View Single Post
Old 25-01-2006, 16:45
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Sennake
Dit is volledig correct. Ik herinner mij uit mijn cursus aerodynamica dat zelfs een vlakke plaat een opwaartse (of neerwaartse) lift kan genereren, mits er een aanvalshoek bestaat (dus met andere woorden : als de plaat horizontaal staat is er geen lift, als ze omhoog gericht staat is er een opwaartse lift en als ze omlaag gericht staat is er een neerwaartse lift).
Idd. Al is het probleem met een vlakke plaat, dat een luchtstroming nogal snel loslaat na een scherpe hoek, waardoor je heel snel loshechting en een turbulente stroming over het oppervlak krijgt dat in de "schaduw" staat en waardoor je je beoogde lift verliest. Met een afgeronde aanvalsboord, kan je de aanvalshoek laten variëren en stroomopwaarts zal de stroming zich aanpassen en in een vloeiende beweging over de vleugel stromen. Tenzij de aanvalshoek te groot wordt natuurlijk.
Daarom worden auto's, vliegtuigen, duikboten, ... dus ontworpen naar het druppelmodel. Vanaf het moment dat je sneller dan het geluid, supersoon dus, wil reizen, ligt het heel anders, de luchtstroming kan zich stroomopwaarts niet meer aanpassen, vermits je sneller gaat dan de manier waarop de informatie zich kan verspreiden, maar zo ver zijn we in de autosport nog niet!

Dat is dus, tussen haakjes, het grote verschil tussen supersone en subsone vliegtuigen. Als het vliegtuig er scherp uitziet aan de voorkant: sneller dan het geluid. Is het stomp en afgerond: niet hoger dan Mach 0,8.