View Single Post
  #8  
Old 06-10-2002, 21:35
Mistery Mistery is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 1,627
Racing with Anthony Kumpen

FIA-GT Championship 2002 / 9. Donington

Eindelijk een zege voor Anthony Kumpen in FIA-GT!


Het FIA-GT seizoen van Anthony Kumpen bleek tot voor dit weekend een frustrerende aangelegenheid, met een aantal opgaves die de rijder van het Team Carsport Holland meer dan eens de zege ontzegden. Maar in Donington, ter gelegenheid van de negende wedstrijd van het seizoen, mocht Anthony eindelijk op het hoogste trapje klimmen. Een verdiende beloning en een eerste internationale overwinning, die zeker andere laat verwachten.

Hoe vreemd het ook moge klinken, deze Britse etappe van het FIA-GT kampioenschap was niet zo goed begonnen voor Anthony Kumpen en Mike Hezemans. Ze moesten vaststellen dat de Michelin-banden van de Listers en Ferrari’s beter aangepast waren aan het Engelse circuit. De Superpole werd maar net gehaald, en een vijfde plaats op de grid was het resultaat, ex-aequo met de tweede Viper van het Nederlandse team, met Fabrizio Gollin aan het stuur.

Kon het beter in de wedstrijd? Na amper een half uur was het antwoord al gegeven, toen de Franse rubbers onverwachte problemen kregen. “De Michelins waren perfect tijdens de kwalificaties op het biljartvlakke asfalt van Donington, maar tijdens de race was de situatie anders”, legt Kumpen uit. “Na een dertigtal minuten moest de Lister duidelijk vertragen, en Mike – die de start had genomen – kon de kloof met de leidende Ferrari’s dichten. Bij de eerste pitstop lag hij amper op een tiental seconden van de Italiaanse machines. Alles was dus nog mogelijk...”

Anthony nam het stuur over van Hezemans, en zette vervolgens een perfecte rijbeurt neer. De Ferrari van Piccini en Deletraz moest naar de kant met een stukke motor, en de andere 550 Maranello, bestuurd door Gounon, Calderari en Bryner, verloor heel wat tijd in de stands. De weg naar de zege lag wagenwijd open voor de Viper van Carsport Holland, die zonder problemen de kop wist te houden. Kumpen breidde de kloof met Gounon steeds verder uit, vooraleer het stuur terug aan Hezemans te geven. Het verschil was intussen uitgebreid van twintig naar vijftig seconden.

Net zoals in Enna-Pergusa twee weken eerder lag de Viper nr. 3 op de best mogelijke positie bij het ingaan van de slotfase. Maar deze keer kwam de pechduivel geen stokken in de wielen steken...
“Omdat we een probleemloze wedstrijd hadden gehad, was ook het brandstofverbruik geen probleem voor ons. Geen splash-and-dash dus meer voor ons. Deze keer vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats en toen Mike over de aankomststreep ging was de opluchting ontzettend groot. We lagen bij de meeste wedstrijden dit jaar op kop, maar deze keer konden we de leiding tot het eind vasthouden. Schitterend!”

De aanhouder wint, zege maar. Door in Donington te winnen is Anthony Kumpen helemaal de pech van het afgelopen seizoen helemaal vergeten. “Ik denk wel dat wij nu aan de beurt waren om een duwtje in de rug te krijgen. De Ferrari’s lagen voor, maar kregen problemen. Niet dat we daarover zullen klagen, daarvoor smaakt de champagne veel te goed!” Kumpen hoopt over twee weken, tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Estoril, op zijn elan te kunnen doorgaan. “Net als Mike ken ik het circuit uitstekend, en zijn we er allebei gek op”, besluit Anthony. “En omdat de rijders van Larbre Competition en Lister elkaar in de gaten zullen houden om de titelstrijd te beslissen, maken we een goede kans. Nu ik de smaak te pakken heb, wil ik best het seizoen afsluiten met een dubbele zege!”

Welk resultaat er ook uit de bus komt in Estoril, deze zondag 6 oktober 2002 zal altijd worden herinnerd als de dag waarop Anthony Kumpen zijn eerste zege in het FIA-GT kampioenschap behaalde. Voorwaar een groots moment...

(persbericht Vincent Franssen)
Reply With Quote