Quote:
Originally Posted by gwyllion
Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel 
|
Dat zijn heel zeker de on-board-cams. Bovenop de wagen staat die er toch ook nog altijd op. Ze gaan die "camerahouders" er toch niet gewoon even "afzagen" voor de voorstelling? Zoals Mark al terecht opmerkt, levert een symmetrisch profiel, als hij volledig horizontaal staat, alleen maar een klein beetje extra drag. Indien hij evenwel een aanvalshoek vertoont, kan zo'n profiel wel degelijk een heel efficiëntie lift genereren, ondanks het feit dat veel mensen denken dat een vleugelprofiel hol aan een kant en bol aan de andere kant moet zijn. Helikopterwieken zijn trouwens voornamelijk symmetrisch of "druppelvorm"-profielen.
Wat bedoel je precies met "dat bizar ding ter hoogte van de sidepot"? Bedoel je die verticale platen? Dat zien me er zo'n beetje winglets uit, zoals ze ook op vliegtuigen worden gebruikt op het einde van de vleugels, om een wervel net voor de vleugeltip te vermijden. Er staat nu wel geen vleugel, maar ik neem aan dat het gaat om wervels te vermijden en de stroming zo laminair mogelijk te houden. Helaas is aërodynamica een heel moeilijk vak en is het heel moeilijk om voorspellingen te gaan doen, zonder windtunneltesten.