Quote:
Originally Posted by sledge
Als ik het goed heb dient zo'n winglet vooral om het verbruik te minderen. Indien het effectief is, zou Honda dan met minder benzine aan de start kunnen komen dan de anderen en op hetzelfde moment pitten.
|
Het is een complex gegeven, het gaat over de downwash eigenlijk. Het komt erop neer, dat een vliegtuig lichtjes meer drag (luchtweerstand heeft) zonder winglets. Hij verliest een stukje van de lift door de downwash en moet dat compenseren door meer aanvalshoek van heel de vleugel (een heel klein beetje meer, daarom ook dat slechts sommige vliegtuigen dat hebben). Meer aanvalshoek van de vleugel, betekent meer luchtweerstand. Hierdoor moet de piloot meer "gas" geven voor dezelfde snelheid en dus een hoger verbruik.
Bij F1-wagens komt er op aan, om de motor sowieso naar vol vermogen te sturen en daar de maximale snelheid uit te halen. met het verbruik heeft het dus niet direct te maken. Wel als hij dus dezelfde snelheid zou willen aanhouden en dus minder gas moet geven, maar dat zou natuurlijk tamelijk stom zijn. Hij wil de maximumsnelheid verhogen.
Maar goed, mss ben ik wel een beetje teveel

aan het gaan, sorry jongens!