View Single Post
  #1  
Old 08-01-2006, 13:11
kartmonster's Avatar
kartmonster kartmonster is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2002
Location: Mechelen
Posts: 234
The Legend of the boucles de spa

Terug naar de gloriejaren van de rallysport Een kleine drie weken voor de sluiting van de inschrijvingen en een maand voor het evenement dat nu al omschreven wordt als een must, zijn de Legend Boucles de Spa het onderwerp van heel wat gesprekken. Tijdens de feestdagen, bij het haardvuur, tussen de champagne en het voorgerecht, droomden heel wat liefhebbers van deze historische Boucles de Spa. Er worden heel wat plannen gemaakt. Deze 48ste editie van de Legend wordt overal enthousiast onthaald, zowel bij de fans die met weemoed terugdenken aan het spektakel en de ambiance van vroeger, als bij deelnemers uit verscheidene contreien: oude Belgische en buitenlandse gloriën, tenoren en amateurs uit de hedendaagse rallysport, trouwe klanten van regelmatigheidsritten, dynamische verzamelaars, circuitpiloten die eens willen proeven van de wegwedstrijden zoals vroeger... Kortom, het startveld in 2006 oogt indrukwekkend, zowel de teams als de wagens. Een bijzonder representatief startveld « Austin Healeys uit de jaren 1950, Auto Union, MG, Porsche 356, Triumph TR3 en TR4, Ford Cortina, Ford Escort, Opel Manta, Skoda, Saab, Porsche 911, Audi Quattro, Lancia of Peugeot 205 T16, het wagenpark zal uitermate gevarieerd en representatief zijn,» vertelt co-organisator Vincent Collard, een van de drijvende krachten achter Luik-Rome-Luik en de 6 Uren Historic van Francorchamps. «Sinds de lancering van deze wedstrijd, kregen we al 200 aanvragen voor het reglement. Dat is enorm veel. Het is de bedoeling om voor 27 januari, de datum dat de inschrijvingen afgesloten worden, meer dan 100 deelnemers op de inschrijvingslijst te hebben. De globale ambiance zal kameraadschappelijk zijn, met voor het grootste deel piloten die niets meer te bewijzen hebben, maar het wordt zeker geen zondagsritje. Zo heeft Guy Colsoul me al gebeld. Hij wil een Opel Manta van stal halen en de legendarische tandem met Alain Lopes herenigen. Maar, hij verzekerde me: "Ik kom alleen als ik niet moet remmen!" » Terwijl nog heel wat kandidaten op zoek zijn naar het vereiste budget of een pareltje van destijds (ter herinnering: alle wagens gehomologeerd voor 1 januari 1987 mogen deelnemen), hebben een dertigtal teams zich al officieel ingeschreven. Onder de deelnemers, die verdeeld worden in 14 klassen en vier grote leeftijdscategorieën, vinden we bekende namen, zoals Willy Lux-Joseph Lambert (Lancia Fulvia HF), Gérard Marcy (Volvo 444 uit 1950), Claude Corthals (Alfa Romeo Giulia), Vincent Delhasse (R8 Gordini), Jacques Castelein (Porsche 911) en Tony Kevers (Ford Cortina Lotus), maar ook enkele uitzonderlijke bolides, zoals de Peugeot 205 T16 van de Canadees uit Luik, Philippe Olczyk (er is nog een tweede exemplaar van de beroemde Leeuw ingeschreven), een Jaguar XK150S, een Mercedes 200, twee Triumphs (TR3 en TR4), een BMW 2002 en heel wat Escorts MK1. Heel wat om mooie herinneringen op te halen... Wat de vedetten betreft, wacht men op de officiële bevestiging van de komst van Jean Ragnotti met een Renault 5 Turbo en een voormalige WK-vedette met een Audi Quattro S1. « En, de Belgen zullen natuurlijk niet ontbreken, » lacht Pierre Delettre, die gelukkig is dat hij zijn Boucles een tweede adem kan geven. « Verschillende oud-winnaars en smaakmakers van deze wedstrijd werken aan toffe projecten. Ik denk daarbij aan Renaud Verreydt (Toyota Corolla), Jean-Pierre Van de Wauwer (Audi Coupé Quattro), Marc Timmers (Saab), Freddy Loix (Opel) en Gaby Goudezeune (Opel). Bovendien houden we nog enkele verrassingen achter de hand, waaraan we momenteel nog werken. » Met de Clémentine en een onuitgegeven proef, het Wereldkampioenschap waardig Ondertussen hebben de organisatoren de voorbije weken gebruikt om het parcours van 450 kilometer in totaal, verdeeld over 3 ronden en 20 regelmatigheidproeven, rond te krijgen. De start van de eerste wagen wordt gegeven op zaterdag 4 februari om 11h00 ''s ochtends voor een eerste ronde die duurt tot 16h00. Nadien krijgen de deelnemers nog twee nachtelijke ronden voorgeschoteld. Zoals in de gloriejaren zullen ze hun verstralers goed kunnen gebruiken. De aankomst van de eerste wagen is gepland om 2h15 ''s nachts. Ambiance verzekerd! Het parcours zal geheim zijn, met bolleke-pijl. De regelmatigheidritten worden verreden op afgesloten wegen, met telkens een ideale tijd tussen twee controlepunten aangeduid in het roadbook. De toeschouwers, die de wedstrijd gratis kunnen bijwonen, zullen verzameld worden op de spektakelpunten die onthuld worden op de officiële kaart. De gemiddelde snelheid is dusdanig berekend dat de kandidaten voor de overwinning er zeker geen wandeling van kunnen maken. De winnaar zal het team zijn dat de minste straftijd heeft opgelopen. Omdat het parcours geheim moet blijven, kunnen we onmogelijk in detail treden. Om je toch al het water (natuurlijk van Spa!) in de mond te doen krijgen, kunnen we wel vertellen dat klassiekers van de Boucles aangedaan worden, zoals Barisart, Basse-Bodeux, Rahier en La Redoute. Maar, het spektakelpunt bij uitstek is het beroemde bos van de Clémentine op onverhard, waar drie passages voorzien zijn. Verder is er een showproef op de piste van EMA, een strook door de bossen die al dertig jaar niet meer gebruikt wordt en twee prachtige proeven die niet zouden misstaan in het Wereldkampioenschap Rally. Zonder het bezoek aan de Belgian Motor Show van Luik te vergeten. Met of zonder sneeuw, puur rijplezier en de ambiance van de gouden jaren van de rallysport zullen de sleutelwoorden zijn van deze Legend Boucles de Spa, waarvan we je een voorsmaakje zullen geven tijdens de persconferentie op zaterdag 28 januari. Noteer die datum alvast in je agenda, zet je laarzen klaar, haal je muts uit de kast, want we verwachten jullie met het gezin voor een voorstelling, die al even origineel is als het evenement zelf, dat terug met de traditie wil aanknopen.

bron: nieuwsbrief race-rally.be

Voila, feest daar in de streek rond Spa.
Ik denk zeker de moeite waard.
enigste rare vind ik zelf al die geheimzinnigheid.
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race
Reply With Quote