View Single Post
  #1  
Old 15-04-2011, 22:46
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Is de RACB nog wel objectief?

Waarschijnlijk zal ik het wel weer niet snappen maar in mijn beleving is de RACB een o.a. vertegenwoordiging voor de mensen die bezig zijn met autosport in het algemeen. De RACB is de lokale vertegenwoordiging van de FIA. De RACB is eenoverkoepelend orgaan voor iedereen en mijn inziens te zien als een objectieve instantie die winstbejag niet als doelstelling heeft.

Hoe moet ik dit lezen/begrijpen?
Quote:
De RACB en SRO verstevigen hun samenwerking

Ook bij de RACB, die sportief organisator blijft van de Total 24 Hours of Spa, is men verheugd over de nauwere samenwerking met SRO. “In de wereld van de GT-racerij kan je niet om Stéphane Ratel heen“, stelt Frédéric Maeyens, General Manager van de RACB en zijn filialen. “De verhoogde inbreng van het team van SRO in de organisatie van de Total 24 Hours of Spa is de eerste stap in een proces dat zal leiden tot het openen van een Belgisch filiaal van de SRO Groep in onze gebouwen. De toekomst van onze etmaalrace is dus in goede handen en de RACB mag terecht blij zijn dat ze SRO aan haar zijde heeft.”

o.a. op http://www.autosport.be/?p=9227
Wie is SRO? Maakt niet uit of je fan of hater bent van SRO maar in de basis is het uiteindelijk een bedrijf dat winst moet maken. Het is geen liefdadigheids instelling.
  • RACB: vertegenwoordiging nationaal van de FIA, behartigd de belangen van de autosportliefhebber, geen winstbejag
  • SRO: commercieel bedrijf, moet (uiteindelijk) winst maken.
Het zal voor iedereen duidelijk dat de doelstellingen van de RACB en SRO haaks op elkaar staan. Is de RACB nog wel geloofwaardig? Gaat RACB nog wel objectief oordelen? Is hier niet sprake van belangenverstrengeling?

Gewoon een mogelijk voorbeeld:
Binnen nu en twee jaar is de Belcar (Speedworld, los van SRO en RACB) extreem succesvol en rijden er dik 30 GT3 wagens. Op dat moment is de Blancpain Endurance Series hard op zoek naar GT3 deelnemers. Zou SRO dan niet druk kunnen uitoefenen op de RACB om ervoor te zorgen dat deelnemers van de Belcar gaan overstappen naar de Blancpain Endurance Series?

Dus mijn stelling is: een commercieel bedrijf (SRO) en een nationale vertegenwoordiging van een officiele instantie (RACB) kunnen en mogen nooit op 1 kussen slapen.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote