren. -Scott Speed: De ervaren Coulthard in het Red Bull A team kunnen afhouden. -Sato: in een Super Aguri Barrichello en Coulthard afhouden ? het kan ! verbazend. FLOP: -FERRARI: Schandalig slecht. Gebrek aan snelheid en flaterende coureurs. Massa kon niks aan de startcrash doen, maar had het in feite gisteren al vlaggen in de kwalificatie. Schumacher maakt onder druk een énorme fout, die Vermersch liet denken aan Hakkinen in Imola. Met enig verschil dat Hakkinen aan de leiding lag. Schumacher helemaal niet, in gevecht om plaats 5 (!) Nee hoor, Ferrari is niet terug. Bahrain was, zoals gezegd, een profiteren van de slechte kwalificatie van Renault en de preseason tests in Bahrain. -Williams: Webber valt uit aan de leiding voor eigen volk. Het mooiste moment wordt het beschamendste moment. Hydraulics ? Misschien wel te weinig in de tank...dat weet je nooit. Rosberg was slachtoffer van de Klien-start. -Montoya: Ik ging neer toen hij die leuke spin maakte in de grid-opstelling. Ross Brawn ook. Zelden zo gelachen. En dan het maar uitleggen als hij ook ietske te ver over de kerbs gaat. Face it Juan Pablo, dat mag niet gebeuren ! Lammens hoorde hem op woensdag zeggen dat hij de race ging winnen. Hij heeft in ieder geval veel volk ingehaald, in de formatieronde :D -Honda: Tja, starten op pole, en nu de kater. Ik vergelijk Honda graag met Ferrari: ze zijn er wel, maar dan voor posities als 4 of 5. Barrichello onzichtbaar naar z'n eerste punten in z'n derde race, kun je nauwelijks positief noemen, toch ? -Ide: In een leerperiode ben je niet 3à4 seconden trager dan je ploegmaat. Gebuisd. -Klien: duwde duidelijk Massa tegen Rosberg in de eerste bocht. Ging daarna roemloos het decor in. -Midlandf1: speelde een rol in de laatste SC-periode. Achterliggers... Ik ga een dagje moeten bijkomen van deze race. Met dank aan, in willekeurige volgorde: Klien, Schumacher, Montoya, Button, Liuzzi... Meer van dat ! Finish |
Ja Finish , wat een race. kga niet alles herhalen wat jij al zei.
Maar toch een ding, kvind het echt spijtig wat Button overkomen is, op 20 meter van de finish stond hij stil echt spijtig. |
Leuke race
Top: - Renault (met name Alonso) Hij is duidelijk the man to beat dit jaar. Middelmaat: - Raikkonnen (kon toch echt geen vuist maken) heeft geluk met de Safety cars dat hij z'n neus kan laten wisselen. - Ralf Schumacher (Ralf heeft deze plek uitsluitend te danken aan de gunstige SC periodes voor hem in de race) - Montoya (Reed sterk - de safety car periodes waren we in z'n nadeel - wordt nog eens aangetikt door Ralf na de herstart van de laatste SC periode) kan meegespeeld hebben in z'n uitvallen. - Heidfeld mooi gereden ZWAK - Ferrari - Massa kon wel niets doen aan z'n uitval. Schumacher reed duidelijk met een onbestuurbare wagen rond. en in het Albert Park staat de muur dicht bij...het moest er is van komen. - Button liet het echt afweten - Williams hebben een sterk pakket maar zitten ook in de hoek waar de klappen vallen RAAR: Zoveel schuivers en uit de bocht vliegen (kan me niet herrineren dat dit andere jaren in Melbourne het geval was) Conclusie na 3 GP's: Renault is het te kloppen team (én met name Alonso) McLaren zal ongetwijfeld de grootste concurrent worden voor de wereldtitel. Ferrari kan zijn goede prestatie van de 1ste GP moeilijk doorzetten Williams heeft een goede auto maar het komt er niet uit Midland (geef ze AUB geen toegang tot het kampioenschap in 2008) zo zwak!!! |
Wat kimi betreft moet ik wel wat zeggen.
Hij had last van onderstuur en dat was de reden dat ze de neus hebben vervangen.Wie heeft de snelste ronde?Bekijk het eens;) .1.26.045 voor kimi. Barrichello had problemen met de remmen. En met button vermoed ik dat hij problemen had met de auto. In het begin draaide die nog mee met de tijden van de top 5 maar na verloop van tijd zakten de tijden en plofte zijn motor. Zelfs barrichello draaide sneller. Toyota is niet terug. Ralf heeft gezegd dat het merkbaar was aan de rondetijden en dat ze nog steeds teveel achter zitten op de top teams. |
verdere nieuwtjes:
-Coulthard wil Speeds puntje afpakken omdat de kerel hem ingehaald heeft onder de gele vlag en de beelden het zullen bewijzen. -Fisicos motor sloeg af bij de start, daarna had hij totaal geen info meer op z'n schermpje en moest hij aan het team via de radio vragen hoeveel benzine hij nog had (vandaar ook een van die radio-boodschappen) -Schumacher becommentarieert zijn knal tegen de muur op f1total.com 'Dumm gelaufen für mich! Das habe ich sicher nicht so gut gemacht..." De oorzaak van zijn mislukte race zijn de welgekende 'Reifenproblemen'. Net toen de banden zich wat beter gingen gedragen knalt hij zijn Ferrari op z'n Hakkinens in de muur. -Button kon de race nog finishen, maar werd verteld zijn wagen nog voor de eindstreep te parkeren zodat hij de motor kon vervangen voor Imola. Hij had nog makkelijk over de streep kunnen bollen voor een 6de plaats, volgens Nick Fry. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
wel jammer van speed maar die zal in de loop van het jaar nog wel eens een puntje pakke.. (hoop ik) |
speed heeft ook nog een boete gekregen van 5000$ wegens "abusive language towards another driver" na de race
|
Help!
Heeft er iemand de race op video of op een andere manier opgenomen, en zou ik die is kunnen zien? Tot hiertoe heb ik enkel een samenvatting gezien van een klein half uur, niet genoeg om het overzicht van heel de race te kunnen zien |
Quote:
Hehe, zou het tegen iemand van red bull racing geweest zijn? ;) |
Quote:
|
TOP: Renault: weer een perfect weekend, op het (redelijk goed rechtgezet) startprobleempje van Fisichella na.
FLOP: weeral Ferrari, weeral commentaar overbodig... |
Quote:
|
Quote:
|
:applaus: Ja, hoe moet je zo’n race nu beoordelen:confused:
Spannend waren voor mij vooral de eerste 20 ronden met voldoende strijd op de baan. Ook de laatste 5 ronden mochten er wezen, omwille van het duel Button – Fisichella, met helaas een vurige afloop:( De rest van de race was niet zozeer spannend, maar eerder spectaculair, dramatisch en bij momenten rommelig. Alles bij elkaar toch voldoende om de strijkplank aan familie over te laten, kwestie van geen kledingstukken te verbranden:rolleyes: Finish heeft het meeste in de hem kenmerkende stijl reeds passend beschreven:applaus: Toch wil ik nog het volgende toevoegen. Onze regering denkt er sterk over na om de mogelijkheden op brugpensioen terug te schroeven, wel, voor volgende lieden mogen ze dan toch wel een uitzondering maken: · Michael Schumacher: het in ronde 45 moeten afleggen tegen Liuzzi in een STR, moeite hebben met Speed in eveneens een STR en nadien via een kapitale stuurfout de muur in.:no: · Rubens Barichello: vanuit de coulissen vertrokken en daarna niet echt de maat kunnen nemen van Sato in een tweederangs-Honda Deze brave man heeft voor mij zijn beste dagen gekend bij Stewart, waarna zijn onmiskenbaar talent gesmoord werd bij Ferrari. Het jammere is dat hij nog steeds niet heeft aanvaard “slechts” een knecht te zijn. · David Coulthard: een RBR die met z’n Ferrari krachtbron niet in staat is sneller te zijn dan de B-ploeg van Toro Rosso. Ja, ook dit jaar wordt hij vermoedelijk geen WK. · Jacques Villeneuve: niet in de kijker geweest, wel punten gescoord. Toch stilaan vergane glorie. Het brugpensioen moet (voor sommigen) behouden blijven:rolleyes: |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Ik zoek hier eigenlijk niets qua 'grootheid' achter. Ik vind het namelijk redelijk logisch dat als je na een miserabel weekend eindelijk eens mag meestrijden om een paar punten, je banden eindelijk op temperatuur komen en je dan de wagen in de muur knalt, er maar één logisch gedrag is: balen. Als ik zoiets zou forceren, zou ik fameus kwaad zijn op mezelf en zeker niet uit de auto stappen met een gevoel van 'goh, kan gebeuren, volgende keer beter' en het zodoende 'sportief' oppakken. Waarom zou je dan nog de halve pitstraat een lijdensweg moeten afleggen die live door miljoenen kijkers bekeken wordt ? Bovendien zie je hier eens te meer dat Schumacher nog gemotiveerd genoeg is; hij pusht tot de limiet (en zelfs erover) en als het misgaat legt hij zich er moeilijk bij neer. De sportieve reactie kwam achteraf, toen hij zich in persconferenties bij de tifosi verontschuldigde voor iets wat hij een domme fout noemde. Ik vraag me af wat Mario dan verstaat onder de 'andere reactie'. Naar het publiek wuiven van 'hé, kijk, daar staat nu mijn Ferrari ! Wil er iemand een brokstukje ?'. Of de pitstraat doorlopen om jezelf door de vele F1fanaten die het nie zo met de Duitser hebben vanachter hun strijkplan te laten uitlachen ? Montoya ging na zijn schuiver in dezelfde bocht een tijdlang mekkeren bij de pitcrew, en maakte aan de camera duidelijk dat hij mocht opkrassen. ach, alles is subjectief, he. Wat die fout betreft: het wordt meer en meer duidelijk dat sinds 2004 de wagen tegenvalt, onze Schumacher zijn snelheid en efficiëntie fameuze deuken heeft gekregen. De motivatie is er nog, maar het jarenlang makkelijk zeges binnenrijven heeft hem duidelijk geen goed gedaan. Toen hij in Bahrain die pole scoorde, zag ik even die vonk terug die hij van '97 tot 2000 had in de underdogpositie, maar het rijk van Schumacher en Ferrari is enorm verzwakt door de inval van Renault, McLaren en Honda. Exit Schumacher 2007. |
Allereerst, ik was aan het strijken, dus het kan zijn dat me iets ontgaan is, omdat ik met twee dingen tegelijk bezig was en zoals sommigen menen, kunnen mannen dat niet (goed) :D.
Ik zag het echt als verdwijnen als een dief in de nacht. Dan vind ik inderdaad de reactie van Montoya volwassener, want die had zich ook serieus belachelijk gemaakt blijkbaar (ik heb dat niet gezien). Hij liep niet weg om in een hoekje te gaan huilen, maar probeerde te begrijpen wat er was gebeurd en ging het bij zijn team uitleggen. Wat hij precies zeide weet ik ook niet. Van een grote meneer verwacht ik een reactie als (hoofd rechtop, de anderen trotserend): "ok, ik heb een fout gemaakt, kan gebeuren. Stom van me. Laat ons hopen dat dit niet meer gebeurt. En laat mij nu gerust (zeveraars, pershaaien :D)/naar mijn garage gaan." Iets in die trant. |
Quote:
(natuurlijk, de ferrari-box ligt naast de toyota-box, maar dan nog) persoonlijk vond ik de reactie van de pitcrew van Montoya minder. enkel de 2 mensen waartegen hij iets zei gunden hem een blik... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
ei zo na lagen ze bij McLaren ook hoog :D Als je Massa erbij rekent natuurlijk niet. Die ontdekte de muur dit weekend tweemaal van dichtbij. |
Tja, de Schumi-aanhangers zullen wel zeggen :"JPM stoot zich 2 maal aan dezelfde steen". Klopt, maar dan kan je daar tegenover stellen dat JPM zijn McLaren wél nog onder controle kon houden daar waar zowel Schumi als Massa de boel finaal in fritten reden. Allemaal op dezelfde plaats.
En wat Schumi betreft, ik mag eerlijk zeggen dat ik hem nog niet dikwijls op een blunder of stuurfout kunnen betrappen heb. Maar zoals hij dit weekend bezig was kon zelfs ik niet geloven. Telkens hij ergens het gras instoof dacht ik "dit loopt verkeerd af". En wat niet kon uitblijven, gebeurde. Hij ging over de limiet en de race was over. Ik wil geen onheilsprofeet spelen, maar er zijn teveel toevallige gelijkenissen met Senna, 12 jaar geleden, om niet even de vergelijking te maken. Toen maakte ook Senna in Brazilië een stuurfout omdat hij onder druk stond van met name Schumi en was de race over. Eén race later wou hij orde op zaken stellen in Imola, maar liep het helemaal fataal af. Nu, 12 jaar later, staat de GP van Imola weer voor de deur en zit Schumi in een gelijkaardige positie (de jonge Schumi is nu de jonge Alonso geworden). Hopelijk herhaalt de geschiedenis zich niet... Nochtans komt het getal 12 altijd terug als we een rekenkundige rij bekijken wat het verongelukken van grote kampioenen betreft : 1958 : Mike Hawthorn (Ferrari) + 12 jaar : 1970 : Jochen Rindt (Lotus) + 12 jaar : 1982 : Gilles Villeneuve (Ferrari) + 12 jaar : 1994 : Ayrton Senna (Williams) + 12 jaar : 2006.... |
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 08:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.