De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 20-02-2006, 17:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Mr.Dallara
(Tsjoen reed veel te traag door het water en heeft daardoor een massa water binnen gekregen, het resultaat was dat de Focus stilviel en pas na vele malen proberen terug normale geluiden produceerde...)

...

De concurentie uit de top 20 reden er één voor één veel vloter door (met een mooie splash als gevolg) en hadden dan ook geen problemen met water in de motor...
Aan de foto te zien, stonden jullie er bij de 2de passage. Bij de eerste passage ging ie er wel harder door, maakte net zo goed water en kon slechts sputterend verder. Van de overige concurrentie was het zelfs zo dat de 2 C2R2's zelfs de eerste doortocht niet overleefd hebben. Beide schepten water, de voorbumper plooide omhoog, water in de motor en "endex". Het heeft veel moeite gekost om de baan vrij te krijgen - ze waren immers na elkaar gestart - zodat de andere vrije doorgang hadden. Misschien dat ik vanavond de foto's nog online krijg.
De snelheid waarmee ze de beek in gaan, is niet de belangrijskte reden van stilvallen en motorproblemen. Wel waar de motor zijn lucht aanzuigt. Als die mond redelijk dicht bij de grond staat, heb je gewoon prijs. Snel of traag maakt dan niet veel uit.

Tijdens de service met Bosmans gesproken - zij hadden geen water in de motor, maar half het interieur stond onder water, met natte overalls en nota's als gevolg.
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 18:19
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by Huudo
Aan de foto te zien, stonden jullie er bij de 2de passage. Bij de eerste passage ging ie er wel harder door, maakte net zo goed water en kon slechts sputterend verder. Van de overige concurrentie was het zelfs zo dat de 2 C2R2's zelfs de eerste doortocht niet overleefd hebben. Beide schepten water, de voorbumper plooide omhoog, water in de motor en "endex". Het heeft veel moeite gekost om de baan vrij te krijgen - ze waren immers na elkaar gestart - zodat de andere vrije doorgang hadden.
Wij waren er idd bij de 2e passage. Maar we hebben terplaatse wel de verhalen en foto's gezien van de 1e passage... die was bij iedereen vele malen sneller (ze hadden ongetwijfeld de waterstand zo hoog niet ingeschat, die zal dan ook ongetwijfeld na de verkenningen door de dooi gestegen zijn...)

Wij hebben ook nog twee wagens met water in de mecaniek van in het water tot aan de timing geduwd... en pffffffff dat ging stijl die laatste 50meter...

Quote:
Originally Posted by Huudo
De snelheid waarmee ze de beek in gaan, is niet de belangrijskte reden van stilvallen en motorproblemen. Wel waar de motor zijn lucht aanzuigt. Als die mond redelijk dicht bij de grond staat, heb je gewoon prijs. Snel of traag maakt dan niet veel uit.
Wat je zegt is zeker een punt, maar het fijt dat je vlotjes door het water rijd of dat je met een slakkegangetje (wat echt enkel en alleen Tsjoen heeft gedaan en we hebben ze allemaal er zien doorkomen tot de allerlaatste.) passeerd, bepaalt ook wel hoeveel water je binnenhebt...
Als je een 0.5sec in het water vertoefd of je slenterd er in 3sec door (om maar een getal te zeggen) heb je zowieso meer kans om water op de verkeerde plaatsen ...

Bij een (zeer) lage snelheid heb je een "golf" die over je motorkap gaat (daar waar bij tjsoen een massa water is binnen gekomen denk ik)
Daarentegen als met met een hogere snelheid passeerd heb je een mega splash links en rechts en duw je dus het water opzij en heb je zelf minder water te verwerken...

Last edited by Mr.Dallara; 20-02-2006 at 18:27.
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 20:24
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Wat ik dikwijls gezien heb, is dat er piloten waren die net voor ze het water ingingen nog vol op de rem gingen staan, waardoor de auto vooraan duikt en dus veel water schept. De piloten die nét ervoor vol op het gas gingen, deden het beter, omdat de auto dan vooraan omhoog gaat, door de acceleratie, en wellicht de carterbeschermingsplaat gebruikt als een soort van skipad. Na deze rally is het wel overduidelijk dat Tsjoen en de zijne nog veel werk hebben om de Focus onder de knie te krijgen. Was er ook nog dat verhaal op RTBF waarin melding werd gemaakt dat de verzekering voor de auto 600.000 oude BFr kost met een franchize van 1.000.000 oude BFr-jes... Stemt tot nadenken. Als je dan weet dat ze de auto gekocht hebben om er enkele jaren mee te rijden hier, dan zou het maar wat stom zijn om die in de eerste rally plat te rijden.
Reply With Quote
Old 20-02-2006, 20:52
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mr.Dallara
Wat je zegt is zeker een punt, maar het feit dat je vlotjes door het water rijd of dat je met een slakkegangetje (wat echt enkel en alleen Tsjoen heeft gedaan en we hebben ze allemaal er zien doorkomen tot de allerlaatste.) passeerd, bepaalt ook wel hoeveel water je binnenhebt...
Als je een 0.5sec in het water vertoefd of je slenterd er in 3sec door (om maar een getal te zeggen) heb je zowieso meer kans om water op de verkeerde plaatsen ...

Bij een (zeer) lage snelheid heb je een "golf" die over je motorkap gaat (daar waar bij tjsoen een massa water is binnen gekomen denk ik)
Daarentegen als met met een hogere snelheid passeerd heb je een mega splash links en rechts en duw je dus het water opzij en heb je zelf minder water te verwerken...

In het programma "A 4x4 is born" op Discovery Channel was er een cursus door water rijden. Zij toonden dat je een golfje voor uw auto moest handhaven en niet vlugger mocht rijden dan dat dat golfje zich voortbewoog waardoor je geen water binnen kreeg. In de praktijk met een rallywagen waarschijnlijk iets minder gemakkelijk uit te voeren
Old 20-02-2006, 23:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey
Zij toonden dat je een golfje voor uw auto moest handhaven en niet vlugger mocht rijden dan dat dat golfje zich voortbewoog waardoor je geen water binnen kreeg.
Jaja, maar als je nu met een Citroën rijdt, wat dan?

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 01:18
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake
Jaja, maar als je nu met een Citroën rijdt, wat dan?
Dat maakt niet uit he, 't is dat je een "golfje" vóór uwen auto moet hebben, dus ik ga ervan uit dat je dan zelf in eender welke auto mag rijden.
Reply With Quote
Old 21-02-2006, 22:09
kartmonster's Avatar
kartmonster kartmonster is offline
De Paddock Rookie

spijtig genoeg ben ik niet kunnen gaan zien.
Ma wat was er met die skoda gebeurt?

Mooie foto's en beelden trouwens aan allen die hier gepost hebben.
Zo kan ik ook een beetje genieten...
Old 22-02-2006, 12:52
MartijnS MartijnS is offline
De Paddock Rookie

Nog wat van mijn foto's..

Old 22-02-2006, 13:07
kartboyke's Avatar
kartboyke kartboyke is offline
De Paddock Regular

Ik kon oowk spijtig genoeg niet gaan kijken.
Het zag er echt spectaculair uit en toen ik de filmpjes zag en de foto's kreeg ik nog meer hartpijn.
Old 22-02-2006, 20:01
Pascal Pascal is offline
A4993

Mannekes, de volgende photoaward is nog een tijdje van ons verwijderd maar jullie hebben jullie wapens duidelijk reeds in aanslag. Er zijn weer wat beauty's bij...

Good Job...

C U
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 20:11
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular

Qua kwaliteit kan dit inderdaad tellen.
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 20:31
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by kartmonster
spijtig genoeg ben ik niet kunnen gaan zien.
Ma wat was er met die skoda gebeurt?

Mooie foto's en beelden trouwens aan allen die hier gepost hebben.
Zo kan ik ook een beetje genieten...
Wat er allemaal just is gebeurd weten weinige mensen, want de sortie van Bouche is gebeurd op een plaats waar amper volk was... +/-3km voor de finish van SS Jahay tijdens de 2e passage.

Op het forum van pitstop heb ik enkele foto's zien voorbij flitsen van de mensen die Bouche uit de gracht hebben geholpen (en ook z'n, deuren hebben afgebroken... )
http://www.fdebruyne.easynet.be/bouche01.jpg
http://www.fdebruyne.easynet.be/bouche02.jpg
http://www.fdebruyne.easynet.be/bouche03.jpg

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules