![]() |
|
|
||||
|
||||
Ontluchting bij het tanken?
Is er iemand die met zekerheid kan zeggen hoe de ontluchting tijdens het tanken bij F1-wagens gebeurt?
Volgens mij kan het al niet anders zijn dan dat er concentrische buizen, of op een andere manier 2 buizen in 1, in die tankslang zitten. Maar het lijkt me gewoon zo'n moelijke constructie om dan alles nog eens in 1 kop te verwerken. En hoe werkt (werken) die klep(pen) op die kop dan?
|
||||
|
||||
Hoe het nu precies is weet ik niet maar bij de invoering (1994) van het tanken was dat een van de weinige onderdelen waar de teams geen eigen ontwikkeling mochten toepassen. Het was een van de weinige standaard onderdelen op elke wagen.
De onderdelen zoals een slang, nozzle en vulklep moest (?) kon men kopen bij leveranciers van tankinstallaties voor helicopters. Daar schijnen materialen te zijn de voldoen aan (internationale)-standaard normen. Of ze die regels nu nog zo strikt volgen weet ik niet. Uiteraard priegelde de teams natuurlijk wel aan die installaties om het debiet te verhogen. Een ervaringsdeskundige op dat gebied is de heer J.V. uit Maaseik ![]()
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
|
||||
|
||||
Het lijkt moeilijk.Je hebt een binnenwand en een buitenwand.Dus 2 wanden die een ander nut hebben.Ik dacht dat de binnenbuis de benzine inspuit en de buitenbuis de ontluchting is.Als ik me niet vergis is het soms zichtbaar bij bv. endurance wedstrijd van motoren die gebruik maken van doorzichtige slangen.Maar dat gaat dan om 2 verschillende slangen maar hetzelfde principe.
Ik heb het eens in een formule 1 bladje ook gezien. De auto zal voorzien zijn van een soort koppeling met 2 kleppen in 1 om maar te zeggen. Ik zal eens kijken of ik het kan terug vinden. Last edited by senna's kingdom; 17-12-2005 at 19:37. |
|
||||
|
||||
Het is wel degelijk een coaxiaal systeem, het wordt sinds twee jaar ook gebruikt in fia gt oa door Gruppe M, je kan zeer beperkte info vinden op www.krontec.de en op http://www.atlltd.com/staublicoax.htm#t1 of nog http://www.demon-tweeks.co.uk/produc...de=ATLRE219-CS
er is een artikel op de fia site dat de gedetaillerde uitleg geeft maar ik vind het niet onmiddellijk terug groetjes, NGT Last edited by NGT Racing; 17-12-2005 at 20:59. |
|
||||
|
||||
Al heel fel bedankt, ga zeker eens op zoek naar die gedetaileerde uitleg van de fia. Mijn nieuwsgierigheid is nu helemaal gewekt eigenlijk.
![]()
|
||||
|
||||
Ik heb nog wat gevonden op F1.com. Ik weet niet of je er wat aan hebt:
Quote:
|
|
||||
|
||||
een tekening van hoe het werkt staat op www.staubli.com > connectors > markets > motorsport > Stäubli Advenced Filling System SAF
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|