De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #61  
Old 25-01-2006, 12:44
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
De tijd dat dit nog kon is met al die vleugeltjes aan de sidepots ook lang voorbij...
Reply With Quote
  #62  
Old 25-01-2006, 14:24
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally Posted by Mark
Is dat niet een on-board camera?
Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel
Reply With Quote
  #63  
Old 25-01-2006, 14:26
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally Posted by fish88
Ik vind hem wel mooi. Alleen die neus is een beetje hoekig, maar dat staat hem wel.
Die kakafonie van aerodynamische onderdelen kan toch moeilijk mooi genoemd worden
Reply With Quote
  #64  
Old 25-01-2006, 14:34
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Die mini-vleugel heeft de perfeckte druppelvorm in het zij-aanzicht. Dus downforce zal er niet vandaan komen. De luchtstroom positief beinvloeden zal ook niet veel effekt opleveren met zo'n druppelvorm.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #65  
Old 25-01-2006, 14:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by gwyllion
Die kakafonie van aerodynamische onderdelen kan toch moeilijk mooi genoemd worden
Wij noemen dat tegenwoordig het "weerstation", al die aerodynamische brol op de side-pods. Foeilelijk en een nachtmerrie voor modelbouwers. Maar ik trap hier alleen maar een open deur in natuurlijk.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #66  
Old 25-01-2006, 16:00
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Apr 2004
Location: bilzen
Posts: 2,363
Quote:
Originally Posted by Sennake
Als ge laatste hangt ook niet
en als ze gedubbeld worden dan ?? maar dat zal niet gaan gebeuren...
Reply With Quote
  #67  
Old 25-01-2006, 16:13
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Quote:
Originally Posted by gwyllion
Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel
Dat zijn heel zeker de on-board-cams. Bovenop de wagen staat die er toch ook nog altijd op. Ze gaan die "camerahouders" er toch niet gewoon even "afzagen" voor de voorstelling? Zoals Mark al terecht opmerkt, levert een symmetrisch profiel, als hij volledig horizontaal staat, alleen maar een klein beetje extra drag. Indien hij evenwel een aanvalshoek vertoont, kan zo'n profiel wel degelijk een heel efficiëntie lift genereren, ondanks het feit dat veel mensen denken dat een vleugelprofiel hol aan een kant en bol aan de andere kant moet zijn. Helikopterwieken zijn trouwens voornamelijk symmetrisch of "druppelvorm"-profielen.

Wat bedoel je precies met "dat bizar ding ter hoogte van de sidepot"? Bedoel je die verticale platen? Dat zien me er zo'n beetje winglets uit, zoals ze ook op vliegtuigen worden gebruikt op het einde van de vleugels, om een wervel net voor de vleugeltip te vermijden. Er staat nu wel geen vleugel, maar ik neem aan dat het gaat om wervels te vermijden en de stroming zo laminair mogelijk te houden. Helaas is aërodynamica een heel moeilijk vak en is het heel moeilijk om voorspellingen te gaan doen, zonder windtunneltesten.
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #68  
Old 25-01-2006, 16:17
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally Posted by Petter-Jån
Dat zijn heel zeker de on-board-cams. Bovenop de wagen staat die er toch ook nog altijd op.
die bovenop zijn dummy's. Kunnen vervangen worden door een echte camera. Gewoon zodat de mensen die met camera rijden geen nadeel heben ten opzichte van zij die zonder rijden.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #69  
Old 25-01-2006, 16:18
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
Quote:
Originally Posted by gwyllion
Nee, want die mini vleugel staat ook op de studio foto's. Rare boel
als studio foto kan dit tellen, dit is gewoon in een pitlane genomen
is wel degelijk een camera, denk ik
__________________
Reply With Quote
  #70  
Old 25-01-2006, 16:20
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
Quote:
Originally Posted by Petter-Jån

Wat bedoel je precies met "dat bizar ding ter hoogte van de sidepot"? Bedoel je die verticale platen? Dat zien me er zo'n beetje winglets uit, zoals ze ook op vliegtuigen worden gebruikt op het einde van de vleugels, om een wervel net voor de vleugeltip te vermijden. Er staat nu wel geen vleugel, maar ik neem aan dat het gaat om wervels te vermijden en de stroming zo laminair mogelijk te houden. Helaas is aërodynamica een heel moeilijk vak en is het heel moeilijk om voorspellingen te gaan doen, zonder windtunneltesten.
stonden vorig jaar ook al op de BAR, maar de vorm was toen iets minder opvallend
__________________
Reply With Quote
  #71  
Old 25-01-2006, 16:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Petter-Jån
Indien hij evenwel een aanvalshoek vertoont, kan zo'n profiel wel degelijk een heel efficiëntie lift genereren, ondanks het feit dat veel mensen denken dat een vleugelprofiel hol aan een kant en bol aan de andere kant moet zijn.
Dit is volledig correct. Ik herinner mij uit mijn cursus aerodynamica dat zelfs een vlakke plaat een opwaartse (of neerwaartse) lift kan genereren, mits er een aanvalshoek bestaat (dus met andere woorden : als de plaat horizontaal staat is er geen lift, als ze omhoog gericht staat is er een opwaartse lift en als ze omlaag gericht staat is er een neerwaartse lift).
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #72  
Old 25-01-2006, 16:45
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Quote:
Originally Posted by Sennake
Dit is volledig correct. Ik herinner mij uit mijn cursus aerodynamica dat zelfs een vlakke plaat een opwaartse (of neerwaartse) lift kan genereren, mits er een aanvalshoek bestaat (dus met andere woorden : als de plaat horizontaal staat is er geen lift, als ze omhoog gericht staat is er een opwaartse lift en als ze omlaag gericht staat is er een neerwaartse lift).
Idd. Al is het probleem met een vlakke plaat, dat een luchtstroming nogal snel loslaat na een scherpe hoek, waardoor je heel snel loshechting en een turbulente stroming over het oppervlak krijgt dat in de "schaduw" staat en waardoor je je beoogde lift verliest. Met een afgeronde aanvalsboord, kan je de aanvalshoek laten variëren en stroomopwaarts zal de stroming zich aanpassen en in een vloeiende beweging over de vleugel stromen. Tenzij de aanvalshoek te groot wordt natuurlijk.
Daarom worden auto's, vliegtuigen, duikboten, ... dus ontworpen naar het druppelmodel. Vanaf het moment dat je sneller dan het geluid, supersoon dus, wil reizen, ligt het heel anders, de luchtstroming kan zich stroomopwaarts niet meer aanpassen, vermits je sneller gaat dan de manier waarop de informatie zich kan verspreiden, maar zo ver zijn we in de autosport nog niet!

Dat is dus, tussen haakjes, het grote verschil tussen supersone en subsone vliegtuigen. Als het vliegtuig er scherp uitziet aan de voorkant: sneller dan het geluid. Is het stomp en afgerond: niet hoger dan Mach 0,8.
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #73  
Old 25-01-2006, 16:54
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Als ik het goed heb dient zo'n winglet vooral om het verbruik te minderen. Indien het effectief is, zou Honda dan met minder benzine aan de start kunnen komen dan de anderen en op hetzelfde moment pitten.
__________________
Reply With Quote
  #74  
Old 25-01-2006, 17:25
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Quote:
Originally Posted by sledge
Als ik het goed heb dient zo'n winglet vooral om het verbruik te minderen. Indien het effectief is, zou Honda dan met minder benzine aan de start kunnen komen dan de anderen en op hetzelfde moment pitten.
Het is een complex gegeven, het gaat over de downwash eigenlijk. Het komt erop neer, dat een vliegtuig lichtjes meer drag (luchtweerstand heeft) zonder winglets. Hij verliest een stukje van de lift door de downwash en moet dat compenseren door meer aanvalshoek van heel de vleugel (een heel klein beetje meer, daarom ook dat slechts sommige vliegtuigen dat hebben). Meer aanvalshoek van de vleugel, betekent meer luchtweerstand. Hierdoor moet de piloot meer "gas" geven voor dezelfde snelheid en dus een hoger verbruik.

Bij F1-wagens komt er op aan, om de motor sowieso naar vol vermogen te sturen en daar de maximale snelheid uit te halen. met het verbruik heeft het dus niet direct te maken. Wel als hij dus dezelfde snelheid zou willen aanhouden en dus minder gas moet geven, maar dat zou natuurlijk tamelijk stom zijn. Hij wil de maximumsnelheid verhogen.

Maar goed, mss ben ik wel een beetje teveel aan het gaan, sorry jongens!
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #75  
Old 25-01-2006, 21:08
A uit PDGRacing's Avatar
A uit PDGRacing A uit PDGRacing is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2005
Location: Merelbeke
Posts: 320
Quote:
Originally Posted by JPMontoya
De tijd dat dit nog kon is met al die vleugeltjes aan de sidepots ook lang voorbij...
Trouwens de enige echte reden waarom McLaren die Viking-vleugels de laatste jaren gebruikt
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.