View Single Post
Old 27-11-2006, 10:52
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Ik denk dat de conclusie wat vlug getrokken wordt dat SRO de sucessfactor of de mislukfactor van een kampioenschap X of Y is...

Vooreerst:
Ik denk dat mbt tot FIA GT de verdienste van Ratel is dat hij geluisterd heeft naar de teams...(dit in tegenstelling tot de BELCAR waar CZ in de aanloop naar 2006 niet naar de teams heeft geluisterd - denk maar aan het geval van AD Sport Viper)
met andere woorden SRO heeft altijd proberen de tering naar de nering te zetten. De grote teams willen niet niet naar Brazilie & Argentinie en Ratel is toch zo slim om z'n wil niet door te drijven en houdt zo de grote teams aan boord.

Ratel doet al zeer serieuse inspanningen naar de teams toe voor die wedstrijden buiten Europa maar het probleem ligt hem bij de grote teams als Maserati en Ferrari die niet genoeg hebben aan 10 vliegtuigtickets, 3 huurauto's,...Voor een team als Belgian Racing is dit echt een prachtige inspanning maar het zijn de grote teams die het kampioenschap in hun greep houden.

Ten tweede:
Autosport is zeer conjunctuurgebonden. Het ene jaar gaat het goed terwijl de volgende jaren kwakkeljaren zijn...Die factor daar kan ook de promotor niet aan doen. Als het economisch goed gaat dan komen de teams maar als er een dip is dan komen ze niet en volgens mij moeten we daar gewoon mee leren leven dat er magere en vette jaren zullen zijn.

Over Toeschouwers en TV deals...

Ook hier probeert Ratel naar volgend jaar toch enigsinds een inspanning te doen...Hij probeert de kosten te drukken en kort de wedstrijden in tot 2 uur om zo een lucratieve TV deal te versieren...
Een wedstrijd van 3u uitzenden is gewoon moeilijk..Wie is er geintreseerd in autosport (buiten wij vakidioten) van 3 uur aan een stuk.

Toeschouwers dat is een pijnlijke zaak...Bij FIA GT moet je ze met een vergrootglas zoeken buiten de topwedstrijden dan.

- Aan de races ligt het NIET voor FIA GT want die waren stuk voor stuk bloedstollend tot op het laatste ogenblik.
- Aan de ticketprijs WEL...Ik 20 € is wel veel geld natuurlijk.
- Aan andere evenementen WEL. Er is gewoon een overaanbod en daar is ook FIA GT het slachtoffer van...en vooral als die evenementen dan ook nog goedkoper of gratis zijn. Denk maar aan World Series by Renault...
In een modaal gezin met gewone intresses is er maar plaats voor 1 race-weekend per jaar.

Belangrijke vraag om de discussies verder te stofferen....Als Ratel dan al dan niet succesvol is wat zijn de factoren die maken dat het ene regionale kampioenschap niet loopt en het andere wel...?
Een algehele conclusie die zegt dat kampioenschap X niet fantastisch draait is en dat die oorzaak dan SRO is, is mss wat oppervlakkig getrokken.

De causale relatie SRO ---> Kampioenschap X is mss wat voorbarig..

Ik denk eerder aan

X ---->
X ---->
X ---> Kampioenschap X (succes of niet)
SRO->
X--->

Er moeten dus vast nog belangrijke andere factoren zijn...
Reply With Quote