![]() |
Guino Kenis: Ook Niels Lagrange heeft me aangenaam verrast. Die kerel is amper 15 jaar en dook meteen onder de 1’50”.
Quote van op pitstoptv.be SORRY, hoeveel ik ook van de autosport mag houden maar ik HAAT het om te lezen dat een 15 jarige met een Z4 M mag cruisen over Zolder terwelijk IK voor mijn GEWOON RIJBEWIJS moest wachten tot 17/18 jaar... Kan iemand mij eens serieus uitleggen waarom een jong snaapje mag racen met zo'n bolide en je voor een rijbewijs tot 18 moet wachten... SOrry voor off the pic maar moest ik toch wel even kwijt... |
Quote:
|
Quote:
Mijn punt is heel simpel, eerst rijbewijs halen, daarna race licensie... Lijkt dit niet logisch?? :confused: |
Quote:
15 jaar is jong, maar als 16 algemeen geaccepteerd is kan 15 ook wel. Op het circuit wel te verstaan, voor de openbare weg moet 18 echt als een minimum gehandhaaft worden. |
Ik heb Niels Cox zijn eerste lessen op het circuit gegeven. Hij was toen 15 en had met een wagen nog nooit sneller als in 2e versnelling in het veld gereden.
Ik kan je vertellen dat hij beter reed dan 80% van de mensen waar ik tijdens Eran ooit aan lesgegeven heb. Op het einde van dag 1 waren we zelfs aan het trainen op het zo laat mogelijk remmen e.d.... Volgens mij moet dit wel kunnen, maar dan onder begeleiding... |
Quote:
want als dan 15 geaccepteerd wordt, kan 14 ook wel. en als 14 geaccepteerd wordt, kan 13 ook wel. enzoverder. |
In het geval van Niels Lagrange kan je moeilijk zeggen dat er problemen mee zijn. Deze kerel heeft vorig seizoen zich toch serieus laten opmerken bij de Legend Cars (dacht ik toch). En tja, toen was hij dus nog jonger en heb ik bij mijn weten niemand iets horen zeggen over die leeftijd. Dat hij nu met een Z4 van G&A zou rijden komend seizoen mag geen probleem zijn, aangezien die Legend Cars toch bekend stonden als kleine bommetjes niet waar?
|
Quote:
Ga je als je die klein mannen (ik weet het, ben zelf zo oud geweest en zou kwaad geworden zijn als ze dat tegen mij zeiden :+) al zo vroeg op circuit laat rijden, niet nog meer de situatie bij verkeersongevallen creeëren waarvan ze in de pers kunnen zeggen "de betrokken bestuurder was weer een rallypiloot" ? Wat een lange vraag. Heb ooit 's ergens gehoord dat merendeel van de ongevallen op de weg door mensen met een race-licentie veroorzaakt werden. Don't shoot me ! Ik ben hier niet iedereen over dezelfde kam aan het scheren. Gaan die klein mannen niet in een verkeerssituatie denken "pfff, ik heb toch x jaar circuit-ervaring, mij kan niks gebeuren" ? |
Pfff, die Niels Lagrange is een ouwe lul vergeleken bij John Edwards ;) Die maakte zijn debuut op 14-jarige leeftijd in de FRenault 2000 als Red Bull coureur. Zijn eerste testen legde hij af naar ik meen op 12-jarige leeftjd.
Even zonder aanzien des persoons vind ik persoonlijk dat je je debuut pas mag maken op 18-jarige leeftijd. Waarom? Laat die kinderen nog even in de luwte leven, geef ze de tijd. Hebben ze ook nog wat meer tijd om te rijpen op diverse (geestelijke) vlakken. Daarnaast wil ik niet weten wat de pers gaat schrijven als een minderjarige tijdens een ongeval om het leven komt op het circuit. Dan halen we de voorpagina van elke krant. Zie de schandaalkoppen al voor me ;) Dat standpunt neem ik niet alleen in voor autosport maar ook voor alle andere sporten. Tennis? Pas vanaf 18 jaar op het centre-court van Wimbledon, op de grasmat bij Ajax of Anderlecht of welke zwemmer dan ook in het olympisch zwembad. Achterstand lopen ze niet op want als iedereen op 18-jarige leeftijd mag debuteren zijn de omstandigheden voor iedereen gelijk. Ze leren het vak maar in de jeugdafdelingen, voor de autosport is dat dan de karting ;) |
Amen:applaus:
|
Quote:
Maar ik volg Mark 100% hij geeft hier een paar zéér sterke feiten die je moet in acht nemen voor je een -18 jarigen met een racebolide laat rijden. Of het nu al dan niet een talant is... vanaf 18 je rijbewijs, is mooi... 1 x je dat hebt, gan dan maar eens voor je race licensie, en zoals Mark zegt tot 18 maar goed oefenen met het karten hé. |
Zelf vind ik dat je mag deelnemen als je 18 jaargang bent (+ misschien een rijbewijs) zodat je je licentie kan halen. Natuurlijk kan er uitzonderingen maken voor jongere coureurs. Bijv 16de jaargang als je genoeg ervaring hebt.
Maar wat is jong. Nico Rosberg deed zijn eerste F1 test al toen hij 17 was :O. |
Minimum leeftijd voor mij is 15jaar hoor.
Hoe kan men anders op jonge leeftijd, 18 tot 21, al in de koninginnenklasse rijden? Mvg... |
Quote:
Voor dat ze zo'n zitje krijgen hebben ze al iets laten zien. In de karting of hier de lagends. En inderdaad hij zal misschien wel is een jeugd zonde maken,maar deze gasten weten goed wat ze willen en waar ze mee bezig zijn. En zal door Gino zeker streng in het gereel gehouden worden. En Gino kan dit, bekijk Michael maar daar zijn de scherpe kantjes ook groot en deels bij gewerkt. En waarom niet op het circuit en wel karting zie hier het veschil niet. Als hij nu zegt ik het zoveel circuit ervaring als hij zijn rijbewijs haalt dan zegt hij dat ook na zoveel jaren karting. |
Quote:
Eerst en vooral: welk percentage van de weggebruikers heeft er een race-licentie? Zeer, zeer weinig. Hoeveel ongevallen gebeuren er per dag/week in België? Ik vrees meer dan dat er race-licenties zijn... Als je het volledige pakket van mensen met een rijbewijs neemt, dan kan 95% daarvan een auto 'bedienen'. 5% kan met een auto 'rijden'. Als iemand op zijn 15 jaar een Z4M op die manier rond een circuit krijgt, dan denk ik dat hij ook op de openbare weg wel zijn plan zal kunnen trekken. Op een circuit rijd iedereen wel in dezelfde richting, maar qua inzicht in bepaalde situaties en het anticiperen daarop moet een wedstrijdsituatie toch ook niet onderschat worden hoor. Serge |
Quote:
Op je 18 beginnen met BEC en ca je 20ste na 2 jaar race ervaring in Belcar Original mee rijden lijkt mij OK. Begrijp niet goed waarom jullie het zo willen forceren... |
Hoe jonger men iets aanleert hoe beter en gemakkellijker dit gaat...
Een persoon van 15 jaar die op een deftig niveau kan meedraaien in een circuitcompetitie kan volgens mij een stuk beter met een auto rijden dan iemand die op zijn 18 jaar met de rijschool heeft leren rijden... |
Quote:
Mocht het dan op een of andere manier gelimiteerd worden, dan desnoods op basis van wagenvermogen. Tot 18 niet in wagens met een grotere motor dan 2 liter bijv. Maar ook daar ben ik niet echt voorstander van; Als iemand dusdanig talent heeft dat hij op een uitzonderlijke manier met een racewagen overweg kan moet je hem niet gaan belemmeren met gezeur over zijn leeftijd. |
Quote:
|
Quote:
|
ik heb al veel, heel veel mensen lessen gegeven op circuits.
En ik kan u zeggen dat iemand van 14 of 15 er sneller mee weg is. Mensen van 45 die beginnen te race krijg je met veel moeite iets aangeleerd. Eerst moet je beginnen met heel veel dingen af te leren om dan terug op te bouwen. Ik denk dat je geen vergelijking mag maken tussen rijden op circuit en een rijbewijs voor de openbare weg. en ik denk dat de jongeren die nu zo sterk van leer trekken tegen deze jonge piloten gewoon jaloers zijn... |
Quote:
Mvg... |
Te vroeg en niet te vroeg.
Voor mij verdient die jongen een kans om te racen. Maar dan wel in de formule renault. Belcar gaat te hard om te leren racen. En beginnen met karten. Je moest eens weten hoeveel talent er in belgie zit;) . |
een formule renault gaat sneller dan een BMW Z4 hoor
|
Quote:
En zowiezo zijn er bij autosport steeds grote budgetten mee gemoeid. Die gasten rijden dus (meestal) wel met hun koppeke, willen ze hun wagen iet of wat sparen... |
Je zou blij moeten zijn dat bepaalde mensen investeren in jong talent. Als je moet wachten tot je 18de om te racen, kan je nooit op je 20ste in een groot kampioenschap terecht op wereldniveau. Trouwens, Niels is niet de enige piloot die ooit in de Belcar aan de bak komt/kwam zonder rijbewijs. Maxime Dumarey is momenteel 18 en staat aan de vooravond van zijn debuut in de Nascar Busch Series. Vorig jaar een gans seizoen EK GT3 gereden bij Tech9 op 17-jarige leeftijd.
|
Moeten piloten niet beschikken over een geldig rijbewijs?
Hoe doet men dat dan voor die jongere gasten? En ik vind dat het eerst aan de ouders ligt of ze al dan niet hun jonge spruit in zo'n wagen laten toeren |
Quote:
Mvg... |
Quote:
Rally is een andere zaak. Daar rijd men op de openbare weg, dus daar is wel een geldig rijbewijs (en een licentie) noodzakelijk. |
ja oke maar ik dacht dat men moet aangeven welk rijbewijs je hebt
enz. op de documenten van je renstal. |
Je behaalt niet zomaar een licentie. Theoretische en praktische proeven. Je komt er heus niet met een brevet van 25 m. schoolslag
|
Daarmee dat fietserke Virenque in een GT Viper mocht stappen in 2005 tijdens de 24u van Spa zeker?:+
Neenee dat is een andere discussie, maar die "amen:applaus: " van mij over Mark's post was volledig positief bedoeld. Ik ben het met hem op alle fronten eens. En dan vooral over het punt als er iets fout gaat. Ik zie de pers al bezig als een 15 jarige sneuvelt in een wedstrijd... En waarom is de drang er toch om met alles steeds vroeger en vroeger te beginnen. Ik vind die evolutie van de maatschappij ronduit zorgwekkend.... Vroeg rijp is in veel gevallen vroeg rot:) |
Dat punt over misgaan vind ik niet opgaan. Dat haalt in negatieve zin zowiezo de media en veroorzaakt een discussie, of dit nu een 15-jarige is of een 55-jarige. Het zal altijd gaan om hoe het ongeluk gebeurt is, niet om wie er verongelukt is.
Verder vind ik ook het punt vroeg rijp en vroeg rot uit de lucht gegrepen; waar baseer je dat op? En je kan stellen waarom zo vroeg beginnen, ik zeg dan waarom wachten? Als iemand de middelen, de motivatie en de mogelijkheden heeft, en daarnaast ook nog een gezond portie talent, waarom zou je hem dan moeten tegenhouden? Ik zie dat als een tragische manier om jeugdig talent hun mogelijkheden te ontnemen. |
Quote:
Ik hoop natuurlijk niet dat zoiets gebeurt, maar stel 'als' het eens gebeurt wat altijd kan in een sport als deze... zit je wel met een zwarte wolk boven je hoofd hoor... |
en nu ikke : "amen"
ik heb het vroeger altijd raar gevonden dat je over "een geldig rijbewijs" moest beschikken om te racen. De twee dingen hebben weinig met elkaar te maken, we rijden op circuit met voertuigen die een beetje lijken op die die we op straat gebruiken, maar verder stopt de vergelijking wel. Als Niels Lagrange het vertrouwen van Guino krijgt en blijkbaar nu al snel onderweg is, dan kan ik alleen zeggen..... Proficiat !!!:applaus: Wat is (op dit gebied) uiteindelijk het verschil tussen karting en autosport? Wat mij betreft weinig. |
Wat moeten we dan eigenlijk zeggen van 4-5 jarigen die in een 80cc 2 takt kart zitten? Minder gevaarlijk dan in een auto? Dacht het niet.
|
In de hele discussie komt enkel de leeftijd en verantwoordelijkheid (van jonge mensen) terug. Indien iemand goed wordt begeleid en lichamelijk fit is zie ik geen enkel probleem, echter bij veel van mijn leeftijdsgenoten ontbreekt het met regelmaat aan verantwoordelijkheid, er zijn genoeg gele vlag situaties op te noemen die geneneerd zijn, en over lichamelijke fitheid maar niet gesproken;) .
|
Wel ik rij zelf al van mijn 15j op het circuit, en ik was net 16j geworden wanneer dat ik mijn eerste wedstrijd reed, wel kijk.
Ik heb nog geen groote ongevallen veroorzaakt(denk ik) nee; het gaat allemaal hoe volwassen je bent aan een bepaalde leeftijd daar draait alles om, je hebt veel grote talenten en ze zijn zeer snel maar kunnen met moeite 5 ronden rijden zonder ongevallen dat is mijn mening En laat diene gast gewoon met rust thanks |
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 17:54. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.