![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
The Legend of the boucles de spa
Terug naar de gloriejaren van de rallysport Een kleine drie weken voor de sluiting van de inschrijvingen en een maand voor het evenement dat nu al omschreven wordt als een must, zijn de Legend Boucles de Spa het onderwerp van heel wat gesprekken. Tijdens de feestdagen, bij het haardvuur, tussen de champagne en het voorgerecht, droomden heel wat liefhebbers van deze historische Boucles de Spa. Er worden heel wat plannen gemaakt. Deze 48ste editie van de Legend wordt overal enthousiast onthaald, zowel bij de fans die met weemoed terugdenken aan het spektakel en de ambiance van vroeger, als bij deelnemers uit verscheidene contreien: oude Belgische en buitenlandse gloriën, tenoren en amateurs uit de hedendaagse rallysport, trouwe klanten van regelmatigheidsritten, dynamische verzamelaars, circuitpiloten die eens willen proeven van de wegwedstrijden zoals vroeger... Kortom, het startveld in 2006 oogt indrukwekkend, zowel de teams als de wagens. Een bijzonder representatief startveld « Austin Healeys uit de jaren 1950, Auto Union, MG, Porsche 356, Triumph TR3 en TR4, Ford Cortina, Ford Escort, Opel Manta, Skoda, Saab, Porsche 911, Audi Quattro, Lancia of Peugeot 205 T16, het wagenpark zal uitermate gevarieerd en representatief zijn,» vertelt co-organisator Vincent Collard, een van de drijvende krachten achter Luik-Rome-Luik en de 6 Uren Historic van Francorchamps. «Sinds de lancering van deze wedstrijd, kregen we al 200 aanvragen voor het reglement. Dat is enorm veel. Het is de bedoeling om voor 27 januari, de datum dat de inschrijvingen afgesloten worden, meer dan 100 deelnemers op de inschrijvingslijst te hebben. De globale ambiance zal kameraadschappelijk zijn, met voor het grootste deel piloten die niets meer te bewijzen hebben, maar het wordt zeker geen zondagsritje. Zo heeft Guy Colsoul me al gebeld. Hij wil een Opel Manta van stal halen en de legendarische tandem met Alain Lopes herenigen. Maar, hij verzekerde me: "Ik kom alleen als ik niet moet remmen!" » Terwijl nog heel wat kandidaten op zoek zijn naar het vereiste budget of een pareltje van destijds (ter herinnering: alle wagens gehomologeerd voor 1 januari 1987 mogen deelnemen), hebben een dertigtal teams zich al officieel ingeschreven. Onder de deelnemers, die verdeeld worden in 14 klassen en vier grote leeftijdscategorieën, vinden we bekende namen, zoals Willy Lux-Joseph Lambert (Lancia Fulvia HF), Gérard Marcy (Volvo 444 uit 1950), Claude Corthals (Alfa Romeo Giulia), Vincent Delhasse (R8 Gordini), Jacques Castelein (Porsche 911) en Tony Kevers (Ford Cortina Lotus), maar ook enkele uitzonderlijke bolides, zoals de Peugeot 205 T16 van de Canadees uit Luik, Philippe Olczyk (er is nog een tweede exemplaar van de beroemde Leeuw ingeschreven), een Jaguar XK150S, een Mercedes 200, twee Triumphs (TR3 en TR4), een BMW 2002 en heel wat Escorts MK1. Heel wat om mooie herinneringen op te halen... Wat de vedetten betreft, wacht men op de officiële bevestiging van de komst van Jean Ragnotti met een Renault 5 Turbo en een voormalige WK-vedette met een Audi Quattro S1. « En, de Belgen zullen natuurlijk niet ontbreken, » lacht Pierre Delettre, die gelukkig is dat hij zijn Boucles een tweede adem kan geven. « Verschillende oud-winnaars en smaakmakers van deze wedstrijd werken aan toffe projecten. Ik denk daarbij aan Renaud Verreydt (Toyota Corolla), Jean-Pierre Van de Wauwer (Audi Coupé Quattro), Marc Timmers (Saab), Freddy Loix (Opel) en Gaby Goudezeune (Opel). Bovendien houden we nog enkele verrassingen achter de hand, waaraan we momenteel nog werken. » Met de Clémentine en een onuitgegeven proef, het Wereldkampioenschap waardig Ondertussen hebben de organisatoren de voorbije weken gebruikt om het parcours van 450 kilometer in totaal, verdeeld over 3 ronden en 20 regelmatigheidproeven, rond te krijgen. De start van de eerste wagen wordt gegeven op zaterdag 4 februari om 11h00 ''s ochtends voor een eerste ronde die duurt tot 16h00. Nadien krijgen de deelnemers nog twee nachtelijke ronden voorgeschoteld. Zoals in de gloriejaren zullen ze hun verstralers goed kunnen gebruiken. De aankomst van de eerste wagen is gepland om 2h15 ''s nachts. Ambiance verzekerd! Het parcours zal geheim zijn, met bolleke-pijl. De regelmatigheidritten worden verreden op afgesloten wegen, met telkens een ideale tijd tussen twee controlepunten aangeduid in het roadbook. De toeschouwers, die de wedstrijd gratis kunnen bijwonen, zullen verzameld worden op de spektakelpunten die onthuld worden op de officiële kaart. De gemiddelde snelheid is dusdanig berekend dat de kandidaten voor de overwinning er zeker geen wandeling van kunnen maken. De winnaar zal het team zijn dat de minste straftijd heeft opgelopen. Omdat het parcours geheim moet blijven, kunnen we onmogelijk in detail treden. Om je toch al het water (natuurlijk van Spa!) in de mond te doen krijgen, kunnen we wel vertellen dat klassiekers van de Boucles aangedaan worden, zoals Barisart, Basse-Bodeux, Rahier en La Redoute. Maar, het spektakelpunt bij uitstek is het beroemde bos van de Clémentine op onverhard, waar drie passages voorzien zijn. Verder is er een showproef op de piste van EMA, een strook door de bossen die al dertig jaar niet meer gebruikt wordt en twee prachtige proeven die niet zouden misstaan in het Wereldkampioenschap Rally. Zonder het bezoek aan de Belgian Motor Show van Luik te vergeten. Met of zonder sneeuw, puur rijplezier en de ambiance van de gouden jaren van de rallysport zullen de sleutelwoorden zijn van deze Legend Boucles de Spa, waarvan we je een voorsmaakje zullen geven tijdens de persconferentie op zaterdag 28 januari. Noteer die datum alvast in je agenda, zet je laarzen klaar, haal je muts uit de kast, want we verwachten jullie met het gezin voor een voorstelling, die al even origineel is als het evenement zelf, dat terug met de traditie wil aanknopen.
bron: nieuwsbrief race-rally.be Voila, feest daar in de streek rond Spa. Ik denk zeker de moeite waard. enigste rare vind ik zelf al die geheimzinnigheid.
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race |
#2
|
||||
|
||||
idd geheimzinnig, en het bolleke pijl gedoe?
gaan we de kant van de rittensport op? maar dan aan hoger tempo. aan de hand van bolleke pijl kan men toch geen notities maken? soit, het ziet er zeker fantastisch uit, en ik zelf zal er bij zijn! |
#3
|
||||
|
||||
kan iemand me uitleggen wat ik me kan voorstellen met bolleke-pijl?
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() ![]() Kijk eens in dit forum: Rittensport Of kijk ook eens op Google.be en tik bolleke pijl in. Of op deze pagina van de site van Autoclub Altena, alwaar je onder de rubriek Uitleg Bol-Pijl een 5 pagina tellende pdf vindt, die alles haarfijn en netjes uitlegt. ![]() |
#5
|
||||
|
||||
Als ik het zelf goed begrijp.
zijn niet alle etappes met bolleke pijl, ik denk enkel de verbindingsstukken. Want ze zijn allen op afgesloten parcours te rijden.
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
![]() |
#7
|
||||
|
||||
Volgens mij zal het roadbook wel degelijk bolleke pijl zijn en als regelmatigheid gereden worden mét ideale tijd. De afsluiting lijkt me wel voor de veiligheid te zijn, maar verkend mag er niet worden. En niet doorduwen? Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn, gezien de ideale tijd berekend wordt adhv de ideale snelheid, en die ligt in dat soort proeven wel degelijk wat ge kunt noemen hoog.
![]() |
#8
|
||||
|
||||
De reden van het bolleke pijl is naar het schijnt omdat zij geen snelheidskp mogen afwerken.
Dus daarom geen nota's maar het rittensport-systeem. Alles is wel afgesloten, dus in feite is het zoals een gewone rally en zullen wij er normaal gezien geen verschil van zien. Ik kijk er al nr uit.
__________________
I'm not a winner, not a loser, i'm a racer! |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Ben zo'n 2 jaar terug naar de Eiffel Rallye wezen kijken in Duitsland, met een zestigtal originele fabriekswagens. Reuzeprachtig, maar deze die ze ook gebruikten kon je op de vingers van één hand tellen. Zeker in Spa, met modderige, of in 't slechtste geval beijzelde wegen, zal niemand 't risico lopen om een kras in zijn juweeltje te rijden. Allé, IK zou dat toch niet doen ![]() |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
![]() @ kristofgtv6: zestigtal fabriekswagens? De grote helft is namaak. Alle Computervision Metro's die daar rijden zijn clubmans ipv. fabriekswagens en de originele Clarion had het stuur links in '86, niet rechts (als enige). De Diac R5 had het stuur rechts zitten, wat zeer vreemd is voor een Franse wagen (hij bleek ook nep te zijn). Alleen de safari Escort was een fabriekswagen, de rest helemaal niet voglens mij. De Celica, Stratos, 205, TR7, Opel's, 911, Sunbeams... waren wel echt.
__________________
www.rallyfoto.be |
#12
|
||||
|
||||
Aangezien het op zaterdag onze DePaddock Quiz 2006 is, en aangezien ik toch wat ontgoocheld ben over de rijders (abmities om enkel de wereldtop te krijgen niet waargemaakt) ga ik niet afzakken naar Spa dat weekend.
|
#13
|
||||
|
||||
Delettre zou geprobeerd hebben het selecte clubje van Klein aan de start te krijgen. Dit zijn inderdaad de "gentlemen "drivers van de Eiffelrallye.
Tot hij het prijskaartje daarvoor te zien kreeg Zal nu iets minder zijn, denk ik |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
![]() |
#15
|
||||
|
||||
Gisteren naar Spa afgezakt.
Ik was blijkbaar niet de enige. Op de etappes stond ongelooflijk veel volk. Volgens mij hadden de organisatoren hier niet op gerekend. En dan de sneeuw op de clémontine die het geheel nog meer tot nogalstie maakte. En zij die zeiden, dat die piloten niet doorgeven.... zij hadden het mis. Dit was volle bak op de sneeuw. Vooral dan BIG bernie en Verreydt ginge er echt wel voor. De lange (snijers) kon dit niveau niet evenaren. Ik zeg wel niet dat iedereen over de etappes vloog. Beste voorbeeld hiervan is Vanina Ixx, die even "goed" kan rijden met een porsche als haar vader indertijd in de boucles de Spa met de 0 wagen. Maar gisteren, had ik toch een prachtig gevoel bij het horen van de webers en die old timers nog eens te zien gaan. Kortom, een aanrader voor volgend jaar! Maarten
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|