Quote:
Originally Posted by Sennake
Als je in de moderne F1 enkele jaren "weg vom Fenster" geweest ben, begin je echt wel terug van 0 hoor. Bovendien was Renault als constructeur al weg uit de F1 sinds de jaren '80. Dan is je "ervaring" echt helemaal gereduceerd tot niets meer. Trouwens, geen enkele van de grote namen van weleer zit in het huidige Renault-team. Zelfs niet als technisch raadgever.
Wat je zegt over het overkopen van een bestaand team klopt natuurlijk wel, maar de manier waarop je terug in de F1 stapt maakt ook deel uit van het management en diens strategie, en daar hoef je Renault idd niets meer over wijs te maken...
|
Benetton werd "overgenomen" door Renault, meer was daar ook niet aan. Renault moest dus niet helemaal van 0 beginnen, maar had al de faciliteiten in Enstone (waar nu de chassis' gebouwd worden). In Enstone kon men dus geleidelijk aan de overstap naar Renault maken. In Viry-Chatillon werd intussen hard gewerkt aan de motoren.
Renault was als constructeur inderdaad weg (na het seizoen '85), maar bleef verder in de Formule 1 met de motoren. Motoren zijn in de F1 enorm belangrijk en als je op dat vlak kan meespelen met de top, dan heb je toch al een goeie 50% van je team op poten als je later opnieuw een eigen team wil inzetten. Want met de helft van de ontwikkelingen zit je op dat ogenblik reeds goed. De andere helft, met name die van het chassis, moet op dat ogenblik nog up to date gebracht werden. Dat werd achter verholpen met de overname van Benetton. Dus begon Renault in 2002 zeker niet vanaf 0... maar had het minsten 80-85% van z'n zaken in orde. De motoren en het chassis waren in 2000-2001 zeker nog niet de besten. Maar dat komt wel in orde als je topmensen hebt en die had Renault: Bernard Dudot (ging wel even naar Amerika in de overgangsfase Benetton > Renault), Densham, Bell,... Ok, dit zijn zeker niet de Harvey Postlethwaites en Gerard Ducarouges van hun tijd, maar ze zijn zeker niet slecht. Iemand als Mike Gascoyne is daarentegen veel té overroepen.