De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old 30-12-2005, 23:34
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Een uitspraak van Beckx op telegraaf.nl

Quote:
Onze auto is begin december goedgekeurd. Er is iemand van de FIA die ons zo de stempels kan geven. Maar die man staat ergens op een skipiste en mag van zijn vrouw niet weg. Het is mijn volstrekt onduidelijk waarom ze zo moeilijk doen. Ik weet het gewoon niet. Ik weet wel dat het over is en dat we naar huis gaan.”

http://www2.telegraaf.nl/telesport/f...le31088781.ece
Ok, regel is regel maar de FIA gaat m.i. hier zwaar in de fout. Of die FIA-afgevaardigde heeft uitspraken gedaan die hij niet mocht doen of de FIA heeft een andere "verborgen" agenda

Uiteindelijk komt het erop neer dat ze hun eigen evenement torpederen. De categorie Trucks zal nu een eitje zijn voor die Kamazzen. Is de sport daarbij gebaat? Nee.

Wat betreft het financiële gedeelte, De Rooy en Van Vliet kunnen wel een stootje hebben
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 31-12-2005, 00:12
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Er staat nu ook een persbericht op de website van De Rooy:
http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/...f8f9944d8c8a9f

Quote:
De beide teamleiders en Breus van der Horst probeerden vervolgens ASO te overtuigen dat zowel het FIA reglement als hun eigen reglement de mogelijkheid bood om de teams alsnog toe te laten, ook al moesten de teams daarvoor enige aanpassingen aan de voertuigen plegen. Tevergeefs, want de ASO besloot zich uiteindelijk achter de FIA te verschuilen, met als motivatie: geen stempel op de wijziging van de homologatie dan ook niet deelnemen.
Dus ASO had de FIA gewoon kunnen overrulen. Eventueel hadden ze dit tijdelijk kunnen doen tot die FIA pipo terug was van zijn vakantie.
Reply With Quote
Old 31-12-2005, 00:16
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Conclusie? Dakar is geen echte autosport. Een evenement voor cowgirls en cowboys die leven bij de willekeur van de organisatie?

Benieuwd of RTL7 volgend jaar nog (veel?) geld wil uitgeven aan de Dakar. Wat Wauters is voor VTM, dat is de onverstaanbare De Rooy voor RTL7
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 31-12-2005, 00:20
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mark
Conclusie? Dakar is geen echte autosport. Een evenement voor cowgirls en cowboys die leven bij de willekeur van de organisatie?

Benieuwd of RTL7 volgend jaar nog (veel?) geld wil uitgeven aan de Dakar. Wat Wauters is voor VTM, dat is de onverstaanbare De Rooy voor RTL7
Inderdaad willekeur. Paar jaar terug kregen Franse equipes in zo'n marathon etappa extra benzine.

Indien De Rooy zich helemaal terugtrekt dan is dit ook een klap voor overige Nederlandse deelnemers want ik verwacht dat de aandacht op TV een stuk minder zal worden.
Reply With Quote
Old 31-12-2005, 10:54
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular

Onze man ter plaatse laat weten dat DAF helemaal niet kan lachen met deze zaak. Ook de andere vrachtwagenconstructeurs hebben hun vragen, "misschien moeten we ons ook eens beraden over het EK Trucksraces, want daar spelen ze hetzelfde spelletje".

Bron: Transporama in Le Dakar 2006
Reply With Quote
Old 31-12-2005, 11:20
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Wat zou die hidden agenda van de FIA dan wel zijn?
Reply With Quote
Old 02-01-2006, 21:33
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Jan de Rooy denkt toch al weer aan 2007:
Quote:
...
"Als ik volgend jaar ga, en ik zeg áls, dan laat ik vijftien trucks bouwen. Dan worden we met die trucks wel één en twee. Daar gaan we half februari over beslissen. De FIA (Internationale Automobiel Federatie) wil dat er vijftien, gelijkwaardige trucks worden geproduceerd. Nou, dat gaan we dan doen, want zo willen ze het. Maar wel volgens onze eigen homologatie die dan ook FIA-gehomologeerd zal worden. Hoe die trucks eruit zullen zien? Misschien gaan we die wel De Rooy Specials noemen", sprak De Rooy senior vastberaden.
Bron: www.telegraaf.nl
Reply With Quote
Old 02-01-2006, 22:10
Eygmar's Avatar
Eygmar Eygmar is offline
De Paddock Regular

als men 15 wagens moet bouwen voor homologatie,hoe heeft AD sport het dan klaargespeeld voor de RAV,of is dat voor deze reeks niet nodig,want denk dat hier toch ook niets nog standaard is ,of iets met een rav te maken heeft
Reply With Quote
Old 02-01-2006, 22:35
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Eygmar
als men 15 wagens moet bouwen voor homologatie,hoe heeft AD sport het dan klaargespeeld voor de RAV,of is dat voor deze reeks niet nodig,want denk dat hier toch ook niets nog standaard is ,of iets met een rav te maken heeft
Ik denk dat bij de auto's andere regels gelden.

Overigens snap ik ook niet helemaal hoet het bij de vrachtwagens zit. De Nederlandse Ginaf (dit jaar rijdend voor het Hutten team) heeft een Caterpillar motor, echter de normale Ginaf trucks zijn volgens mij helemaal gebaseerd op DAF techniek. Dus hoe ze die Caterpillar motor gehomologeerd hebben snap ik niet.

Last edited by FIRE; 02-01-2006 at 22:37.
Reply With Quote
Old 02-01-2006, 22:50
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

Ik vermoed dat ze gewoon jaren de deelnemers (waaronder De Rooy) hun zin maar hebben laten doen. Vorig jaar hebben ze echter voor het eerst in gegrepen. De diskwalificatie van Beckx was een eerste signaal. Misschien na klachten van concurrentie of op eigen initiatief.

Ik heb ergens gelezen dat ze bij De Rooy goed genoeg wisten dat ze problemen zouden krijgen met de homologatie, maar dat ze gewoon geprobeerd hebben in de hoop toch toegelaten te worden...
Reply With Quote
Old 03-01-2006, 01:40
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by gwyllion
Misschien na klachten van concurrentie of op eigen initiatief.
...
Concurrentie? Die Kamaz-cowboys zijn zeker roomser dan de paus Naar nu blijkt heeft de Rooy in de vroege zomer van 2005 al de eerste aanwijzigingen gehad dat het qua homologatie niet helemaal snor zat. Dat een andere FIA-pipo dan in december doodleuk zegt dat alles in orde komt is mij een raadsel.

Tja, De Rooy heeft de reglementen willen tarten (en zo moet het ook) en heeft dit keer verloren. Benieuwd of hij dan die 15 "De Rooy" Specials gaat bouwen...........en alles en iedereen van de kaart gaat vegen.
Reply With Quote
Old 03-01-2006, 09:22
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mark
Concurrentie? Die Kamaz-cowboys zijn zeker roomser dan de paus
Die Kamaz zijn natuurlijk ook echt prototypes, maar er worden er blijkbaar wel 15 van gebouwd. Misschien moet FIA die homologatie vereiste gewoon afschaffen zoals bij de T2 wagens.
Reply With Quote
Old 03-01-2006, 16:27
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Quote:
Originally Posted by FIRE
Ik denk dat bij de auto's andere regels gelden.

Overigens snap ik ook niet helemaal hoet het bij de vrachtwagens zit. De Nederlandse Ginaf (dit jaar rijdend voor het Hutten team) heeft een Caterpillar motor, echter de normale Ginaf trucks zijn volgens mij helemaal gebaseerd op DAF techniek. Dus hoe ze die Caterpillar motor gehomologeerd hebben snap ik niet.
Ik hoop dat er bij de auto's andere regels gelden, want anders zouden er veel niet mogen starten hebben denk ik...
Enkele wagens waarvan ik betwijfel dat er volgens geen 15zijn:
- De Hummer van Gordon
- De buggy's van Schlesser
- De RAV 4's van AD
- De proto Touareg's van VW
- De proto Pajero's van Mitsu
- ...
Old 03-01-2006, 16:45
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mr.Dallara
Ik hoop dat er bij de auto's andere regels gelden, want anders zouden er veel niet mogen starten hebben denk ik...
Er zijn 2 klasses bij de wagens:
  • T1 = Series Cross-Country Cars
  • T2 = Improved Cross-Country Cars
Zoals de naam laat vermoeden, zijn T2 echte prototypes (buizenframe + CF body) waar geen homologatie voor vereist is. T1 wagen vereisen de bouw van minstens 1000 examplaren.

Last edited by gwyllion; 03-01-2006 at 16:47.
Reply With Quote
Old 03-01-2006, 16:53
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by gwyllion
Die Kamaz zijn natuurlijk ook echt prototypes, maar er worden er blijkbaar wel 15 van gebouwd. Misschien moet FIA die homologatie vereiste gewoon afschaffen zoals bij de T2 wagens.
Zou helemaal geen gek idee zijn, misschien zien we dan weer van die brute woestijn-trucks zoals waar Jan de Rooy in de jaren tachtig mee scoorde.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules