Mooie Pitstopoverwinning voor Alonso, die bewijst dat de Renault nog altijd de beste wagen op het veld is, en de Michelinband op raceniveau Bridgestone nog makkelijk voorblijft.
Zijn de grenzen voor dit seizoen al afgetekend ? Nee. Maar je kan toch al een voorzichtig gokje maken op het verdere seizoensverloop. Het wordt Renault vs. Ferrari met af en toe een prikje van Honda en McLaren. Renault vs. Ferrari, of beter gezegd Alonso vs. Schumacher, want beide teams maken er een jaarlijkse kunst van de wagens van de copiloten te laten stukgaan; Fisichella had z'n Hydraulics die wegvielen, Massa leek me bandenproblemen te hebben. Waar Schumacher tijdens de kwalificaties Alonso klopte voor de pole, werd Schumacher tijdens de race geklopt door Alonso op pitstopstrategie. Iets zegt me dat Renault op zaterdag een kleine misrekening maakte, waardoor we vandaag nog een strijd om P1 kregen. Want die fout maken ze volgens mij niet meer vanaf Sepang. Bovendien ook positief dat Alonso in de laatste stint niet zomaar eenvoudigweg wegreed van Schumacher. Zijn ze aan mekaar gewaagd ? Aan Ferrari het antwoord.
TOP:
-Alonso: propere race, goede strategie en terecht boos op achterliggers die in zijn 'winning rounds' voor hem uit bleven rijden. Ferrari geklopt op strategie, Brawn en co worden oud !
-Schumacher: heeft gedaan wat hij kon, en toont zich als de voornaamste rivaal voor Alonsos tweede titel.
-Button: Honda is sterk, maar nog niet sterk genoeg. Kan enorm evolueren doorheen het seizoen.
-Montoya: Ik zou nog een seizoentje bijtekenen bij McLaren. Als hij nu niet gaat tennissen, kan hij nog proper een constante binnen het team worden. Raikkonen heeft natuurlijk een mooie inhaalrace gemaakt, maar dat kon je al op voorhand verwachten.
-STR vs. Red Bull: beide teams zijn aan mekaar gewaagd, of dit nu als top van STR of als flop van Red Bull kan gezien worden, weet ik niet zo. Klien komt meer en meer in de verf te staan.
-Rosberg: Heeft in feite toch mooi stand gehouden en Coulthard uiteindelijk nog van z'n laatste punt beroofd en Klien mooi te pakken gehad. Mits wat leertijd kan Nico een Keke worden. Bovendien toch ook mooi van Williams; beide in de top 10, wat in ieder geval een stuk beter is dan de ex-partners BMW. En ze pakken zelfs de snelste rondetijd mee.
-Een flink aantal inhaalmaneuvers, wat de aandacht tijdens de race ten goede komt. Jammer wel dat het fenomeen van de pitstopraces nog altijd blijft bestaan.
FLOP:
-BMW.Sauber: onzichtbare race, buiten de BBQ van Villeneuve. Er is werk aan de winkel !
-Super Aguri: obvious. Het nieuwe Minardi. Sato zat zelfs aan 6 pitstops, nieuw record ?
-Midland: Het falende Jordanteam werd niet aan de wortel aangepakt en wat overblijft is een team dat de ambities moeilijk zal kunnen waarmaken. Albers al vroeg uit, Monteiro vertrekt enkel voor z'n record van 'meeste finishes' te verbeteren. Punten ? No way.
-Fisichella/Massa: De vloek van de 2de wagen, die Massa hopelijk niet erft.
-Toyota: Nachtmerrie weekend. Ralf en Jarno keren met hoofdpijn naar Sepang.
-Reed Barrichello mee ? En Scott Speed, wie is dat eigenlijk ? Ik heb die kerel zijn gezicht zelfs nog niet gezien ?
Conclusie: we zijn vertrokken voor een mooi seizoen, leuke race gezien met hier en daar al een mooi antwoord op enkele vragen. Volgende week al een nieuwe afspraak.
Finish