|
#1
|
||||
|
||||
Williams Wolf FW05 - GP Spanje 1976 - J. Ickx - TWU - 1/43
Na de voltooiing van mijn 1/24 Matra zijn we weer vertrokken voor een 1/43 bouw, zodat ik mooi op schema blijf van mijn planning. Deze keer koos ik voor de Williams Wolf FW05 waarmee Ickx in 1976 zijn beste resultaat haalde tijdens de GP van Spanje (Jarama): een 7e plaats. "Verbeteringen" aan de wagen maakte hem jammer genoeg nog minder competitief, met als druppel die Ickx' emmer deed overlopen een niet-kwalificatie tijdens de GP van België in Zolder. Dat deed de deur dicht en Ickx stapte over naar Ensign. Maar daar hebben we het tijdens een vorige bouw al over gehad... Het model is een 1/43 kitje van het merk "This Way Up", een nieuwe speler op de 1/43 markt, komende uit Zuid-Afrika. De kits zijn zeer verzorgd en als ze zo blijven verderdoen in Cape Town voorspel ik die mannen daar een rooskleurige toekomst. Omdat ik een klant heb die net als ik modellen van Ickx verzamelt besloot ik om meteen twee exemplaren tegelijk te bouwen van dit model. Wat heb ik al gedaan? Ik heb de white metal bodyparts al ontdaan van bramen en gladgeschuurd, waarna ze gepolisht werden tot ze blonken als een spiegel. Daarna werden ze gespoten met 2 lagen grijze primer. Vervolgens heb ik eerst een mistlaag TS-55 dark blue aangebracht. Omdat ik zag dat zelfs deze mistlaag er niet in slaagde om de scherpe randjes en hoekjes mooi te dekken met verf besloot ik om de wet coat aan te brengen met de airbrush (na eerst de verf gedecanteerd te hebben). Dat liet me toe om met een veel lagere druk te spuiten en alle hoeken en kanten te bereiken zonder dat de verf zich ophoopt tot "lopertjes". Na enkele dagen drogen kon ik de decals aanbrengen. De kwaliteit van de decals is goed, maar ze komen erg moeilijk los van hun draagfilm: streker nog, je moet ze stuk voor stuk met je vinger heen en weer schuiven tot ze ervan losweken, zelfs al gebruik je heet water (amai mijn vingers!) en leg je ze een half uur in het water (tot het weer koud is). Maar eens ze op het model zitten zijn ze erg goed verwerkbaar. Dus mij hoor je niet klagen. Wat ik nu nog moet doen is een poetsbeurt geven met polish pasta om alle lijmresten en stukjes draagfilm die oneffen zijn weg te polishen, waarna ik alles onderdelen kan gaan vernissen. Maar dat zien jullie dan wel weer als het zover is. Voorlopig eerst enkele foto's van de bodyparts na het spuiten en decallen. De laatste foto toont alle onderelen in het "fabriekje"... |
#2
|
||||
|
||||
Allé, hij is dus alweer bijna af!
Ben benieuwd als hij klaar is!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#3
|
||||
|
||||
Eigenlijk wel, ja Nog een kwestie van enkele uurtjes; een stuk of 50 denk ik
|
#4
|
||||
|
||||
Ik heb wat verdergedaan, althans aan één van beide modellen. Ik bouw graag tot een aantal fazen achter de rug zijn vooraleer ik het zustermodel begin te bouwen. Op die manier kan ik problemen die ik in de eerste bouw ondervond, trachten te vermijden in de tweede bouw.
En problemen zijn er geweest. Voornamelijk onderdelen die toch niet zo goed pasten, wat geen probleem is zolang ze nog niet gespoten zijn. Dan schuren en vijlen we dat het een lieve lust is, tot alles past. Maar minder plezant wordt het als de gespoten bodyparts ineens niet meer blijken te passen. Ik heb het bovenste stuk cowling wel 100 keer opnieuw gepast op de basis, telkens ik een nieuw stuk aangebracht had. Bij het plaatsen van het dashbord en veiligheidsbeugel waaran dit vastzit bv, stelde ik vast dat de cowling niet meer paste. Maar dan schuur ik gewoon de beugel wat dunner totdat alles weer over elkaar schuift. Maar!... eens de voorste ophanging geplaatst was kwam ik tot de vaststelling dat de achterzijde van de cowling wel een mm te lang was. Dat kon ik voorheen niet weten omdat de voorkant van de cowling nergens beperkt werd of in moest passen; dus telkens legde ik ze tegen de achterwand van de basis aan en alles paste. Nu dus niet meer. Ambetant om een stuk weg te schuren omdat het onderdeel al gespoten en gedecald is... Maar met wat dark blue in een potje te spuiten, waarmee mits een penseel de nodige retouchkes kunnen uitgevoerd worden is het leed ook weer geleden, en ik ben nu gewaarschuwd voor het zustermodel... Allee, genoeg gezwansd, hier komen enkele foto's die een beeld geven over de stand van zaken actueel: |
#5
|
||||
|
||||
Verdekke toch ... ik had toch een 1/43ste moeten beginnen ... en ik had nog zo getwijfeld!
Het wordt me ook plots duidelijk waarom je veel van die 1/43ste bouwers die gedetailleerde F1's maken alles samenbouwen vooraleer ze spuiten. Ik heb nog nooit een F1 op 1/43 gebouwd, dus goed om te weten. Ik blijf dit volgen!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#6
|
||||
|
||||
Ola, effkes dacht ik dat ik een "tommeke boonen" gedaan had, tot ik tegoei las en zag dat je 2 modellen gelijk aan het bouwen waard, en ik niet dubbel aan het kijken was...
Mooie vooruitgang weeral en misschien moet ik de stap dan ook maar eens zetten van resin 1/43ste naar White Metal 1/43ste... Nu dat we toch aan het overstappen zijn, kwestie van ineens goed door te stappen... Alhoewel, eerst nog wat herbronnen in de resin kitjes om daar dan eens een super detail mee te doen, om dan aan de F1s te beginnen, volgens hetzelfde recept. Maar, we wijken af, we wijken af. Nice job so far! |
#7
|
||||
|
||||
Allé, 2 in 1ne keer, gij zijt en blijft ne straffe.
Ik heb deze altijd al zo'n specialleke gevonden, alleen maar om die extra spoiler vooraan, net zoals bij die Hesketh van J. Hunt. Maarja, in die tijd leken de F1-wagens ook nog niet allemaal op elkaar. In ieder geval: Goe bezig.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
Vandaag was de gezondheid weer een stuk beter en heb ik nog wat kunnen "plekken".
Eerst werd het motorblok gemonteerd en alu gespoten. Op deze basis kon ik verderwerken door er alle andere onderdelen zoals de ophanging, vering, remmen en uitlaten op aan te brengen. Eens dat gedaan was kon ook het achterste deel van de versnellingsbak met spoiler erop vastgemaakt worden. Tenslotte werd de ganse motor aan het chassis vastgemaakt. Het detail ter hoogte van de bovenzijde van de motor is nagenoeg nihil en staat in schril contrast met de rest van de onderdelen die erg gedetailleerd zijn. Dat komt omdat er een grote airscoop op het motorblok gekleefd moet worden die alle details zou verbergen. Het is zelfs zo dat de kleppendeksels van de motor vooraan een beetje platgeschuurd werden (ja, ze waren zo in de kit) om de airscoop die een wand heeft van een millimeter white metal toe te laten op zijn plaats te zitten. Als je alles op schaal zou willen maken zou de wand van die airscoop flinterdun moeten zijn en dat kan white metal niet aan. Vandaar de schaarse detaillering op het motorblok. Wat ook opvalt: deze F1 was een verdomd lange wagen! Of is het omdat hij zo slank is dat hij lang toont? Er komt in elk geval geen einde aan lijkt het wel... Wat nu nog volgt zijn de enorme radiators aan de zijkant van de Williams, die bovenaan afgedekt worden met bodyparts, de airscoop natuurlijk, de wielen en de schoudergordels. Dat zal iets voor morgen zijn denk ik... Hier zijn alvast de foto's: |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
De foto's van het afgewerkte model staan overigens hier. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|