De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 17-12-2005, 17:29
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Ontluchting bij het tanken?

Is er iemand die met zekerheid kan zeggen hoe de ontluchting tijdens het tanken bij F1-wagens gebeurt?
Volgens mij kan het al niet anders zijn dan dat er concentrische buizen, of op een andere manier 2 buizen in 1, in die tankslang zitten. Maar het lijkt me gewoon zo'n moelijke constructie om dan alles nog eens in 1 kop te verwerken. En hoe werkt (werken) die klep(pen) op die kop dan?
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #2  
Old 17-12-2005, 18:40
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Hoe het nu precies is weet ik niet maar bij de invoering (1994) van het tanken was dat een van de weinige onderdelen waar de teams geen eigen ontwikkeling mochten toepassen. Het was een van de weinige standaard onderdelen op elke wagen.

De onderdelen zoals een slang, nozzle en vulklep moest (?) kon men kopen bij leveranciers van tankinstallaties voor helicopters. Daar schijnen materialen te zijn de voldoen aan (internationale)-standaard normen.

Of ze die regels nu nog zo strikt volgen weet ik niet. Uiteraard priegelde de teams natuurlijk wel aan die installaties om het debiet te verhogen. Een ervaringsdeskundige op dat gebied is de heer J.V. uit Maaseik
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-12-2005, 19:33
senna's kingdom's Avatar
senna's kingdom senna's kingdom is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 400
Het lijkt moeilijk.Je hebt een binnenwand en een buitenwand.Dus 2 wanden die een ander nut hebben.Ik dacht dat de binnenbuis de benzine inspuit en de buitenbuis de ontluchting is.Als ik me niet vergis is het soms zichtbaar bij bv. endurance wedstrijd van motoren die gebruik maken van doorzichtige slangen.Maar dat gaat dan om 2 verschillende slangen maar hetzelfde principe.
Ik heb het eens in een formule 1 bladje ook gezien.
De auto zal voorzien zijn van een soort koppeling met 2 kleppen in 1 om maar te zeggen.
Ik zal eens kijken of ik het kan terug vinden.

Last edited by senna's kingdom; 17-12-2005 at 19:37.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-12-2005, 20:37
NGT Racing's Avatar
NGT Racing NGT Racing is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Grimbergen
Posts: 297
Het is wel degelijk een coaxiaal systeem, het wordt sinds twee jaar ook gebruikt in fia gt oa door Gruppe M, je kan zeer beperkte info vinden op www.krontec.de en op http://www.atlltd.com/staublicoax.htm#t1 of nog http://www.demon-tweeks.co.uk/produc...de=ATLRE219-CS

er is een artikel op de fia site dat de gedetaillerde uitleg geeft maar ik vind het niet onmiddellijk terug

groetjes,

NGT

Last edited by NGT Racing; 17-12-2005 at 20:59.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-12-2005, 23:15
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Al heel fel bedankt, ga zeker eens op zoek naar die gedetaileerde uitleg van de fia. Mijn nieuwsgierigheid is nu helemaal gewekt eigenlijk.
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #6  
Old 18-12-2005, 03:58
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2004
Location: Brussel
Posts: 752
Ik heb nog wat gevonden op F1.com. Ik weet niet of je er wat aan hebt:

Quote:
Pit-stop refuelling is once again a vital part of Formula One, and an integral part of modern race strategy. The fuel rigs are designed to operate as quickly and safely as possible, two-stage location and double sealing ensuring the best possible fit. The rigs pass fuel at the rate of about 12 litres a second. The hose itself operates as a 'sealed system', requiring air and vapour to be extracted as fuel is added. It is very heavy and requires one mechanic to hold its weight while another engages and disengages the nozzle. Another mechanic will stand by a fuel cut-off switch next to the pump itself. Leakages are extremely rare, although accidents have happened, for example to Michael Schumacher at the 2003 Austrian Grand Prix.
Hier ook nog een linkje naar f1.com, naar het stukje van het Technische Reglement dat gaat over het bijtanken: http://www.formula1.com/insight/rule...gs/14/488.html
Reply With Quote
  #7  
Old 18-12-2005, 13:03
NGT Racing's Avatar
NGT Racing NGT Racing is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Grimbergen
Posts: 297
een tekening van hoe het werkt staat op www.staubli.com > connectors > markets > motorsport > Stäubli Advenced Filling System SAF
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.