Quote:
Originally Posted by marcel
hij moet ook wa aan de internationale fans denken, want na Leinders' uitstapke in Barcelona hebben die niet de hoogste pet op van Vlaamse F1-piloten.
en da is geen "Belgisch gedrag" da ik da hier zet, want ik weet ook wel dat Leinders bij Minardi heel mooi gepresteerd heeft, maar zo'n uitschuiver laat een grotere indruk achter dan een heel jaar achter in de tabellen te hangen
|
Uit mijn interview met Leinders...
Begin 2004 testte je met Jordan in Barcelona. Verschillende mensen namen het jou kwalijk dat je al meteen in de muur zat en zeggen dat de versie die je over het incident gaf niet klopte.
“Wat er gebeurde weet ik zelf niet. Ik reed op een recht stuk, niet in een bocht zoals beweerd wordt. Opeens zat ik in de muur en ik wist niet wat er gebeurd was. Nu, ik moest in die eerste ronde rustig rijden en deed een simulatie, een zogenoemde “fifth gear run”. Dat wil zeggen dat ik de wagen in 5de versnelling moet zetten, heel laag in toeren en volgas gaan en dan doortrekken en schakelen naar 6de. Bij deze oefening hebben ze bij Jordan tractiecontrole gedesactiveerd, wat niet ideaal is. Wat mij de das heeft omgedaan, was het feit dat Alonso zijn motor had opgeblazen bij het uitkomen van de bocht, wat ik niet gezien had. Hij verloor olie en ik kwam er met één wiel op. Het was niet veel olie, maar het was voldoende om me te katapulteren omdat ik geen tractiecontrole had. Met tractiecontrole was er niets gebeurd. Ricardo Zonta kwam me ’s middags opzoeken en vroeg me wat er gebeurd was, want er was olie op de baan. Toen heb ik dat verhaal aan de journalisten verteld en die geloofden het niet. Ze vonden het niet normaal dat we pas na drie uur onze versie deden en dat het verhaal verzonnen was om mij te helpen. De journalisten zijn naar dan Zonta gestapt en die heeft mijn versie bevestigd. Daarop zijn ze naar Renault gestapt en die bevestigden ook dat er olie lag op die plaats, om dat uur. Het probleem is, dat er heel wat journalisten zijn die mijn mening niet appreciëren en dus maakten ze hiervan gebruik om me zwart te maken. Toen ik bij Minardi reed, ben ik niet één keer gespind tijdens de oefensessies. Ik ben van alle piloten, dus niet enkel de testrijders, de enige piloot die op vrijdag nooit gespind is. Ik was ook snel en was in de tweede helft van het seizoen sneller dan mijn teamgenoten en heb ook geen brokken gemaakt.”
Ik denk dat Leinders vooral door onze Nederlandse buren werd uitgelachen, omdat België immers hoopte op een F1-piloot en Leinders meteen in zijn eerste rondje zoiets flikte. En jammer genoeg is het steeds zo dat mensen meteen een piloot gaan uitlachen (of wat weet ik) zonder dat ze de echte reden kennen.