De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-01-2006, 18:15
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

In het begin van de Dakar was IriTrack nog enigsinds betrouwbaar...maar nu laat het echt volledig te wensen over...

Yippie Vandenberghe & Hillewaere tuffen nog altijd rond...volgens mij hebben die mannen samen veel plezier in de auto...Leve de DIE-HARDs die het op eigen kracht doen...

Ik durf zelfs niet spreken van Amateurs..voor mij zijn de echte amateurs mensen als Alphand, en die volkwagen armada...Als ze het op hun eentje zouden moesten doen zou het een pakje anders gaan...
Reply With Quote
Old 13-01-2006, 18:21
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by gwyllion
Er is een toeschouwer dood gereden Weeral slechte publiciteit
Is dat dan onterecht al er nu elk jaar meerdere doden vallen? Wat mij betreft begint Dakar zowat op hetzelfde niveau te komen als de Gumball...
Reply With Quote
Old 13-01-2006, 19:34
kartboyke's Avatar
kartboyke kartboyke is offline
De Paddock Regular

Angry

Quote:
Originally Posted by Nicki_Mks
Is dat dan onterecht al er nu elk jaar meerdere doden vallen? Wat mij betreft begint Dakar zowat op hetzelfde niveau te komen als de Gumball...
UNK

Sorry voor mijn misschien iets overdreven reactie.
Dakar is iets legaals, wat de deelnemers van gumball doen niet.
Trouwens, als je eens verder gaat kijken eerst voor iets te posten zal je al gauw vinden dat de piloot er niets aan kon doen.
Het kind liep ineens over toen de wagen voorbij kwam.
Dit is eigenlijk hetzelfde als ik morgen plots voor de neus van een wagen de baan zou overlopen.
Maar de ingesteldheid van sommige mensen is precies wel verkeerd hé.
Als er morgen een voetballer tegen de bal stampt en hij schampt af op de paal van de goal en raakt een klein kindje dodelijk, dan kraait er geen haan over.
Dus aub, denk in het vervolg 2 maal na voor je nog zoiets post, als autosportsupporter zou je jouw sport moeten steunen en niet afbreken zoals sommige anderen doen, die er niets van weten maar toch een oordeel vellen.
Old 13-01-2006, 19:53
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Quote:
Helloooooooooooow?

- Dakar is pure autosport.

- Gumball heeft niks of te niks met autosport te maken.

Old 13-01-2006, 20:35
Nicki_Mks's Avatar
De Paddock Regular

Ik heb dan ook opzettelijk een overstatement gemaakt. En ik verwijt de piloot uiteraard niks. Wat ik werkelijk meen is dat er iets gedaan zou moeten worden aan de veiligheid. Een 40-tal jaar geleden was het ook 'normaal' dat er per F1-seizoen een paar doden vielen. Nu zou dat ondenkbaar en onaanvaardbaar zijn. Waarom is dat in deze discipline niet het geval? En het ongeluk van vandaag in de schoenen van het kind schuiven lijkt me ook oneerlijk, tenzij ze daar in Afrika veiligheidzones en stewards hebben...
Reply With Quote
Old 13-01-2006, 20:44
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Ik heb dan ook opzettelijk een overstatement gemaakt. En ik verwijt de piloot uiteraard niks. Wat ik werkelijk meen is dat er iets gedaan zou moeten worden aan de veiligheid. Een 40-tal jaar geleden was het ook 'normaal' dat er per F1-seizoen een paar doden vielen. Nu zou dat ondenkbaar en onaanvaardbaar zijn. Waarom is dat in deze discipline niet het geval? En het ongeluk van vandaag in de schoenen van het kind schuiven lijkt me ook oneerlijk, tenzij ze daar in Afrika veiligheidzones en stewards hebben...
Waarom het in deze discipline onmogelijk is. Heel simpel.

Stel de motards. Hoe ga je hun beschermen? De topsnelheid wat terug schroeven? Als je valt en verkeerd valt, is er niks meer aan te doen.

Een wagen en truck is al zo goed mogelijk beschermt. Bekijk de foto's/ beelden van de wagens die over de kop gegaan zijn. Wagen hard vernield, rolkooi 'OK'. Rijders dus meestal ongedeerd buiten rugklachten enzo.

Een kind dat de baan overloopt kan je niet voorzien. Is net zoals in de WRC Rally van Australië toen 'Skippy' de baan overwipte en Solberg een beetje voor de voeten liep. Zoiets kan je niet vermijden en dan krijg je zo'n resultaat dat diegene die de straat overloopt, hier in Dakar het kindje en in Australië de kangoeroe, het leven laat.

Ik wil wel nog zeggen dat ik het kindje helemaal NIET vergelijk met de kangoeroe maar alleen een vergelijking wil maken.

Mvg...
Reply With Quote
Old 13-01-2006, 20:57
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Je haalt er trouwens mooie woorden boven (nl. Dakar - veiligheidszones - stewards) die ook al in men hoofd waren gepasseerd, vooral dan tijdens de drie eerste etapes in europa.

OK, als organisator van Dakar moet je minder bezig zijn met dergelijke veiligheids regels t.o.v. een organisator van een WRC rally.

Maar de Dakar word op alle gebied een steeds groter succes, met o.a. als gevolg masaal veel volk op de europeese proeven, zelfs op de verbindingen!
Ik heb daar toen foto's gezien (enkele vb: 1, 2, 3, ...) waarbij ik sterke twijfels had dat men daar heeft nagedacht over de veiligheid, een 10meter regel, stewards, enz...

Uiteraard zijn dergelijke dingen bijna onmogelijk in midden afrika... Maar het gebeurd meestal tijdens de laatste dagen vd Dakar (waar dus massaal de Dakar toeristen van enkele passages gaan genieten). Mss dat de organisatie dan maar enkele "spectakel punten" met een veiligheids zone moet voorzien op de laatste proeven. En dat dan de reisorganisaties enkel daar mogen naartoegaan...
Dan is er toch al een net, OK zelfs als die regel zou nageleeft worden heeft het net nog grote mazen... Maar als je niks doet is er nog meer "gevaar"...
Old 13-01-2006, 22:28
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mr.Dallara
Maar de Dakar word op alle gebied een steeds groter succes, met o.a. als gevolg masaal veel volk op de europeese proeven, zelfs op de verbindingen!
Ik heb daar toen foto's gezien (enkele vb: 1, 2, 3, ...) waarbij ik sterke twijfels had dat men daar heeft nagedacht over de veiligheid, een 10meter regel, stewards, enz...
Waarom rijden ze in het WRC de rally van portugal niet meer? Het is daar nooit anders geweest ivm rally. Je ziet het zelfs nu nog in de rally van catalunya. Ze zijn daar gewoon zot van auto's, das al.
Old 13-01-2006, 22:59
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Quote:
En wat stel je dan voor?
Rondjes rijden op een circuit in de woestijn? Grote hekken zetten op het te volgen trajekt?

Wat ik maar wil zeggen, het is altijd erg als er een dodelijk ongeval is, maar het is makkelijk te zeggen dat er meer veiligheid moet komen, maar kan je dan ook voorbeelden geven?
Op zo'n immense vlakte is het mijn gedacht onmogelijk een waterdichte veiligheid te voorzien.
Reply With Quote
Old 14-01-2006, 11:22
kartboyke's Avatar
kartboyke kartboyke is offline
De Paddock Regular

Unhappy

Quote:
Ik heb dan ook opzettelijk een overstatement gemaakt. En ik verwijt de piloot uiteraard niks. Wat ik werkelijk meen is dat er iets gedaan zou moeten worden aan de veiligheid. Een 40-tal jaar geleden was het ook 'normaal' dat er per F1-seizoen een paar doden vielen. Nu zou dat ondenkbaar en onaanvaardbaar zijn. Waarom is dat in deze discipline niet het geval? En het ongeluk van vandaag in de schoenen van het kind schuiven lijkt me ook oneerlijk, tenzij ze daar in Afrika veiligheidzones en stewards hebben... .

Quote:
Originally Posted by flugel
En wat stel je dan voor?
Rondjes rijden op een circuit in de woestijn? Grote hekken zetten op het te volgen trajekt?

Wat ik maar wil zeggen, het is altijd erg als er een dodelijk ongeval is, maar het is makkelijk te zeggen dat er meer veiligheid moet komen, maar kan je dan ook voorbeelden geven?
Op zo'n immense vlakte is het mijn gedacht onmogelijk een waterdichte veiligheid te voorzien.

Ik weet misschien een oplossing, misschien kan je over die 800km dat ze moeten rijden elke dag, overal marshalls zetten.
En linten spannen waar de gevarenzones zijn hé, in de woestijn is dit natuurlijk heel makkelijk, je ziet steeds tot aan de horizon, tenzij er een duin tussen zit.
Ze rijden in the middle of nowhere, en als ze in een dorpje komen, dan moeten ze hun snelheid verlagen, trouwens, er is dit jaar nog geen, of bijna geen snelheidsovertreding geweest in zo'n dorpje.
Ik denk gewoon dat sommigen hier op het forum hunzelf geen echte autosportfan of supporter kunnen of mogen noemen.

Last edited by kartboyke; 14-01-2006 at 11:34.
Reply With Quote
Old 14-01-2006, 17:02
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Het feit dat de veiligheid niet zo 1-2-3 verhoogd kan worden, wil niet zeggen dat men niet moet proberen! Men moet naar oplossingen blijven zoeken, want elk mensenleven is meer waard dan wat dan ook!

Dezelfde veiligheidsregels toepassen als bij rallywedstrijden bijvoorbeeld is niet mogelijk, maar daarom is er misschien wel een alternatieve oplossing te bedenken waar nog niemand aan dacht!

Zomaar zeggen van: "Wat ga je dan doen, je kan toch geen dranghekkens gaan zetten, je kan dus niets doen!" lijkt me een tamelijk bekrompen mening.

Een volledig waterdichte veiligheid is misschien heel moeilijk te realiseren, maar je moet er zeker wel naar blijven streven. Pas dan kan je de autosport levend houden en de critici het zwijgen opleggen.
Old 14-01-2006, 17:07
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Hoor net op het nieuws: "Weer een kind doodgereden bij Dakar 2006." Ditmaal een 12-jarig kind overreden door een truck.

Dit kan toch niet meer, 3 doden bij onafhankelijke ongevallen in 1 wedstrijd?
Old 14-01-2006, 20:42
Nicki_Mks's Avatar
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by kartboyke
Ik weet misschien een oplossing, misschien kan je over die 800km dat ze moeten rijden elke dag, overal marshalls zetten.
En linten spannen waar de gevarenzones zijn hé, in de woestijn is dit natuurlijk heel makkelijk, je ziet steeds tot aan de horizon, tenzij er een duin tussen zit.
Ze rijden in the middle of nowhere, en als ze in een dorpje komen, dan moeten ze hun snelheid verlagen, trouwens, er is dit jaar nog geen, of bijna geen snelheidsovertreding geweest in zo'n dorpje.
Ik denk gewoon dat sommigen hier op het forum hunzelf geen echte autosportfan of supporter kunnen of mogen noemen.
Ten eerste, misschien is dat nog niet zo gek. Tenslotte is dat ook wat we in Europa gedaan hebben toen racen op de openbare weg teveel levens eiste: het circuit inkorten en afzetten. Ten tweede is dat niet wat ik bedoelde: ik klaag enkel het feit aan dat er in de Dakar wel zeer licht over een dodelijk ongeval gegaan wordt: op Pitstop.tv (no offense, voor de rest een zeer goeie site) geen woord over de dood van de twee toeschouwers, en op dit forum ook niet, behalve een nogal egoïstische "wauw, dit gaat ons imago schaden". En als het feit dat ik er een probleem mee heb dat er in een 'sportwedstrijd' op twee dagen tijd evenveel kinderen omkomen maakt dat ik geen autosportliefhebber ben, so be it, maar dat zegt dan meer over de mensen die jij wél als liefhebber ziet dan over mij...
Reply With Quote
Old 14-01-2006, 21:39
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by Petter-Jån
Hoor net op het nieuws: "Weer een kind doodgereden bij Dakar 2006." Ditmaal een 12-jarig kind overreden door een truck.

Dit kan toch niet meer, 3 doden bij onafhankelijke ongevallen in 1 wedstrijd?
gebeurd op de gewone openbare weg. Niet in de rally ! Toch wel een verschil.

Reply With Quote
Old 15-01-2006, 00:48
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Quote:
ik klaag enkel het feit aan dat er in de Dakar wel zeer licht over een dodelijk ongeval gegaan wordt: op Pitstop.tv (no offense, voor de rest een zeer goeie site) geen woord over de dood van de twee toeschouwers,
Met opzet verkeerde dingen zeggen vind ik niet netjes. Tenzij het de bedoeling is om daarmee een reactie uit te lokken. OK, dan trap ik erin. Maar ik gruw van leugens.

Daar gaan we:
- ongeval 1: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10612
- ongeval 2: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10614

Nee, wij zetten die ongevallen niet extra in de kijker. Het eerste was een kind dat op het laatste moment de weg dwarst, net wanneer een auto komt aanrijden. Het tweede is gebeurd op de openbare weg in Senegal. Enkel wie al eens heeft rondgereden in het dagdagelijkse verkeer van ginder, kan zich goed voorstellen wat er gebeurd is. Het verkeer daar is absolute chaos, je reinste waanzin, de Clio Cup is in vergelijking een koerske voor mietjes.

Volgende week en de volgende maanden zullen daar opnieuw kinderen sterven in het moordende verkeer. We gaan er niks over horen, lezen en zien. Tot in de Dakar 2007 een assistentie-truck op een verbindingsroute een ongeval krijgt, waarbij een kind om het leven komt.

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. Maar hier zijn we zo verschrikkelijk hypocriet en is het "bon ton" om de Dakar weer af te maken. Zie je wel, weer een dode! Weer een kind! Moordenaars! Afschaffen die handel! Rijkeluizen die kinderen doodrijden! ...

Een jaar of 4 geleden werd in de Tour de France een kind doodgereden. Niet in de koers zelf, maar bij de doortocht van de schreeuwende publiciteitskaravaan die voortdurend allerlei rommel naar het publiek gooit. Plots springt een kind de weg op om een petje op te rapen, voor de wielen van zo'n lawaaierige pub-auto. Kind dood. De dag erna een minuut stilte bij de start en hup met de geit. Weer van hetzelfde. Is de publiciteitskaravaan in de Tour afgeschaft? Is de Tour afgeschaft?

Hypocriet ...

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules