Quote:
Originally Posted by Sennake
Sinds 2002, dat is een jaar later dan Renault, dat in 2001 haar intrede deed. Maar daar waar Renault in 2005 (dus 4 jaar later) al wereldkampioen werd, zie ik dat Toyota, met een groter budget dan Renault, dat niet nadoen, want dat zou betekenen dat Toyota dus dit jaar wereldkampioen zou worden. Ik denk het niet.
...
|
Da's wel een kromme vergelijking natuurlijk. Voor zover ik mij kan herinneren, stapte Toyota uit het niets in de F1, nadat ze een jaar getest hadden. Renault heeft zijn naam gewoon geplekt op een reeds bestaand team, dat al 100x meer ervaring heeft, reeds 2 eerdere titels op zak had enz. Renault heeft ook zijn intrede niet gedaan he in 2001, maar een zoveelste "her"-intrede.
-----
Verder nog.
De reden waarom Renaults verkoopscijfers dalen is omdat ze nogal wat problemen met betrouwbaarheid en tevredenheid v/d klanten hebben.
En de reden waarom een merk überhaupt in de autosport stapt heeft niks met promotie te maken. Dat wordt natuurlijk wel gezegd en marketingjongens willen ons dat vooral doen geloven, maar feit is dat je maar al te vaak ziet dat wanneer er een nieuwe eindverantwoordelijke komt, die de handtekeningen moet zetten en die niet geïnteresseerd is in autosport, hele programma's gewoon gestopt worden. Een merk doet maar aan autosport als de managers/directeuren/VP's zelf graag met autosport bezig zijn, om alzo al hun gasten (grote klanten, topverkopers enz.) tijdens het weekend te kunnen vermaken.
Toyota zal geen auto meer of minder verkopen als de resultaten tegenvallen. Wel als de betrouwbaarheid van hun auto's dat zou beginnen doen. Toyota verkoopt gewoon zoveel omdat ze goeie en betrouwbare auto's bouwen niet omdat ze deze of gene titel zouden winnen. Het aantal mensen dat zijn beslissing daar van laat afhangen is echt wel een minderheid. De grote massa is immers meestal op zoek naar een vervoersmiddel dat hun probleemloos van A naar B brengt, zonder alle weken bij de locale dealer te moeten staan om te klagen dat dit of dat weer niet meer werkt. Toyota slaagt erin om jaren aan een stuk, generatie na generatie soms wel slaapverwekkende auto's te bouwen, maar die rijden wel 300 tot 400.000 km zonder noemenswaardige problemen.