|
|
|
Thread Tools | Rate Thread |
#1
|
||||
|
||||
Dauer Porsche 962 LM - Le Mans 1994 - Boutsen/Stuck/Sullivan - LM Miniatures - 1/24
De 24 Hr van Le Mans 1994 werden gewonnen door een wagen die zijn roots had in een 10 jaar oud design. Porsche maakte namelijk handig gebruik van het op dat moment geldende GT-reglement, en liet de Duitse mode-magnaat Jochen Dauer een legale straatversie bouwen van de Porsche 962, die helaas niet meer toegelaten was in Le Mans. Op basis van deze straatversie zette Porsche twee Dauer 962 racewagens in, in de GT-categorie. Dank zij de fabriekssteun slaagde de Dauer 962 er in om te winnen, waarbij de tweede Dauer op de derde plaats eindigde.
Het winnende model heb ik al twee keer gebouwd, één keer op schaal 1/43... en één keer op schaal 1/87... terwijl ik de wagen van Boutsen/Stuck/Sullivan die derde werd ook al eens bouwde op schaal 1/43... Deze wagen vind ik de mooiste livery hebben, en helaas is het juist die livery die een beetje verloren gaat bij zo'n opengewerkt detail-model. En aangezien de 1/24 versie een curbside model is waarbij de nadruk juist wél op de buitenkant ligt, ga ik me deze keer concentreren op die buitenkant, wat niet wil zeggen dat we de cockpit aan haar lot gaan overlaten natuurlijk. De echte wagen zag er dus als volgt uit... De bouw dan. Ik heb eerst de resin body aangepakt en ontdaan van alle flash en bramen, wat een avond in beslag genomen heeft. Vervolgens heb ik alle panel lines uitgekrast en het chassis een beetje opgekuist; weer een avond werk. Het verwijderen van flash en bramen tussen de wielspaken die ook uit resin bestaan heeft me zelfs twee avonden gekost, zodat ik na bijna een week werk slechts een eenvoudige foto kan tonen van een ongespoten en gedryfitte basis van deze Porsche... Wordt vervolgd dus!! Last edited by Sennake; 26-06-2011 at 22:13. |
#2
|
||||
|
||||
mooi ding ik volg
__________________
addicted to peugeot |
#3
|
||||
|
||||
me too
__________________
BMW M3 GT2 - BMW Motorsport |
#4
|
||||
|
||||
ik ook
|
#5
|
|||
|
|||
aha eentje om te volgen want ik heb nog de winnaar op 1/24 liggen. Misschien al wel een beetje werk gehad maar al bij al is het toch een zeer propere casting. Er zijn er andere niwaar
__________________
--------------- BSmodels |
#6
|
||||
|
||||
Ik supporter ook.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
||||
|
||||
We hebben ondertussen wat verder gedaan. De body werd in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen pure white overheen gezet werden. De 2 achtervleugels kregen dezelfde behandeling alhoewel ze niet zichtbaar zijn op de foto.
Het chassis werd ook in primer gezet (grijze dan wel) waarna het één laag aluminium aangemeten kreeg. Je ziet de voorste spoilerlip onder de neus uitsteken die in dat aluminium gespoten werd, alhoewel nu juist die spoilerlip nog in het matzwart gezet moet worden. De remschijven, nauwelijks zichtbaar achter de velgen, werden zilver gespoten en al verder geschilderd met titanium gold. Maar er moeten nog foto-ets remschijven overheen komen, net als de calipsers, en eens dat gebeurd is maak ik wel betere foto's. De velgen zelf werden ook eerst zilver gespoten, waarna de centers manueel geschilderd werden met titanium gold. Ik ben zinnens om de ganse velg nog wat te accentueren met smoke. Eens de wit gespoten body uitgehard is, moet ik de cockpit afplakken en semigloss black spuiten. Probleem daarbij is dat ik om dit effect te behouden, ofwel later geen vernislaag meer over de decals mag zetten, ofwel na het vernissen de cockpit nóg eens moet afplakken om semigloss vernis over de cockpit te spuiten. Met daarbij de wetenschap dat het afplakken van Gunze Sanyo vernis hier in het verleden al meer dan eens misgelopen is. Ik weet dus nog niet zo zeker of ik dat wel wil doen. En dus denk ik dat ik ga kiezen voor een compromis: de decals wel sealen met blinkende vernis, maar het afplakken en spuiten met semigloss vernis achterwege laten... Wordt in elk geval vervolgd! Last edited by Sennake; 02-07-2011 at 18:19. |
#8
|
||||
|
||||
Ik zou het zo doen: cockpit semi-gloss spuiten en sealen met semi-gloss vernis. Daarna pas decals plaatsen, cockpit afplakken en de rest sealen met gloss.
Dat bespaart handelingen en het resultaat is identiek.
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Probleem blijft hetzelfde: op de cockpit moeten ook decals geplaatst worden, dus afplakken is geen optie. Maar wat ik wel kan doen is de cockpit semigloss spuiten, zonder decals, dan de decals op het witte gedeelte aanbrengen, dan de semigloss cockpit afplakken, het witte gedeelte sealen, en tenslotte de decals aanbrengen op de semigloss cockpit, die ik verder niet meer probeer te sealen. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#11
|
||||
|
||||
Moet de cockpit een semigloss finish hebben? Ik zou het volgende voorstellen. Ik zou eerst de cockpit in het mat zwart zetten alvorens met decals te beginnen. Aflakken met semigloss. Daarna de decals over de ganse carrosserie en nadien aflakken met gunze gloss. Dan blijf je een semi gloss finish behouden voor het zwart. Ik heb dit zo ook al een keer gedaan en ging perfect
Lesley |
#12
|
||||
|
||||
Dat klopt niet helemaal (of ik heb het niet goed begrepen, dat kan ook).
Je gaat dan een overall gloss finish krijgen, ook op het zwart. Dat is immers je toplaag. Het is de toplaag die bepaalt welke finish je krijgt, niet je onderliggende lagen. Bewijs zijn de Zero Paints lakken (en in feite alle automotive). Je spuit een matte kleurlaag, en daarbovenop een gloss finish. Resultaat: gloss, ongeacht de onderlaag.
__________________
Groetjes, Domi. |
#13
|
||||
|
||||
Moeten is veel gezegd. Niets moet eh. Maar als je een model wil bouwen dat de realiteit zo dicht mogelijk benadert, moet het witte gedeelte glanzend zijn en het zwarte gedeelte semigloss zwart.
Kijk maar op deze foto: Dus heb ik besloten om de body eerst af te plakken: Vervolgens wordt de cockpit semigloss zwart gespoten: Daarna ga ik de decals aanbrengen op het witte gedeelte; die van het zwarte gedeelte ga ik nog niet aanbrengen. Dan plak ik het zwarte gedeelte af, en zet ik de rest van de body in de vernis. Nadat alles droog is zal ik als laatste de decals op het zwarte gedeelte, die sowieso van zichzelf semigloss zijn, aanbrengen. Bovendien zijn dit er maar 4; 2 met de LeMans stickers en 2 met de namen. Dat lijkt me de veiligste en meest aangewezen methode. Hoe dit uitdraait weet ik zelf nog niet, maar dat komen we vanzelf te weten |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
Voordat we de decals beginnen aan te brengen, neem ik eerst nog enkele foto's met het chassis, remschijven en wielen op hun plaats gedryfit. Dat ziet er allemaal nog best ok uit.
Ik was jullie trouwens nog een foto schuldig van de remschijven en wielen na het aanbrengen van een wash met smoke. Hier is hij dan, zoals beloofd. Wordt vervolgd! |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|